Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Åkte ut till Alkärret å kollade i Vagngalleriet, å har nu uppdaterat listan!
Nu har jag gjort mitt vad gäller vad som varit gästvagnar. Nu är det upp till er!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
I listan om lånevagnar kan man läsa att en M25:a varit där:
552 M25 Göteborg 29 juli 1996-12 september 1996.
Men var det verkligen 552? jag trodde den redan var skrotad eller såld vid denna tidpunkt... Och i så fall om den inte var det, vart tog den vägen sedan? Oslo?
Om man läser Lok & vagnar 3 framgår det att det visst var 552 som besökte Djurgårdslinjen 1996.
Enligt uppgift krockade den ganska omgående med en lastbil varför den återsändes till Göteborg för reparation.
Frågan är om den kom tillbaka efter reparationen eller bara var i Stockholm för en kortare period.
Jeg vil tro det var 582. Den hadde enbent strømavtager, og var litt sær ellers... Senere ble den utleid av SSR til Oslo og gikk her som annenvogn en stund.
Jeg husker ikke hvordan det ble med en kollisjonen, jeg kjørte den bare en halv dag men mener den bare fikk kjøre til Skansen.
BaardB skrev:Jeg vil tro det var 582. Den hadde enbent strømavtager, og var litt sær ellers... Senere ble den utleid av SSR til Oslo og gikk her som annenvogn en stund.
Jeg husker ikke hvordan det ble med en kollisjonen, jeg kjørte den bare en halv dag men mener den bare fikk kjøre til Skansen.
/Baard
Enligt bilden i Vagnhallen är det en vänstervagn.... så det tror jag inte på:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Get var GS 552 som hälsade på i Stockholm. Jag har 2 diabilder på den tagna 1996-08-24. En utanför Alkärret , den andra vid Waldemarsudde eller (Oak Hill).
Det var en högervagn med en Stemman pantograf.
Så Björn, den var inte skrotad vid det laget. Kanske den skrotades efter Stockholms vistelsen och krocken????.
MvH Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Fortsätter man att läsa Lok & vagnar 4 och 5 så framgår det att både 552 och 582 hyrdes ut till Oslo under 1997 och fick där nummer 265 och 264. Vagnarna återkom till Göteborg 1999.
Vagn 582 ingår i Ringliniens sk Angeredståg tillsammans med 621.
Vagn 552 är utbildningsvagn hos Göteborgs Spårvägar.
Lennart skrev:Fortsätter man att läsa Lok & vagnar 4 och 5 så framgår det att både 552 och 582 hyrdes ut till Oslo under 1997 och fick där nummer 265 och 264. Vagnarna återkom till Göteborg 1999.
Vagn 582 ingår i Ringliniens sk Angeredståg tillsammans med 621.
Vagn 552 är utbildningsvagn hos Göteborgs Spårvägar.
Utbildningsvagn tillsammans med 518...
Jo jag kollade i mitt eget fotoalbum...
En del lider ju av dyslexi, andra får inte ihop siffrorna ordentligt...
Ang. 582 så är den just nu avklädd och står på spår 5 i vagnhallen, en hel del jobb är klart, bla. så har Tony M målat "bygeln". men det återstår en del, denna vagn har fått vänta på renovering då andra saker har fått gå före.