Sida 3 av 3

Re: Det enda kloka är

Postat: fredag 07 februari 2003 0:28
av Jonas
Spårvagnsmicke skrev:
Draken skrev:Nolltaxa och öppenspärrlinje

Varför?
*Slipper kassahantering = rånrisk
*Slipper dyra spärrombyggnader
*Man spar in halva ekonomiavdelningen på SL
*Folk ställer bilen

Listan kan göras längre, men klockan är mycket och jag har feber så sängen lockar...

Go natt!
Du glömde de allra bästa bitarna.
*Vård bara för de med feta konton
*Totalhavererad skola
Det har vi ju redan, så sådant behöver inte införas. :-)

/Jonas.

Postat: fredag 07 februari 2003 9:21
av Ulrik Berggren
Föstår inte var den kommunala skolan kommer med i bilden... Men men. Nolltaxa inom SL kräver en kopiös utbyggnad först, och den kräver pengar, så det är nog bara att drömma att önska något slikt. Funkar i glesbygdskommuner där skolskjutsar kan merutnyttjas, men inte i storstäder, tyvärr. :(

Postat: lördag 08 februari 2003 14:12
av TimK
Jonas skrev:
TimK skrev: En tunnelbanestation är inte riktigt lik en järnvägs- eller busstation, eftersom man i en tunnelbanestation är i spårets omedelbar närhet vilket inte behöver vara fallet med en järnvägsstation. Detta, att berusade personer utgör en fara för sig själv och andra när de vistas på tunnelbanans plattformar, gör att J har detta krav på tunnelbanan.

Mvh Tim
Nu är jag inte riktigt med här... De järnvägsstationer jag besökt har man varit synnerligen nära spåret - t.o.m. med möjlighet att korsa detsamma, så varför det skall krävas slutna spärrlinjer på en tunnelbanestation av den anledningen har jag mycket svårt att fatta...

/Jonas.
Fan att det ska vara så svårt.

En järnvägsstation består normalt av ett eller flera spår, men lika mycket av EN BYGGNAD SOM ÄR GANSKA AVSKILT FRÅN SPÅRET. Det brukar vara till byggnaden, där värmen finns, som uteliggare och dylika söker sig.

Detsamma gäller naturligtvis inte tunnelbanan, där "stationen" egentligen inte är mer än en perrong (eller ibland flera perronger).

-- Tim