All brottslighet är givetvis allvarlig i någon mening, men nu är det så att polisen har begränsade resurser och måste (eller åtminstone borde) prioritera. Exempel på detta är vålds- och narkotikabrottslighet. I Stocholms söderort där jag bor florerar narkotikahandeln helt öppet. När jag själv blev överfallen fick jag ligga på polis och åklagare i nästan ett år innan vederbörande lagfördes. Och tunnelbanepolisen, som ju egentligen ska svara för ordningen, existerar ju knappt. Ser man någon dag polisen där jag bor och/eller arbetar får man nästan ta fram sin kalender och rita stjärna för aktuell dag. Men det är klart att det är enklare att ägna sig åt sånt här, så det syns att man "gör nåt".Harald skrev:Så du menar att brottslighet som kostar skattebetalarna i Göteborg 40.000.000 kronor om året inte är allvarlig?MWE skrev:Skulle verkligen polisen delta i detta? Hoppas inte det, samhällets knappa polisiära resurser behövs till bekämpande av allvarligare brottslighet än så.
Behovet av ev. tvångsmedel tillgodoses (åtminstone i teorin) på ett rättssäkert sätt om färdbeviskontrollpatrullerna helt eller delvis bemannas med personal med ordningsvaktsförordnande.
/M