Re: Skip-stop stoppas?
Postat: lördag 12 maj 2018 10:13
Jag instämmer i att det finns flera förklaringsfaktorer. Turtäthetsfaktorn har jag nämnt. Socioekonomiska faktorer är också i hög grad relevanta. Vill man bygga bra kollektivtrafik så måste man vara medveten om alla de faktorer som styr resevalen. Att jag lyfte förlustaversion beror på att jag tycker att det är så tydligt att det råder okunskap om den bland de trafikplanerare och politiker som tog fram den hårt kritiserade pendeltågstidtabellen. När man bytte åktidsvinster på några minuter för en del, mot genomsnittliga väntetidsförluster på grund av försämrad turtäthet för andra. Och att det är lite märkligt, med tanke på hur förlustaversion kommit fram mer och mer i nyhetsflödet. Men trafikplanerare och politiker kanske inte tar så stor del av nyhetsflödet utan lever i sin egen lilla bubbla? OBS! retoriskt skämt!Enceladus skrev:Det har blivit en viss försämring för småstationerna på Nynäsbanan. Antalet avgångar är inte det enda som räknas. Tågen måste också gå dit man ska. Det går inte längre att åka direkt till Nynäshamn. Det är detta som orsakar ilska. Det är dock intressant att pyttestationer som Norrviken och Krigslida dominerar nyhetsflödet. Skogås är större än alla överhoppade stationer på Ostkustbanan, men ändå hörs inte så mycket kritik därifrån. Förlustaversion räcker inte som förklaring.
Du nämner att Södertäljegrenen har större belastning än Nynäsgrenen. Ändå har Nynäsgrenen fler avgångar i mellantrafik. Det beror förstås på att vissa är duktigare på att skrika högt än andra. Jag tycker att det är ett jättestort problem att kollektivtrafiken anpassas efter detta och inte efter den faktiska efterfrågan. Det största skräckexemplet är diskrepansen mellan nattrafiken i Norrort och i Södertälje. Vad är det för samhälle vi har skapat?

När det gäller diskrepansen i trafikutbudet mellan olika områden, är det nog dessvärre inte okunskap utan medvetna val och prioriteringar som görs. Hur man vinner viktiga väljargrupper kanske är viktigare än de faktiska behoven? Men om man som sagt följer nyhetsflödet så kan man ju konstatera att olikheter mellan olika områden gäller inte bara kollektivtrafik, utan sjukvård, polistäthet och allt möjligt annat.
När det gäller pendeltågsnätet så måste man ju ta tillvara den tillgängliga kapaciteten på bästa möjliga sätt. Att en del grenar får trängre än andra i tågen är en oönskad ojämlikhet. Att turtätheten skiljer väldigt mellan olika stationer är en annan oönskad ojämlikhet. När nu pendeltågsspåren frigör kapacitet på de parallella fjärrtågs-/regionaltågsspåren så kan man kanske titta mer på att låta regionaltåg, eller snabbpendeltåg på fjärr-/regionaltågsspåren, fånga upp resandet från stora pendeltågsstationer än att labba med snabbtåg som försämrar möjligheterna till hög turtäthet, enligt vad Trafikverket och diverse analyser (bland annat i detta eminenta forum) säger. Sedan får man väl lära sig lite av erfarenheterna också. Skip-stop/snabbtåg blev inte den hit som många trodde. Men vem kan förutsäga en hit i förväg? "Fel låt vann", brukar det ibland heta om vinnaren i dessa så aktuella Euro Vision Song Contest-tider!
