Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Jag tycker att den där krögaren Mats verkar vara lite sniken av sig. I stället för att betala för korthantering, tjänar han 10 lax i månaden på att kunderna tar ut kontanter i hans krog. Men jag antar att en del kunder har uttagsavgift på sina kort, så i deras fall lämpar Mats över kostnaden på kunderna och cashar in vinsten själv.
Hur många svenskar har endast kort med uttagsavgift? Mitt kreditkort har det, tror jag. Men bankkort (= debetkort) har väl normalt ingen avgift än så länge? Har man bara kort med uttagsavgift så har man väl kalkylerat med att man går med vinst jämfört med att betala årsavgift.
Jag tycker alla protester mot det kontantlösa samhället är bra och efterföljansvärt!
TKO skrev:Så jag kan öppna ett konto i ICA-banken enbart genom att kryssa i en ruta på en ICA-butiks beställningsruta?
Generöst!
/TKO
Eller hur. Och du skulle naturligtvis med glädje acceptera att du blev bankkund hos ICA-banken utan att du egentligen fattade hur, eller hur!
Som tur är så är det inte så, det var ett fiktivt scenario som jag målade upp. Men om du köper en biljett på MTR Express med kort så blir du bankkund hos Klarna. Bra, va! Eller varhelst du köper något med kort där butiken använder Klarna för betalflödet.
TKO skrev:Så jag kan öppna ett konto i ICA-banken enbart genom att kryssa i en ruta på en ICA-butiks beställningsruta?
Generöst!
/TKO
Eller hur. Och du skulle naturligtvis med glädje acceptera att du blev bankkund hos ICA-banken utan att du egentligen fattade hur, eller hur!
Som tur är så är det inte så, det var ett fiktivt scenario som jag målade upp. Men om du köper en biljett på MTR Express med kort så blir du bankkund hos Klarna. Bra, va! Eller varhelst du köper något med kort där butiken använder Klarna för betalflödet.
Det beror väl på vad du lägger in i begreppet "bankkund". Jag har nyligen gjort ett inköp som kommer att betalas via faktura som hanteras av Klarna - nej det är vare sej hos ICA eller MTR X - så då får jag se om jag därefter är "bankkund". Att jahg skall betala fakturabeloppet till Klarna är jag helt på det klara med - inte konstigare än att jag betalar andra fakturor till Nordea Finans eller PayPal. "Factoring" är något som varit vanligt åtminstone de senaste 50 åren...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Återigen talar vi om olika saker. Om du väljer att betala med faktura så går du ju med på att du blir kund hos Klarna. Men jag talar här om kortbetalning, och oavsett om det sker via Babs eller utan inloggning med PayPal, så är det fortfarande en kortbetalning, inget fakturaköp. Men Klarna fungerar inte så. Om du frivilligt utsätter dig för Klarna och inte läst villkoren och är nöjd så, så är det ditt val. Men jag gör det inte!
Jag tror fortfarande inte att det går att bli "bankkund" hos Klarna utan ett mer aktivt agerande!
Men det beror säkert på hur vi definierar "bankkund".
Har jag förstått det hela rätt så var exemplet med ICA-butiken påhittat men hos MTR X tvingas kortbetalare bli bankkunder hos Klarna? Och det gäller väl alla som vill åka med kineserna eftersom det bara går att betala med kort?
/TKO
Exaktlemente. Därför kan jag inte åka med MTR Express.
Bankkund är man när man är kund i en bank. Alltså är det en rätt omfattande privatekonomisk historia. Om det dessutom blir något konstigt med transaktionen så skapas det plötsligt en skuld kopplat till ett konto, även om man har betalt med kort. Fint va!
TKO, passa på och läs på lite om Klarnas villkor. Som Klarnakund så ger du dem friheter som skulle få chefen för Stasi att bli grön av avund. Eftersom de är en bank så har du dessutom inte de normala rättigheterna som GDPR normalt ger dig.
Men som sagt, det är upp till var och en om man vill drabbas av Klarna.
Odd skrev:Exaktlemente. Därför kan jag inte åka med MTR Express.
Bankkund är man när man är kund i en bank. Alltså är det en rätt omfattande privatekonomisk historia. Om det dessutom blir något konstigt med transaktionen så skapas det plötsligt en skuld kopplat till ett konto, även om man har betalt med kort. Fint va!
TKO, passa på och läs på lite om Klarnas villkor. Som Klarnakund så ger du dem friheter som skulle få chefen för Stasi att bli grön av avund. Eftersom de är en bank så har du dessutom inte de normala rättigheterna som GDPR normalt ger dig.
Jag brukar vara tvärsäker på det mesta. Men inte i detta fall... Odd kan ha rätt och jag har varit obetänksam.
I det aktuella fallet är jag mest förvånad över att jag kunde betala via Klarna - jag har haft en tvist med dom angående betalningsansvar. När jag inte gav mej och uppmanade dom att gå till Kronofogden la dom ner ärendet men hävdade då att dom skulle spärra mej för 'evig tid'. Men den tiden kan ha förflutit...
/TKO
Odd skrev:Exaktlemente. Därför kan jag inte åka med MTR Express.
Jag brukar vara tvärsäker på det mesta. Men inte i detta fall... Odd kan ha rätt och jag har varit obetänksam.
I det aktuella fallet är jag mest förvånad över att jag kunde betala via Klarna - jag har haft en tvist med dom angående betalningsansvar. När jag inte gav mej och uppmanade dom att gå till Kronofogden la dom ner ärendet men hävdade då att dom skulle spärra mej för 'evig tid'. Men den tiden kan ha förflutit...
/TKO
För mig räckte det att jag hotade Klarna med polisanmälan så drog dom sig tillbaka. Men maken till slarvigt företag får man leta efter... Men konceptet är numera välkänt. Man spelar på känslor och existenshot, och få saker är mer existenshotande än just ekonomiskt haveri. Så, en stor andel av folk betalar nog hellre, av slarv eller rädsla, än att ta strid för det, kanske vet många inte ens vad de har för rättigheter och skyldigheter. Och Klarna har en historik av att utnyttja detta för intäkter.
Det finns ytterligare en möjlig orsak som kan bidra. För att sätta in pengar på ett bankkonto, även ganska små belopp, så måste man svara på hur det kommer sig att man har så "mycket" i kontanter. Då blir pengarna i stället kvar i skrivbordslådan, eller var man nu förvarar dem.
Det finns ytterligare en möjlig orsak som kan bidra. För att sätta in pengar på ett bankkonto, även ganska små belopp, så måste man svara på hur det kommer sig att man har så "mycket" i kontanter. Då blir pengarna i stället kvar i skrivbordslådan, eller var man nu förvarar dem.
När man sedan sätter in pengarna och måste svara på varifrån dom kom svara man "hittade dom i en byrålåda när jag städade"!
En annan möjlighet är att använda insättningsautomat.
/TKO
LÅ1 skrev:Ytterligare en möjlighet att bli av med en mindre mängd kontanter är ju att använda dem, och då inte göra uttag eller använda kort under en tid.
Men om folk utnyttjade den möjligheten - att faktiskt använda kontanterna - så skulle Riksbanken inte behöva ge ut fler...
Personligen gör jag mig av med kontanter (i vår skräpvaluta) illa kvick, om jag råkar få sådana. Jag ger dom alltid till bättre behövande (min hustru). Men visst kan det vara praktiskt att ha kontanter ibland, exempelvis ett mynt att skrapa Trisslotter med.
LÅ1 skrev:Ytterligare en möjlighet att bli av med en mindre mängd kontanter är ju att använda dem, och då inte göra uttag eller använda kort under en tid.
Men om folk utnyttjade den möjligheten - att faktiskt använda kontanterna - så skulle Riksbanken inte behöva ge ut fler...
Personligen gör jag mig av med kontanter (i vår skräpvaluta) illa kvick, om jag råkar få sådana. Jag ger dom alltid till bättre behövande (min hustru). Men visst kan det vara praktiskt att ha kontanter ibland, exempelvis ett mynt att skrapa Trisslotter med.
Är inte ett kort bättre till Trisslotten? Tar ju hela bredden på en gång? Kan också användas till bilens vindruta i nödfall!
Tanken är väl att visa hur besvärligt livet blir med enbart kontanter. Men samtidigt är det ju bankerna som gjort det besvärligt. Så jag tycker det är lite dubbelt. Men det förstår kanske inte den tänkta målgruppen?
Jag tycker att de unga verkligen borde tänka till hur mycket av sitt liv de avslöjar för bankerna m.fl. aktörer när de använder kort. Samma sak med diverse kundklubbar etc. Det är ju många mer eller mindre kända människor som får gamla "ungdomssynder" avslöjade i media. T.ex. av politiska motståndare eller andra antagonister. I framtiden är risken ännu större att det finns lagrad data som kan vara komprometterande.
Rubrikern får det att låta som om det var ett stort problem. Berörde dock bara de som har kortterminaler från Nets.
Jag hade gärna sett att det berört fler terminaler och under längre tid! Bara bankomaterna fortsatt att fungerar.
Rubrikern får det att låta som om det var ett stort problem. Berörde dock bara de som har kortterminaler från Nets.
Jag hade gärna sett att det berört fler terminaler och under längre tid! Bara bankomaterna fortsatt att fungerar.
300 000 handlare har alltså betallösningar via Nets , men det framgår inte hur många av dessa som drabbades.
Märkligt att man måste gå till en presschef i Norge för att få besked.
300 000 handlare har alltså betallösningar via Nets , men det framgår inte hur många av dessa som drabbades.
Märkligt att man måste gå till en presschef i Norge för att få besked.
De svenska hade kanske inte lyckats betala teleräkningen...
Tänk om det motsatta händer - uttagsautomaterna slutar fungera men kortterminalerna är ok!
Förresten - borde inte kontantfundamentalisterna bojkotta uttagsautomater och endast ta ut kontanter i manuell kassa? Eller ännu hellre inte ens ha ett bankkonto utan endast själva ta emot kontanter - i värsta fall via utbetalningsavi eller postanvisning...
/TKO