Sida 19 av 20
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: lördag 15 februari 2025 11:55
av Enceladus
Klartecken för nästa steg i bygget av spårvagnsdepå i Nåntuna
Region Uppsala skrev:Regionfullmäktige har fattat beslut om att investeringen i att bygga en depå för Uppsala spårväg ska gå vidare. Det innebär att projektet övergår från förberedelsefas till genomförandefasen. Förutsättningen är att detaljplanen för depån vinner laga kraft. Den totala investeringen får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor.
[...]
- Depån är en viktig förutsättning för att bygga ut kollektivtrafiken i Uppsala med spårväg, så det är positivt att vi kommit så här långt i projektet. Nu hoppas vi att detaljplanen vinner laga kraft i enlighet med vår planering och att vi kan börja bygga depån senast i höst, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
[...]
Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet.
Det blir nog ganska svårt att stoppa projektet efter nästa val, om nu högerpopulister mot förmodan kommer till makten...
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: tisdag 18 februari 2025 13:31
av Kantorn
Odd skrev: ↑fredag 31 januari 2025 8:35
Det är uppenbart att de inte vet vad BRT är eller vad det innebär. Spårvägsmotståndarna talar nog egentligen om stombussar, inte om BRT, fast de tror nog att BRT är ett ballt begrepp.
Jag tror nog inte att de egentligen heller vill ha BRT.

Bild från Wikipedia, föreställer BRT i Curitiba.
Riktig BRT verkar ta rätt mycket mer plats än spårväg gör.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: torsdag 20 februari 2025 19:25
av Nils Carl Aspenberg
Curitiba er i ferd med å gi opp BRT. Nå skal det bygges en ny sporvei.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: fredag 21 februari 2025 9:59
av C12C3C3C12
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 19:25
Curitiba er i ferd med å gi opp BRT. Nå skal det bygges en ny sporvei.
Det är väl inte enda staden i Sydamerika som upptäckt nackdelen med äkta BRT som funderar på att införa spårväg (igen).
Ursäkta urspårningen men var det inte någon (fyll i lämpligt ord här) som tyckte i Uppsala att BRT var häftigt?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: söndag 23 februari 2025 15:39
av Per Lind
Finns det ingen som är prenumerant på UNT och kan ge lite input till tidningen om vad BRT är?
-Per
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: söndag 23 februari 2025 18:48
av toddetoddelito
Det skulle nog dessvärre göra sak samma. Är ju främst i insändare och debattartiklar som det alls diskuteras. Således måste man först övertyga de skribenterna om att sluta kalla det som egentligen är en stombuss för BRT, men vem skulle vilja släppa detta ”snygga och lite exotiska begrepp från utlandet” för petitesser som definitioner?
Samtidigt är (väl?) beslut redan fattade, och spadar satta i marken. Därför är det lite konstigt att frågan ännu debatteras och diskuteras. Även om det skulle bli ett maktskifte i kommunen 2026 förmodar jag att det vore för sent att byta riktning på projektet vid det laget, eller i varje fall inte utan att bryta ett flertal avtal. Det kostar ju i sin tur också – inte bara juridiskt och ekonomiskt, utan även i förtroende gentemot regionen och staten, som också investerat i spårvägen.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: tisdag 25 februari 2025 18:12
av twr
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: tisdag 25 mars 2025 11:33
av Enceladus
En hållplats närmare spårväg
Upphandling24 skrev:I december beslutade Uppsala kommun om att tilldela uppdraget för spårvägens första fas till ett konsortium bestående av svenska Nyab och spanska Azvi.
[...]
Förvaltningsrätten i Uppsala har nu meddelat dom och avslår OHLA-gruppens ansökan om överprövning.
Domstolen instämmer visserligen i kritiken mot att Nyab/Avzi lämnat in en ESPD-försäkran på annat språk än svenska – i strid med upphandlingens språkkrav.
Uppsala kommun får grönt ljus för fas 1 i spårvägsprojektet. Vinnaren Nyab hoppas också få beställningen av fas 2. Stockholms kommun
hade inte samma tur:
SVT Nyheter skrev:Ännu en gång blir Stockholms stads kommunala hyrcykelsystem försenat, den här gången bland annat på grund av en språkmiss. Det vinnande anbudet var delvis på engelska och norska förutom svenska, och det är inte godkänt, enligt förvaltningsrätten. Stockholms stad är osäkra på vad som händer nu.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: torsdag 24 april 2025 12:32
av Enceladus
Uppsala upphandlar trafik för miljarder
Bussmagasinet skrev:Regionfullmäktige i Uppsala beslutade på onsdagen att Region Uppsala ska inleda upphandlingen av trafiken på Uppsalas nya spårvägslinje. Trafikavtalet ska vara tolvårigt. Kostnaderna för trafiken beräknas under avtalstiden till 2,1 – 2,4 miljarder kronor.
Totalt bedöms den årliga driftskostnaden för spårvägen, trafikdrift och underhåll av bansystem, uppgå till 175 till 200 miljoner kronor i 2024 års prisnivå.
Driften av Uppsalas nya spårväg uppskattas till cirka 200 miljoner kronor per år. Billigt eller dyrt? Det beror väl på trafikeringen! Får spårvägen en
unik status?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 3:03
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: ↑måndag 26 juni 2023 2:02
I allmänhet har man sådana lösningar på ställen där man inte vill ha en förfulande kontaktledning i luften och wn lite enklare lösning kan vara batteridrift på,en sträcka.
Early morning launch for Liège tram services
Metro Report International skrev:CAF has supplied 20 Urbos trams, 45 m long and 2 650 mm wide. These use battery power on three catenary-free sections of the route.
Förra veckan invigdes en ny spårväg i belgiska Liège. Kontaktledning saknas på tre delsträckor - troligen av estetiska skäl - men det var inget problem för CAF:
Hechtwagen skrev: ↑fredag 23 augusti 2024 22:43
Lite CAF-vagnar på det så...
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 7:43
av Nils Carl Aspenberg
Kontaktledning er på vei ut og flere nye sporveier kjører i dag bare på batteri.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 12:12
av Hechtwagen
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑måndag 05 maj 2025 7:43
Kontaktledning er på vei ut og flere nye sporveier kjører i dag bare på batteri.
Spännande, när får vi se den första batterispårvagnsbranden? Det är ju stora energimängder som ska lagras i batterina i en batterispårvagn.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 12:15
av Nils Carl Aspenberg
Det nyeste er at man har kondensatorer eller små batterier som lades på hver holdeplass. Da blir ekstra tyngde marginal. CAFs nye sporvei i Newcastle har bare kontaktledning på vognhallsområdet og ikke i gatene.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 13:31
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑måndag 05 maj 2025 3:03
Lennart Petersen skrev: ↑måndag 26 juni 2023 2:02
I allmänhet har man sådana lösningar på ställen där man inte vill ha en förfulande kontaktledning i luften och wn lite enklare lösning kan vara batteridrift på,en sträcka.
Early morning launch for Liège tram services
Metro Report International skrev:CAF has supplied 20 Urbos trams, 45 m long and 2 650 mm wide. These use battery power on three catenary-free sections of the route.
Förra veckan invigdes en ny spårväg i belgiska Liège. Kontaktledning saknas på tre delsträckor - troligen av estetiska skäl - men det var inget problem för CAF:
Hechtwagen skrev: ↑fredag 23 augusti 2024 22:43
Lite CAF-vagnar på det så...
Alla tillverkare i "de fyras gäng" har väl möjlighet till batterdrift, eller möjligen kombinerad batter- och kondensatordrift. Finns det f.ö. några som helst belägg för att Uppsala planerar kontaktledningsfri drift på någon delsträcka, med tanke på detta:
viewtopic.php?p=422960#p422960
Har i övrigt inte följt detta så noga, vilket jag kanske borde ha gjort. Var i U-a 30/4 för traditionellt sillbord med det gamla gänget, och då såg jag ledningsarbeten påbörjats på Munkgatan. Här är visionsbilden

Konditori Fågelsången t.h. Där har man suttit många gånger. Huset tillhör Östgöta Nations Studentbostadsstiftelse.
Djärv tidsplan. U-a-spårvägen kanske rent av blir klar före Tvärbanans Kista-gren.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 13:43
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 05 maj 2025 13:31
Djärv tidsplan. U-a-spårvägen kanske rent av blir klar före Tvärbanans Kista-gren.
Det är inte omöjligt, men jag tvivlar på att spårvägen i Uppsala står färdig 2029 som är den officiella tidplanen. Vilka av projekten spårvägen i Uppsala, Kistagrenen och Saltsjöbanan till Slussen kommer hinna bli färdiga på 2020-talet?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 17:14
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev: ↑måndag 05 maj 2025 13:43
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 05 maj 2025 13:31
Djärv tidsplan. U-a-spårvägen kanske rent av blir klar före Tvärbanans Kista-gren.
Det är inte omöjligt, men jag tvivlar på att spårvägen i Uppsala står färdig 2029 som är den officiella tidplanen. Vilka av projekten spårvägen i Uppsala, Kistagrenen och Saltsjöbanan till Slussen kommer hinna bli färdiga på 2020-talet?
Kan man undra. Dessutom verkar ju högerblocket fast beslutet att försöka stoppa projektet:
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/arti ... t/r1x5473j
Högerpartierna sitter ju i knäet på Sd, som är en svuren motståndare till spårvägstrafik, och med tanke på att högerextremismen breder ut sig i Europa kan man ju befara ett maktskifte i Uppsala 2026, även om det där Utvecklingspartiet verkar vara en joker i leken. Vet inte om det kan jämföras med spårvägsfientliga FNL i Lund. De nätverkar i alla fall, som alla andra gör idag, inte bara kriminella:
https://lokalapartier.se/about/index.html
Time will tell, mycket kan hända på ett och ett halvt år.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 18:15
av Hechtwagen
Fast nu är ju bygget igång?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 18:22
av dr Cassandra Nojdh
Det var den där skylten, på Munkgatan (närmare bestämt korsningen Munkgatan/Nedre Slottsgatan), jag såg i onsdags. I övrigt hänvisar jag den den av mig tidigare refererade UNT-artikeln.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 18:28
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 05 maj 2025 17:14
Kan man undra. Dessutom verkar ju högerblocket fast beslutet att försöka stoppa projektet:
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/arti ... t/r1x5473j
Högerpartierna sitter ju i knäet på Sd, som är en svuren motståndare till spårvägstrafik, och med tanke på att högerextremismen breder ut sig i Europa kan man ju befara ett maktskifte i Uppsala 2026, även om det där Utvecklingspartiet verkar vara en joker i leken. Vet inte om det kan jämföras med spårvägsfientliga FNL i Lund. De nätverkar i alla fall, som alla andra gör idag, inte bara kriminella:
https://lokalapartier.se/about/index.html
Time will tell, mycket kan hända på ett och ett halvt år.
Den tidigare socialdemokratiska regeringens giftpiller - det generösa statsbidraget - har framgångsrikt orsakat splittring inom högerblocket, givetvis enligt plan:
UNT skrev:– Innan detaljplanerna är antagna och tillståndsansökan för bron är klar finns alla möjligheter att stoppa spårvägen. Men faller domen till styrets favör och de börjar lägga spår, måste nästa styre vara rimligt och se hur mycket pengar som lagts ner[, anser Therez Almerfors (M)].
[...]
– När avtalet med entreprenören som ska bygga spårvägen är påskrivet så kan vi inte backa. Företag måste kunna lita på ingångna avtal. I regionen är det ju dessutom den gamla alliansen, M, C och L, som driver på frågan, så kom igen, det är dags att förverkliga demokratiska beslut, säger Jennie Claesson (L).
[...]
Erik Pelling lyfter stödet från staten på totalt 3,1 miljarder som historiskt, ingen annan kommun har fått så mycket pengar.
Förra veckans parlamentsval i Kanada och Australien visar tecken på en växande antitrumpism, vilket Dagens industri liksom skribenten
försöker förneka:
Di skrev:Sverige är ett annat exempel där det inte går att urskilja någon anti-Trump-effekt. Men det beror snarare på den nationella samling som råder i frågan. Här finns ingen sådan konflikt. SD:s stöd har visserligen minskat under de senaste månaderna och får i en färsk mätning sin sämsta notering under mandatperioden (18,2 procent). Har det att göra med att väljare ser SD som ett ”Trump-parti”?
Att kasta dessa pengar i papperskorgen i det heliga kulturkrigets namn är ingen valvinnare, speciellt inte i universitetsstaden Uppsala. Hur går det för Harvard?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Postat: måndag 05 maj 2025 18:40
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑måndag 05 maj 2025 18:28
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 05 maj 2025 17:14
Kan man undra. Dessutom verkar ju högerblocket fast beslutet att försöka stoppa projektet:
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/arti ... t/r1x5473j
Högerpartierna sitter ju i knäet på Sd, som är en svuren motståndare till spårvägstrafik, och med tanke på att högerextremismen breder ut sig i Europa kan man ju befara ett maktskifte i Uppsala 2026, även om det där Utvecklingspartiet verkar vara en joker i leken. Vet inte om det kan jämföras med spårvägsfientliga FNL i Lund. De nätverkar i alla fall, som alla andra gör idag, inte bara kriminella:
https://lokalapartier.se/about/index.html
Time will tell, mycket kan hända på ett och ett halvt år.
Den tidigare socialdemokratiska regeringens giftpiller - det generösa statsbidraget - har framgångsrikt orsakat splittring inom högerblocket, givetvis enligt plan:
UNT skrev:– Innan detaljplanerna är antagna och tillståndsansökan för bron är klar finns alla möjligheter att stoppa spårvägen. Men faller domen till styrets favör och de börjar lägga spår, måste nästa styre vara rimligt och se hur mycket pengar som lagts ner[, anser Therez Almerfors (M)].
[...]
– När avtalet med entreprenören som ska bygga spårvägen är påskrivet så kan vi inte backa. Företag måste kunna lita på ingångna avtal. I regionen är det ju dessutom den gamla alliansen, M, C och L, som driver på frågan, så kom igen, det är dags att förverkliga demokratiska beslut, säger Jennie Claesson (L).
[...]
Erik Pelling lyfter stödet från staten på totalt 3,1 miljarder som historiskt, ingen annan kommun har fått så mycket pengar.
Propagandakollektivet "Enceladus" kan ju ägna sig åt att argumentera mot det som framförs i UNT-artikeln istället för att försöka insinuera att jag står bakom vad högerblocket framför där. Som synes finns olika åsikter om vad som är möjligt, och jag tar naturligtvis inte ställning till dessa. Dessutom framför här Enceladus-kollektivet sitt vanliga konspiratoriska påhitt "enligt plan".
Vad som kommer att hända framöver vet ingen, även om propagandakollektivet "Enceladus" lögnaktigt försöker påskina motsatsen.