Sida 3 av 3
Postat: onsdag 29 november 2006 12:23
av daniel_s
Det som ni allihopa tycks missa är att formuleringen "Hos föraren får ej vistas fler personer än ..." inte kan användas för att slippa EN person som har rätt att åka i hytten. Att det i tillstånd för "onödig" hyttåkning (studiebesök, filminspelning osv) oftast anges att föraren kan motsätta sig färden ger inte föraren någon generell rätt att neka färd i hytt. Det som regeln (i Tri) handlar om är att föraren kan säga ifrån om t ex fem personer vill åka med i hytten för att titta på kontaktledningen, det får då räcka med en eller kanske två.
Det är alltid svårt att tolka Tri-texter om man inte direkt har jobbat med dem, och det är även svårt att skriva så att alla förstår det precis som det var tänkt att förstås.
Postat: onsdag 29 november 2006 12:32
av Lars Ödlund
daniel_s skrev:Det som ni allihopa tycks missa är att formuleringen "Hos föraren får ej vistas fler personer än ..." inte kan användas för att slippa EN person som har rätt att åka i hytten. Att det i tillstånd för "onödig" hyttåkning (studiebesök, filminspelning osv) oftast anges att föraren kan motsätta sig färden ger inte föraren någon generell rätt att neka färd i hytt. Det som regeln (i Tri) handlar om är att föraren kan säga ifrån om t ex fem personer vill åka med i hytten för att titta på kontaktledningen, det får då räcka med en eller kanske två.
Det är alltid svårt att tolka Tri-texter om man inte direkt har jobbat med dem, och det är även svårt att skriva så att alla förstår det precis som det var tänkt att förstås.
Skillnaden som kanske inte "gemene man" tänker på är att det i detta fall är skillnad mellan personer som har tjänsteärende till att vistas i hytten och sådan hyttåkning som rör sig om nöjesåkning, studiebesök etc etc.
I det senare fallet anlitar man i det flesta fall en förare som är intresserad att åta sig besväret.
//Lars
Postat: onsdag 29 november 2006 12:35
av tjatte
daniel_s skrev:tjatte skrev:Tja en station på FJB sträcka har inte utfartsignal utan bara utfartsblocksignal, åtminstone hos banverket och även utfartsblocksignalen befinner sig innanför stationsgränsen och har rund märktavla.
Nej! Utfartsblocksignalen står alltid vid stationsgränsen. Kolla säo kan du göra själv.
Detta var ju väldans underligt... det har varit så ja, men för att få till ett större säkerhetsavstånd mellan utfartsblock och infart så har man just ökat avståndet, ta barkaby på nedspår som exempel, där har du utfartsblocksignalen vid plattformskanten allt medan infartsignalen är placerad ca 200 meter längre söderut.
Detta för att som tidigare få till ett längre säkerhetsavstånd.
Enligt SÄO paragraf 1, stn-gräns ligger är belägen omedelbart utanför infartsignalen, utfartsblocksignalen nämns inte ens i sammanhanget och har inget med stn-gräns att göra utan talar bara om att du har tillstånd att lämna en station och att första blocksträckan efter stationen är ledig.
Var i SÄO står det att utfartsblocksignalen alltid är belägen vid stn-gränsen?
Postat: onsdag 29 november 2006 12:41
av tjatte
SÄO paragraf 37:6 redogör för växlingsgräns och där har man tre alternativ:
1. Stationsgräns mot linjen
2. Utfartsblocksignal
3. tavla "gräns för växling"
OM det nu är så att stationsgräns och utfartsblocksignal alltid är beläget på samma plats, hur kommer det sig då att man har båda som alternativ för att reglera stoppunkt vid växling????????
Postat: onsdag 29 november 2006 12:51
av daniel_s
För att placeringen kan skilja sig lite från stationsgränsen av bl a siktskäl eller av andra skäl. Den exakta formuleringen är "... vid eller strax innanför stationsgränsen". Men aldrig innanför utfartsväxlarna!
Postat: onsdag 29 november 2006 13:23
av tjatte
Var någonstans har jag påstått att utfartsblocksignalen skulle stå innanför växlar? däremot har jag har referrerat till både innanförliggande utfartssignal och utfartsignal, och av dem vet vi ju nog båda vilken som befinner sig innaför växlar.
Det vi nu pratade om var huruvida utfartsblocksignalen alltid är placerad vid stationsgränsen vilket du själv kom fram till att så inte är fallet då det kan skilja 200 meter mellan utfartsblocksignal och stationsgräns.
GIVETVIS förekommer det inga växlar efter en utfartsblocksignal men som sagt, trodde det var placeringen i förhållande till stn-gräns vi pratade om.
Du har också helt rätt att utfartsblocksignalen är belägen vid eller strax innanför stationsgränsen, står i §3 mom 1b, däremot har stn-gräns som begrepp inget med utfartsblocksignal att göra utan reffererar till en punkt precis utanför infartsignalen.
Postat: onsdag 29 november 2006 13:30
av daniel_s
Då är vi överens men diskussionen började faktiskt kring bilden på signal 231, som står innanför växlarna vilket framgår av bilden.
Postat: onsdag 29 november 2006 16:30
av Ulrik Berggren
daniel_s skrev:kildor skrev:Märktavlan på signalen 231 är fyrkantig... är det kanske en mellansignal? Eller har man annan typ av skyltning på RB?
Om det vore på BV så skulle det vara en mellansignal, på RB och SB heter det fortfarande
utfartssignal. Skyltningen (rund/fyrkantig) är likadan som på BV.
kildor skrev:Ser på
järnväg.net att det saknas Fjärrblockering på sträckan Lindholmen-Kårsta. Något som ändrats i samband med ombyggnaden?
Nej, det finns varken fjärr eller linjeblockering på sträckan. Tam-bana vettö.
Hur var det nu, ligger utfartssignalen innanför eller utanför växlarna...

Postat: onsdag 29 november 2006 17:44
av Björn Ehnberg
daniel_s skrev:Det som ni allihopa tycks missa är att formuleringen "Hos föraren får ej vistas fler personer än ..." inte kan användas för att slippa EN person som har rätt att åka i hytten. Att det i tillstånd för "onödig" hyttåkning (studiebesök, filminspelning osv) oftast anges att föraren kan motsätta sig färden ger inte föraren någon generell rätt att neka färd i hytt. Det som regeln (i Tri) handlar om är att föraren kan säga ifrån om t ex fem personer vill åka med i hytten för att titta på kontaktledningen, det får då räcka med en eller kanske två.
Det är alltid svårt att tolka Tri-texter om man inte direkt har jobbat med dem, och det är även svårt att skriva så att alla förstår det precis som det var tänkt att förstås.
Finns det någon som har hävdat det, då? Det framgår ju rätt tydligt av Tri-texterna vilka personalkategorier som har generellt tillstånd att åka med under tjänsteutövning. Övriga måste ha särskilt tillstånd, praxis för skriftligt resp. muntligt tillstånd varierar en del mellan banorna.
Det skulle allt se ut det, om en förare vägrade någon från Järnvägsstyrelsen med tjänsteärende rätt att åka med (om det inte är myndighetens hela ledningsgrupp som vill klämma in sig förstås...

).
Fem personer som vill kolla på kontaktledningen...
Onekligen ett intressant perspektiv.
Mvh.
Björn
Postat: onsdag 29 november 2006 18:02
av kildor
Ulrik Berggren skrev:daniel_s skrev:kildor skrev:Märktavlan på signalen 231 är fyrkantig... är det kanske en mellansignal? Eller har man annan typ av skyltning på RB?
Om det vore på BV så skulle det vara en mellansignal, på RB och SB heter det fortfarande
utfartssignal. Skyltningen (rund/fyrkantig) är likadan som på BV.
kildor skrev:Ser på
järnväg.net att det saknas Fjärrblockering på sträckan Lindholmen-Kårsta. Något som ändrats i samband med ombyggnaden?
Nej, det finns varken fjärr eller linjeblockering på sträckan. Tam-bana vettö.
Hur var det nu, ligger utfartssignalen innanför eller utanför växlarna...

Bra fråga. Jag vet inte om det är klarlagt om 231 är en mellansignal eller utfartssignal, eller kanske en utfartsblocksignal?
Tack för trevliga bilder, Yujin och Verspedier!
Postat: onsdag 29 november 2006 18:19
av yujin
kildor skrev:Ulrik Berggren skrev:daniel_s skrev:
Om det vore på BV så skulle det vara en mellansignal, på RB och SB heter det fortfarande utfartssignal. Skyltningen (rund/fyrkantig) är likadan som på BV.
Nej, det finns varken fjärr eller linjeblockering på sträckan. Tam-bana vettö.
Hur var det nu, ligger utfartssignalen innanför eller utanför växlarna...

Bra fråga. Jag vet inte om det är klarlagt om 231 är en mellansignal eller utfartssignal, eller kanske en utfartsblocksignal?
Tack för trevliga bilder, Yujin och Verspedier!
231 är utfartsignal enligt RBs linjebok (med reservation för ev. fel på linjeboken).
Postat: onsdag 29 november 2006 18:53
av kildor
Ok - tack. Tog mig en liten titt i TriRB och tror jag fått klart för mig nu hur det ser ut med signaler och skyltning på RB. Lite rörigt när man är inlärd med BV:s säo...
Postat: torsdag 30 november 2006 9:24
av Verspieder
kildor skrev:Tack för trevliga bilder, Yujin och Verspedier!
Tack för tacket (Som man säger enligt HippHipps "Svenska för invandrare")
Målet var fartkänsla i bilderna, men det kanske blev lite för suddigt pga hopplösa inställningar i gamla kameran. Hur som helst ser det ut att vara ett snabbtåg som varken stannar i Täby C, Stocksund eller Mörby.
Postat: torsdag 30 november 2006 12:33
av Persson
Verspieder skrev:kildor skrev:Tack för trevliga bilder, Yujin och Verspedier!
Tack för tacket (Som man säger enligt HippHipps "Svenska för invandrare")
Målet var fartkänsla i bilderna, men det kanske blev lite för suddigt pga hopplösa inställningar i gamla kameran. Hur som helst ser det ut att vara ett snabbtåg som varken stannar i Täby C, Stocksund eller Mörby.
Nja, tåget är nog på väg att stanna i Täby centrum, för där stannar alla snabbtåg. Tåget rullar alltså troligen i 40-50 km/h på bilden vilket borde räcka för att ge "fartkänsla". De andra bilderna är tagna strax söder om Stocksund resp vid plattformen i Stocksund där inga Österskärståg stannar. Tåget du åker med skulle alltså kunna vara både ett snabbtåg och ett "vanligt" Österskärståg. Men men, det spelar ju mindre roll så här i efterhand...
Postat: torsdag 30 november 2006 13:41
av Karsten
Persson skrev:[ Tåget rullar alltså troligen i 40-50 km/h på bilden vilket borde räcka för att ge "fartkänsla".
Det är jag som kör, minst 58 km/h vid det specifika stället...
Postat: lördag 02 december 2006 14:31
av Verspieder
yujin skrev:
Som den här?
Tyvärr inte längs Kårstagrenen.
Men ja, jag kan försöka fixa det i Kårsta nästa gång jag åker dit (detta är om föraren är också villig).

Kul att även din gamla bild var på UBxp 129
