Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: torsdag 13 maj 2010 10:37
Det går väl att vända nere vid hållplats Kungsträdgården om man vill ha tätare trafik? Var det av kostnadsskäl man inte gjorde två spår uppe vid hållplats Sergels Torg?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Men det finns ju inget som hindrar att man använder den tidigare...Cyclocop skrev:Växeln vid hpl Kungsträdgården ska väl användas när trafiken vänder där om några år. Dvs när sista etappen byggs och hpl under Malmskillnadsgatsviadukten rivs?
Stolparna står i gatans kant i linje med träden. I vissa fall använder man infästningar i husen. Kikar du på de senaste bilderna så ser du stolparna.20581000184197 skrev:Jag förstår inte alla kontaktledningstermer här, men jag undrar är: Kommer kontaktledningarna, såsom i Gröndal, att bäras upp av stolpar placerade på små refuger i gatans mitt, eller kommer de att bäras av sidoplacerade kontaktsledningsstolpar eller av från ena sidans husvägg till mosatta sidans husvägg gående kontaktledningshållaranordningar?
Dags att släppa fördomarna och istället bege sig söderut till "die genossen" för att studera moderna kontaktledningsanläggningar kanske...Magnus skrev: Jag har svårt att tänka mig att "etablerade" spårvägsstäder, t ex Göteborg, skulle bygga en så klumpig kontaktledning mitt i City. Varför görs det då på spårväg City? Är det brist på kunnande hos SL eller dess konsulter? Det är för en spårväg i innerstadsmiljö med sth 50 km/h man bygger kontaktledning, inte för en järnväg med sth 200 km/h.
/Magnus
Jag har en känsla av att de ytterst kompetenta kontaktledningsbyggarna på gamla SS ofta spände upp en väl så kompliceradRichard Jacobsson skrev:Dags att släppa fördomarna och istället bege sig söderut till "die genossen" för att studera moderna kontaktledningsanläggningar kanske...Magnus skrev: Jag har svårt att tänka mig att "etablerade" spårvägsstäder, t ex Göteborg, skulle bygga en så klumpig kontaktledning mitt i City. Varför görs det då på spårväg City? Är det brist på kunnande hos SL eller dess konsulter? Det är för en spårväg i innerstadsmiljö med sth 50 km/h man bygger kontaktledning, inte för en järnväg med sth 200 km/h.
/Magnus
Du kan ju se bilder på hur Alexanderplatz och de andra (relativt få) nybyggda sträckorna i exempelvis Berlin ser ut. Ett alternativ som används i franska stadsspårvägar är parallella körtrådar, t.ex på Paris T3. Det sistnämnda finns också om jag inte missminner mig även i Göteborg i de branta backarna i Majorna.
Utan glasskivor blir det också svårare att slå sönder staketen. Kanske elstängsel vore nåt? Elen finns ju nära tillhands.LÅ1 skrev:I ett tidigare inlägg antog jag att en konstruktion bara var ramar för glasskivor som skulle vara barriär mellan refuger och bilkörfält. Jag inser nu att konstruktionen helt enkelt är staket. Man har använt bandjärn i stället för rör som varit vanligt i liknande konstruktioner tidigare. Men på senare år har man ju satt upp snygga glasstaket på många ställen. Men nu tycks man gå tillbaka till enklare staket. (Utan glasskivor så blir det besvärligare att klistra upp affischer!) /.../
Jag fångade en (av många) av dessa svängande bilar på bild.LÅ1 (tor 22 apr) skrev: Vid Nybroplan har man stängt av filen för vänstersväng in på Hamngatan. Tidigare har många bilar som kommer från Strandvägen gjort en U-sväng för att kunna svänga in på Nybrohamnen och vidare till Stallgatan.
Detta gick inte längre, om man inte körde på övergångsstället, alltså gjorde U-svängen över den yta där fotgängare skall kunna stå mitt i gatan. Och så var det många som körde.
Här en bild från NorrmalmstorgJörgen_G skrev:Dessutom varningsvimplar i luftledningen ger festivalstämning. Fast det syns dåligt.
Så här såg staketen ut för en knapp månad sedanLÅ1 skrev:I ett tidigare inlägg antog jag att en konstruktion bara var ramar för glasskivor som skulle vara barriär mellan refuger och bilkörfält. Jag inser nu att konstruktionen helt enkelt är staket. Man har använt bandjärn i stället för rör som varit vanligt i liknande konstruktioner tidigare. Men på senare år har man ju satt upp snygga glasstaket på många ställen. Men nu tycks man gå tillbaka till enklare staket. (Utan glasskivor så blir det besvärligare att klistra upp affischer!)
Så här såg det utLÅ1 skrev:Utanför NK håller man på med spårläggningen. Det såg ut som om rälsen hade fullt med öglor eller krokar på sidan!? (Mitt på det som jag tror kallas liv.)
»Strömskena«! Första i Sverige?Odd skrev:Och Kontaktledning på plats vid Sergels Torg.Det verkar vara nån anordning för att slippa ha en stolpe vid spårs ände.
Nej.august skrev: »Strömskena«! Första i Sverige?
Har inte det funnits i tunnelbanan rätt längeaugust skrev:»Strömskena«! Första i Sverige?
Jag tänkte det sammaKantorn skrev: ja jag vet - förlåt