Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Sven Blomberg »

Det går väl att vända nere vid hållplats Kungsträdgården om man vill ha tätare trafik? Var det av kostnadsskäl man inte gjorde två spår uppe vid hållplats Sergels Torg?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det går utmärkt att vända vid både Kungsträdgården och Norrmalmstorg med alla vagnar.

I och med att trafikutövaren är samma för båda trafikslagen är det samma personer som tar besluten om hur turordning m.m. i sådana fall skall ske. Beställer SL extratrafik som vänder norrmalmstorg så gör de.

Att vända Kungsträdgården i annat än undantagsfall väljer jag att inte tro på. Växlarna ligger nära allmänna körfält och de är manuella. Är det två växlar som jag själv ogärna lägger om så är det Sahlgrenska och Göta Älvbron som är placerade på liknande sätt. Dvs risken att bli påkörd av en bilist är överhängande när man går ur sin vagn och det är inte helt optimalt.

Nu går det att få till en del spännande effekter på växlarna i Kungsträdgården som skulle kunna underlätta den här manövern och minska effekterna för dem som skall vända där.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Växeln vid hpl Kungsträdgården ska väl användas när trafiken vänder där om några år. Dvs när sista etappen byggs och hpl under Malmskillnadsgatsviadukten rivs?
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Cyclocop skrev:Växeln vid hpl Kungsträdgården ska väl användas när trafiken vänder där om några år. Dvs när sista etappen byggs och hpl under Malmskillnadsgatsviadukten rivs?
Men det finns ju inget som hindrar att man använder den tidigare...

F ö, så skulle man kunna tänka sig att man kan utnyttja 60-metershållplatsen vid Sergels torg för att köra lite museitrafik med gamla tvåriktningsvagnar med släp som kopplas om som man vänder på samma sätt som vi gjorde i Sickla Udde den 2 maj.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Magnus

Inlägg av Magnus »

Här kommer lite nya bilder från den vackra och soliga onsdagen 12/5.

Bild
Vid ändhållplats Sergels torg pågick avlastning av plattor till hållplatsrefugen.

Bild
Hållplats Kungsträdgården med de nya regnskydden.

Bild
Även vid Nybroplan har de nya regnskydden satts upp.

Bild
Nya hållplats Nordiska museet är klar, här återstår endast kompletterande asfaltering.

Bild
På Djurgårdsvägen vid infarten mot Alkärrshallen pågick uppsättning av bärlinor för kontaktledningen.

Bild
Nya infartsspåren till Alkärrshallen.

Bild
Nya vagnhallen närmar sig färdigställande.

Bild
Vid hållplats Skansen läggs rör om för att kunna justera kantstens läge. Detta görs f n även på hållplatserna Styrmansgatan och Djurgårdsbron.

Eftersom kontaktledning är ett specialintresse för mig blir jag tyvärr lite nedslagen av vad jag ser på spårväg City. Min första tanke var - nej, ska man upprepa samma misstag som man gjorde när man byggde Tvärbanan i Gröndal? Idag gick jag förbi Hamngatan och såg att man spänt dubbla bärtrådar över Hamngatan samt förberett för avhåll i bärlinorna. Även vid Nybroplan, på Djurgårdsvägen och utanför Alkärrshallen använder man denna metod med dubbla linspann; alltså överrallt där man bygger ny kontaktledning längs linjen. Vid korsningen Birger Jarlsgatan/Hamngatan och vid infarten till Norrmalmstorg har man satt nya stolpar med utliggare.
Jag har svårt att tänka mig att "etablerade" spårvägsstäder, t ex Göteborg, skulle bygga en så klumpig kontaktledning mitt i City. Varför görs det då på spårväg City? Är det brist på kunnande hos SL eller dess konsulter? Det är för en spårväg i innerstadsmiljö med sth 50 km/h man bygger kontaktledning, inte för en järnväg med sth 200 km/h. Det borde gå att hitta en bättre avvägning mellan funktion och estetisk utformning.
Vad är det för fel på en enkel bärlina med isolator och kontakttrådsklämma? Det är en väl beprövad teknik och dessutom mycket estetiskt tilltalande. Det har ju fungerat på Djurgårdslinjen i nästan 20 år.

Det är verkligen en fantastisk händelse att SL bygger en ny spårvägslinje i Stockholms innerstad. Synd att man då inte kan ta större hänsyn till att kontaktledningen skall smälta in i stadsbilden. Jämför gärna bild 4 (Nordiska museet) med bild 5 (infart mot Alkärrshallen) ovan.

/Magnus
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det kommer inte att bli dubbla längsgående trådar utan på vissa platser har man två tvärtrådar över varandra. I en del fall (ex Allmännagränd) ärdet för att växelkontrollsignalen skalla hänga i tvärtrådarna och då beöver man två på höjden. I vissa fall har man skapat ett "fackverk" för att öka bärigheten på tvärtråden. Även jag har reagerat på att det många trådar. Som jag fattat så är det SPL som projar och bygger(skakolla det) och då blir det troligen efter deras sätt att dimensionera. För den den som kikar noga kommer vi att se kontaktledningsutrustning som vi inte är vana vid i sverige.

Tvärtråden som omnämndes är efter att ha kollat den en koppar tråd i mitt och koppartrådar omtvinnat. Varför man väljet det ist för Ex rostfritt beror troligen på att firman är från tyskland.

Några beresta kontaktledningsdiggare kanske kan bidra med bilder från tyskland där man sett liknande konstruktioner...

Och som sagt det blänker väldigt fint när de är nytt men efter oxidation så mörknar det och smälter in bättre.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Jag förstår inte alla kontaktledningstermer här, men jag undrar är: Kommer kontaktledningarna, såsom i Gröndal, att bäras upp av stolpar placerade på små refuger i gatans mitt, eller kommer de att bäras av sidoplacerade kontaktsledningsstolpar eller av från ena sidans husvägg till mosatta sidans husvägg gående kontaktledningshållaranordningar?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

20581000184197 skrev:Jag förstår inte alla kontaktledningstermer här, men jag undrar är: Kommer kontaktledningarna, såsom i Gröndal, att bäras upp av stolpar placerade på små refuger i gatans mitt, eller kommer de att bäras av sidoplacerade kontaktsledningsstolpar eller av från ena sidans husvägg till mosatta sidans husvägg gående kontaktledningshållaranordningar?
Stolparna står i gatans kant i linje med träden. I vissa fall använder man infästningar i husen. Kikar du på de senaste bilderna så ser du stolparna.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
RVR

Inlägg av RVR »

Magnus skrev: Jag har svårt att tänka mig att "etablerade" spårvägsstäder, t ex Göteborg, skulle bygga en så klumpig kontaktledning mitt i City. Varför görs det då på spårväg City? Är det brist på kunnande hos SL eller dess konsulter? Det är för en spårväg i innerstadsmiljö med sth 50 km/h man bygger kontaktledning, inte för en järnväg med sth 200 km/h.

/Magnus
Dags att släppa fördomarna och istället bege sig söderut till "die genossen" för att studera moderna kontaktledningsanläggningar kanske...

Du kan ju se bilder på hur Alexanderplatz och de andra (relativt få) nybyggda sträckorna i exempelvis Berlin ser ut. Ett alternativ som används i franska stadsspårvägar är parallella körtrådar, t.ex på Paris T3. Det sistnämnda finns också om jag inte missminner mig även i Göteborg i de branta backarna i Majorna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I ett tidigare inlägg antog jag att en konstruktion bara var ramar för glasskivor som skulle vara barriär mellan refuger och bilkörfält. Jag inser nu att konstruktionen helt enkelt är staket. Man har använt bandjärn i stället för rör som varit vanligt i liknande konstruktioner tidigare. Men på senare år har man ju satt upp snygga glasstaket på många ställen. Men nu tycks man gå tillbaka till enklare staket. (Utan glasskivor så blir det besvärligare att klistra upp affischer!)

Passerade Hamngatan i dag. Man höll på att hänga upp luftledningen. Inte slutgiltig fixering, utan bara hängde upp den så att den är på plats några meter upp i liften. Det var tyskar som utförde jobbet. (Pratade tyska, och använde en bil med registreringsnummer från Hanover.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Richard Jacobsson skrev:
Magnus skrev: Jag har svårt att tänka mig att "etablerade" spårvägsstäder, t ex Göteborg, skulle bygga en så klumpig kontaktledning mitt i City. Varför görs det då på spårväg City? Är det brist på kunnande hos SL eller dess konsulter? Det är för en spårväg i innerstadsmiljö med sth 50 km/h man bygger kontaktledning, inte för en järnväg med sth 200 km/h.

/Magnus
Dags att släppa fördomarna och istället bege sig söderut till "die genossen" för att studera moderna kontaktledningsanläggningar kanske...

Du kan ju se bilder på hur Alexanderplatz och de andra (relativt få) nybyggda sträckorna i exempelvis Berlin ser ut. Ett alternativ som används i franska stadsspårvägar är parallella körtrådar, t.ex på Paris T3. Det sistnämnda finns också om jag inte missminner mig även i Göteborg i de branta backarna i Majorna.
Jag har en känsla av att de ytterst kompetenta kontaktledningsbyggarna på gamla SS ofta spände upp en väl så komplicerad
konstruktion för att efter lyckat resultat utföra en ritning över densamma.

EC
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:I ett tidigare inlägg antog jag att en konstruktion bara var ramar för glasskivor som skulle vara barriär mellan refuger och bilkörfält. Jag inser nu att konstruktionen helt enkelt är staket. Man har använt bandjärn i stället för rör som varit vanligt i liknande konstruktioner tidigare. Men på senare år har man ju satt upp snygga glasstaket på många ställen. Men nu tycks man gå tillbaka till enklare staket. (Utan glasskivor så blir det besvärligare att klistra upp affischer!) /.../
Utan glasskivor blir det också svårare att slå sönder staketen. Kanske elstängsel vore nåt? Elen finns ju nära tillhands. :cheesygrin:

Jag håller med om att glasstaket (glas-staket inte glass-taket...) är rätt tjusigt men lägger min röst på snyggt formgivna staket helt i metall. De finns inte än men vi kanske kan be vår nye designprins Carl Philip att försköna dessa viktiga men ack så styvmoderligt behandlade barriärer? Prinsen kan ju spinna vidare på eldskärmen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Nä, det får väl ändå vara något nytt. Med tanke på att Ex-kronprinsens syrras bröllop i allra högsta grad påverkar projektet kanske en silhuett på syrran med tilkommande kanske vore något?

//T
(Jodå, Carl-Filip var väl kronprins i typ ett par månader innan lagen ändrades till könsneutral succession.)
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

2010-05-15. Jag tog en promenad längs spåret i dag och fick tillfälle att bland annat beskåda de dubbla, blänkande tvärtrådarna (över Hamngatan) som Stefan nämnde i ett tidigare inlägg. Här en närbild på tråd (av samma typ) som låg och skräpade utanför NK.
Närbild på tråd.
Närbild på tråd.
trad-sparvag-city.jpg (84.7 KiB) Visad 2649 gånger
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här kommer ett långt inlägg! Bl.a. bilder tagna senaste månaden, eller så. Men även annat! Kommer att lägga in mellanrubriker.

Kan börja med att ge en länk till trafiklandstingsråådets blogginlägg från i dag: "Etapp ett av Spårväg City snart klar."

Buss 47W

Busslinje 47 delades ju ett tag i två delar. Den som gick mellan Stureplan och Waldermarsudde fick heta 47W
Bild
(2010-03-30)

Bussen körde från Waldermars udde skyltad Östermalmstorg. I stället för Strandvägen gick bussen Linegatan till en hållplats strax före Nybrogatan. Åtminstone stannade många förare där, även om hållplatsläget inte var skyltat för 47W. Strax efter korsningen med Nybrogatan fanns en tillfällig ändhållplats för 47W. Men där fanns sällan någon plats för bussen att stanna. Parkerade bilar på hela hållplatsen.
Sedan fortsatte bussen via Sturegatan ner till hållplatsen Stureplan på Birger Jarlsgatan. (Den hållplats som förr hette Grev Turgatan.) Och därifrån gick bussen ut till Djurgården igen! (Busslinjerna 2 och 55 hade omlagd körväg och angjorde inte Stureplan i riktning mot Söder.)

Lite masiner etc.

Här jobbar man med en kranbil och låter bilar passera under.
Bild
(2010-04-07)

Är det tillåtet enligt alla regler och normer att jobba över ett öppet körfält på det viset?

Även vid Nybroplan jobbade man. Men här stoppade man helt enkelt trafiken en stund medan man lät "gubbarna" tömma den våta cementen ur skopan.
Bild
(2010-04-07)

När skopan var tömd körde grävaren fram en bit och stoppade fortsatt upp trafiken medan skopan fylldes från en betongbil. Åtminstone bussar och lastbilar blev stoppade. Och därmed all trafik bakom dessa.
Bild
(2010-04-07)

Sedan körde grävaren med fylld skopa runt Nybroplan och ställde sig i vägen för trafiken igen, som på föregående bild.

Angående cykelbanan utmed Berzelii park

Det som förut var trottoar utmed Hamngatan på sträckan förbi Berzelii park skall framöver vara cykelbana. Gående hänvisas till att gå genom parken. För att komma in i parken så ser det nu ut som om man bygger om lite i hörnan, men där finns en konstig konstruktion som tar en del plats där.
Bild
(2010-04-13)

Någon som vet vad det är? Ser ut som om det har med ventilation att göra!

I går såg det ut så här, från andra hållet
Bild
(2010-05-16)

Gaveln på den stora klumpen från förra bilden syns till höger om elskåpet.) Men utrymmet mellan detta och cykelbanan ser ut att vara tillräckligt. (Man har demonterat två eller tre sektioner av det fina staketet!)

Alkärrshallens tillbyggnad

Så här såg tillbygget vid Alkärrshallen ut 14 april.
Bild
(2010-04-14)

Desperata bilister vid Nybroplan
LÅ1 (tor 22 apr) skrev: Vid Nybroplan har man stängt av filen för vänstersväng in på Hamngatan. Tidigare har många bilar som kommer från Strandvägen gjort en U-sväng för att kunna svänga in på Nybrohamnen och vidare till Stallgatan.
Detta gick inte längre, om man inte körde på övergångsstället, alltså gjorde U-svängen över den yta där fotgängare skall kunna stå mitt i gatan. Och så var det många som körde.
Jag fångade en (av många) av dessa svängande bilar på bild.
Bild
(2010-04-22)

"Flaggspel"
Jörgen_G skrev:Dessutom varningsvimplar i luftledningen ger festivalstämning. Fast det syns dåligt.
Här en bild från Norrmalmstorg
Bild
(2010-04-22)

Staket
LÅ1 skrev:I ett tidigare inlägg antog jag att en konstruktion bara var ramar för glasskivor som skulle vara barriär mellan refuger och bilkörfält. Jag inser nu att konstruktionen helt enkelt är staket. Man har använt bandjärn i stället för rör som varit vanligt i liknande konstruktioner tidigare. Men på senare år har man ju satt upp snygga glasstaket på många ställen. Men nu tycks man gå tillbaka till enklare staket. (Utan glasskivor så blir det besvärligare att klistra upp affischer!)
Så här såg staketen ut för en knapp månad sedan
Bild
(2010-04-26)

Bild
(2010-04-27)

Öglor på rällivet
LÅ1 skrev:Utanför NK håller man på med spårläggningen. Det såg ut som om rälsen hade fullt med öglor eller krokar på sidan!? (Mitt på det som jag tror kallas liv.)
Så här såg det ut
Bild
(2010-04-26)

Varför dessa öglor?

(Hade planerat för nästan lika mycket till i denna postning, men jag får fortsätta med fler bilder vid senare tillfälle. Behöver nog min (skönhets-)sömn nu!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

SÅ, snart dags att ändra i TRI?
signal_nybroplan.jpg
signal_nybroplan.jpg (465.75 KiB) Visad 2148 gånger
Växelkontrollsignalen finns ännu inte i TRI SPV... men snart så.

Och Kontaktledning på plats vid Sergels Torg.
ktl_sergelstorg.jpg
ktl_sergelstorg.jpg (463.25 KiB) Visad 2148 gånger
Det verkar vara nån anordning för att slippa ha en stolpe vid spårs ände.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Odd skrev:Och Kontaktledning på plats vid Sergels Torg.
ktl_sergelstorg.jpg
Det verkar vara nån anordning för att slippa ha en stolpe vid spårs ände.
»Strömskena«! Första i Sverige?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

august skrev: »Strömskena«! Första i Sverige?
Nej.

Samma lösning finns sedan några år i Norrköping.

//T
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

august skrev:»Strömskena«! Första i Sverige?
Har inte det funnits i tunnelbanan rätt länge :shock:
ja jag vet - förlåt
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev: ja jag vet - förlåt
Jag tänkte det samma
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar