NerdBoy skrev:Verspieder skrev:Om man behåller enetstaxan i låt säga 10 år, kommer SL:s trafik att se bedrövlig ut 2016. Inga nya bussar skulle kunna köpas in, och detta rimmar illa med dagens B9S som redan idag är mer eller mindre "slut". Roslagsbanan skulle ryka kvickt då X10p-tågen rasat pga bristande underhåll, och inga pengar till nya tåg finns. Nej, SL måste få in inkomster och 08:orna måste börja betala för sin trafik precis som de övriga 80 procenten svenskar gör för sin trafik, i övriga Sverige.
Alltså återställer man priserna till de tidigare, vilket folk uppfattar som en kraftig höjning och en anledning till att planka. De bilister som har lockats över till kollektivtrafiken genom låga priser och direktbussar återgår till att korka igen innerstaden med sina bilar. Slutet gott, allting gott?

Roligt att folk bara ser världen i svart och vitt.
Låga priser är bra, då kan man köpa mer. Men jag har en variant på grafikens WYSIWYG nämligen WYPFIWYG=What you pay for is what you get. Verspieders inlägg, citerat ovan, visar på detta. Vad direktbussarna beträffar så ska de ju också bort - där tycker jag att de gör fel, men vad jag tycker är det ingen i SL:s och Stockholms läns landsting som bryr sig om.
De som tycker att prishöjningen är en anledning till att planka hittar nog anledning till att planka vid vilken prisnivå som helst. Det är folk som inte lärt sig betala för sig, folk som lämnar över allt sitt personliga ansvar till "Samhället", således snyltare och - de facto - brottslingar. Samhället har ingen anledning att sätta avgifter efter deras betalningsvillighet, då hade priset varit gratis - men då hade plankarna hittat annat att "smita" ifrån.
Däremot borde bötesbeloppet höjas rejält, kontrollanter borde vara fler och få utkastningsrätt (handgripligen). Nolltolerans på den punkten vore bra.
Jag vet, jag låter drastisk, men inget - jag säger: inget - hjälper mot plankare. Inte ens gratis kollektivtrafik, än mindre "bara" sänkta biljetter.