Lars Ödlund skrev:Anledningen till att man borde utesluta alla likartade "koder" är för att minska förvirringen, hos alla parter.
Vem är allvarligt intresserad att veta att avgången ställdes in pga vagnfel eller vagnbrist, sprucken avlösning eller personalbrist, turen blir/är/var inställd, punkt!
Jovisst, men genom att man skriver en sådan orsak blir det ju samtidigt underförstått att den inställda avgången inte beror på t.ex. framkomlighetsproblem som kan komma att påverka fler avgångar. Dessutom tycker jag faktiskt att det på något sätt hör till god ton att ange en anledning när saker och ting inte fungerar som de ska, och det gäller inte enbart det här området.
Lars Ödlund skrev:Att rapporteringen inte alltid hinner publiceras på webben innan turens avgångstid passerats har många orsaker, turer som ställs in med kort varsel, kanske bara några minuter hinns inte med, trafikledaren är oftast nedlusad med andra arbetsuppgifter som att få andra turer att fungera och avvikelserapporteringen kanske får vänta några minuter, däremot vid större vagnbrist på morgonen vet han redan i förväg ungefär hur många fordon som saknas och då vilka utsättningar som blir utan buss, här brukar man under morgonens gång istället kunna rapportera turer som tidigare skulle ställas in som trafikerade då det "dykt upp" någon buss till från verkstan på morgonen.
Visst, jag förstår att det kan vara rörigt så att man inte hinner med rapporteringen förrän i efterhand. Men det är ju just då det är desto bättre om resenärerna själva kan lista ut vilka avgångar som kan tänkas beröras och om möjligt undviker dem. Om jag är i Stockholm och det är inställda avgångar p.g.a. krock på Norrtäljevägen så kanske jag kan använda en timme åt att göra olika inköp istället för att vänta på en buss som kanske ändå inte kommer. Det beror ju helt på om jag som resenär prioriterar att komma hem så fort som möjligt eller om jag egentligen inte har så bråttom men ogillar att behöva slösa bort tid som kunde använts till något bättre.
Lars Ödlund skrev:Diggare är kanske betjänta av att veta exakta orsaker men inte "Svensson" det är iallafall min uppfattning efter drygt 20 år i branschen, man är intresserad av att tarfiken ska gå och när den inte gör det att få ett besked vilka turer som är drabbade osv.
Ja, om man kan få ett besked om vilka turer som är drabbade så är det självklart det bästa men som du själv skrev ovan så är det inte alltid det hinns med. (Du ligger förresten i lä för jag har drygt 30 års erfarenhet av att vara bussresenär.

)