Postat: måndag 16 oktober 2006 14:05
Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen? 

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jag skulle iaf inte säga nej till det. From 1 december till 25:e december borde även det bli obligatoriskt att bära tomteluva på sig om man jobbar för SL/Connex.daniel_s skrev:Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen?
Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår faktiskt i jobbet att ha skärmen där...Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!
Den där blinkande texten ser man för alltid för sent - testade att köra utan något på monitorn, märkte texten ofta efter dessa två sekunder, och även när man hann häva slirningen så fortsätter den att blinka tills man stannar vid nästa station och gjort dörrmanöver - smart - texten varnar endast för en slirning per sträcka! Övriga som uppkommer innan stationen måste man gissa sig till eller se den blinkande snöbromsknappen. Man ska kunna anpassa körningen även utan blinkande textremsor på skärmen, t ex genom att använda fler lägen på körspaken än 3 (Full fart, Nolläge, Full broms) som vissa tycks göra.Zerous skrev:Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår i jobbet...Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!
Det vore annars rätt snyggt med luciakrona på förare som sitter i en hytt med hyttbelysningen avstängdSparkfot skrev:Jag skulle iaf inte säga nej till det. From 1 december till 25:e december borde även det bli obligatoriskt att bära tomteluva på sig om man jobbar för SL/Connex.daniel_s skrev:Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen?
Jovisst räcker det om man kör som du beskriver, men de flesta som endast använder 3 lägen verkar köra 0. full fart och full broms - och det är en stor skillnad mot din beskrivning.daniel_s skrev:En riktigt bra förare klarar nog av att köra riktigt mjukt med bara tre olika lägen (0, nästan full fart och svag broms).
Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Nja, jag kommer ihåg när C20 kom hur ryckigt det gick innan folk lärde sig den annorlunda körstilen. Fick höra många kommentarer från trafikanter när man åkte som passagerare som undrade varför de "nya fina" tågen gick så ryckigt. Har blivit mycket bättre nu!daniel_s skrev:Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.