Sida 3 av 3

Postat: måndag 16 oktober 2006 14:05
av daniel_s
Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen? :D

Postat: måndag 16 oktober 2006 17:18
av Sparkfot
daniel_s skrev:Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen? :D
Jag skulle iaf inte säga nej till det. From 1 december till 25:e december borde även det bli obligatoriskt att bära tomteluva på sig om man jobbar för SL/Connex. :D

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Postat: måndag 16 oktober 2006 22:59
av Zerous
Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! :(
Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår faktiskt i jobbet att ha skärmen där...

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Postat: måndag 16 oktober 2006 23:10
av Patrick
Zerous skrev:
Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! :(
Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår i jobbet...
Den där blinkande texten ser man för alltid för sent - testade att köra utan något på monitorn, märkte texten ofta efter dessa två sekunder, och även när man hann häva slirningen så fortsätter den att blinka tills man stannar vid nästa station och gjort dörrmanöver - smart - texten varnar endast för en slirning per sträcka! Övriga som uppkommer innan stationen måste man gissa sig till eller se den blinkande snöbromsknappen. Man ska kunna anpassa körningen även utan blinkande textremsor på skärmen, t ex genom att använda fler lägen på körspaken än 3 (Full fart, Nolläge, Full broms) som vissa tycks göra.

Det som skadar tåget mest är inte sliringar utan att man bromsar för häftigt och får tåget att glida på hjul som inte roterar - garanterat sk hjulplattor!!!!! Och det är dyrt att svarva om hjulen tit som tätt!

Postat: tisdag 17 oktober 2006 2:48
av daniel_s
En riktigt bra förare klarar nog av att köra riktigt mjukt med bara tre olika lägen (0, nästan full fart och svag broms).

Postat: tisdag 17 oktober 2006 12:50
av M_M
Sparkfot skrev:
daniel_s skrev:Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen? :D
Jag skulle iaf inte säga nej till det. From 1 december till 25:e december borde även det bli obligatoriskt att bära tomteluva på sig om man jobbar för SL/Connex. :D
Det vore annars rätt snyggt med luciakrona på förare som sitter i en hytt med hyttbelysningen avstängd :) :)

Körteknik

Postat: tisdag 17 oktober 2006 18:34
av Patrick
daniel_s skrev:En riktigt bra förare klarar nog av att köra riktigt mjukt med bara tre olika lägen (0, nästan full fart och svag broms).
Jovisst räcker det om man kör som du beskriver, men de flesta som endast använder 3 lägen verkar köra 0. full fart och full broms - och det är en stor skillnad mot din beskrivning.

Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.

Re: Körteknik

Postat: tisdag 17 oktober 2006 23:31
av daniel_s
Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.

Re: Körteknik

Postat: onsdag 18 oktober 2006 15:06
av Patrick
daniel_s skrev:
Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.
Nja, jag kommer ihåg när C20 kom hur ryckigt det gick innan folk lärde sig den annorlunda körstilen. Fick höra många kommentarer från trafikanter när man åkte som passagerare som undrade varför de "nya fina" tågen gick så ryckigt. Har blivit mycket bättre nu!

Postat: söndag 26 november 2006 22:28
av micke b
Återanvänder tråden, även om den sedan länge lämnat ämnet;

Hur är det egentligen med blandade tåg, får uppgraderade vagnar gå med klistermärkeslösa? SL-sidan i Metro påstod också att de fick de inte.

Såg 2045 Ellen gå omärkt mitt i ett tåg, men det kanske bara är att klistermärkena börjar "ramla" av, alla vagnarna [på grön] är väl antagligen redan uppgraderade?