Sida 3 av 3

Postat: fredag 11 april 2003 12:31
av gunnar nordström
Till Björn: 12:an är grå, 13 ljusgul och 14 blårödlila eller något ditåt. jag har varit buss"grabb" och rullat fram i vändslingan på Saltholmen och kikat och RULLAT TILLBAKA till 11:an.

Tll alla gamla linjefärger, så har en del växlat färg såsom 2:an 6:an 8:an 12:an kommande 13 och 14, även 7:an har bytt lite i gamla tider, så när vi snakar nostalgi, och snackar linjefärger, får man nog kolla villket årtionde man hänvisar till.

Kul i alla fall, att vi fick behålla linjefärgerna på linjenummerna. Det finns ju linjefärger på rätt många ställen i världen. Vi lastade i Antwerpen för ett tag sedan. Jag hann upp till stan och såg, att spårvagnarna där hade linjefärger även på dest. skyltarna, även sk. off färger såsom skärt etc fanns.

Re: Ändringar i göteborg

Postat: fredag 11 april 2003 20:17
av Gäst
Kent Lindahl skrev: Linje 13 kommer på flertalet turer i praktiken att starta vid Axel Dahlströms Torg, och i andra riktningen dock alltid att sluta vid Marklandsgatan, där vagnen direkt fortsätter som linje 3 mot Kålltorp.
Kent skriver inget om vad som händer med ankommande treor vid Marklandsgatan eller varifrån han får vagnar till linje 13 vid Axel Dahlströms torg. En befogad gissning är väl att det är treorna som kör tomning dit från slingan vid Slottsskogsvallen. Det skulle ju änna bli trångt i den annars.

Postat: fredag 11 april 2003 21:33
av Harald
Jag trodde jag var inloggad men det var jag tydligen inte. Det är alltså jag som har skrivit det föregående.

Re: Ändringar i göteborg

Postat: fredag 11 april 2003 23:53
av Mr. Burns
Anonymous skrev:
Kent Lindahl skrev: Linje 13 kommer på flertalet turer i praktiken att starta vid Axel Dahlströms Torg, och i andra riktningen dock alltid att sluta vid Marklandsgatan, där vagnen direkt fortsätter som linje 3 mot Kålltorp.
Kent skriver inget om vad som händer med ankommande treor vid Marklandsgatan eller varifrån han får vagnar till linje 13 vid Axel Dahlströms torg. En befogad gissning är väl att det är treorna som kör tomning dit från slingan vid Slottsskogsvallen. Det skulle ju änna bli trångt i den annars.
Eftersom tretton tar vid när åttan slutar gå gissar jag på att det är åttor från Frölunda som blir linje 13 vid A. Dahlströms torg. Någon timme efter linje 13 börjat rulla kanske det finns någon balans i systemet och linjerna 3 och 13 går i gemensamma omlopp.


/Michael

Postat: söndag 13 april 2003 22:23
av Bo Rengmark
Linje 13 liksom 14 ska ju vända på Drottningtorget. Har hört tidigare att man ville undvika vändningar på Drottningtorget efter ombyggnaden för några år sedan. Linje 14 ser ut att bli den kortaste spårvägslinjen i ordinarie linjetrafik i Göteborg sedan bra många år tillbaka.

Postat: måndag 14 april 2003 0:54
av Bussmicke
Bo Rengmark skrev:Linje 13 liksom 14 ska ju vända på Drottningtorget. Har hört tidigare att man ville undvika vändningar på Drottningtorget efter ombyggnaden för några år sedan. Linje 14 ser ut att bli den kortaste spårvägslinjen i ordinarie linjetrafik i Göteborg sedan bra många år tillbaka.
Och lär bli synnerligen enkel att fotografera.

Linjefärger är tydligen ett stort ämne

Postat: måndag 14 april 2003 21:02
av Jan Långström
Omkring 1970 var 10:an gul och blå (diagonalt indelad) med vita siffror. Det syntes inget vidare - är det därför tidigare skribenter glömt det? Om jag minns rätt (det börjar bli längesedan nu!) gick den på kvällarna mellan Mölndal och Saltholmen över Valand.

Och på 60-talet fanns det på rullarna ett svart X på vitt botten och i stället för månen var det vit text NATT VAGN på svart botten.

Få se här nu... Dök inte X:et upp med M28:orna och högertrafiken? Var det inte en likadan skylt om nattvagnens fast med EXTRA VAGN innan? Jädrar vad man börjar bli gammal. /Jan

Re: Linjefärger är tydligen ett stort ämne

Postat: måndag 14 april 2003 21:31
av Börje Ståhlman
Jan Långström skrev:Omkring 1970 var 10:an gul och blå (diagonalt indelad) med vita siffror. Det syntes inget vidare - är det därför tidigare skribenter glömt det? Om jag minns rätt (det börjar bli längesedan nu!) gick den på kvällarna mellan Mölndal och Saltholmen över Valand.
Precis. För att spara tid (och vagnar?) på kvällstid svängde linje 10 in mot Vasaplatsen vid Valand, istället för att gå över Brunnsparken som linje 4 gjorde på dagtid.

/BS

Postat: måndag 14 april 2003 21:49
av Björn J.
Tian fanns kvar en bra bit in på 70-talet, men jag vill minnas att den försvann och kom tillbaka i olika perioder. Det hände att man kunde se M23:or på linjen, annars var det M25.
Jag gick då i gymnasieskola på Vasagatan och det hände att jag på eftermiddagarna hade "ärende" ut till Brännö och då kom tian väl till pass efter sena skoldagens sista laborationer. Ute på Brännö företogs en helt annan typ av laboration vid, det var väl närmast något bilateralt utforskningarbete i anatomi och fysiologi...

Filmerna i destinationsskyltarna byttes ju vid olika tillfällen, de som satt i när en viss vagntyp levererades byttes efterhand de slets ut eller att nya destinationer eller linjenummer tillkom. Det hände också att man infogade nya fält i dessa.

Att exakt utröna vilka destinationer som gällde vid ett visst tillfälle, vid en viss tidtabell, kan ju naturligtvis låta sig göras, men det är nog ett väldigt omfattande jobb.

Bj.

Postat: måndag 14 april 2003 23:25
av Bo Rengmark
Även M29 var vanligt förekommande. Fyrans vagnar skyltades på kvällen om i Mölndal och Saltholmen till linje 10. Man sparade en vagn i omloppet genom att inte köra via Brunnsparken. Linje 10 marknadsfördes före start med "Nu får Göteborg sin första kvällspårvagnslinje".

Postat: tisdag 15 april 2003 9:56
av Björn J.
Bo Rengmark skrev:Även M29 var vanligt förekommande. Fyrans vagnar skyltades på kvällen om i Mölndal och Saltholmen till linje 10. Man sparade en vagn i omloppet genom att inte köra via Brunnsparken. Linje 10 marknadsfördes före start med "Nu får Göteborg sin första kvällspårvagnslinje".
Nostalgi... jag minns de budskapen och skyltarna med dessa som om det vore i går...

Bj.

Postat: onsdag 23 april 2003 0:56
av Bo Rengmark
GP skriver om nyordningen i höst. Se länk: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=124243

Postat: söndag 27 april 2003 12:29
av Bussmicke
När startar Skånegatstrafiken?

Postat: söndag 27 april 2003 13:44
av Hagrido
enligt gp så står det lördagen 20 september.
Så det är väl det som gäller :?

Postat: söndag 27 april 2003 16:58
av JAgr
Bussmicke skrev:När startar Skånegatstrafiken?
Som Hagrido mycket riktigt säger 20 sept. Det blir i samband med kollektivtrafikdagen ("Geniala dagen"), den numera årligen återkommande dagen för att fira kollektivtrafiken.
Hurra, hurra, hurra, hurra.

/JAgr

Postat: måndag 28 april 2003 10:18
av 2763
JAgr skrev:
Bussmicke skrev:När startar Skånegatstrafiken?
Som Hagrido mycket riktigt säger 20 sept. Det blir i samband med kollektivtrafikdagen ("Geniala dagen"), den numera årligen återkommande dagen för att fira kollektivtrafiken.
Hurra, hurra, hurra, hurra.

/JAgr
Hmm var det inte "Skeniala Dagen" för att ytterligare poängtera det smarta med kollektivtrafik och då framförallt spårburen sådan på ett göteborgshumoristiskt sätt....

/Tony

Postat: måndag 28 april 2003 11:12
av Björn J.
TonyM skrev:
JAgr skrev:
Bussmicke skrev:När startar Skånegatstrafiken?
Som Hagrido mycket riktigt säger 20 sept. Det blir i samband med kollektivtrafikdagen ("Geniala dagen"), den numera årligen återkommande dagen för att fira kollektivtrafiken.
Hurra, hurra, hurra, hurra.

/JAgr
Hmm var det inte "Skeniala Dagen" för att ytterligare poängtera det smarta med kollektivtrafik och då framförallt spårburen sådan på ett göteborgshumoristiskt sätt....

/Tony
Låter lagom urspårat redan innan det går av stapeln...
Men vi skall väl ännu inte dra några växlar av det.
0-taxa på ALLA spårvagnar och tvångskommendering på 507 misstänker jag.

Bj.

Postat: måndag 28 april 2003 13:07
av 2763
Björn J. skrev: Låter lagom urspårat redan innan det går av stapeln...
Men vi skall väl ännu inte dra några växlar av det.
0-taxa på ALLA spårvagnar och tvångskommendering på 507 misstänker jag.

Bj.
Nu begriper jag alls intet.
Hur skall alla ringliniens konduktörer och förare få plats att göra säkerhetstjänst på 507 samtidigt? Då blir det ju ingen som kan köra motorvagn och inte någon plats över till passagerare

*tihi* *fniss*

/T

Postat: måndag 28 april 2003 15:17
av Bussmicke
Lyckas ni med det bör lämpligen kamera medtagas...

Postat: tisdag 29 april 2003 9:33
av Björn J.
TonyM skrev:
Björn J. skrev: Låter lagom urspårat redan innan det går av stapeln...
Men vi skall väl ännu inte dra några växlar av det.
0-taxa på ALLA spårvagnar och tvångskommendering på 507 misstänker jag.

Bj.
Nu begriper jag alls intet.
Hur skall alla ringliniens konduktörer och förare få plats att göra säkerhetstjänst på 507 samtidigt? Då blir det ju ingen som kan köra motorvagn och inte någon plats över till passagerare

*tihi* *fniss*
/T
Iochförsig har väl trafiken inte fler aktiva än att dessa skulle kunna tränga in sig i femnollsju, iallafall för en gruppbild.Gäller väl bara att fördela dem på var sida om dörren, för att få jämnvikt.

Det framkom inte men jag var rädd för att jag skulle få en tvångskommendering på nämnda vagn denna dag, särskillt om det blir kallt och blåsigt som förra året.

Bj.