Postat: onsdag 27 december 2006 15:17
Förlåt en fåkunnig numera fd Lidingöförare men vad är problemet? Om tåget man skall ta ut inte är korrekt flaggat hämtar man flaggor och sätter upp dem själv. Är ett tåg flaggat när det inte skall vara det tar man bort dem och lägger tillbaka dem på sin plats.Björn Ehnberg skrev:Det där var ju inte alls bra.
Jag ska ta upp det med vederbörande. Just för tillfället alternerar Tågias platschef mellan Aga- och Mörbydepåerna, vilket möjligen kan vara en förklaring (enligt vad jag läste i Roslagstågs personaltidning Roslaget - som delades ut på persontrafikmässan - har Tågia tydligen problem på RB och har sagt upp underhållsavtalet där, eftersom det ger för lite pengar). Flaggorna finns ju! Jag utgår från att ni menar flaggorna på tågen, för enligt vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att det inte flaggades från flaggstången vid Aga station heller.
Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.
Mvh.
Björn Ehnberg
Tyvärr märkte jag en enorm skillnad i attityd bland trafik och verkstadspersonal den sista dagen jag tjänstgjorde på den banan för några år sedan jämfört med min första i maj 1995. Det är svårt att sätta fingret på vad som orsakat denna förändring men den stora skillnaden tror jag är att det gamla trafikbolaget förvann. SL Tunnelbanan medförde väl inte direkt några omedelbara försämringar men Connex och inte minst Tågia förstörde desto mer.
Även om det inte alltid var så rosenrött fanns inställningen bland personalen förr att tågen skulle gå och man gillade sin järnväg. Den känslan upplevde jag inte alls på samma sätt mina sista pass.
Innan någon säger att allt är upphandlingarnas fel - SL Lidingö Trafik AB vann sin sista upphandling av all trafik på Lidingö, både buss och tåg, år 1996. Sedan beslutade ägaren att splitta trafiken och ge den till två andra dotterbolag...
Nåja min slipssamling blev större i alla fall - 6 olika slipsmodeller på 9 år eller vad det blev.