Sida 3 av 3

Postat: lördag 15 juli 2006 0:09
av bruse
leifd skrev:
Erik Sandblom skrev:
simonbertilsson skrev: Ponera att de Göteborgska resenärerna börjar tycka bättre om Brysselvagnen än Sirio. Då bleknar ju Sirio, och det vill ju inte GS. :wink:

Har du åkt i Göteborgs nya/kommande spårvagn? Den är rätt fin faktiskt, och utan att ha åkt i Brysselvagnen skulle jag tro att Göteborgsvagnen står sig väl i en jämförelse. GS och Västtrafik har anledning att ha självförtroende och tillförsikt vad beträffar den nya spårvagnen.
Men allså, förstår ni inte......

NÅGON har ju bestämt att alla italienska spårvagnar alltid är jättedåliga (eller bara ett norgeskämt), så därför måste ju alla tycka att Göteborgs M32 är _SÅ dålig_ !!
Detta på samma vis som någon har bestämt att östgötatrafikens nuvarande färgsättningar är _SÅ fula_ och att SL:s färger är _SÅ fina_.

Alltså måste ju alla vi andra som kan tycka o tänka fritt, ändå lyda "tyckarmaffian".

För egen del så _tycker_ jag att moderna spårvagnar är bra mycket snyggare än t.ex. ett Cx-tåg (och trevligare att åka i också).
Det där säger du bara för att reta oss som inte ens fått se M32 på riktigt! :D

Postat: lördag 15 juli 2006 0:14
av leifd
bruse skrev:
Bussmicke skrev:
bruse skrev: Läs högre upp i tråden så får du svaret.
Vilket spydigt svar!
Vagnen är 31 meter men så tillkommer längden för trailern, då torde väl längden öka, Eller hur?
Det svaret står ikke att läsa ovanför din kommentar.
Man kan hjälpa till lite i stället för att hålla på så där helöa tiden.
OK?
Eller så kan man gnälla på andra å va minst lika spydig själv som man påstår andra vara.
Om spårvagnen är 31 meter, så lär man väl inte gissa från 24 och uppåt? Då lär man väl börja med 31 å uppåt? Det var för mig uppenbart att frågestälalren inte bemödat sig att lsäa vad andra skrivit tidigare. Det kan man också kalla spydigt. Men jag gjorde inte det, utan pekade ut svaret, som en hjälp. Men det var inte rätt hjälp för Bussmicke.
Hihi, tycker du gör helt rätt Bruse.....
Man ska nog läsa igenom hela tråden inna man skriver kommentarer tycker då jag allafall.
BM är dock ibland lite kännslig för gnäll, spec mot just sånna som inte läser först. Vet inte va de beror på.....

Postat: lördag 15 juli 2006 0:28
av Bussmicke
Men det har jag ju gjort, hon frågade om Hela ekipaget, inte enbart vagnen och det framgick fan inte.

Postat: lördag 15 juli 2006 2:18
av Bobjörk
Erik Sandblom skrev:
Bobjörk skrev: Det mest intressanta att jämföra är inte hur få cyklar en Stockholmsbuss tar i jämförelse med en 31 meters Brysselspårvagn. Det intressanta är antalet cyklar i en stockholmsbuss vs en Brysselbuss (för nån buss måste väl di ha?)

Bruse tycker SL är alldeles för bussorienterat, därav busskommentaren.

Och visst ligger det nåt i kritiken. Cykel får endast medtas i pendeltåg under vissa tider, och inte till Stockholm Central. Och aldrig i någon Stockholmspårvagn vad jag vet.
Cykel får medföras på Saltsjöbanan också. Dock inte under rusning (och det är inte för att SL är elaka det är för att de inte får plats.)
Men om man nu måste gnälla på SL för att de inte beställer bussar med plats för Bruses cykel måste man gnälla på SSS för att de har spårvagnar som man inte får ta cykel på.
Menar bara att man inte skall jämföra spårvagnar med buss på det sättet. Har aldrig sett en stad där man tar cykel på bussar, och har aldrig sett en stad utan busstrafik. Således skall vi gnälla på samtliga lokaltrafikbolag för att man inte får ha cykel på deras bussar.

Postat: lördag 15 juli 2006 7:31
av bruse
Bobjörk skrev:
Erik Sandblom skrev:
Bobjörk skrev: Det mest intressanta att jämföra är inte hur få cyklar en Stockholmsbuss tar i jämförelse med en 31 meters Brysselspårvagn. Det intressanta är antalet cyklar i en stockholmsbuss vs en Brysselbuss (för nån buss måste väl di ha?)

Bruse tycker SL är alldeles för bussorienterat, därav busskommentaren.

Och visst ligger det nåt i kritiken. Cykel får endast medtas i pendeltåg under vissa tider, och inte till Stockholm Central. Och aldrig i någon Stockholmspårvagn vad jag vet.
Cykel får medföras på Saltsjöbanan också. Dock inte under rusning (och det är inte för att SL är elaka det är för att de inte får plats.)
Men om man nu måste gnälla på SL för att de inte beställer bussar med plats för Bruses cykel måste man gnälla på SSS för att de har spårvagnar som man inte får ta cykel på.
Menar bara att man inte skall jämföra spårvagnar med buss på det sättet. Har aldrig sett en stad där man tar cykel på bussar, och har aldrig sett en stad utan busstrafik. Således skall vi gnälla på samtliga lokaltrafikbolag för att man inte får ha cykel på deras bussar.
Nej, men hade Stockholm fler spårvägar så skulle det gå att jämföra. Det är liksom det som är poängen, att det inte går att jämföra! När andra satsar på trafikslag som kan ta cyklar, satsa SL på bussar. SL är kvar i 1800-talets fossilriva fordon.

Men varför får man inte ta med cyklar på Roslagsbanan? Det finns plats. Och Tvärbanan.

Att man inte får ta med under rusningen, det för står alla Jonas. Men det går ut märkt ta med cyklar på Berlins tunnelbana och Paris metro. Varför inte här?

Om Jonas inte har sett en stad där man får ta med cyklar har han inte rest långt. Det räcker att åka utanför länsgränsen. I Sörmland får man ta med cykeln på bussen, i mån av plats, som med barnvagnar.

Jag är ute efter exmpelvis att kunna ta med cykeln på buss som förr på landsortslinjerna. Exempelvis ut på Ekerö, Värmdö osv, där SL inte har spårburen trafik. Det gick ju förr i tiden, bara hänga upp cykeln på en cykelhållare fram. SL politik idag uppmuntrar inte till kollektivt resande.

Så vem gnäller Jonas?

Postat: lördag 15 juli 2006 10:09
av LÅ1
bruse skrev:Men varför får man inte ta med cyklar på Roslagsbanan? Det finns plats.
Finns det verkligen plats för cyklar på RB? Vestibulerna är väldigt trånga! Eller finns det större utrymme på speciella platser i tåget?
(Nu är vi en bit från trådens ämne!)

Bekostnad

Postat: lördag 15 juli 2006 10:10
av Thomas Lange
LÅ1 skrev:Vem bekostar detta?

Frågan har ställts högre upp i tråden, men inget svar, vad jag ser.
Gissar att Bombardier betalar lejonparten!
Projektet bekostas av de ideella krafterna i Svenska Spårvägssällskapet Stockhomsavdelningen (som fått stöd av Stockholms stad för tillgänglighetsförbättrande initiativ) och AB Stockholms Spårvägar, som av tradition brukar ha gästvagnar på Djurgårdslinjen varje sommar (förra året två vagnar från Göteborg).

Vagnen är lånad från det interkommunala kollektivtrafikbolaget i Bryssel, STIB. Tillverkaren Bombardier Transportation hjälper till med informationmaterial om vagnen och ställer också upp vid en mottagning för politiker samt vid två seminarier för den intresserade allmänheten i mitten av augusti.

Postat: lördag 15 juli 2006 10:18
av Mikael Karlsson
bruse skrev:
Mikael Karlsson skrev:
bruse skrev: Haha, det kan du fetglömma att SL har tagit iniativet. Förra gången vi hade Brysselbesök, ringde tjänstemän på SL upp Djurgårdslinjen å skällde och betedde sig.

Det här vill de inte ha, tänk om folk upptäckter att de blivit lurade i alla år med blåbuset?
Varför gillade inte SL att det var en Brysselvagn på Djurgårdslinjen? Vad angår det dom?

Mikael
Svaret står ju där! Läs igen.
Jo, jag såg att det stod om Blåbuset. Men var det verkligen av den anledningen de blev upprörda. I sådant fall gör de ju parodi på sig själva.
Blev de så rädda för Djurgårdslinjen. För jag kan förstå att många säkert har haft den inställningen att "låt dom hålla på och leka med sina spårvagnar".

Mikael

P.S. Även i Örebro län är det tillåtet att ta med cykeln på bussen.

Postat: lördag 15 juli 2006 10:35
av kildor
Det där om SL känns ordentligt överdrivet...

Om nu SL ville motarbeta innerstadsspårväg skulle man väl knappast köpa infrastrukturen på DL och inte heller betala DL för att köra resenärer med SL-kort.

Postat: lördag 15 juli 2006 10:36
av Bobjörk
bruse skrev:
Bobjörk skrev:
Erik Sandblom skrev:
Bruse tycker SL är alldeles för bussorienterat, därav busskommentaren.

Och visst ligger det nåt i kritiken. Cykel får endast medtas i pendeltåg under vissa tider, och inte till Stockholm Central. Och aldrig i någon Stockholmspårvagn vad jag vet.
Cykel får medföras på Saltsjöbanan också. Dock inte under rusning (och det är inte för att SL är elaka det är för att de inte får plats.)
Men om man nu måste gnälla på SL för att de inte beställer bussar med plats för Bruses cykel måste man gnälla på SSS för att de har spårvagnar som man inte får ta cykel på.
Menar bara att man inte skall jämföra spårvagnar med buss på det sättet. Har aldrig sett en stad där man tar cykel på bussar, och har aldrig sett en stad utan busstrafik. Således skall vi gnälla på samtliga lokaltrafikbolag för att man inte får ha cykel på deras bussar.
Nej, men hade Stockholm fler spårvägar så skulle det gå att jämföra. Det är liksom det som är poängen, att det inte går att jämföra! När andra satsar på trafikslag som kan ta cyklar, satsa SL på bussar. SL är kvar i 1800-talets fossilriva fordon.

Men varför får man inte ta med cyklar på Roslagsbanan? Det finns plats. Och Tvärbanan.

Att man inte får ta med under rusningen, det för står alla Jonas. Men det går ut märkt ta med cyklar på Berlins tunnelbana och Paris metro. Varför inte här?

Om Jonas inte har sett en stad där man får ta med cyklar har han inte rest långt. Det räcker att åka utanför länsgränsen. I Sörmland får man ta med cykeln på bussen, i mån av plats, som med barnvagnar.

Jag är ute efter exmpelvis att kunna ta med cykeln på buss som förr på landsortslinjerna. Exempelvis ut på Ekerö, Värmdö osv, där SL inte har spårburen trafik. Det gick ju förr i tiden, bara hänga upp cykeln på en cykelhållare fram. SL politik idag uppmuntrar inte till kollektivt resande.

Så vem gnäller Jonas?
Hmm... så jag har inte rest långt... det var nåt nytt.
Men jag kan inte påstå att jag åkt buss i Sörmland.
Däremot på de ställen jag åkt har man inte fått det.
Men då skall vi gnälla på GS och Malmös stadstrafik. För där får man mig veterligen inte ta med cykel.
Bara tycker att det är ett jäkla gnällande om allt här. Eller tycker du att du inte gnäller? För jag gnäller inte i alla fall om det var det du försökte mena.
Att man inte får ta med på RB beror nog på att det inte finns nån plats. Du får tänka på att cykeln inte får blockera gångar och dörrar...
Så du får gnälla lite på de ställen i världen där man INTE får ha cykel på bussen. Fast det är klart. Det är inget roligt att gnälla på andra bolag än SL...

Postat: lördag 15 juli 2006 11:20
av bruse
Bobjörk skrev:
Hmm... så jag har inte rest långt... det var nåt nytt.
Men jag kan inte påstå att jag åkt buss i Sörmland.
Däremot på de ställen jag åkt har man inte fått det.
Men då skall vi gnälla på GS och Malmös stadstrafik. För där får man mig veterligen inte ta med cykel.
Bara tycker att det är ett jäkla gnällande om allt här. Eller tycker du att du inte gnäller? För jag gnäller inte i alla fall om det var det du försökte mena.
Att man inte får ta med på RB beror nog på att det inte finns nån plats. Du får tänka på att cykeln inte får blockera gångar och dörrar...
Så du får gnälla lite på de ställen i världen där man INTE får ha cykel på bussen. Fast det är klart. Det är inget roligt att gnälla på andra bolag än SL...
Så att ha en åsikt som inte överensstämmer med din är att gnälla? Alla ska tycka som du, då är man bra, annars gnäller man? Vad ska vi då diskutera, om du tolkar allt som gnäll? Om det är så jobbigt att upptäcka att andra kan ha avvikande åsikt mot dig, så sluta läsa här, sluta vara med folk överhuvudtaget.

För mig pelar det ingen roll om jag får ta med cykeln på bussen i Kualalumpur eller inte. Jag har inget behov att ta med cykeln där. Men jag är ett stort behov att kunna ta med cykeln inom SL:s trafikomrdåe, därför riktar jag min avvikande åsikt mot just SL.

Får visst plats på RB, har själv provat, la cykeln i en kartong, så den tom blev större, å den fick hur bra plats som helst. Hade fått plats med två sådana kartonger.

Fel tråd?

Postat: lördag 15 juli 2006 11:54
av Infomaster
Det är lämpligt att starta en ny tråd om huruvida cyklar ska få tas med i kollektivtrafiken. Vi påminner om att denna tråd skulle handla om Brysselvagn i Stockholm....
Infomaster :idea:

Postat: lördag 15 juli 2006 12:02
av Johan Eriksson
Vet inte om jag hamnat i rätt tråd men jag såg massor av hårt jobbande fotografer på Strandvägen så jag undrar, var är alla (fler) bilder på 3006, har den testkörts idag, lördag 15.07. :?: Bild

Re: Bekostnad

Postat: lördag 15 juli 2006 12:54
av Björn Ehnberg
Thomas Lange skrev:
LÅ1 skrev:Vem bekostar detta?

Frågan har ställts högre upp i tråden, men inget svar, vad jag ser.
Gissar att Bombardier betalar lejonparten!
Projektet bekostas av de ideella krafterna i Svenska Spårvägssällskapet Stockhomsavdelningen (som fått stöd av Stockholms stad för tillgänglighetsförbättrande initiativ) och AB Stockholms Spårvägar, som av tradition brukar ha gästvagnar på Djurgårdslinjen varje sommar (förra året två vagnar från Göteborg).

Vagnen är lånad från det interkommunala kollektivtrafikbolaget i Bryssel, STIB. Tillverkaren Bombardier Transportation hjälper till med informationmaterial om vagnen och ställer också upp vid en mottagning för politiker samt vid två seminarier för den intresserade allmänheten i mitten av augusti.
Mycket bra! Här gör verkligen Sällskapet en handfast insats för en av sina målsättningar, nämligen att verka för lokaltrafikens utveckling. Nu gäller det att få dit politikerna både i Stockholms stads trafiknämnd och stadsbyggnadsnämnd som i SLs styrelse. Som Mikael Karlsson framhåller i annan tråd om Norrköping gäller det att försöka skapa enighet över blockgränserna, annars blir det inget.

Politiker behöver konkreta exempel. Hoppas nu att ingen reagerar på vagnens bredd, att "spårvagnar är för trånga". Men låt oss istället koncentrera oss på det positiva, vagnen är faktiskt här och ska gå i trafik. Därför kan jag inte släppa min idé om att försöka få ut vagnen till Lidingö några dagar. Kostnaden för detta behöver inte bli överväldigande: trailertransporten samt ev. ersättning till Sällskapet. På LB får vagnen förstås framföras under samma villkor som t.ex. gamla vagn 17, dvs. sth 50 km/h. samt dubbelbemanning. Är detta helt omöjligt? Men då gäller det förstås att fort som f-n jaga tag på SLs fordonschef och trafikchefen för Connex lokalbanor.

Mvh.

Björn Ehnberg

Postat: lördag 15 juli 2006 13:05
av Björn Ehnberg
kildor skrev:Det där om SL känns ordentligt överdrivet...

Om nu SL ville motarbeta innerstadsspårväg skulle man väl knappast köpa infrastrukturen på DL och inte heller betala DL för att köra resenärer med SL-kort.
Det kan man verkligen undra! När det gäller SL verkar ofta den högra handen inte veta vad den vänstra gör. Just nu sitter SLs och Lidingö stads tjänstemän och kuckelurar med en utredning som med 98 % säkerhet kommer att leda till ett förslag om Lidingöbanans nedläggning (på lagom avstånd från valet). Samtidigt lägger SL ut minst 5 Mkr. på en fullständig renovering av LBs Ropstensterminal; nytt golv, nya trappor, nya innerväggar, ny el, ommålning av yttertaket, ombyggnad av kioskutrymmet samt delvis nya spår.

Vlkommen ut till oss på Lidingö. Några nya vagnar kan vi dock inte bjuda på (än).

Mvh.

Björn Ehnberg

Postat: lördag 15 juli 2006 14:50
av Bobjörk
bruse skrev:
Bobjörk skrev:
Hmm... så jag har inte rest långt... det var nåt nytt.
Men jag kan inte påstå att jag åkt buss i Sörmland.
Däremot på de ställen jag åkt har man inte fått det.
Men då skall vi gnälla på GS och Malmös stadstrafik. För där får man mig veterligen inte ta med cykel.
Bara tycker att det är ett jäkla gnällande om allt här. Eller tycker du att du inte gnäller? För jag gnäller inte i alla fall om det var det du försökte mena.
Att man inte får ta med på RB beror nog på att det inte finns nån plats. Du får tänka på att cykeln inte får blockera gångar och dörrar...
Så du får gnälla lite på de ställen i världen där man INTE får ha cykel på bussen. Fast det är klart. Det är inget roligt att gnälla på andra bolag än SL...
Så att ha en åsikt som inte överensstämmer med din är att gnälla? Alla ska tycka som du, då är man bra, annars gnäller man? Vad ska vi då diskutera, om du tolkar allt som gnäll? Om det är så jobbigt att upptäcka att andra kan ha avvikande åsikt mot dig, så sluta läsa här, sluta vara med folk överhuvudtaget.

För mig pelar det ingen roll om jag får ta med cykeln på bussen i Kualalumpur eller inte. Jag har inget behov att ta med cykeln där. Men jag är ett stort behov att kunna ta med cykeln inom SL:s trafikomrdåe, därför riktar jag min avvikande åsikt mot just SL.

Får visst plats på RB, har själv provat, la cykeln i en kartong, så den tom blev större, å den fick hur bra plats som helst. Hade fått plats med två sådana kartonger.
Jag anser det vara gnäll att komma med kommentarer som att vi är den sista sovjetstaten och bla bla bla mm. Är inte särskilt konstruktivt.

Sen förstår jag inte varför alla skall åka tåg innerstadsbuss med sina cyklar. Man kan väl cykla (så länge man håller sig till trafikregler dvs).

På vilken ledd ställde du dessa kartonger i så fall? På högkant?

Nåväl. låt oss följa jourmasters uppmaning och inte diskutera detta här.
Skall dessutom iväg på resa snart. Blir en del städer (så jo, visst reser jag, Bruse).
Johan Eriksson skrev: Vet inte om jag hamnat i rätt tråd men jag såg massor av hårt jobbande fotografer på Strandvägen så jag undrar, var är alla (fler) bilder på 3006, har den testkörts idag, lördag 15.07.
Ja, jag undrar detsamma. Mina finns i alla fall tillsammans med Odds bilder.

Postat: lördag 15 juli 2006 16:18
av leifd
bruse skrev:Det där säger du bara för att reta oss som inte ens fått se M32 på riktigt! :D
Kanske ja gör.....
Men har ju inte sett den IRL själv heller liksom :shock:

Postat: lördag 15 juli 2006 16:43
av mjtag
Johan Eriksson skrev:Vet inte om jag hamnat i rätt tråd men jag såg massor av hårt jobbande fotografer på Strandvägen så jag undrar, var är alla (fler) bilder på 3006, har den testkörts idag, lördag 15.07. :?: Bild
Jodå, den har provkörts i dag. Var den första vagnen jag såg när jag klivit av Djurgårdsfärjan och kommit upp till Konsthallens hållplats. Tyvärr fick man inte åka med, än, utan jag fick nöja mig med vagn 210 som gick enmansbetjänad i dag och vagn 71. :)

Postat: lördag 15 juli 2006 17:05
av M_M
leifd skrev:
Erik Sandblom skrev:
simonbertilsson skrev: Ponera att de Göteborgska resenärerna börjar tycka bättre om Brysselvagnen än Sirio. Då bleknar ju Sirio, och det vill ju inte GS. :wink:

Har du åkt i Göteborgs nya/kommande spårvagn? Den är rätt fin faktiskt, och utan att ha åkt i Brysselvagnen skulle jag tro att Göteborgsvagnen står sig väl i en jämförelse. GS och Västtrafik har anledning att ha självförtroende och tillförsikt vad beträffar den nya spårvagnen.
Men allså, förstår ni inte......

NÅGON har ju bestämt att alla italienska spårvagnar alltid är jättedåliga (eller bara ett norgeskämt), så därför måste ju alla tycka att Göteborgs M32 är _SÅ dålig_ !!
Detta på samma vis som någon har bestämt att östgötatrafikens nuvarande färgsättningar är _SÅ fula_ och att SL:s färger är _SÅ fina_.

Alltså måste ju alla vi andra som kan tycka o tänka fritt, ändå lyda "tyckarmaffian".

För egen del så _tycker_ jag att moderna spårvagnar är bra mycket snyggare än t.ex. ett Cx-tåg (och trevligare att åka i också).
Eller så har man kanske provåkt M32 och konstaterat att den är ett rejält lyft förutom att det bullrar och skramlar rejält när man passerar växlar/spårkors och det finns ett metallstöd som ska göra att man inte trillar ur sätena om man sitter närmast mittgången på ett av de höga sätena, som borde kläs in på något vis, och dessutom är det ibland lite väl långt till "pling"-knapparna. D.v.s. i stort en riktigt bra vagn som har en brist man gott kan leva med och två som borde vara en skitsak att rätta till. fyra av fem stjärnor får den :)

Postat: lördag 15 juli 2006 21:23
av leifd
mats skrev:Eller så har man kanske provåkt M32 och konstaterat att den är ett rejält lyft förutom att det bullrar och skramlar rejält när man passerar växlar/spårkors och det finns ett metallstöd som ska göra att man inte trillar ur sätena om man sitter närmast mittgången på ett av de höga sätena, som borde kläs in på något vis, och dessutom är det ibland lite väl långt till "pling"-knapparna. D.v.s. i stort en riktigt bra vagn som har en brist man gott kan leva med och två som borde vara en skitsak att rätta till. fyra av fem stjärnor får den :)
Spårljud, ja det lär man nog få acceptera i betydligt högre grad på en låggolvad vagn än från en normalgolvad. Även i M98 låter det betydligt mer från spåret än nomalgolvade vagnar. Vill minans jag läste dessa ord även i omdömmena om RBK757 då denna var i Östergötland härförleden. En av orsakerna är ju att man helt enkelt befinner sig närmare spåret och att det inte finns plats för extra isolering.

Långt till "pling-knappar", troligen inte tillräckligt långt dock. Det borde i Sverige vara som i Europa, sånna knappar ska bara finnas vid dörrarna, så resenärerna måste förbereda sig i god tid o stå klara vid dörren då vagnen stannar. Allt för att snabba upp och få ner hållplatstiden.