Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hgsldf skrev:SS hade i många årtionden en strategi som innebar att spårvägslinjer innanför tullarna hade ensiffriga nummer och spårvägslinjer samt tunnelbanor hade tvåsiffriga nummer.
Nja... åttan gick till Enskede och elvan var en innerstadslinje. Linjerna numrerades snarare i den ordning dom byggdes/skapades. Eller talar vi om den korta tiden mellan tunneltrafikens start och innerstadsspårvägens nedläggning? Det är i så fall 17 år, knappast "många årtionden"!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Även linje 3 var ju en kort snutt utanför både staden och tullarna (Haga Södra) men tvåsiffriga 10 var innanför.
Mitt svar till den upplyste Thomas är att 11:an var väl Ängbylinjen och därifrån till Fridhemsplan var den en ytterstadslinje. 8:an var en innerstadslinje som av någon säkert god anledning förlängdes ut på Nynäsvägen innan den lades ner.
Och Lennart har ju helt rätt i att 3:ans färd utanför staden var av liten omfattning, det var om inte ett stenkast så måhända ett diskuskast från Norrtull till Stallmästaregården. 10:an var däremot till 30% en ytterstadslinje från Valhallavägen till Ropsten och som sådan nyttjades den.
/Göran
TKO skrev:
Även linje 3 var ju en kort snutt utanför både staden och tullarna (Haga Södra) men tvåsiffriga 10 var innanför.
Mitt svar till den upplyste Thomas är att 11:an var väl Ängbylinjen och därifrån till Fridhemsplan var den en ytterstadslinje. 8:an var en innerstadslinje som av någon säkert god anledning förlängdes ut på Nynäsvägen innan den lades ner.
Och Lennart har ju helt rätt i att 3:ans färd utanför staden var av liten omfattning, det var om inte ett stenkast så måhända ett diskuskast från Norrtull till Stallmästaregården. 10:an var däremot till 30% en ytterstadslinje från Valhallavägen till Ropsten och som sådan nyttjades den.
/Göran
Linje 11 var från början en innerstadslinje , från 1920 Manriebersgatan- Värtan (Ropsten) , från 1/9 1925 Mariebergsgatan-Karlaplan , nedlagd 1941 och återkom 1944 som Tegelbacken-Ängby.
Att exkludera Valhallavägen-Ropsten som varande ytterstad låter märkligt. På det kreativa sättet kan man kanske betrakta Djurgården och väster om Fridhemsplan som ytterstad ?
Men det har funnits fler med tvåsiffriga nummer som trafikerat enbart innerstad, den som vill fördjupa sig i siffrornas mystik kan ju botanisera i Thomas Lange: ”Stockholm på spåret”.
Lennart Petersen, nu citerar du fel igen! Det var ju hgsldf som skrev det där, inte du själv!
Lennart Petersen skrev:Att exkludera Valhallavägen-Ropsten som varande ytterstad låter märkligt. På det kreativa sättet kan man kanske betrakta Djurgården och väster om Fridhemsplan som ytterstad ?
Exakt så var det ju också en gång i tiden. Men det var då det! Och inte blev det tvåsiffriga linjenummer för det, 2B gick ju t ex till Alléparken eller något sådant.
Jag tror vi kan konstatera att det inte finns ett tydligt system med linjenumren utan de kom till vart efter de byggdes. I den blå boken om spårväg i sthlm finns alla linjer och förändringar mycket väl beskrivet inkl kartor.
Min personliga favorit är linje 26 mellan Norrmalmstorg och Källhagen. En exklusiv linje för en kort stund.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s skrev:Lennart Petersen, nu citerar du fel igen! Det var ju hgsldf som skrev det där, inte du själv!
[qt.
Ja säkert rätt. Jag upplever citatsystemet som alldeles för krångligt i det här forumet, åtminstone för mig.
Fast jag antar att den som läst inläggen ser vem som skrivit vad.
Stefan Widén skrev:Jag tror vi kan konstatera att det inte finns ett tydligt system med linjenumren utan de kom till vart efter de byggdes. I den blå boken om spårväg i sthlm finns alla linjer och förändringar mycket väl beskrivet inkl kartor.
Min personliga favorit är linje 26 mellan Norrmalmstorg och Källhagen. En exklusiv linje för en kort stund.
Stefan
Linje 26 måste vara väldigt exklusiv för den känner jag inte till...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Stefan Widén skrev:Jag tror vi kan konstatera att det inte finns ett tydligt system med linjenumren utan de kom till vart efter de byggdes. I den blå boken om spårväg i sthlm finns alla linjer och förändringar mycket väl beskrivet inkl kartor.
Stefan
Linje 26 måste vara väldigt exklusiv för den känner jag inte till...
/TKO
Enligt ”Stockholm på spåret” : gick Karlberg-Värtan 1/10 1920-1/4 1922.
Linje 22 gick Norrmalmstorg-Utställningen (Stockholmsutställningen) 13/1 1930-1/10 1930.
Lnje 27 kan ju också nämnas: Haga Södra-Kornhamnstorg 1/10 1920-1/4 1922.
Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?
Linje 8 = Frihamnslinjen.
Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)
Linje 8 är linjen till Loudden. Linje 9 går genom Frihamnen mot Ropsten/Aga, tillsammans med linje 21 mot Gåshaga brygga.
Ja L26 används som utflyktslinje vid SSSS utförder. Och som jag fått förklarat var det för att det var det första lediga linjenumret.... men vi vet ju att utflyktslinjen borde hetat 28... men kan hänga ihop med att gröna hade 27 28 29 som extratågslinjer på gröna....Hoppas AGR eller någon annan som var med kan reda ut hur det var......
Som sagt det här med nummer och var de de gått är inte det lättaste....
För övrigt borde linjen till Värtan heta eftersom den hette det tidigare.... Speciellt när nu linje 19 blir ledig....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jag har säkert sagt det förut. Jag tycker man skall ha en prefixbokstav på all spårtrafik. (Kanske också på busslinjer) Spårvägelinjer skulle ha bokstaven S. Linjen till Waldemarsudde borde då heta S7. Vill man sen ha en T7 i tunnelbanan eller en pendeltågslinje J7, alt P7, så går det utmärkt.
TKO skrev:Men är det inte svårt att köra spårvagn till Källhagen? Fast linjenummer 26 kanske används även på bussar...
/TKO
Det var inte så svårt att köra spårvagn. För det byggdes ett dubbelspår på egen banvall till Källhagen och utställningen som låg i ungefär det område där Sjöhistoriska ligger i dag. Det fanns vändslinga och det var tät trafik men när uställningen stängdes revs banan. Hade väl varit trevligt idag med en förlängning som Djurgårdsbron-Kaknästornet och vi hade kunnat skippa 69 (en liten matarbuss till Blockhusudden hade räckt.
TKO skrev:Men är det inte svårt att köra spårvagn till Källhagen? Fast linjenummer 26 kanske används även på bussar...
/TKO
Det var inte så svårt att köra spårvagn. För det byggdes ett dubbelspår på egen banvall till Källhagen och utställningen som låg i ungefär det område där Sjöhistoriska ligger i dag. Det fanns vändslinga och det var tät trafik men när uställningen stängdes revs banan. Hade väl varit trevligt idag med en förlängning som Djurgårdsbron-Kaknästornet och vi hade kunnat skippa 69 (en liten matarbuss till Blockhusudden hade räckt.
Jo fast spåret revs ju långt innan det fanns ett spårvägssällskap som kör sin egen linje 26. Till utställning gick som alla vet linje 22.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s skrev:Lennart Petersen, nu citerar du fel igen! Det var ju hgsldf som skrev det där, inte du själv!
Ja säkert rätt. Jag upplever citatsystemet som alldeles för krångligt i det här forumet, åtminstone för mig.
Fast jag antar att den som läst inläggen ser vem som skrivit vad.
Att citera hela inlägget med knappen "Citera" är oftast enklast. I det här fallet var det dock redan tre citat i varandra i inlägget och då kan du inte utan ändringar citera hela inlägget eftersom det då blir fyra citat i varandra, vilket forumet inte tillåter.
Det enklaste är då att bara citera den senaste författarens text. För att citera en del av texten i ett inlägg klickar du på "Besvara" längst ned i forumet. Sedan markerar du den text du vill citera (i den författarens eget inlägg) och SEDAN klickar du på "Citera" i det inlägget.
Sen finns det mer avancerade lösningar men det förutsätter att man räknar taggar och, om man använder en mobil eller läsplatta, rätt mycket småpillande.
daniel_s skrev:[
Det enklaste är då att bara citera den senaste författarens text. För att citera en del av texten i ett inlägg klickar du på "Besvara" längst ned i forumet. Sedan markerar du den text du vill citera (i den författarens eget inlägg) och SEDAN klickar du på "Citera" i det inlägget.
.
Jaja det är säkert enkelt, man jag upplever det som krångligt att noga hålla rätt på hakar , qoute och annat.
daniel_s skrev:[
.
Jaja det är säkert enkelt, man jag upplever det som krångligt att noga hålla rätt på hakar , qoute och annat.
Det sätt jag nu anvisade innebär dock att du inte behöver hålla reda på något sådant!
Enceladus skrev:
Statoil var ett starkt varumärke, men det fick ändras när olja blev otidsenlig.
Nja... Orsaken var väl att förledet inte längre stämde. Det är väl snarare så att Moderbolaget Statoil (Sedan 2018 Equinor) fick en alldeles för dominerande ställning på marknaden vid fusionen med NorskHydros petrokemdel och köpet av Jet 2007 (BP, Hydro, Statoil, Jet, Uno-X) varför EU-domstolen krävde att Hydro-stationerna och delar av Jet skulle säljas av (vilka då såldes av till St-1). StatoilHydro, som moderbolaget hette en kort tid knoppade därefter av distributionen i eget bolag 2010 och sålde bolaget 2012, med förbehåll om namnändring. Rest-Jet blev INGO 2014 och Statoil blev CircleK 2016