Sida 18 av 18
Re: Västlig tunnelbana
Postat: onsdag 19 mars 2025 11:22
av Enceladus
Enceladus skrev: ↑lördag 08 mars 2025 6:54
Odd skrev: ↑torsdag 21 november 2024 8:10
Men det är klart, anlitar man FUT eller andra klåpare för upphandlingen så kan det ju både misslyckas och bli hur dyrt som helst.
Gula linjen bedöms få 40 procent
lägre driftskostnader än befintliga tunnelbanelinjer tack vare automatisk drift, ballastfritt spår samt plattformsbarriärer. Hög capex och låg opex är att föredra i ekonomier med billigt kapital (jämför
elbussar). Decennier av dumsnålhet har gjort Sveriges infrastruktur alltmer eftersatt.
Trafiknämnden: Ja till plattformsdörrar på Gul linje
FUT skrev:Beslutet innehåller även andra viktiga satsningar: ett nytt trafikstyrningssystem, automatisk drift och ballastfritt spår. I och med satsningarna ökar budgeten för utbyggnaden med cirka en miljard kronor.
– Detta är investeringar som Region Stockholm bekostar helt och hållet – eftersom de lönar sig i det långa loppet, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för nya tunnelbanan.
[...]
Regionen kommer att tjäna in satsningarna på 10–20 år, tack vare lägre driftskostnader.
Region Stockholm satsar ytterligare en miljard kronor på gula linjen. En klok prioritering!
Re: Västlig tunnelbana
Postat: måndag 24 mars 2025 21:43
av twr
Det har vid något tillfälle publicerats schematiska ritningar på de nya stationerna. Någon som vet var de finns? (Kanske till och med i den här tråden, men någon kanske vet på rak arm.
Samma fråga om profilen. Hur djupt ligger till exempel Fridhemsplan? Blå linjens plattform är 11,5 meter under mark, enligt wikipedia, så då ligger Gula gissningsvis på åtminstone 30 meter under havet, kanske betydligt djupare än så?
Re: Västlig tunnelbana
Postat: söndag 30 mars 2025 18:59
av Enceladus
Så blir det nya stationshuset i Liljeholmen
Mitt i skrev:– Vi har just tagit beslutet i trafiknämnden om att de ska finnas vid de nya stationerna. Det handlar om trygghet. Inte minst människor med funktionshinder känner otrygghet vid stationer där det är mycket trängsel. Tunnelbanan blir också mer driftsäker när folk inte kan ta sig ner på spåren eller hamna där av andra skäl, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
I årets budgetuppdrag ingår också att se över vilka befintliga t-banestationer som är i störst behov av plattformsdörrar, men hittills finns bara beslut för nya stationer.
[...]
– Med tvärbana, bussar och två tunnelbanelinjer blir det en av de viktigaste knutpunkterna i kollektivtrafiken. Den kommer också att avlasta T-Centralen, säger han.
Liljeholmen ska få ett nytt stationshus. Samtidigt blir Liljeholmen en knutpunkt av rang. Kan det behövas plattformsdörrar även på röda linjens plattformar?
Re: Västlig tunnelbana
Postat: måndag 31 mars 2025 11:31
av Enceladus
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 21:43
Det har vid något tillfälle publicerats schematiska ritningar på de nya stationerna. Någon som vet var de finns? (Kanske till och med i den här tråden, men någon kanske vet på rak arm.
Se de nya stationerna – första visionsbilderna för Gul linje klara
FUT skrev:Visionsbilden för station Liljeholmen visar ett utbyggt stationshus och en ny entré mot Trekantsparken. Här kliver man av eller på hissen med utsikt mot parken och sjön. De skissartade byggnaderna bakom stationshuset visar den planerade utbyggnaden av Liljeholmens galleria, nya bostäder och kontor.
[...]
Visionsbilden för station Årstafältet visar en uppgång som hamnar mitt i ett nytt bostadskvarter. Bakom biljettlucka och spärrar kommer sex snabbhissar att ta dig ned till plattformen.
[...]
På Fridhemsplan byggs Gul linjes plattform under Blå linje. Visionsbilden visar passagen till de rulltrappor som tar dig ned till plattformen.
Avser skribenten själva entréerna? FUT har just publicerat de första visionsbilderna för hälften av de nya stationerna: Liljeholmen, Årstafältet och Fridhemsplan!
Re: Västlig tunnelbana
Postat: måndag 31 mars 2025 13:32
av twr
Enceladus skrev: ↑måndag 31 mars 2025 11:31
twr skrev: ↑måndag 24 mars 2025 21:43
Det har vid något tillfälle publicerats schematiska ritningar på de nya stationerna. Någon som vet var de finns? (Kanske till och med i den här tråden, men någon kanske vet på rak arm.
Se de nya stationerna – första visionsbilderna för Gul linje klara
FUT skrev:Visionsbilden för station Liljeholmen visar ett utbyggt stationshus och en ny entré mot Trekantsparken. Här kliver man av eller på hissen med utsikt mot parken och sjön. De skissartade byggnaderna bakom stationshuset visar den planerade utbyggnaden av Liljeholmens galleria, nya bostäder och kontor.
[...]
Visionsbilden för station Årstafältet visar en uppgång som hamnar mitt i ett nytt bostadskvarter. Bakom biljettlucka och spärrar kommer sex snabbhissar att ta dig ned till plattformen.
[...]
På Fridhemsplan byggs Gul linjes plattform under Blå linje. Visionsbilden visar passagen till de rulltrappor som tar dig ned till plattformen.
Avser skribenten själva entréerna? FUT har just publicerat de första visionsbilderna för hälften av de nya stationerna: Liljeholmen, Årstafältet och Fridhemsplan!
Tack för länken, men skriv gärna du. Jag vet inte varför du skriver "skribenten" på någon slags 1800-talssvenska men det låter oerhört fånigt.
Jag har en karta över Liljeholmen, men jag vet inte hur man laddar up bilder. Det är alltså kartbilder som visar biljetthall, hissar mm som jag menar.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: fredag 09 maj 2025 16:18
av Enceladus
Så ska stationerna längs gula linjen se ut
DN skrev:I april presenterades de första bilderna på hur det är tänkt att entréerna till tre av dessa stationer ska se ut. Nu kommer bilderna på de återstående tre, närmare bestämt Älvsjö, Östbergahöjden och Årstaberg.
[...]
Gula linjen kommer, likt Köpenhamns tunnelbana, att trafikeras av självkörande tåg och på perrongerna kommer det att finnas plattformsbarriärer. Det är Anton Fendert särskilt glad över.
– Jag har sagt tidigare att det här är nästa generations tunnelbana. Det är också nästa generation av ”världens längsta konstutställning” i och med att vi kommer kunna ha konst även i tunnlarna. Det är möjligt just eftersom det blir självkörande tåg och utsikt för resenärerna både framåt och bakåt i tunneln.
Nu har bilder på samtliga nya stationer presenterats. Gula linjen blir "nästa generation av världens längsta konstutställning". Vad säger Köpenhamn om det?
FUT har också presenterat gula linjens restider på sin sida. Den längsta restiden är 3 minuter mellan Fridhemsplan och Liljeholmen. Övriga är mellan 1,5 och 2.
Restider från Fridhemsplan: Liljeholmen på 3 minuter, Årstaberg på 5 minuter, Årstafältet på 6,5 minuter, Östbergahöjden på 8 minuter, Älvsjö på 10 minuter
Restider från Älvsjö: Östbergahöjden på 2 minuter, Årstafältet på 3,5 minuter, Årstaberg på 5 minuter, Liljeholmen på 7 minuter, Fridhemsplan på 10 minuter
Re: Västlig tunnelbana
Postat: lördag 17 maj 2025 7:06
av Enceladus
Tamsons (M): Nya tunnelbanan får självkörande tåg
Bulletin skrev:”Vi moderater trodde mycket på självkörande teknik när vi styrde. Så sent som 2021 fattade vi beslut om att tunnelbanans nya sträckning från Fridhemsplan till Älvsjö ska förberedas för självkörande tåg. Detta då vi menade att ny tunnelbana ska förberedas för morgondagens teknik och den teknik som används bland städer i framkant”, framhåller Tamsons.
Han pekar på att förarlösa tåg redan finns i andra delar av Europa och ser fram emot att det blir verklighet i Stockholm när den nya tunnelbanesträckningen är klar.
[...]
Tamsons ser positivt på Stockholms position som testarena för modern transportteknik. Häromdagen noterade han
självkörande robotar på Södermalm, något som för bara ett par år sedan skulle varit otänkbart.
”På sikt tror jag att Stockholm kommer att fortsätta vara en lämplig testarena för ny och modern teknik som underlättar i stockholmarnas vardag. Detta då vi länge varit en arena för automatisering, digitalisering och elektrifiering”, skriver han.
Tamsons hävdar att framtidens resenärer har hans styre att tacka för SL:s nya flaggskepp, trots att
beslutet om självkörande tåg fattades efter hans avgång. Samtidigt kritiseras det nya styret, som
faktiskt vill förlänga gula linjen, för att ha lagt ner självkörande bussar i Barkarby, trots att det
krävdes säkerhetsförare.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: söndag 18 maj 2025 16:53
av Odd
Enceladus skrev: ↑fredag 09 maj 2025 16:18
...
FUT har också presenterat gula linjens restider på sin sida. Den längsta restiden är 3 minuter mellan Fridhemsplan och Liljeholmen. Övriga är mellan 1,5 och 2.
...
Upplösningen i uppgifterna är alldeles för dålig. Är det inte möjligen runt två minuter från start till stopp? Det verkar ju mer rimligt.
Re: Västlig tunnelbana
Postat: måndag 19 maj 2025 20:53
av Enceladus
Granskning av järnvägsplan för tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö
FUT skrev:Den 19 maj till 19 juni finns järnvägsplanen för spårlinje och stationer utställd för granskning. Den visar exakt var tunnelbanelinjen ska gå och vilken mark som behövs – både under byggtiden och när tunnelbanan är klar. Den beskriver också vilka åtgärder som behövs för att skydda närmiljön. I miljökonsekvensbeskrivningen utreds miljöpåverkan på människor, natur, kulturmiljö och djur.
Projektet är indelat i två separata järnvägsplaner, en för spårlinjen och stationerna och en för den nya depån. Först ut på granskning är Järnvägsplan för spårlinjen och stationerna som pågår 19 maj till 19 juni 2025. Depåns järnvägsplan går ut på granskning mellan 9 juni och 18 augusti 2025.
Gula linjen blir ett fristående trafiksystem, oberoende av dagens tunnelbana. Förhoppningsvis kan det tävla med Köpenhamns metro!
Odd skrev: ↑söndag 18 maj 2025 16:53
Upplösningen i uppgifterna är alldeles för dålig. Är det inte möjligen runt två minuter från start till stopp? Det verkar ju mer rimligt.
Nej, det är snarare 2 minuter från start till start. Den totala restiden är 10 minuter - ett stationsavstånd på 3 minuter, två på 2 minuter och två på 1,5 minuter.