Sida 3 av 3
SS - SL samma bolag
Postat: måndag 11 oktober 2004 18:33
av Anders Hanquist
Jag känner att jag behöver hoppa in och reda ut litet.
Först bolagen:
AB Storstockholms Lokaltrafik konstituerades (konstituerande bolagsstämma) den 25 oktober 1915 och registrerades 1916 under namnet AB Stockholms Spårvägar.
1/1 1917 flyttade man in i SNS lokaler i kv Spårvagnen (Tegnergatan 2 A-C) och övertog det bolagets hela rörelse.
1/1 1918 övertogs Stockholms Södra Spårvägsaktiebolags rörelse. (Det bolagets lividerades formellt först flera år senare).
Den 8 juli 1920 övertog man AB Södra Förstadsbanan och den 1 januari 1929 Stockholms Centrala Omnibusaktiebolag (som dock tidigare varit dotterbolag)
Bolaget ägdes huvudsakligen av Stockholms Stad. Den kommunala ägarandelen ökade, men det fanns hela tiden några få enskilda aktieägare.
Per den 1 januari 1967 övertogs bolaget av KSL, vilket uttyddes "Kommunalförbundet för Stockholms Stads och Läns regionala frågor" och firmanamnet ändrades till AB Storstockholms Lokaltrafik. Verkställande direktören Helge Berglund kvarstod på sin post.
Vid denna tid ingick inte dåvarande Stockholms stad i Stockholms läns landsting.
Observera att SL inte är något nybildat bolag utan en rekonstruktion av SS
Tidpunkten för bildandet av AB Stockholms Spårvägar (II) är inte bekant för mig, men sannolikt finns det någon som kan reda ut turerna kring den bolagsbildningen och hur det gick till att överta det gamla namnet. Som jag förstått det var namnet avregistrererat och SL hade inga synpunkter på att ett nytt bolag "återanvände" deras gamla namn. Förmodligen kan man hitta uppgifter om detta hos Bolagsverket (som är efterföljaren till PRV:s bolagsbyrå)
SL-loggor:
Här verkar man att ha kommit ganska rätt i diskussionerna "so far".
Sammanfattningsvis: Den första loggan (1967) var helt enkelt bokstäverna S och L i en cirkel. Typsnitt s k SL-grotesk.
Vid hundraårsjubilet av spårvägstrafiken (som rent bolagshistoriskt litet felaktikt kallades "SL 100 ÅR") kom de s k ostbågarna till. Under jubileumsåret med texten "100 ÅR", därefter mera rent.
Omkring 1985, när allting skulle skrivas med det charmlösa typsnittet "Helvetica" ändrades utformningen av bokstaven "S" som då blev liten mer "krum" än den varit innan. Detta typsnitt används i loggan än i dag.
När trafiken upphandlats kom en period då SL:s och entreprenörernas namn på något sätt slogs om uppmärksamheten på fordonen. För att bringa reda på detta introducerades det märke som nu finns på alla SL-fordon med texten "SL i samarbete med" följt av Busslink, Citypendeln, Connex, Roslagståg, Swebus på resp fordon. Denna skyltning är menad att vara "neutral" således varken SL-logga eller entreprenörs-logga (t ex Busslinks berömda sköldpadda). I fronten finns fortfarande SL-logga i 1985 års utförande.
Det var bara en av mustangerna som märktes "SL" under de åtta månader som de gick i SL-trafik. Om någon vänsterbuss ha få SL-logga minns jag ej.
Postat: måndag 11 oktober 2004 21:41
av Krille
[/quote]
I vanliga människors medvetande är Hitler sinnebilden för ondska, trots att Stalin såg till att få minst lika många mördade eller att Pol-Pot mördade betydligt mer "effektivt". Varför är det så?
M[/quote]
För att föra diskussionen djupt ner i diket igen...
Det sägs att Stalin har 42 miljoner liv på sitt samvete, och Hitler runt 20. Men säg massmördare , och den första man tänker på är Hitler. Intressant diskussion, varför är det så egentligen? Är det för att förintelsen är så "upp-piskad"?
/Krille
Postat: tisdag 12 oktober 2004 16:19
av Bert
Det var värst vad vi halkar in på dom där värstingdiktatorerna hela tiden, vad dom och deras antal offer har med det här att göra.
Någon undrade om någon ledande inom "nya" AB Stockholms Spårvägar kunde reda ut det här med själva boagets bildande eftersom det tyck finnas två skolor om vilket som är SAMMA bolag som det gamla bolaget med samma namn (puh). Eftersom bolaget i fråga ju ägs huvudsakligen av Spårvägssällskapet så bordedet finnas någon väl insatt som skulle kunna lösa tvisten. Själv håller jag som sagt på att gamla SS blev SL 1967 och att nya SS är ett annat bolag. Men jag kan ju naturligtvis ha fel.
Postat: onsdag 13 oktober 2004 5:58
av Axel
kildor skrev:Bert skrev:Någon kanske tycker att vi börjar "spåra ur", men frågan handlar ju trots allt huvudsakligen om ASEA:s logga
Nja, nu handlade ju tråden
egentligen om SL:s logotyp och grafiska profil, men andra företags motsvarigheter är ju förstås intressant för den diskussionen också.
Men vad gäller SL så tycker jag att förvirringen i den grafiska profilen blir allt större. För ett och ett halvt år sedan började man lansera den nya grafika profilen på hemsida och fordon, sedan kom tidtabellerna, men nu verkar man göra ett steg tillbaka (hur ska man annars tolka den gamla logotypens återkomst på hemsidan?). Och varför i hela friden ha två logotyper???? Det känns som att SL har upphandlat en ny grafisk profil som man av några anledningar inte är helt nöjd med. Och nu verkar det bli en dålig blandning av den gamla och den nya profilen... Man undrar ju vad dom håller på med

Nu verkar svaret komma på denna fråga.
Styrelsen har beslutat..
30 mille. Räcker till mycket...
__
Axel, glad att bo i Halland
Postat: onsdag 13 oktober 2004 9:29
av kildor
Axel skrev:kildor skrev:Men vad gäller SL så tycker jag att förvirringen i den grafiska profilen blir allt större. För ett och ett halvt år sedan började man lansera den nya grafika profilen på hemsida och fordon, sedan kom tidtabellerna, men nu verkar man göra ett steg tillbaka (hur ska man annars tolka den gamla logotypens återkomst på hemsidan?). Och varför i hela friden ha två logotyper???? Det känns som att SL har upphandlat en ny grafisk profil som man av några anledningar inte är helt nöjd med. Och nu verkar det bli en dålig blandning av den gamla och den nya profilen... Man undrar ju vad dom håller på med

Nu verkar svaret komma på denna fråga.
Styrelsen har beslutat..
30 mille. Räcker till mycket...
__
Axel, glad att bo i Halland
Åååhhhhhhh! Gud vad trött jag blir. Maria Wallhager sammanfattar det här ganska bra:
dn.se skrev:- Det här är tyvärr ett bra exempel på när en politikerstyrelse försöker detaljreglera saker man inte begriper sig på, säger Maria Wallhager.
Allt är ju uppbyggt på den här nya grafiska profilen, tidtabeller, dekaler på fordon, hemsidan. Det är ju inte bara logotypen det är frågan om. Ska det ta fyra år att konstatera att styrelsen inte fick vara med och bestämma?

Postat: onsdag 13 oktober 2004 15:15
av Marcus A
TonyM skrev:Krille skrev:
Samtidigt är det intressant att jämföra med kommunismens symbol, hackan och skäran (Så heter det väl?) Den är rumsren på ett helt annat sätt, trots att kommunismen skördat betydligt fler människoliv än nazismen.
/Krille
Men är den jämförelsen relevant?
Tredje rikets maktapparat var suverän på att avliva människor, om man räknar dödsoffer per tidsenhet.
Hitler avlivade c:a 4 människor per timme, Stalin strax över en. Det var bara det att Stalin regerade lite mer än 4 g.g.r så länge som Hitler.
Vem var värst?
/T
Hallå... båda var TÄMLIGEN otrevliga människor.... i sådan skala att det är löjligt att försöka påstå att den ena skulle vara ännu värre än den andre.
Postat: onsdag 13 oktober 2004 15:32
av 2763
Marcus A skrev:TonyM skrev:Krille skrev:
Samtidigt är det intressant att jämföra med kommunismens symbol, hackan och skäran (Så heter det väl?) Den är rumsren på ett helt annat sätt, trots att kommunismen skördat betydligt fler människoliv än nazismen.
/Krille
Men är den jämförelsen relevant?
Tredje rikets maktapparat var suverän på att avliva människor, om man räknar dödsoffer per tidsenhet.
Hitler avlivade c:a 4 människor per timme, Stalin strax över en. Det var bara det att Stalin regerade lite mer än 4 g.g.r så länge som Hitler.
Vem var värst?
/T
Hallå... båda var TÄMLIGEN otrevliga människor.... i sådan skala att det är löjligt att försöka påstå att den ena skulle vara ännu värre än den andre.
Ja just det!
Det går nämligen inte att mäta, vilket är svaret på min retoriska fråga.
Om Adolf och Josef var otrevliga människor vill jag dock inte uttala mig om, varken du eller jag har träffat dem. Däremot är deras värv synnerligen otrevliga noteringar i historieböckerna, men det säger föga om personerna som sådana.
//Tony
Postat: onsdag 13 oktober 2004 19:22
av stockholm79
Det hemskaste är väl nästan att de verkar ha varit "trevliga privat".
Fast det väl är just det som är det kännetecknande (och skrämande!) att dessa kan vara så totalt skruvade men ändå "hålla en god min" och va accepterade socialt, ja tom populära!
Känner killen som ville mörda sin kompis på vinden (skrevs mycket om i tidningarna, hände för 2 år sen), han va en av de trevligaste, intelligentaste och mest sociala människor jag vet!
Sen visade det sig att han hade totala delusioner om att han var jagad av utomjordingar eller nåt sånt.
Och ingen märkte det förräns det nästan va försent...
Så jag välkomnar Hitlerfilmen (har ännu inte sett den, den är på biotoppen härnere), det är bra att man visar att man inte kan tänka i bara svart och vitt.
/or
OT
Postat: onsdag 13 oktober 2004 20:57
av Reimersholme71
Det finns en
ny, separat trådför Hitler-Stalin- diskussionen!
M
Postat: onsdag 13 oktober 2004 21:49
av LÅ
Enligt teve-repotage tidigare i kväll, (ABC ?) så togs den nya logotypen fram för att INTE vara en logotyp! Det var för att få en neutral text på sidan av fordonen, i kombination med text av typen "I sammarbete med busslink". Fick den ena inte ha sin sköldpaddslogga så skulle inte den andra ha sin logga heller!
Sedan har man mer och mer börjat använda denna utformning på trycksaker och gjort den till en grafisk profil! Se mer detaljer på
SLs hemsida!
Diktatorer
Postat: onsdag 13 oktober 2004 21:51
av Anders Hanquist
Ja. Det låter bra. För av någon anledning har dessa herrar dykt upp i alla möjliga och omöjliga trådar, som ursprungligen handlade om helt andra saker. Den här skall ju enligt rubriken handla om SL:s grafiska profil.
Postat: torsdag 14 oktober 2004 7:38
av Marcus A
TonyM skrev:Marcus A skrev:TonyM skrev:
Men är den jämförelsen relevant?
Tredje rikets maktapparat var suverän på att avliva människor, om man räknar dödsoffer per tidsenhet.
Hitler avlivade c:a 4 människor per timme, Stalin strax över en. Det var bara det att Stalin regerade lite mer än 4 g.g.r så länge som Hitler.
Vem var värst?
/T
Hallå... båda var TÄMLIGEN otrevliga människor.... i sådan skala att det är löjligt att försöka påstå att den ena skulle vara ännu värre än den andre.
Ja just det!
Det går nämligen inte att mäta, vilket är svaret på min retoriska fråga.
Om Adolf och Josef var otrevliga människor vill jag dock inte uttala mig om, varken du eller jag har träffat dem. Däremot är deras värv synnerligen otrevliga noteringar i historieböckerna, men det säger föga om personerna som sådana.
//Tony
Hur vet du vem jag har träffat eller inte träffat?
Men i alla fall... jag förstår att vi inte har samma definition av "trevlig"... för mig spelar det ingen roll hur trevlig en person kan vara privat när de beter sig på ett visst sätt i andra sammanhang... de är lika otrevliga för det. Men nu har vi nog kommit lite för långt från det här forumets själva ämne. Slut från mig.
Postat: torsdag 14 oktober 2004 8:09
av 2763
Marcus A skrev:
Hur vet du vem jag har träffat eller inte träffat?
Jag vet förstås inte, jag förutsätter.
Adolf dog 1945, Stalin i början av 50-talet. För att ha träffat de båda och ha fått en någorlunda nyanserad bild av vem personen var bör man alltså ha varit runt 20 år 1945, det vill säga född senast 1925.
Vi har trotsallt inte så många 80-åringar på forumet.
Vidare så är det dessa personers regimer vi diskuterar, med tanke på den nuvarande diskussionen om "radiostyrd Bush" så bör man nog inte vara osaklig kring personerna, däremot kan vi vara överens om att både den Stalinistiska och Tredje Rikets regimer var synnerligen otrevliga.
För övrigt så är detta sunt att diskutera, om vi inte diskuterar otrevliga saker så innebär det att vi blundar för problem. Det är lite som att ha ett hus, tar man inte hand om de problem som kommer upp växer de och blir större problem. Om vi inte kan diskutera och komma fram till frågor kring exempelvis andra världskrigets ledargestalter kommer det att leda till problem framöver genom att vi inte låter oss själva lära av andras misstag. Men ja - det är inte någon trevlig diskussion och den hör inte hemma på Allmänt om lokaltrafik utan snarare på "Ordet är Fritt".
Vi får nog alla, lite till manns bli bättre på att flytta diskussioner som lämnar huvudämnet till nya ämnen. Ibland är det alldeles för lätt att trycka på "Citera" eller "Besvara" man kanske borde skaffa en ny knapp "Citera i ny tråd i annat underforum" eller kanske inte....
//Tony
Postat: lördag 16 oktober 2004 1:26
av kildor
TonyM skrev:Vi får nog alla, lite till manns bli bättre på att flytta diskussioner som lämnar huvudämnet till nya ämnen. Ibland är det alldeles för lätt att trycka på "Citera" eller "Besvara" man kanske borde skaffa en ny knapp "Citera i ny tråd i annat underforum" eller kanske inte....
Eller så kan man fortsätta diskussionen i den
tråd som Reimersholme71 skapade....
Vad gäller den grafiska profilen så har DN tagit upp problematiken med connex-skyltarna i tunnelbanan.
SL:s skyltar i t-banan gör reklam för Connex
Bland annat så sägs att SL fått betala för skyltar med Connex grafiska profil. Helt vansinnigt!
Det underliga i artikeln är påståendet att med den nya grafiska profilen kan man skylta om hela tunnelbanan för 80 miljoner, att jämföra med 400 miljoner för att skylta om allt i Connex blå-gula stil. Personligen har jag, trots förklaringen i artikeln, svårt att förstå hur en ny grafisk profil kan reducera skyltningskostnader med 80%. Men det är bra att SL fattat att man behöver en egen grafisk profil. Men man inser ju också att sånt här faktiskt kostar en hel del.
Postat: lördag 16 oktober 2004 11:07
av bruse
kildor skrev:Personligen har jag, trots förklaringen i artikeln, svårt att förstå hur en ny grafisk profil kan reducera skyltningskostnader med 80%. Men det är bra att SL fattat att man behöver en egen grafisk profil. Men man inser ju också att sånt här faktiskt kostar en hel del.
Det står också att läsa i/på DN:
Hur kommer det sig att dina skyltar bara kostar en femtedel?
- Högre grad av maskinellt arbete och modultänkande gör att de blir billigare, säger Igor Kazakov
Postat: lördag 16 oktober 2004 11:35
av kildor
bruse skrev:kildor skrev:Personligen har jag, trots förklaringen i artikeln, svårt att förstå hur en ny grafisk profil kan reducera skyltningskostnader med 80%. Men det är bra att SL fattat att man behöver en egen grafisk profil. Men man inser ju också att sånt här faktiskt kostar en hel del.
Det står också att läsa i/på DN:
Hur kommer det sig att dina skyltar bara kostar en femtedel?
- Högre grad av maskinellt arbete och modultänkande gör att de blir billigare, säger Igor Kazakov
Jo, men trots förklaringen i artikeln så har jag svårt att se hur en förändrad grafisk profil kan spara 80%. Jag menar, den besparingen torde inte ligga i själva grafiska profilen, utan snarare i själva tekniken för att ta fram skyltarna. Bra att man kan spara pengar i alla fall.
Postat: lördag 16 oktober 2004 17:48
av micke b
Var det inte Igor som gav oss de nya linjekartorna

(och slampa-bilden)? Upp på barrikaderna!
När det gäller 'nya' loggan så tycker jag det är märkligt hanterat från båda sidor, att ta diskussionen via media.
Fast mest skrämmande är nog att styrelsen, som ytterst är ansvarig, har så lite verksamhetskontakt att de inte reagerat på loggan föränn nu. Loggan var ju ute på bred front förra sommaren, balkarna ännu tidigare. Och när sedan VDn som jag hade gott hopp till, saker händer ju, kläcker ur sig att den inte börjat användas ännu (i ABC) så blir jag mörkrädd...
ps I dagarna rullar första nya pendeltåget in i Sverige - lackat med balkarna. Tror ni man kommer försöka ändra designen framöver, eller kommer man köra balkdesignprogrammet & ostbågeloggan? Eller en helt ny logga som 'Kan själv!'-styrelsen har bestämt?
mvh /M
Postat: fredag 22 oktober 2004 19:12
av kildor
SL:s VD förklarar logotyp-affären:
http://www.sl.se/nyheter/11883.cs
Postat: fredag 22 oktober 2004 19:51
av Gäst
hm, vad är det nu då som kommer att ske

Postat: fredag 22 oktober 2004 19:52
av bruse
Gillar hans sista mening skarpt:
En devis jag bär med mig är â€Dyra lösningar kan vilken medelmåtta som helst skapaâ€.
Den e ju klockren!
