Vad jag menade var att det inte är särskilt lyckat att plöja ner åtskilliga miljarder i en pendeltågstunnel, och sedan, när utbyggnaden av denna redan påbörjats, svänga 180 grader och satsa på Tredje spåret istället. Man kan kanske inte lasta den tillträdande regeringen för detta, men de borgerliga i staden och landstinget var för detta till alldeles nyligen. Det är heller inte särskilt lysande att, vilket var intrycket jag fick av Fredrik Reinfeldt i radio idag, tro att man får plats med ett tredje spår utan att ta bort något annat.Ekonomisk skrev:Visst är det grundligt genomtänkt av Banverket med flera. Se tidigare länk.TS skrev:Det verkar inte vara speciellt grundligt genomtänkt det här förslaget.
Vad som hade varit rätt att göra om vi börjat från noll - Tredje spåret, pendeltågstunnel eller Kungsholmsbanan - vet jag inte, jag är inte tillräckligt insatt. Däremot tror jag Bruse har helt rätt i att vi antagligen inte har något tredje spår klart till 2013. Enligt förstudien du länkade till kommer det ta 5-5½ år att bygga. Till 2013 är det sju år och innan utbyggnaden kan börja är det ju en del byråkrati som måste avklaras.