Sida 3 av 3

Postat: onsdag 27 december 2006 15:17
av PerGH
Björn Ehnberg skrev:Det där var ju inte alls bra.

Jag ska ta upp det med vederbörande. Just för tillfället alternerar Tågias platschef mellan Aga- och Mörbydepåerna, vilket möjligen kan vara en förklaring (enligt vad jag läste i Roslagstågs personaltidning Roslaget - som delades ut på persontrafikmässan - har Tågia tydligen problem på RB och har sagt upp underhållsavtalet där, eftersom det ger för lite pengar). Flaggorna finns ju! Jag utgår från att ni menar flaggorna på tågen, för enligt vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att det inte flaggades från flaggstången vid Aga station heller.

Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.

Mvh.

Björn Ehnberg
Förlåt en fåkunnig numera fd Lidingöförare men vad är problemet? Om tåget man skall ta ut inte är korrekt flaggat hämtar man flaggor och sätter upp dem själv. Är ett tåg flaggat när det inte skall vara det tar man bort dem och lägger tillbaka dem på sin plats.

Tyvärr märkte jag en enorm skillnad i attityd bland trafik och verkstadspersonal den sista dagen jag tjänstgjorde på den banan för några år sedan jämfört med min första i maj 1995. Det är svårt att sätta fingret på vad som orsakat denna förändring men den stora skillnaden tror jag är att det gamla trafikbolaget förvann. SL Tunnelbanan medförde väl inte direkt några omedelbara försämringar men Connex och inte minst Tågia förstörde desto mer.

Även om det inte alltid var så rosenrött fanns inställningen bland personalen förr att tågen skulle gå och man gillade sin järnväg. Den känslan upplevde jag inte alls på samma sätt mina sista pass.

Innan någon säger att allt är upphandlingarnas fel - SL Lidingö Trafik AB vann sin sista upphandling av all trafik på Lidingö, både buss och tåg, år 1996. Sedan beslutade ägaren att splitta trafiken och ge den till två andra dotterbolag...

Nåja min slipssamling blev större i alla fall - 6 olika slipsmodeller på 9 år eller vad det blev.

Postat: onsdag 27 december 2006 15:36
av alexander
Eftersom det normalt är jag som underhåller vagnflaggorna. dvs byter ut/fernissar flaggkäppar, byter de utslitna flaggorna mot nya som Thomas Lange brukar skaffa fram och t.o.m. förgyller knopparna tycker jag förstås att det är trevligt om det flaggas korrekt Det har hänt att ett tåg gått ut dagen efter spårvagnens dag på en vanlig trafiktur med full flaggning OCH den stora frontskylten med SS-märke, vingar och jätteflaggor. Sådant väcker visst löje och misstankar att andra delar av
rutinen Iordningställande Av Tåg ej heller utförts med önskvärd nit.
Slutligen ett råd till såväl trafikföretag som övriga ägare/brukare av flaggstänger: När flaggan tagits ned och linan ska göras fast, snurra den 1-2 varv runt flaggstången och spänn den ordentligt innan den görs fast. En flagglina som endast spännts rakt ned kan så fort det blåser åstadkomma ett högt smattrande ljud, som kan hålla åtskilliga medborgare vakna om nätterna och som inte precis ökar sympatin för stångens ägare. :!:

Postat: onsdag 27 december 2006 19:24
av Björn Ehnberg
Jag har idag inhämtat följande fakta om vad som hände på juldagens morgon. Samtliga tåg, både trafiktåg och reservtåg, var korrekt flaggade. Vid iordningställandet vägrade båda de två första trafiktågen att starta, och reservtågen var givetvis uppställda på spåren innanför de felande trafiktågen. I det läget prioriterade man trafikeringen och satte ut de två sista trafiktågen från kvällen före istället.

Det hela berodde alltså på olyckliga omständigheter och därför tycker jag att spekulationer om slapphet, bristande ordningssinne eller -säkerhetsmedvetande är rätt onödiga. Som en följd av detta avser jag inte att delta ytterligare i denna pseudodebatt.

Gott Nytt År på er, ni som räknar er till Lidingöbanans vänner.


Björn

Postat: onsdag 27 december 2006 21:49
av Jourmaster
Gott. Därmed avslutas tråden.

Jourmaster :idea: