x

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Acela skrev:
Lars Ödlund skrev:
Acela skrev: :idea: har du inte tänkt på att vagnarna går väll sönder på sommar med.. då är det vagnbrist

Antalet utsättningar under sommartidtabellen är betydligt färre än under vinterdito, därmed krävs färre fordon och någon vagnbrist ska inte uppstå.

Ok?

//Lasse
okej. dom säger på radion, att massa turer är inställda pga vagnfel
Vagnfel o vagnbrist är två olika ting, sedan kan det bli lite vadsomhelst när man knappar in indragningar (Störningsrapporterar), det viktiga för Svensson är att veta att turen är inställd, inte om det beror på vagnfel, vagnbrist eller personalbrist, dessa tre orsaker ska man inte ta bokstavligt, det brukar bero lite på den som rapporterar ibland och alla dessa är vitesbelagda, däremot om det står köer, trafikhinder, demonstration eller polisens begäran är det oftast rätt då inget vite utgår då.

//Lars
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Lars Ödlund skrev: Vagnfel o vagnbrist är två olika ting, sedan kan det bli lite vadsomhelst när man knappar in indragningar (Störningsrapporterar), det viktiga för Svensson är att veta att turen är inställd, inte om det beror på vagnfel, vagnbrist eller personalbrist, dessa tre orsaker ska man inte ta bokstavligt, det brukar bero lite på den som rapporterar ibland och alla dessa är vitesbelagda, däremot om det står köer, trafikhinder, demonstration eller polisens begäran är det oftast rätt då inget vite utgår då.

//Lars
Hur menar du? Rapporterar man inte in alla operatörsrelaterade störningsorsaker för att de är vitesbelagda? :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Ulrik Berggren skrev:
Lars Ödlund skrev: Vagnfel o vagnbrist är två olika ting, sedan kan det bli lite vadsomhelst när man knappar in indragningar (Störningsrapporterar), det viktiga för Svensson är att veta att turen är inställd, inte om det beror på vagnfel, vagnbrist eller personalbrist, dessa tre orsaker ska man inte ta bokstavligt, det brukar bero lite på den som rapporterar ibland och alla dessa är vitesbelagda, däremot om det står köer, trafikhinder, demonstration eller polisens begäran är det oftast rätt då inget vite utgår då.

//Lars
Hur menar du? Rapporterar man inte in alla operatörsrelaterade störningsorsaker för att de är vitesbelagda? :?
Nej, däremot att det "ibland" blir fel orsak inkodad i systemet, och det har ju mindre betydelse då de orsaker jag nämner är vitesbelagda och det då inte har någon större betydelse förutom för statistiken, följer man rapporterna ser man efter ett tag ett visst mönster.

I trafikavvikelserapporterna på SL:s hemsida skulle alla orsakskoder plockas bort, bussen eller tåget klockan si eller så är inställt, punkt.

För Svensson är det ointressant att veta om det beror på att föraren försovit sig eller att det inte fanns någon buss ledig när han skulle åka från garaget/depån.

För att förtydliga så är skillnaden mellan vagnfel och vagnbrist avsevärd, när en tur rapporteras som inställd pga vagnfel har normalt en specifik vagn havererat och man hinner inte få ut en ny buss för att klara avgången-avgångarna, när det rapporteras orsaken vagnbrist finns inte bussar till alla utsättningar och en eller flera förare har då blivit utan buss.

Sedan finns kombinationer av dessa inkl personalbrist orsaken, ibland rapporterar man vagnbrist istf personalbrist eller tvärtom när bägge dessa orsaker uppträder samtidigt.

//Lasse
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Lars Ödlund skrev:I trafikavvikelserapporterna på SL:s hemsida skulle alla orsakskoder plockas bort, bussen eller tåget klockan si eller så är inställt, punkt.

För Svensson är det ointressant att veta om det beror på att föraren försovit sig eller att det inte fanns någon buss ledig när han skulle åka från garaget/depån.
Näää, det tycker jag vore rent av nonchalant mot "kunderna". Om man blir strandsatt någonstans för att bussarna inte går som de ska så är en vettig förklaring det minsta man kan begära. "Du behöver inte veta varför" tycker jag ger en onödig distansering mellan SL/operatörerna och resenärerna som då nedgraderas till gods som bara ska transporteras från punkt A till punkt B.

Dessutom handlar mycket av SL:s rapportering om trafikavvikelser inte om att "avgången si och så är inställd" utan om "avgången si och så var inställd".

Över till ett konkret exempel: linje 670 den 18/7 i år. 18:01 rapporterades på sl.se att avgången från Söderhamnsplan 17:40 var inställd p.g.a. vagnfel. Hade jag sett den informationen i tid hade jag enkelt kunna lista ut att det förmodligen skulle vara något knas med den vagnens nästa avgång, nämligen 18:35 från Tekniska högskolan. Vilket det också blev ("personalbrist"), men på sl.se kom inte den informationen upp förrän 19:04. Om den första avgången däremot varit inställd p.g.a. framkomlighetsproblem eller extrema köer hade det varit en annan sak för då hade det förmodligen drabbat betydligt fler avgångar. För mig är den informationen därför guld värd.

(En stund efter avgången 19:05 kom två 670-skyltade bussar till Tekniska högskolan. Den ena lastade på oss som väntade och cirka 19:20 kom vi iväg hemåt. Vi fick ingen som helst förklaring till varför bussen var sen eller vilka anslutningar som skulle paja.)
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

NerdBoy skrev:
Lars Ödlund skrev:I trafikavvikelserapporterna på SL:s hemsida skulle alla orsakskoder plockas bort, bussen eller tåget klockan si eller så är inställt, punkt.

För Svensson är det ointressant att veta om det beror på att föraren försovit sig eller att det inte fanns någon buss ledig när han skulle åka från garaget/depån.
Näää, det tycker jag vore rent av nonchalant mot "kunderna". Om man blir strandsatt någonstans för att bussarna inte går som de ska så är en vettig förklaring det minsta man kan begära. "Du behöver inte veta varför" tycker jag ger en onödig distansering mellan SL/operatörerna och resenärerna som då nedgraderas till gods som bara ska transporteras från punkt A till punkt B.

Dessutom handlar mycket av SL:s rapportering om trafikavvikelser inte om att "avgången si och så är inställd" utan om "avgången si och så var inställd".

Över till ett konkret exempel: linje 670 den 18/7 i år. 18:01 rapporterades på sl.se att avgången från Söderhamnsplan 17:40 var inställd p.g.a. vagnfel. Hade jag sett den informationen i tid hade jag enkelt kunna lista ut att det förmodligen skulle vara något knas med den vagnens nästa avgång, nämligen 18:35 från Tekniska högskolan. Vilket det också blev ("personalbrist"), men på sl.se kom inte den informationen upp förrän 19:04. Om den första avgången däremot varit inställd p.g.a. framkomlighetsproblem eller extrema köer hade det varit en annan sak för då hade det förmodligen drabbat betydligt fler avgångar. För mig är den informationen därför guld värd.

(En stund efter avgången 19:05 kom två 670-skyltade bussar till Tekniska högskolan. Den ena lastade på oss som väntade och cirka 19:20 kom vi iväg hemåt. Vi fick ingen som helst förklaring till varför bussen var sen eller vilka anslutningar som skulle paja.)
Anledningen till att man borde utesluta alla likartade "koder" är för att minska förvirringen, hos alla parter.

Vem är allvarligt intresserad att veta att avgången ställdes in pga vagnfel eller vagnbrist, sprucken avlösning eller personalbrist, turen blir/är/var inställd, punkt!

Att rapporteringen inte alltid hinner publiceras på webben innan turens avgångstid passerats har många orsaker, turer som ställs in med kort varsel, kanske bara några minuter hinns inte med, trafikledaren är oftast nedlusad med andra arbetsuppgifter som att få andra turer att fungera och avvikelserapporteringen kanske får vänta några minuter, däremot vid större vagnbrist på morgonen vet han redan i förväg ungefär hur många fordon som saknas och då vilka utsättningar som blir utan buss, här brukar man under morgonens gång istället kunna rapportera turer som tidigare skulle ställas in som trafikerade då det "dykt upp" någon buss till från verkstan på morgonen.

Diggare är kanske betjänta av att veta exakta orsaker men inte "Svensson" det är iallafall min uppfattning efter drygt 20 år i branschen, man är intresserad av att tarfiken ska gå och när den inte gör det att få ett besked vilka turer som är drabbade osv.

//Lasse
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Lars Ödlund skrev:Anledningen till att man borde utesluta alla likartade "koder" är för att minska förvirringen, hos alla parter.

Vem är allvarligt intresserad att veta att avgången ställdes in pga vagnfel eller vagnbrist, sprucken avlösning eller personalbrist, turen blir/är/var inställd, punkt!
Jovisst, men genom att man skriver en sådan orsak blir det ju samtidigt underförstått att den inställda avgången inte beror på t.ex. framkomlighetsproblem som kan komma att påverka fler avgångar. Dessutom tycker jag faktiskt att det på något sätt hör till god ton att ange en anledning när saker och ting inte fungerar som de ska, och det gäller inte enbart det här området.
Lars Ödlund skrev:Att rapporteringen inte alltid hinner publiceras på webben innan turens avgångstid passerats har många orsaker, turer som ställs in med kort varsel, kanske bara några minuter hinns inte med, trafikledaren är oftast nedlusad med andra arbetsuppgifter som att få andra turer att fungera och avvikelserapporteringen kanske får vänta några minuter, däremot vid större vagnbrist på morgonen vet han redan i förväg ungefär hur många fordon som saknas och då vilka utsättningar som blir utan buss, här brukar man under morgonens gång istället kunna rapportera turer som tidigare skulle ställas in som trafikerade då det "dykt upp" någon buss till från verkstan på morgonen.
Visst, jag förstår att det kan vara rörigt så att man inte hinner med rapporteringen förrän i efterhand. Men det är ju just då det är desto bättre om resenärerna själva kan lista ut vilka avgångar som kan tänkas beröras och om möjligt undviker dem. Om jag är i Stockholm och det är inställda avgångar p.g.a. krock på Norrtäljevägen så kanske jag kan använda en timme åt att göra olika inköp istället för att vänta på en buss som kanske ändå inte kommer. Det beror ju helt på om jag som resenär prioriterar att komma hem så fort som möjligt eller om jag egentligen inte har så bråttom men ogillar att behöva slösa bort tid som kunde använts till något bättre.
Lars Ödlund skrev:Diggare är kanske betjänta av att veta exakta orsaker men inte "Svensson" det är iallafall min uppfattning efter drygt 20 år i branschen, man är intresserad av att tarfiken ska gå och när den inte gör det att få ett besked vilka turer som är drabbade osv.
Ja, om man kan få ett besked om vilka turer som är drabbade så är det självklart det bästa men som du själv skrev ovan så är det inte alltid det hinns med. (Du ligger förresten i lä för jag har drygt 30 års erfarenhet av att vara bussresenär. :wink:)
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

NerdBoy skrev:
Lars Ödlund skrev:Anledningen till att man borde utesluta alla likartade "koder" är för att minska förvirringen, hos alla parter.

Vem är allvarligt intresserad att veta att avgången ställdes in pga vagnfel eller vagnbrist, sprucken avlösning eller personalbrist, turen blir/är/var inställd, punkt!
Jovisst, men genom att man skriver en sådan orsak blir det ju samtidigt underförstått att den inställda avgången inte beror på t.ex. framkomlighetsproblem som kan komma att påverka fler avgångar. Dessutom tycker jag faktiskt att det på något sätt hör till god ton att ange en anledning när saker och ting inte fungerar som de ska, och det gäller inte enbart det här området.
Lars Ödlund skrev:Att rapporteringen inte alltid hinner publiceras på webben innan turens avgångstid passerats har många orsaker, turer som ställs in med kort varsel, kanske bara några minuter hinns inte med, trafikledaren är oftast nedlusad med andra arbetsuppgifter som att få andra turer att fungera och avvikelserapporteringen kanske får vänta några minuter, däremot vid större vagnbrist på morgonen vet han redan i förväg ungefär hur många fordon som saknas och då vilka utsättningar som blir utan buss, här brukar man under morgonens gång istället kunna rapportera turer som tidigare skulle ställas in som trafikerade då det "dykt upp" någon buss till från verkstan på morgonen.
Visst, jag förstår att det kan vara rörigt så att man inte hinner med rapporteringen förrän i efterhand. Men det är ju just då det är desto bättre om resenärerna själva kan lista ut vilka avgångar som kan tänkas beröras och om möjligt undviker dem. Om jag är i Stockholm och det är inställda avgångar p.g.a. krock på Norrtäljevägen så kanske jag kan använda en timme åt att göra olika inköp istället för att vänta på en buss som kanske ändå inte kommer. Det beror ju helt på om jag som resenär prioriterar att komma hem så fort som möjligt eller om jag egentligen inte har så bråttom men ogillar att behöva slösa bort tid som kunde använts till något bättre.
Lars Ödlund skrev:Diggare är kanske betjänta av att veta exakta orsaker men inte "Svensson" det är iallafall min uppfattning efter drygt 20 år i branschen, man är intresserad av att tarfiken ska gå och när den inte gör det att få ett besked vilka turer som är drabbade osv.
Ja, om man kan få ett besked om vilka turer som är drabbade så är det självklart det bästa men som du själv skrev ovan så är det inte alltid det hinns med. (Du ligger förresten i lä för jag har drygt 30 års erfarenhet av att vara bussresenär. :wink:)
Om du går tillbaka till ett av mina inlägg i tråden ser du vilka "orsaker" som jag ville slå ihop i rapporteringen, alltså entreprenörsorsakade dito där normalt vite utgår, inte framkomlighetsproblem, där kan det vara av intresse för Svensson att veta, det jag ville komma åt var den slumpmässiga användningen av vagnbrist, vagnfel, personalbrist etc som inte säger slutkunden så mycket.

F.ö åkte jag buss dagligen t/fr skolan redan som 7 åring så som bussresenär "klår" jag dig ändå...

//Lasse
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Ber om ursäkt för att jag försvann där, min webläsare krånglade så jag såg inte ditt svar förrän nu när jag tittade efter det. :oops:
Lars Ödlund skrev:Om du går tillbaka till ett av mina inlägg i tråden ser du vilka "orsaker" som jag ville slå ihop i rapporteringen, alltså entreprenörsorsakade dito där normalt vite utgår, inte framkomlighetsproblem, där kan det vara av intresse för Svensson att veta, det jag ville komma åt var den slumpmässiga användningen av vagnbrist, vagnfel, personalbrist etc som inte säger slutkunden så mycket.
Jo, men om det står "bussen inställd pga framkomlighetsproblem" ibland och "bussen inställd" ibland vet ju vi diggare att den senare orsaken i alla fall inte är framkomlighetsproblem, men den kunskapen har ju inte Svensson. För Svensson kan en inställd tur utan angiven anledning bero på precis vad som helst.

Då verkar det bättre att slå ihop de orsaker du nämner till en enda, frågan är bara vad. Kanske "vagnbrist" kan funka som sammanfattning för vagnbrist, vagnfel och personalbrist? De två senare leder ju ofta till det första, skulle man kunna säga.
Lars Ödlund skrev:F.ö åkte jag buss dagligen t/fr skolan redan som 7 åring så som bussresenär "klår" jag dig ändå...
Jo, jag förstod det. :wink:
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

NerdBoy skrev:Ber om ursäkt för att jag försvann där, min webläsare krånglade så jag såg inte ditt svar förrän nu när jag tittade efter det. :oops:
Lars Ödlund skrev:Om du går tillbaka till ett av mina inlägg i tråden ser du vilka "orsaker" som jag ville slå ihop i rapporteringen, alltså entreprenörsorsakade dito där normalt vite utgår, inte framkomlighetsproblem, där kan det vara av intresse för Svensson att veta, det jag ville komma åt var den slumpmässiga användningen av vagnbrist, vagnfel, personalbrist etc som inte säger slutkunden så mycket.
Jo, men om det står "bussen inställd pga framkomlighetsproblem" ibland och "bussen inställd" ibland vet ju vi diggare att den senare orsaken i alla fall inte är framkomlighetsproblem, men den kunskapen har ju inte Svensson. För Svensson kan en inställd tur utan angiven anledning bero på precis vad som helst.

Då verkar det bättre att slå ihop de orsaker du nämner till en enda, frågan är bara vad. Kanske "vagnbrist" kan funka som sammanfattning för vagnbrist, vagnfel och personalbrist? De två senare leder ju ofta till det första, skulle man kunna säga.
Lars Ödlund skrev:F.ö åkte jag buss dagligen t/fr skolan redan som 7 åring så som bussresenär "klår" jag dig ändå...
Jo, jag förstod det. :wink:
Typ något sådant ja.

//Lasse
Veolia-kontan
Inlägg: 50
Blev medlem: lördag 21 juni 2003 22:11
Ort: KIS

Inlägg av Veolia-kontan »

[quote="Johan Eriksson"][quote="37368"]Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.[/quote] Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:[/quote] Litteratt är H34E och livslängden så som många bussar ser ut med hål i golvet m.m. så säg 5-6 år till max om hornsberg sköter dom lika dåligt som nu..
Konta på Raviolia transport
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

(SS) skrev:
Johan Eriksson skrev:
37368 skrev:Tja, redan idag är 5301 uppe i drygt 8 år... Men visst känns det som om den inte kommer att nå de 16 år som är SLs maxgräns.
Är 5301 en ledbuss? -vad är det för slags typ?

Hävdar du att 16 år är SLs maxgräns för alla busstyper oavsett längd? Lite olika bud här :roll:
Litteratt är H34E och livslängden så som många bussar ser ut med hål i golvet m.m. så säg 5-6 år till max om hornsberg sköter dom lika dåligt som nu..
Det har inte med längden att göra! Utan med trafikavtalet, ca 85% av trafikavtalen har 16 år som maxgräns, resterande har 12 år.

//Lasse
Skriv svar