Sida 19 av 19

Re: Status C30?

Postat: måndag 20 oktober 2025 19:28
av Enceladus
Tågen som ska rulla i nya tunnelbanan – följ med på provtur
FUT skrev:I tunnelbaneutbyggnaden ingår också inköp av åtta nya tunnelbanetåg av dagens modell, den som heter C30. Nu har de första tågen levererats till Stockholm. Följ med när de för första gången rullar ut på spåret i Norsborgsdepån under en provtur.

[...]

Tågen är av den senaste modellen C30. 2027 kommer de att kunna trafikera den första nya sträckan – mellan Akalla och Barkarby. Men redan nu kommer de att börja användas i det befintliga tunnelbanesystemet.

[...]

Utöver de här åtta tågen kommer självkörande tåg till nya gula linjen att köpas in – men vilken modell det blir är inte klart ännu.
C30 kommer att kunna trafikera tunnelbanans nya sträcka mellan Akalla och Barkarby. Arenastaden och Älvsjö får vänta lite till på nya vagnar - vilka det nu blir.

Re: Status C30?

Postat: söndag 26 oktober 2025 20:38
av matshell
2107 stod i Marievik idag på eftermiddagen.

Re: Status C30?

Postat: söndag 26 oktober 2025 21:27
av /jes
Hur lång tid från leverans till trafiksättning?

Re: Status C30?

Postat: onsdag 19 november 2025 8:54
av Odd
Är C30 utrustat med HS som klarar både Siemens och US&S?

Re: Status C30?

Postat: torsdag 20 november 2025 17:55
av Utanskor
Jag tycker att det är dags för lite "inbildning" :lol:
2025-11-02 13.56.45 DSC_3031 SL C30 fullängdståg på bro från Danderyds sjukhus till Bergshamra Skärpt Rätad Textad strl minskad-© Matsälgen.JPG
2025-11-02 13.56.45 DSC_3031 SL C30 fullängdståg på bro från Danderyds sjukhus till Bergshamra Skärpt Rätad Textad strl minskad-© Matsälgen.JPG (118.78 KiB) Visad 2088 gånger
Varsågoda!
//Utanskor🫎

Re: Status C30?

Postat: måndag 24 november 2025 3:25
av Sparkfot
2408 kom igår söndag. 8st kvar att leverera.

Re: Status C30?

Postat: tisdag 25 november 2025 21:15
av Utanskor
2025-10-09 16;32;41 DSC_2982 Spårvägsmuseets C30 modelltunnelbanevagn © Matsälgen -Beskuren Texdad.JPG
2025-10-09 16;32;41 DSC_2982 Spårvägsmuseets C30 modelltunnelbanevagn © Matsälgen -Beskuren Texdad.JPG (57.28 KiB) Visad 1756 gånger
Spårvägsmuseet i Stockholm, (Värtan) ställer ut en C30 modelltunnelbanevagn. Den ingår i deras nya utställning om: Tunnelbanan 75 år. https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-75-ar/

//Utanskor🫎

Re: Status C30?

Postat: lördag 03 januari 2026 3:56
av BSB101
Enceladus skrev: fredag 10 oktober 2025 22:13 10 miljoner kronor är ju ingen vidare besparing...
Kanske ingen större besparing i det enskilda fallet men det betyder inte att man ska spendera 10 miljoner mer än nödvändigt bara för att det inte är någon "vidare besparing". Bra att det finns tjänstemän som inte bara tänker "att det är någon annans pengar".

Re: Status C30?

Postat: fredag 30 januari 2026 11:44
av Enceladus
Nu kan du åka t-bana med Ebba Grön, Siw Malmkvist och Kent
Region Stockholm skrev:Den 29 januari hölls en avtäckningsceremoni på Liljeholmens tunnelbanestation, där tio svenska artister och band som format Stockholms identitet – både musikaliskt och i kollektivtrafiken – nu har fått ge namn åt några av SL:s C30-vagnar.
Hittills har de nya vagnarna på tunnelbanans röda linje varit namnlösa. Nu får tio C30-vagnar namn efter musiker som har bidragit till Stockholms rytm och puls.

Re: Status C30?

Postat: måndag 09 februari 2026 13:48
av Sparkfot
2411 hämtades igår så nu är det bara 5st kvar som ska levereras.

Re: Status C30?

Postat: tisdag 26 maj 2026 2:34
av Sparkfot
2415 kom i söndags 24/5 så nu är det bara 2416 kvar som borde dyka upp om någon månad gissningsvis.