Jourmaster har tatt ut alle navn, titler og telefonnummer i denne meldingen. Det er ikke sikkert at alle tjenestemenn som jobber i eller for SL liker å få meldingene sine presentert for all offentlighet her.
Jourmaster
********************************************
Pressmeddelande
CONNEX STJÄL DELAR UR TUNNELBANEVAGNAR UTAN SL:s TILLSTÅND
Det har kommit till vår kännedom att CONNEX Sverige AB utan tillstånd från SL för detta, ”slaktar” nya tunnelbanevagnar, värda ca 30 miljoner kronor per styck.
Slakten innebär att då reservdelar inte längre köps in, skruvas dessa istället loss från nya uppställda vagnar som med tiden utvecklas till järnvägens ”skeppsvrak”.
Tunnelbanevagnarna ägs av Stockholms skattebetalare, inte av CONNEX!
Se nedanstående mailväxling.
Därtill kan man ifrågasätta det säkerhetsmässiga i att använda begagnade delar för att laga tåg i en verksamhet som omgärdas av stränga säkerhetskrav. Skulle någon vilja att flygplan lagades med delar från andra avställda flygplan?
SEKO Klubb 119
genom
xxx xxx
Till styrelsen för SL
I nedanstående mejl från SEKO klubb 119 påstås att Connex "slaktar" vagnar.
I väntan på "långtidsreservdelar" har Connex gett tillstånd till Tågia att låna ett fåtal detaljer från en vagn för att möjliggöra utsättningen av 5 tåg. Åtgärden hänger samman med reservdelsflöden och har gjorts med syftet att möjliggöra så många tåg i trafik som möjligt. Den vagn ett fåtal delar lånats ifrån kommer att återställas när alla reservdelar finns på plats.
Det handlar alltså inte om någon "slakt" av "vagnar" som påstås.
Även om syftet varit gott kan inte Connex rent formellt ge tillstånd till Tågia om den åtgärd som vidtagits. Det krävs ett godkännande från SL, vilket inte skett i detta fall. Connex har fått besked om vad som gäller.
Hälsningar
xxx
xxx
AB Storstockholms Lokaltrafik
Från: xxx
Skickat: den 17 oktober 2005 xx:xx
Här är avställningslista från slutet av förra veckan på C20. Har inte fått dagens ännu…
Vagn 2249 har jag gett tillstånd till Tågia att använda som reservdelsvagn eftersom den kunde ge oss ett antal vagnar i trafik trots att den själv inte kunde komma ut av egna problem. Idag är det fler vagnar C20 avställda för plattor.
Angående ledarvagnsförbud och ledarhyttsavstängning ber jag att få återkomma eftersom jag ska på möte nu.
Bana
Spår
Vagn
Sts
Avstdat
Orsak
Depå
Ansv
Vagntyp
1
GB
2034
AVS
2005-10-01
03/PLATTOR/HJULBYTE
HÖ
TU
C20
1
xx
2056
AVS
2005-10-10
03/PLATTOR
HÖ
TU
C20
1
AS
2062
AVS
2005-10-05
36/FU 182D
HÖ
TU
C20
1
AS
2070
AVS
2005-10-08
09/HSR-FEL
HÖ
TU
C20
1
bb
2122
AVS
2005-10-10
00/NOLLST.
HY
BA
C20
1
37
2142
AVS
2005-10-10
37/Ö20
VY
TU
C20
1
39
2200
AVS
2005-10-10
50/TRASIG FÖNSTERRUTA
VY
TU
C20
1
As
2207
AVS
2005-10-09
03/PLATTOR
HÖ
TU
C20
1
XX
2231
AVS
2005-10-10
03/PLATTOR
HÖ
TU
C20
1
XX
2238
AVS
2005-06-04
60/URSPÅRNINGSSKADOR SE AO2518
HY
BA
C20
1
AS
2240
AVS
2005-10-09
03/PLATTOR
HÖ
TU
C20
1
39
2246
AVS
2005-10-10
40/FINSTÄD
VY
TU
C20
1
34
2249
AVS
2005-06-30
25/RESERVDELSV._
VY
TU
C20
1
38 MK
2256
AVS
2005-08-20
60/URSPÅRAD
VY
BA
C20
1
AS
2257
AVS
2005-10-09
03/PLATTOR
HÖ
TU
C20
1
AS
2262
AVS
2005-10-09
03/PLATTOR
HÖ
TU
C20
2
CSP5n
2100
AVS
2005-09-30
04/HJULAXEL BYTE MB1 MBRIST+FU
NA
TU
C20
2
ÖÖHÖ
2101
AVS
2005-09-29
04/HJULAXELBYTE (SAMTLIGA)+ ÅR
NA
TU
C20
2
c21.1
2105
AVS
2005-10-07
03/FEL PROFIL(SAMTLIGA HJUL.)_
NA
TU
C20
2
ÖÖHY
2116
AVS
2005-09-30
14/KROCKSKADA
HY
BA
C20
2
20.1
2127
AVS
2005-10-10
37/Ö20
NA
TU
C20
2
csp5n
2129
AVS
2005-10-07
04/AXELBYTE MA1+MA2(FINNS I KÄ
NA
TU
C20
2
25.ut
2179
AVS
2005-10-10
03/STORA PL.(A,MA)ÅTG.FÖRE KLA
NA
TU
C20
2
svarv
2187
AVS
2005-10-10
03/STORA PLATTOR
NA
TU
C20
3
xx
2040
AVS
2005-10-07
25/FELAKTIG HJULPROFIL SVARVAS
RI
TU
C20
3
32
2141
AVS
2005-10-10
05/SUMMERFEL
RI
TU
C20
Med vänliga hälsningar
xxx
Connex Sverige AB
xxx
xxx, division Stockholm