Namninsamling för behålllning av Enhetstaxan!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Med ett zonsystem blir det alltid orättvisor och fördelar.
Ja just det, och därför avskaffade Sossarna zonsystemet för de tycker inte om orättvisor och fördelar.
Men helt utan tanke på resultatet?

Utan intäkter inga utgifter.

Det finns ingenting som är gratis, det mäste betalas på ett eller annat sätt.

//Lasse
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Du blandar ihop enhetstaxan med sänkningen av biljettpriset. Man hade kunnat ha 30 spänn som enhetstaxa (eller 40) utan att det blivit orättvist eller skapat oförtjänta fördelar.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:Du blandar ihop enhetstaxan med sänkningen av biljettpriset. Man hade kunnat ha 30 spänn som enhetstaxa (eller 40) utan att det blivit orättvist eller skapat oförtjänta fördelar.
Då vill du helt plötsligt missgynna resandet på korta sträckor jmf med tidigare?

En taxa bör vara reslängdsberoende, så är fallet med nästan allt du konsumerar, du betalar efter hur mycket du utnyttjar tjänsten.

//Lars
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:Du blandar ihop enhetstaxan med sänkningen av biljettpriset. Man hade kunnat ha 30 spänn som enhetstaxa (eller 40) utan att det blivit orättvist eller skapat oförtjänta fördelar.
Så du tycker det är rättvist att man ska betala 40 kronor för att åka mellan två tunnelbanestationer bara för att det måste kosta lika mycket som en resa Nynäshamn-Grisslehamn? :roll:

Enhetstaxan har blivit en s.k. succé enbart p.g.a. att den har inneburit en taxesänkning för de flesta resenärerna. Hade man sett till att intäkterna totalt sett varit oförändrade är jag övertygad om att utfallet blivit ett helt annat.

Enhetstaxan är i.o.f. bra på ett sätt - och det är att den är enklare både för personal och resenärer som slipper hålla koll på zoner och antal kuponger. Men i övrigt innebär den antingen att korta resor blir orimligt dyra eller att intäkterna minskar.

I gårdagens DN fanns en artikel om att man kanske kommer avskaffa landstingen och ersätta dom med större regioner (Regioner med större ansvar kan ersätta landstingen). Det kommer sannolikt också innebära att lokaltrafiken samordnas inom regionen - i Stockholmsfallet blir det då hela Mälardalen. I ett sådant läge blir det än mer ohållbart med en enhetstaxa.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Så du tycker det är rättvist att man ska betala 40 kronor för att åka mellan två tunnelbanestationer bara för att det måste kosta lika mycket som en resa Nynäshamn-Grisslehamn?
Sluta med den idiotiska liknelsen. Det som är intressant är om det är lämpligt att det kostar lika mycket från Centralen till Södertälje som från Centralen till Tekniska högskolan. Och jag tycker att 40 kr är ett acceptabelt pris för båda dessa resor. Att man sedan får samma pris från Centralen till Hötorget samt från Södertälje till Märsta är fullständigt ointressant på grund av det lilla antalet resor som görs i sådana relationer.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Sluta med den idiotiska liknelsen. Det som är intressant är om det är lämpligt att det kostar lika mycket från Centralen till Södertälje som från Centralen till Tekniska högskolan. Och jag tycker att 40 kr är ett acceptabelt pris för båda dessa resor. Att man sedan får samma pris från Centralen till Hötorget samt från Södertälje till Märsta är fullständigt ointressant på grund av det lilla antalet resor som görs i sådana relationer.
Om man behåller enetstaxan i låt säga 10 år, kommer SL:s trafik att se bedrövlig ut 2016. Inga nya bussar skulle kunna köpas in, och detta rimmar illa med dagens B9S som redan idag är mer eller mindre "slut". Roslagsbanan skulle ryka kvickt då X10p-tågen rasat pga bristande underhåll, och inga pengar till nya tåg finns. Nej, SL måste få in inkomster och 08:orna måste börja betala för sin trafik precis som de övriga 80 procenten svenskar gör för sin trafik, i övriga Sverige.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Verspieder skrev:Om man behåller enetstaxan i låt säga 10 år, kommer SL:s trafik att se bedrövlig ut 2016. Inga nya bussar skulle kunna köpas in, och detta rimmar illa med dagens B9S som redan idag är mer eller mindre "slut". Roslagsbanan skulle ryka kvickt då X10p-tågen rasat pga bristande underhåll, och inga pengar till nya tåg finns. Nej, SL måste få in inkomster och 08:orna måste börja betala för sin trafik precis som de övriga 80 procenten svenskar gör för sin trafik, i övriga Sverige.
Alltså återställer man priserna till de tidigare, vilket folk uppfattar som en kraftig höjning och en anledning till att planka. De bilister som har lockats över till kollektivtrafiken genom låga priser och direktbussar återgår till att korka igen innerstaden med sina bilar. Slutet gott, allting gott? :wink:
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Håller med Verspeider till fullo....
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Verspieder skrev:Om man behåller enetstaxan i låt säga 10 år, kommer SL:s trafik att se bedrövlig ut 2016. Inga nya bussar skulle kunna köpas in, och detta rimmar illa med dagens B9S som redan idag är mer eller mindre "slut". Roslagsbanan skulle ryka kvickt då X10p-tågen rasat pga bristande underhåll, och inga pengar till nya tåg finns. Nej, SL måste få in inkomster och 08:orna måste börja betala för sin trafik precis som de övriga 80 procenten svenskar gör för sin trafik, i övriga Sverige.
Alltså återställer man priserna till de tidigare, vilket folk uppfattar som en kraftig höjning och en anledning till att planka. De bilister som har lockats över till kollektivtrafiken genom låga priser och direktbussar återgår till att korka igen innerstaden med sina bilar. Slutet gott, allting gott? :wink:
Roligt att folk bara ser världen i svart och vitt.

Låga priser är bra, då kan man köpa mer. Men jag har en variant på grafikens WYSIWYG nämligen WYPFIWYG=What you pay for is what you get. Verspieders inlägg, citerat ovan, visar på detta. Vad direktbussarna beträffar så ska de ju också bort - där tycker jag att de gör fel, men vad jag tycker är det ingen i SL:s och Stockholms läns landsting som bryr sig om.

De som tycker att prishöjningen är en anledning till att planka hittar nog anledning till att planka vid vilken prisnivå som helst. Det är folk som inte lärt sig betala för sig, folk som lämnar över allt sitt personliga ansvar till "Samhället", således snyltare och - de facto - brottslingar. Samhället har ingen anledning att sätta avgifter efter deras betalningsvillighet, då hade priset varit gratis - men då hade plankarna hittat annat att "smita" ifrån.

Däremot borde bötesbeloppet höjas rejält, kontrollanter borde vara fler och få utkastningsrätt (handgripligen). Nolltolerans på den punkten vore bra.

Jag vet, jag låter drastisk, men inget - jag säger: inget - hjälper mot plankare. Inte ens gratis kollektivtrafik, än mindre "bara" sänkta biljetter.
Professionell tyckare
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:Alltså återställer man priserna till de tidigare, vilket folk uppfattar som en kraftig höjning och en anledning till att planka. De bilister som har lockats över till kollektivtrafiken genom låga priser och direktbussar återgår till att korka igen innerstaden med sina bilar. Slutet gott, allting gott? :wink:
Jag vill ha min Roslagsbana till Rimbo, och den kommer SL aldrig att bygga om de får mindre intäkter. Visserligen kommer SL aldrig att bygga bortom Kårsta även om Bill Gates skänkte dem 500 miljoner kr... Jangälv skulle hellre köpa 300 nya dieselbussar med enbart ståplatser byggda i Säffle-plast... men ändå... :roll:

I övrigt förstår jag precis hur du menar, men jag tror ändå att det blir billigare att åka kollektivt jämfört med att ta bilen. Förutsatt att det finns bra kollektivtrafik såklart. Vi vet ju båda hur illa utbyggd busstrafiken är i Roslagen.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:
kildor skrev:Så du tycker det är rättvist att man ska betala 40 kronor för att åka mellan två tunnelbanestationer bara för att det måste kosta lika mycket som en resa Nynäshamn-Grisslehamn?
Sluta med den idiotiska liknelsen. Det som är intressant är om det är lämpligt att det kostar lika mycket från Centralen till Södertälje som från Centralen till Tekniska högskolan. Och jag tycker att 40 kr är ett acceptabelt pris för båda dessa resor. Att man sedan får samma pris från Centralen till Hötorget samt från Södertälje till Märsta är fullständigt ointressant på grund av det lilla antalet resor som görs i sådana relationer.
Ok - vi kan nöja oss med att jämföra Centralen-Grisslehamn och Centralen-Tekniska högskolan. Poängen är att betalningsviljan är mycket högre för en resa på 11 mil/två timmar än för en resa på 6 minuter i innerstan. Dessutom kostar den längre resan mer för SL än den kortare. Därför är det både rimligt och rättvist att den längre kostar mer. Och nej, jag tycker inte att 40 kronor för en enkel resa T-centralen - Tekniska högskolan är ett rimligt pris.

Och är det inte underligt att en resa Stockholm-Västerås är 590% dyrare än den lika långa resan Stockholm-Grisslehamn? Nu kanske du tycker det också är en idiotisk jämförelse - men om landstingen avskaffas och det blir en gemensam trafikhuvudman för hela regionen så blir det en fråga att ta ställning till. Och jag kan inte se varför priset för en resa ska vara oberoende av dess längd.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Roligt att folk bara ser världen i svart och vitt.
Ifall det framgick dåligt gällde smileyn hela stycket och inte bara den sista meningen. Riktigt så där svartvit är jag egentligen inte, som tur är. :wink:
Kantorn skrev:Låga priser är bra, då kan man köpa mer. Men jag har en variant på grafikens WYSIWYG nämligen WYPFIWYG=What you pay for is what you get. Verspieders inlägg, citerat ovan, visar på detta. Vad direktbussarna beträffar så ska de ju också bort - där tycker jag att de gör fel, men vad jag tycker är det ingen i SL:s och Stockholms läns landsting som bryr sig om.
Fast det kräver ju att SL/landstinget skulle fortsätta med en prissättning som inte går ihop, och det tror jag knappast skulle vara fallet. Antingen skulle man höja priserna efter ett tag eller så skulle man öka graden av skattefinansiering. Oavsett vilket tycker jag inte riktigt att det hänger ihop med enhetstaxan som idé, en idé som har blivit väldigt styvmoderligt behandlad. :?
Kantorn skrev:De som tycker att prishöjningen är en anledning till att planka hittar nog anledning till att planka vid vilken prisnivå som helst. Det är folk som inte lärt sig betala för sig, folk som lämnar över allt sitt personliga ansvar till "Samhället", således snyltare och - de facto - brottslingar. Samhället har ingen anledning att sätta avgifter efter deras betalningsvillighet, då hade priset varit gratis - men då hade plankarna hittat annat att "smita" ifrån.

Däremot borde bötesbeloppet höjas rejält, kontrollanter borde vara fler och få utkastningsrätt (handgripligen). Nolltolerans på den punkten vore bra.

Jag vet, jag låter drastisk, men inget - jag säger: inget - hjälper mot plankare. Inte ens gratis kollektivtrafik, än mindre "bara" sänkta biljetter.
Vi är överens till hundra procent. Problemet är bara att SL/Connex inte håller med oss utan hellre kör med gangstermetoder som får även laglydiga resenärer att ställa sig på plankarnas sida. :(
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

För mig personligen så är enhetstaxan ren 'vinst' eftersom jag nu kan åka för 20 spänn vart jag vill...
Tidigare kostade det 45 kronor bara att åka över Lidingöbron till Ropsten.
60 kronor till Solna, 120 ToR...
Nu pratar vi självfallet ren kontantbetalning....

Men, eftersom kollektivtrafiken dras med stora problem och måste få de ekonomiska som krävs så är jag emot enhetstaxan. Hur man än gör så slår zonindelningen orättvist.

Man skulle kanske kika lite på hur Berlin har löst det med tre zoner. Både enklare att förstå och enklare att handha för den enskilde spärrvakten/föraren/konduktören.
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Coppas

Inlägg av Coppas »

Sedan kan man ju konstatera att en del människor nog alltid kommer att tycka att vissa saker är dyra, oavsett vad de kostar och vad man egentligen får för pengarna. I går kväll hade vi (som vanligt höll jag på att säga även om det är minst lika vanligt på andra håll numera) en mindre palaver vid bussterminalen i Kista centrum. En gäng yngre 'gentlemän' hade synpunkter på detta med att betala för sig. I diskussionen kom bl.a. det faktum upp att det numera faktiskt i många fall är billigare att åka kollektivt än att till och med köpa en glass (en 88:an kostar väl 12 kronor eller vad det är) i närmsta kiosk vilket visar på det horribla i prissättningen. Diskussion avlöpte dock som vanligt... dvs. förseningar uppstod, inredning skadades, väktare tillkallades, buset stack innan etc. :? :roll:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Roligt att folk bara ser världen i svart och vitt.
Ifall det framgick dåligt gällde smileyn hela stycket och inte bara den sista meningen. Riktigt så där svartvit är jag egentligen inte, som tur är. :wink:
:oops:

Nej, faktum är att jag inte trodde det.

Så här tycker jag:
Enhetstaxa är ett bra förslag som - liksom trängselskatteförsöket - har genomförts klantigt. På gränsen till ogenomtänkt. Vem som helst kan ju förstå att folk hellre betalar 20 spänn direkt på bussen för att åka nånstans.

Mitt senaste förslag på enhetstaxa kan till exempel vara:

Enkelbiljett på buss: 50 kr (gärna mer)
Enkelbiljett i automat eller försäljningsställe: 30 kr
10 enkelbiljetter i automat eller försäljningsställe: 180 kr
Endast automatspärrar i P-tåg och T-bana, med läsmöjlighet av enkelbiljett á la London tex. Även med möjlighet att läsa månadskort av vad slag det vara må.

Har resan tagit längre tid än giltighetstiden - vilket förvisso är ok, men vidare resa ska betalas för - så ska biljetten "ätas upp" - fortfarande modell London. Kvitto på biljett kan till exempel väljas som - gratis - tillval vid biljettköp.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Har resan tagit längre tid än giltighetstiden - vilket förvisso är ok, men vidare resa ska betalas för - så ska biljetten "ätas upp" - fortfarande modell London. Kvitto på biljett kan till exempel väljas som - gratis - tillval vid biljettköp.
Jag instämmer helt i vad du skriver i övrigt men just på den här punkten blir jag lite fundersam. Tänk om resan har tagit längre tid än väntat och felet är SL:s snarare än resenärens, då är det inte så bussigt om automaten äter upp kortet så man inte ens kan gå till spärrvakten och förklara läget... Visst, det är resenärens ansvar att kolla tiden på biljetten innan den stoppas i automaten, men jag ser ändå en källa till missnöje och problem. :?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Har resan tagit längre tid än giltighetstiden - vilket förvisso är ok, men vidare resa ska betalas för - så ska biljetten "ätas upp" - fortfarande modell London. Kvitto på biljett kan till exempel väljas som - gratis - tillval vid biljettköp.
Jag instämmer helt i vad du skriver i övrigt men just på den här punkten blir jag lite fundersam. Tänk om resan har tagit längre tid än väntat och felet är SL:s snarare än resenärens, då är det inte så bussigt om automaten äter upp kortet så man inte ens kan gå till spärrvakten och förklara läget... Visst, det är resenärens ansvar att kolla tiden på biljetten innan den stoppas i automaten, men jag ser ändå en källa till missnöje och problem. :?
Det hela beror ju på hur biljettreglerna ser ut! Om en biljett gäller i en timma, oavsett förseningar, instälda turer etc. så är den ju ogiltig efter en timma, oavsett hur långt man hunnit åka!
Men det kanske vore lite väl magstarkt med sådana vilkor?
:wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Det hela beror ju på hur biljettreglerna ser ut! Om en biljett gäller i en timma, oavsett förseningar, instälda turer etc. så är den ju ogiltig efter en timma, oavsett hur långt man hunnit åka!
Varför skulle det vara det? Det är väl rätt många städer som har det systemet?

Om man ska kompensera folk för varenda liten oregelmässighet så borde man även väga in deras behov av kompensation, vad sägs om en inkomstprövad SL-taxa? Naturligtvis skall även kompensationen stå i proportion till hur viktigt den kompenserades ärende är, exempelvis en läkare som är på väg till sin mottagning har ju ingen större brådska (de kan vänta) medan en 21-åring på väg till en större fest får i stort sett full kompensation (om ni inte har märkt det tidigare, så är människor på väg till och från fester prioriterade kunder i SL-trafiken. Varför skulle vi annars ha tätare nattrafik på helgerna, det är inte precis mer SL-personal att köra hem?).

Fatta att biljettsystemet är till för den som ska ha pengarna, inte för dem som åker!!!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Det hela beror ju på hur biljettreglerna ser ut! Om en biljett gäller i en timma, oavsett förseningar, instälda turer etc. så är den ju ogiltig efter en timma, oavsett hur långt man hunnit åka!
Varför skulle det vara det? Det är väl rätt många städer som har det systemet?

Om man ska kompensera folk för varenda liten oregelmässighet så borde man även väga in deras behov av kompensation, vad sägs om en inkomstprövad SL-taxa? Naturligtvis skall även kompensationen stå i proportion till hur viktigt den kompenserades ärende är, exempelvis en läkare som är på väg till sin mottagning har ju ingen större brådska (de kan vänta) medan en 21-åring på väg till en större fest får i stort sett full kompensation (om ni inte har märkt det tidigare, så är människor på väg till och från fester prioriterade kunder i SL-trafiken. Varför skulle vi annars ha tätare nattrafik på helgerna, det är inte precis mer SL-personal att köra hem?).

Fatta att biljettsystemet är till för den som ska ha pengarna, inte för dem som åker!!!
Nu tappade du mig helt. Det jag menar är att en spärrvakt i nuläget kan se mellan fingrarna och släppa in någon vars biljett stämplades för 65-70 minuter sedan om personen har en trovärdig förklaring. Det är inte lika lätt om personen blir av med biljetten när han/hon stressad försöker använda den i automaten utan att kolla vad klockan har hunnit bli.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Nu tappade du mig helt. Det jag menar är att en spärrvakt i nuläget kan se mellan fingrarna och släppa in någon vars biljett stämplades för 65-70 minuter sedan om personen har en trovärdig förklaring. Det är inte lika lätt om personen blir av med biljetten när han/hon stressad försöker använda den i automaten utan att kolla vad klockan har hunnit bli.
Det är ju det som är poängen med automater. De ser inte mellan fingrarna, antingen har du en giltig biljett eller inte! Vad ska du med biljetten till när den har gått ut förresten? (jaja, jag fattar)
Skriv svar