Alliansen säger ja till trängselskatt...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Inlägg av TS »

Ekonomisk skrev:
TS skrev:Det verkar inte vara speciellt grundligt genomtänkt det här förslaget.
Visst är det grundligt genomtänkt av Banverket med flera. Se tidigare länk.
Vad jag menade var att det inte är särskilt lyckat att plöja ner åtskilliga miljarder i en pendeltågstunnel, och sedan, när utbyggnaden av denna redan påbörjats, svänga 180 grader och satsa på Tredje spåret istället. Man kan kanske inte lasta den tillträdande regeringen för detta, men de borgerliga i staden och landstinget var för detta till alldeles nyligen. Det är heller inte särskilt lysande att, vilket var intrycket jag fick av Fredrik Reinfeldt i radio idag, tro att man får plats med ett tredje spår utan att ta bort något annat.

Vad som hade varit rätt att göra om vi börjat från noll - Tredje spåret, pendeltågstunnel eller Kungsholmsbanan - vet jag inte, jag är inte tillräckligt insatt. Däremot tror jag Bruse har helt rätt i att vi antagligen inte har något tredje spår klart till 2013. Enligt förstudien du länkade till kommer det ta 5-5½ år att bygga. Till 2013 är det sju år och innan utbyggnaden kan börja är det ju en del byråkrati som måste avklaras.
Senast redigerad av TS den söndag 01 oktober 2006 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

bruse skrev:
Per Lind skrev:
Erik Sandblom skrev:
Läste du inte att vägen kostar 18-20 miljarder och järnvägen bara 14? Dessutom har järnvägen påbörjats, som Bruse säger, medans vägen inte har påbörjats.

Sen har järnvägen dubbelt så hög kapacitet som jag skrev tidigare:
Visst läste jag detta men många av de fordon som skulle svänga av söder om Kungens Kurva kan inte utnyttja pendeltågen. De kommer från södra och mellersta Sverige och skall vidare norrut så för dem spelar det ingen roll om järnvägen har större kapacitet.
Vinsten med den motorvägen är att man avlastar Essingeleden och slipper få in en massa fordon som inte behöver vara där.
Tänk lite längre än lokalt!
-Per
Jag tänker ett steg till: om de lokalt boende som idag föredrar bilen, för att det är för ont om spår, för glesa avgånger för mycket förseningar osv, pga spårbristen, iställetlt åker kollektivt, så lämnar de plats på vägarna för de som du säer kommer långväga ifrån och inte åker kollektivt.

Bra va?

Och ytterligare ett: Om pendeltågen får egna spår så blir det plats för fler genomgående fjärrtåg. Det finns nu ett tåg varannan timme Linköping-Nyköping-Södertälje-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle. Dessa kunde gå oftare, och man kunde ha andra varianter på fjärrtåg som går genom Stockholm och inte bara stannar där.
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Ulrik Berggren skrev:
Ekonomisk skrev:
TS skrev:Det verkar inte vara speciellt grundligt genomtänkt det här förslaget.
Visst är det grundligt genomtänkt av Banverket med flera. Se tidigare länk.
och avfärdat :idea:
av politikerna :!:
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Erik Sandblom skrev:
bruse skrev:
Per Lind skrev: Visst läste jag detta men många av de fordon som skulle svänga av söder om Kungens Kurva kan inte utnyttja pendeltågen. De kommer från södra och mellersta Sverige och skall vidare norrut så för dem spelar det ingen roll om järnvägen har större kapacitet.
Vinsten med den motorvägen är att man avlastar Essingeleden och slipper få in en massa fordon som inte behöver vara där.
Tänk lite längre än lokalt!
-Per
Jag tänker ett steg till: om de lokalt boende som idag föredrar bilen, för att det är för ont om spår, för glesa avgånger för mycket förseningar osv, pga spårbristen, iställetlt åker kollektivt, så lämnar de plats på vägarna för de som du säer kommer långväga ifrån och inte åker kollektivt.

Bra va?

Och ytterligare ett: Om pendeltågen får egna spår så blir det plats för fler genomgående fjärrtåg. Det finns nu ett tåg varannan timme Linköping-Nyköping-Södertälje-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle. Dessa kunde gå oftare, och man kunde ha andra varianter på fjärrtåg som går genom Stockholm och inte bara stannar där.
Precis! Det är ju ett "litet" problem på bla Svealandsbanan, att folk får stå i tågen, för att går tåg för sällan. Å de går sällan pga spårbristen. Fler spår = fler tåg = färre bilar. Eller: färre spår = färre tåg = folk tar bilen, vem fan vill stå i 60 min?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

TS skrev:
Ekonomisk skrev:
TS skrev:Det verkar inte vara speciellt grundligt genomtänkt det här förslaget.
Visst är det grundligt genomtänkt av Banverket med flera. Se tidigare länk.
Vad jag menade var att det inte är särskilt lyckat att plöja ner åtskilliga miljarder i en pendeltågstunnel,
Hur många miljarder har plöjts ner, menar du? Man har inte börjat bygga någon arbetstunnel än vad jag förståt. Lite inledande arbeten pågår, men några miljarder rör det sig inte om.
och sedan, när utbyggnaden av denna redan påbörjats, svänga 180 grader och satsa på Tredje spåret istället.
Du kan ju alltid trösta dig med att man började bygga tredje spåret, men sedan vände 180 grader och planerade för tunnel... :)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ekonomisk skrev:
TimK skrev:
Ekonomisk skrev: Banverket har gång på gång på gång föreslagit (och börjat bygga) ett tredje spår, så särskilt allmänt vedertaget kan det inte vara.
Vad är det som inte kan vara vedertaget då?
Inte vet jag? Däremot kan jag inte påminna mig att BV har gråtit så mycket blod över spår på centralen som Bruse gör.
Varför då skrev du "så särskilt allmänt vedertaget kan det inte vara" om du inte ens visste vad du själv syftade på?

Att du har missat att Centralen saknar spårkapacitet för de tåg som man vill köra i framtiden kanske beror på att du inte följt diskussionen kring dessa frågor.
There's nothing in the world like Action Park!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

TimK skrev:
LÅ1 skrev:Att billeder som leder bort trafiken från innerstaden är önskvärda har man också greppat!
Men att billeder inte har denna effekt i verkligheten har varken du eller de greppat!

För det första är jag alls inte övertygad om att en betydande del av trafiken i innerstan varken har innerstan som startpunkt eller målpunkt. Ingen har någonsin kunnat uppvisa siffror som stödjer detta lösa antagande (alltså att kringleder skulle "leda bort" tillräckligt mycket trafik för att berättiga sin egen existens).

För det andra har vi ju vetat i decennier att nya vägar inte "leder bort" befintlig trafik -- de skapar NY trafik. Att bara flytta ut bilköerna från innerstan är ingen bra lösning tycker jag. Och om det nu inte skulle bli trängselavgifter (jag litar inte på Alliansen för fem öre) så skulle den eventuella trafik som "letts bort" av de nya lederna i ytterstan ersättas helt sonika av ny trafik i innerstan, och då har man ju inte vunnit någonting.

Mvh Tim
Även om ena ändpunkten på en bilresa ligger i innerstaden så kan en kringled göra att antal körda km i innerstaden minskar. Ex. Östermalm - Nacka. En sådan bilresa sker förmodligen via Skeppsbron och Stadsgården i dag. Med en österled är chansen stor att man väljer denna i stället.

Samtidigt måste man vidta åtgärder för att minska trafiken på vissa ställen!
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

LÅ1 skrev:
TimK skrev:
LÅ1 skrev:Att billeder som leder bort trafiken från innerstaden är önskvärda har man också greppat!
Men att billeder inte har denna effekt i verkligheten har varken du eller de greppat!

För det första är jag alls inte övertygad om att en betydande del av trafiken i innerstan varken har innerstan som startpunkt eller målpunkt. Ingen har någonsin kunnat uppvisa siffror som stödjer detta lösa antagande (alltså att kringleder skulle "leda bort" tillräckligt mycket trafik för att berättiga sin egen existens).

För det andra har vi ju vetat i decennier att nya vägar inte "leder bort" befintlig trafik -- de skapar NY trafik. Att bara flytta ut bilköerna från innerstan är ingen bra lösning tycker jag. Och om det nu inte skulle bli trängselavgifter (jag litar inte på Alliansen för fem öre) så skulle den eventuella trafik som "letts bort" av de nya lederna i ytterstan ersättas helt sonika av ny trafik i innerstan, och då har man ju inte vunnit någonting.

Mvh Tim
Även om ena ändpunkten på en bilresa ligger i innerstaden så kan en kringled göra att antal körda km i innerstaden minskar. Ex. Östermalm - Nacka. En sådan bilresa sker förmodligen via Skeppsbron och Stadsgården i dag. Med en österled är chansen stor att man väljer denna i stället.
Det tror jag nog inte. Särskilt inte om dessa billeder har haft den effekt som du och andra tror den kommer att ha, nämligen att avsevärt avlasta innerstans gator. Då blir det ju attraktivare att köra i innerstan eller hur.

Hur är det tänkt att man skulle komma från just Östermalm ut till Österleden (om den nu heter så)? Det verkar för mig som om det skulle vara krångligt.
LÅ1 skrev:Samtidigt måste man vidta åtgärder för att minska trafiken på vissa ställen!
Ja tack gärna -- och det gör man nämligen INTE genom att bygga fler vägar! Dessa har motsatt effekt.

-- Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

TimK skrev:
Ekonomisk skrev:
TimK skrev: Vad är det som inte kan vara vedertaget då?
Inte vet jag? Däremot kan jag inte påminna mig att BV har gråtit så mycket blod över spår på centralen som Bruse gör.
Varför då skrev du "så särskilt allmänt vedertaget kan det inte vara" om du inte ens visste vad du själv syftade på?
Jag vet jag jag syftade på. Men jag vet inte vad du syftade på.
Att du har missat att Centralen saknar spårkapacitet för de tåg som man vill köra i framtiden kanske beror på att du inte följt diskussionen kring dessa frågor.
Det blir trängre på Centralens spår med Citybanans lösning och trafik, än det är idag. Mycket trängre. Och någon oro för spårbrist då har inte synts i BV:s rapporter i ärendet.

Diskussionen i detta forum om dessa frågor har jag inte följt, det är riktigt Det finns mer - och trovärdigare - information annorstädes.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev: Vet inte om jag riktigt förstår hur mindre kapacitet för bilar genom stan skulle skapa mer utsläpp, men strunt samma :roll:
Mer köer och ryckigare körning ger sämre förbränning i motorerna och därför mer föroreningar även om antalet bilar minskas! Eller gäller inte detta med moderna motorer och med katalysatorer?
Två invändningar här; högre farter ger högre utsläpp, liksom fler bilar. Det smartaste sättet att minska utsläppen p g a köer är att införa ITS i bilarna, i form av intelligent farthållning, samt variabla hastighetsgränser :idea:
"högre farter ger högre utsläpp". Gäller det per km? Jag är inte helt insatt i avgasproblematiken så jag vill inte argumentera för hårt i den delen! När det gäller avgaser så måste man dock räkna med andra typer av motorer inom en inte allt för avlägsen framtid! Kolla också vad som sker i Kalifornien inom detta område!
Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Det ör f ö tydligt att detta förslag (eller vad det nu är) är ett sätt att gmma kapacitetsförstärkningen över Riddarfjärden i en utredning. M a o kommer kapaciteten inte att öka snabbare på det här sättet än om Citybanan hade byggts. Men om borgarna vill ha trafikinfark så ska de få det :twisted:
Jag tycker man visar en vilja att lösa problemen!
Vad finns det för anledning att peka ut problemen om det inte är en förändring man vill åstadkomma? Att redan nu döma ut alliansens politik tyder bara på ideologisk låsning anser jag! Men jag skall villigt erkänna att jag nog skulle reagera på liknande sätt om det var socialisterna som tagit över efter allianspartierna! :roll: :lol:
Visst är det bra med vilja, men det är bra om man baserar sina beslut på vettigt underlag också. Det faktum att man tror att det går att bli klar med ett ytspår innan Citybanan tycks bara peka på en enorm inkomptens inom trafikområdet. Och efter att personligen ha varit med om en debatt mellan Karin Svensson Smith och alliansens trafiktalesman (en kd-politiker från blekinge som jag inte minns namnet på) respektive moderaten Björn Hamilton så har jag på nära håll varit med om en fullständig avkjlädning av borgarnas obefintliga trafik- och miljöpolitik. Det sista du skriver får du gärna utveckla och förklara mer i detalj!
Man får verkligen hoppas att man gör en mycket snabb översiktlig utredning innan man går vidare på något av de båda alternativen!

Vad jag menade med det där sista var att meningen "Men om borgarna vill ha trafikinfark så ska de få det :twisted: " tyddr på att du har en förutfattad mening om borgelig (trafik-)politik och förväntar dej att det skall gå åt he... f'låt, gå åt skogen. Och att du närmast hoppas att det gör det också. Tyckte att du bara läst det som du uppfattade som negativt i debattartikeln, men inte det som var positivt. Men det är mycket möjligt att jag uppfattade allt helt fel, och då ber jag om ursäkt!
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

Ulrik Berggren skrev:
Ekonomisk skrev:
TS skrev:Det verkar inte vara speciellt grundligt genomtänkt det här förslaget.
Visst är det grundligt genomtänkt av Banverket med flera. Se tidigare länk.
och avfärdat :idea:
Visserligen har jag feber just nu, men såvitt jag kan utröna ur den sköna 113-sidors-läsningen är det tredje spår som jag talar om, ovanpå tunnelbanan och sedan på Centralbron, avfärdat med argumentet att kontaktledningsstolpar och staket är förfulande för stadsmiljön... Skicka utredningsmannen till närmaste handelsträdgård så att han kan köpa lite sköna gröna buskar och träd...
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Sex filer bilväg, två spår tunnelbana och två spår järnväg mitt igenom historiskt område.

Kan det bli fulare?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Visst är det bra med vilja, men det är bra om man baserar sina beslut på vettigt underlag också. Det faktum att man tror att det går att bli klar med ett ytspår innan Citybanan tycks bara peka på en enorm inkomptens inom trafikområdet. Och efter att personligen ha varit med om en debatt mellan Karin Svensson Smith och alliansens trafiktalesman (en kd-politiker från blekinge som jag inte minns namnet på) respektive moderaten Björn Hamilton så har jag på nära håll varit med om en fullständig avkjlädning av borgarnas obefintliga trafik- och miljöpolitik. Det sista du skriver får du gärna utveckla och förklara mer i detalj!
Man får verkligen hoppas att man gör en mycket snabb översiktlig utredning innan man går vidare på något av de båda alternativen!

Här står det att tre spår ger 24 tåg per timme
http://www.banverket.se/upload/pdf/jarn ... _feb02.pdf

Medans här står det att den extra Årstabron i kombination med de nya växlarna söder om Centralen ger 28 tåg per timme med nuvarande dubbelspår. Nästan ett tåg varannan minut.
http://www.banverket.se/upload/pdf/jarn ... mars04.pdf

Eftersom Getingmidjan är såpass kort numera (fr o m sommaren 2007) känns det som att ett tredje spår inte ger någon väsentlig kapacitetsökning. Inte 50% som man skulle kunna tro. Rätta mig om jag har fel.

Den som säger att man kan fixa problemet med ett tredje spår svamlar, eller?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Ekonomisk skrev:Sex filer bilväg, två spår tunnelbana och två spår järnväg mitt igenom historiskt område.

Kan det bli fulare?
Håller med! Att bli av med framför allt biltrafiken, men även järnvägen, vore en befrielse. Men någon stans måste de fram! Man får vara tacksam att inte ett annat förslag blev genomfört när sammanbindningsbanan och centralstationen planerades och byggdes för så där 125 - 150 år sedan!

Ett förslag var nämligen att lägga centralstationen i närheten av Humlegården. Tågen från söder tänkte man köra över Skeppsbron, på kajen! Man kunde väl aldrig drömma om det kapacitetsbehov som finns i dag! :lol:
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev:

Här står det att tre spår ger 24 tåg per timme
http://www.banverket.se/upload/pdf/jarn ... _feb02.pdf
Sidan 56 står det 34 tåg.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Inlägg av Per Lind »

bruse skrev:
Per Lind skrev:
Erik Sandblom skrev:
Läste du inte att vägen kostar 18-20 miljarder och järnvägen bara 14? Dessutom har järnvägen påbörjats, som Bruse säger, medans vägen inte har påbörjats.

Sen har järnvägen dubbelt så hög kapacitet som jag skrev tidigare:
Visst läste jag detta men många av de fordon som skulle svänga av söder om Kungens Kurva kan inte utnyttja pendeltågen. De kommer från södra och mellersta Sverige och skall vidare norrut så för dem spelar det ingen roll om järnvägen har större kapacitet.
Vinsten med den motorvägen är att man avlastar Essingeleden och slipper få in en massa fordon som inte behöver vara där.
Tänk lite längre än lokalt!
-Per
Jag tänker ett steg till: om de lokalt boende som idag föredrar bilen, för att det är för ont om spår, för glesa avgånger för mycket förseningar osv, pga spårbristen, iställetlt åker kollektivt, så lämnar de plats på vägarna för de som du säer kommer långväga ifrån och inte åker kollektivt.

Bra va?
Givetvis skall vi ha fler spår, för som Du säger tidigare, påverkas hela landets spårtrafik av problem i Stockholm - om det skall ske med en tunnel eller på annat sätt får andra tvista om. Vad jag menar är att en motorvägsförbindelse i söder till E18/E4 i norr avlastar Essingeleden.
Andra vägprojekt har jag ingen åsikt om då jag inte vet var de planerats att gå men just E4/E20/E18/E4 är ett av de bättre förslagen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

LÅ1 skrev:
Ekonomisk skrev:Sex filer bilväg, två spår tunnelbana och två spår järnväg mitt igenom historiskt område.

Kan det bli fulare?
Håller med! Att bli av med framför allt biltrafiken, men även järnvägen, vore en befrielse. Men någon stans måste de fram! Man får vara tacksam att inte ett annat förslag blev genomfört när sammanbindningsbanan och centralstationen planerades och byggdes för så där 125 - 150 år sedan!

Ett förslag var nämligen att lägga centralstationen i närheten av Humlegården. Tågen från söder tänkte man köra över Skeppsbron, på kajen! Man kunde väl aldrig drömma om det kapacitetsbehov som finns i dag! :lol:
Hehe...

Som du säger, på något sätt måste ju folk komma fram. Bygg väggar och tak över alltihop och plantera en skidbacke eller vattenrutschkana... Var det inte borgarna som sa att 2000-talet också måste få märkas i Stockholm, skyskrapor och grejer... Det enda arv vi lämnar efter oss kan inte vara att bevara förfallna oanvändbara trafikkaruseller.

Om man aktivt ser till att bevara bebyggelsen på Riddarholmen kan det väl inte vara så hemskt farligt att byta en "ful" trafikled mot en annan?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Per Lind skrev:Givetvis skall vi ha fler spår, för som Du säger tidigare, påverkas hela landets spårtrafik av problem i Stockholm - om det skall ske med en tunnel eller på annat sätt får andra tvista om. Vad jag menar är att en motorvägsförbindelse i söder till E18/E4 i norr avlastar Essingeleden.
Andra vägprojekt har jag ingen åsikt om då jag inte vet var de planerats att gå men just E4/E20/E18/E4 är ett av de bättre förslagen.
-Per

Även en utbyggd järnväg genom Stockholm avlastar Essingeleden. Här kan man se att järnvägen tar marknadsandelar från bilismen, som backar 6% på ett enda år på sträckan Stockholm-Göteborg, sidan 12-13.
http://www.sj.se/content/1/c6/02/75/47/ ... hligts.pdf

Bra förbindelser på andra sträckor minskar naturligtvis belastningen på vägar där också.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Ekonomisk skrev:
Erik Sandblom skrev:Här står det att tre spår ger 24 tåg per timme
http://www.banverket.se/upload/pdf/jarn ... _feb02.pdf
Sidan 56 står det 34 tåg.

Okej. Antag att bättre signalsystem mm gör att man kan köra 28 tåg per timme och spår, jämfört med 21 som man sade för fem år sen.

Det gör att när tredje spåret förkastades, var det tre spår med 34 tåg per /riktning/. Nu säger vi att det är 28 tåg per /spår/, det vill säga 56 tåg i ena riktningen plus 28 i andra. Tycker man lika mycket om de gamla husen då?
Senast redigerad av Erik Sandblom den söndag 01 oktober 2006 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ekonomisk skrev:
TimK skrev:
Ekonomisk skrev: Inte vet jag? Däremot kan jag inte påminna mig att BV har gråtit så mycket blod över spår på centralen som Bruse gör.
Varför då skrev du "så särskilt allmänt vedertaget kan det inte vara" om du inte ens visste vad du själv syftade på?
Jag vet jag jag syftade på. Men jag vet inte vad du syftade på.
Ja, goddag på din yxskaft också.

I och med att jag frågade vad det var du menade inte var vedertaget, så är det helt klart att jag syftade på samma sak du syftade på.

Att du sedan inte vill klargöra vad du menade får det att se ut som om du inte hade en aning vad du snackade om.
Ekonomisk skrev:
Att du har missat att Centralen saknar spårkapacitet för de tåg som man vill köra i framtiden kanske beror på att du inte följt diskussionen kring dessa frågor.
Det blir trängre på Centralens spår med Citybanans lösning och trafik, än det är idag. Mycket trängre.
Ja, det är väl klart att det måste bli trängre på Centralen om man frigör fyra genomgående spår. :roll:

Själva trafikupplägget är inte en del av Citybanans lösning. Huvudsaken är att man genom Citybanan frigör fyra spår som då kan användas till att utveckla järnvägstrafiken. Exakt HUR man då utvecklar den är en annan sak.

Om man däremot inte bygger Citybanan blir det över huvud taget inte möjligt att nämnvärt utveckla trafiken. Det är skillnaden.
Ekonomisk skrev:Och någon oro för spårbrist då har inte synts i BV:s rapporter i ärendet.

Diskussionen i detta forum om dessa frågor har jag inte följt, det är riktigt Det finns mer - och trovärdigare - information annorstädes.
Givetvis syftade jag inte bara på diskussionerna här, men när fan läser bibeln så.... :roll:

-- Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Skriv svar