Sida 3 av 5

Postat: onsdag 13 december 2006 22:30
av TramTok
Grovsnus skrev:Alla pedalvagnar(M28/29) har likadana rullar på respektive plats i vagnen men linjerna behöver inte komma i ordning när rullen vevas.
Alla pedalvagnar har denna tryckfelsrulle.

Aha, så är det... Men en liten undran till då... Detta med att tryckfelet fortfarande finns kvar måste ju innebära att de nya linjenumren 11-14 lades till på den gamla filmen istället för att byta hela filmen??

Postat: onsdag 13 december 2006 23:07
av Fredrik E
Nej, det var när man tryckte den nuvarande rullen i och med Kringen och öppnandet av Chalmerstunneln rullen tillkom om jag inte missminner mig och det var här man märkte den felande färgen till linje 3.

.

Postat: torsdag 14 december 2006 2:40
av Stefan_Brännström
Fanns ljusgrön 10 på filmerna innan 2002?

När jag tänker tanken får jag förvisso för mig att jag faktiskt kan ha sett en ljusgrön 10 när jag vevat i någon pedal för länge sen på 90-talet, men jag kan också inbilla mig, för jag har för mig att färgen var ny för mig när idén kom 2001/2002 med L10 och L11 som nya linjer.

Re: .

Postat: torsdag 14 december 2006 8:29
av 2763
Stefan_Brännström skrev:Fanns ljusgrön 10 på filmerna innan 2002?
Ja.

//Tony

Postat: torsdag 14 december 2006 8:52
av sputnik
...

Postat: torsdag 14 december 2006 11:22
av TramTok
Ja, jag minns också att linje 10 fanns förr. Minns att 10:an fick göra "smygpremiär" när Drottningtoregt byggdes om någon sommar för en massa år sedan. Den gick mellan Polhemsplatsen och... Angered?

Sådant skulle också vara himla kul att få med i förtecknigen... Vilka sträckningar som linjerna haft under ombyggnationer... Vet med mig att både L5 och L8 har varit omlagda att gå ut till Kungssten/Saltholmen under ombyggtnadstider...

Sedan en annan grej när det gäller L9. Har sett (tror det är ändrat nu) att vissa vagnar har haft en fetare siffra, antingen med ett annat typsnitt eller bra "bold"... Varför blev det så? Miss eller planerad ändring som inte blev av?

.

Postat: torsdag 14 december 2006 14:27
av Stefan_Brännström
Vill du ha med tillfälligt omdragna linjer i förteckningen blir det en väldig massa detektivarbete som krävs, för att få till något läsvärt.

De senare inläggen om linje 10 tyder på att den ljusgröna färgen (precis som lila) kom med filmerna i M21 år 1984.

Då kan man fråga sig om någon förare hann åka en ljusgrön tur ut med 10:ans kvällsvagn till Saltholmen, innan den linjen försvann samma år.

Fast...det logiska är väl att man gjorde alla ändringar i ungefär samma svep och således fimpade 10:an lagom till att den bytte färgskylt på vagnarna.

Om det inte säljer tillräckligt med böcker om linje 7, kanske det skulle gå att skapa en hemsida med linjernas fullkomliga historia.

Då skall förstås varenda omsträckning, utbyggnad, färgbyte, nummerbyte och linjenedläggning/start vara noterad.

Det första spåret (hästspårvagn) överhuvudtaget i Göteborg gick väl mellan "nedanför Stigbergsbacken" och Lilla Torget?

Postat: torsdag 14 december 2006 15:45
av Harald
TramTok skrev:Sedan en annan grej när det gäller L9. Har sett (tror det är ändrat nu) att vissa vagnar har haft en fetare siffra, antingen med ett annat typsnitt eller bra "bold"... Varför blev det så? Miss eller planerad ändring som inte blev av?
Det gäller inte bara linje 9. Från början hade M21 fetare stil på både destinations- och nummerrullarna. Jag har också för mig att de hade det gamla typsnittet (Helvetica) men det törs jag inte svära på. Vid bytet till linjeomläggningen 1989 bytte man, men av sparsamhetsskäl byttes inte de bakre rullarna eftersom de inte satt ihop med någon destinationsskylt. Sedan hände det väl ibland att att någon rulle avsedd för bakänden ändå hamnade där fram, vilket inte var så snyggt. Nu är väl alla rullarna bytta eftersom det har blivit fler linjer.
Stefan_Brännström skrev:Då kan man fråga sig om någon förare hann åka en ljusgrön tur ut med 10:ans kvällsvagn till Saltholmen, innan den linjen försvann samma år.
Nej. Prototypvagnen var placerad vid Stampen och tian tillhörde Majorna.

Re: .

Postat: torsdag 14 december 2006 16:07
av sputnik
Stefan_Brännström skrev:Vill du ha med tillfälligt omdragna linjer i förteckningen blir det en väldig massa detektivarbete som krävs, för att få till något läsvärt.

Om det inte säljer tillräckligt med böcker om linje 7, kanske det skulle gå att skapa en hemsida med linjernas fullkomliga historia.

Då skall förstås varenda omsträckning, utbyggnad, färgbyte, nummerbyte och linjenedläggning/start vara noterad.
Bra ide! Kan vara intressant att läsa om. :wink:

.

Postat: fredag 15 december 2006 2:38
av Stefan_Brännström
Dagis "hälsade på den prototypvagnen". Jag undrar om inte den var skyltad med lila 8 mot Angered när jag tänker efter!

Det är förmodligen därför jag har minnen från 1986 av en lila 8:a. Hade ju en diskussion med Harald om detta, och får till mitt försvar säga att jag förmodligen inte bevistade Drottningtorget särskilt mycket alls som barn.

Således föreföll detta i mina ögon vara en ny linje med lila färg och siffran 8. Att det redan fanns en grönröd 8 hade jag helt enkelt inte upptäckt.

Postat: fredag 15 december 2006 8:23
av sputnik
Jag vet inte om detta finns i en annan tråd, men så vitt jag kommer ihåg av min vistelse i Göteborg så gick linjerna så här:

L1: Östra Sjukhuset - Frölunda via Järntorget (-2002)
Östra Sjukhuset - Tynnered via Annedal (2002-2006)

L2: Biskopsgården - Högsbotorp via Annedal (-2002)
Eketrägatan - Sahlgrenska via Järntorget (2002-2004)
Högsbotorp - Krokslätt via Annedal - Skånegatan - Korsvägen (2006)

L3: Kålltorp - Marklandsgatan

L4: Saltholmen - Mölndal via Ekedal (-2002)
Biskopsgården - Mölndal (2002-2004)
Angered - Mölndal (2004-)

L5: Länsmansgården - Torp

L6: Guldheden - Kortedala (-2002)
Sahlgrenska - Kortedala (2002-2004)
Länsmansgården - Kortedala via Järntorget - Sahlgrenska - Korsvägen (2004-)

L7: Bergsjön - Tynnered via Grönsakstorget (-2002)
Bergsjön - Tynnered via Kungsportsplatsen (2002-)

L8: Angered - Sahlgrenska (-2002)
Angered - Tynnered (2002-2004)
Angered - Frölunda (2004-)

L9: Angered - Kungssten

L10: Angered - Guldheden (2002-2004)
Eketrägatan - Guldheden (2004-)

L11: Saltholmen - Bergsjön via Ekedal (2002-)

L12: ???

L13: Centralstationen - Marklandsgatan via Sahlgrenska (2004-2006)
Linnéplatsen - Marklandsgatan via Annedal - Skånegatan - Sahlgrenska (2006-)

L14: Centralstationen - Krokslätt (2004-2006)

L(1)5: Centralstationen - Bräcke (1955-1968)

Så långt kom jag på linjesträckningarna efter fem års vistelse i Göteborg. Rätta mig gärna. :wink:

Postat: fredag 15 december 2006 13:29
av 2763
sputnik skrev:Jag vet inte om detta finns i en annan tråd, men så vitt jag kommer ihåg av min vistelse i Göteborg så gick linjerna så här:

L1: Östra Sjukhuset - Frölunda via Järntorget (-2002)
Östra Sjukhuset - Tynnered via Annedal (2002-2006)
1:an gick endast till Frölunda i "Kringen I" i starten av "Kringen II" skickades den till ända till Tynnered.

Kringen II startade väl för övrigt 2003 vilket leder till att de flesta 2004 skall bytas mot 2003.
sputnik skrev: L7: Bergsjön - Tynnered via Grönsakstorget (-2002)
Bergsjön - Tynnered via Kungsportsplatsen (2002-)
Denna omläggning kom med Kringen II om jag inte missminner mig. Alltså 2003.
sputnik skrev: L8: Angered - Sahlgrenska (-2002)
Angered - Tynnered (2002-2004)
Angered - Frölunda (2004-)
Angered-Drottningtorget 1979-1991
Angered-Sahlgrenska 1991-2001
Angered-Tynnered via Snabbspåret-Avenyn-Korsvägen 2002-2003
Angered-Frölunda via Skånegatan 2003-
sputnik skrev: L9: Angered - Kungssten
Sommartid även till Saltholmen. Sedan 1991
sputnik skrev: L12: ???
Centralen-Avenyn-Korsvägen-S:t Sigfrids plan, sedan 1981.
sputnik skrev: L13: Centralstationen - Marklandsgatan via Sahlgrenska (2004-2006)
Linnéplatsen - Marklandsgatan via Annedal - Skånegatan - Sahlgrenska (2006-)
Nuvarande linjesträckning går även förbi Sahlgrenska till Marklandsgatan.
sputnik skrev: L(1)5: Centralstationen - Bräcke (1955-1968)
Riktigt så enkelt är det inte. 15 fanns endast under den tid som just C-Bräcke trafikerades separat. Från början var det femman och efter starten mot Biskopsgården var det delning av 5:an vid eketrägatan liksom på 7:an vid Vasa Sjukhus. När detta visade sig fungera mindre bra infördes linje 15, men på 7:an blev delningen kvar långt in på 80-talet.


//Tony

.

Postat: fredag 15 december 2006 15:22
av Stefan_Brännström
Hur var delningen av 7:an?

Varannan till Sahlgrenska och varannan till Guldheden?

Minns att jag för några år sedan hade grubbel över om det inte stått Guldheden även på vagnar trafikerandes L7 under 1983-1984 när jag iakttog spårvagnar vid Kapellplatsen.

Postat: fredag 15 december 2006 15:25
av Harald
Sista vagnen till Guldheden och första vagnen eller de två första (vid trevagnståg) till Sahlgrenska.

Jag vet inte hur Tony definierar "långt", men delningen upphörde 1982 när sexan återinfördes.

.

Postat: fredag 15 december 2006 16:22
av Stefan_Brännström
Vilka linjer har gått till Guldheden? Samlar jag vad jag vet så...

(19xx-1982) Linje 7 (bara en pedalvagn från Wavrinskys Plats)
(1982-2002) Linje 6
(2002- ) Linje 10

Postat: fredag 15 december 2006 16:26
av 2763
Harald skrev:Sista vagnen till Guldheden och första vagnen eller de två första (vid trevagnståg) till Sahlgrenska.

Jag vet inte hur Tony definierar "långt", men delningen upphörde 1982 när sexan återinfördes.
I detta fallet höftade jag till eftersom jag varken hade Hr forsbergs utmärkta skrift till handa eller årtalet inpräntat i skallen. Men att det var så "Kort" in var jag inte riktigt med på.....

//Tony

Postat: fredag 15 december 2006 20:09
av mela
sputnik skrev:L10: Angered - Guldheden (2002-2004)
Eketrägatan - Guldheden (2004-)
Gick det inte en linje 10 Saltholmen - Mölndal (ej via Brunnsparken) på kvällstid mellan 74-84. Denna var vad jag minns ett sätt att spara vagnar på 4:an.

/ Melker

Göteborgska färger

Postat: fredag 15 december 2006 22:24
av Anders Forsberg
Tja nu när Thomas Lange sett till att även jag kommit ut på forumet så kanske jag kan få komma med lite uppgifter om färger m m.

När blå, grön och röd linje startades 1902 var det svart tex på skyltarna, detta ändrades tämligen snabbt till vit text. M1 nr 15 var skyltad vid 100-års jubileumet 2002 med blå skylt med svart text.

Man ska tänka på att M21 nr 200 var ensam i Göteborg under många år och hörde hemma vid Stampgatan. Tian hörde hemma i vagnhallen Majorna.

Linjenummer infördes i augusti 1907.

Linje 1 fick svarta skyltar 1956.

Linje 5 kom till Hisingen 1954, spårvägstrafiken till Hisingen startades den 21 juni 1946.

Linje 7 förlängdes i december 1914 till Landala och fick då brun-vit skylt. Linjeskyltarna diagonalt brun-vit med vit röd siffra. Destinationsskyltarna vit med röd text. OBS alltid brunskylt med vit text mot Kviberg. År 1940 blev det bruna skyltar i båda riktningarna.

Långedragslinjen sköttes och trafikerades av Spårvägen från starten 1907. Långedragsbolaget tog intiativet till byggandet av järnvägen.

Linje 10 hade när den startade 1907 blå-vit-blå skyltar med svart text. Vet inte riktigt när det blev blå och vita skyltar.

Sedan var linje 10 som nämnts kvällslinje åren 1972-84. Varför det blev den färgen kan man ju undra.

Linje 11 hade vid starten 1911 grön-vita skyltar där färgerna gick diagonalt. Utställningslinjen 1923 hade inte diagonal färger, vilket även gällde linje 12. Se vagnarna på Ringliniens Lisebergslinje.

Inte heller linjerna 13 och 14 hade färgerna diagonalt.

Linje 10 användes internt när "Avenyn" var avstängd för den trafik som kördes Mölndal - Korsvägen - Torp.

12/6 - 30/7 - 1994 gick linje 10 Polhemsplatsen - Östra Sjukhuset, med anslutande buss mellan Härlanda och kålltorp.

10/6 - 4/8 - 1996 gick linje 10 Östra Sjukhuset - Polhemsplatsen - Kålltorp.

Linje 7 kom 1953 till Guldheden. Delningen av tågen på linje 7 startades den 2 maj 1961. Som Tony skrev den första eller de första vagnarna till Sahlgrenska och den sista vagnen (vagn 2 eller 3) till Guldheden. Den tid sjuan inte delades gick varannan vagn till Sahlgrenska respektive Guldheden. Sedan linje 6 införts fick varannan vagn på sjuan till Guldheden under den tid som sexan inte trafikerades.

Phu det blev mycket, men kanske rätar det ut några frågetecken.

Anders F

Blev ett fel

Postat: fredag 15 december 2006 22:35
av Anders Forsberg
Det blev ett fel -

Linje 1 fick svarta skyltar 1958. Den delades upp i linje 1 och 2 1956

Anders

.

Postat: fredag 15 december 2006 23:02
av Stefan_Brännström
Tack för infon, Anders.

Linje 10 har alltså då haft 4 olika färgskyltar. Däremot missade jag de tillfällen du anger på 90-talet när linjen skall ha vänt vid Polhemsplatsen.

Det kanske är läge för GS att använda 15 som en reservlinje, på t.ex. sträckor som Angered - Bergsjön, bara man gör det möjligt att svänga på det sättet vid Gamlestadstorget.