Eftersom jag tidigare i tråden ifrågasatt de påstådda kostnaderna för handlare som vill låta kunderna betala med kort, är det inte mer än rätt att jag presenterar lite fler siffror som backar upp mitt påstående. Visst, den handlare som vill betala
mer har säkert gott om alternativ.
Antag att jag driver ett mysigt litet kafé som i dagsläget endast accepterar kontanter som betalning. Vad behöver jag och vad kommer det att kosta? Eftersom jag redan driver verksamheten, har jag förstås redan ett certifierat kassaregister och dom kostnader som detta medför. Det som behövs nu är för det första en *trumvirvel* kortterminal, och för det andra ett kortinlösenavtal. Jag kan hyra en kortterminal från ett företag och teckna ett inlösenavtal med ett annat. Det är inte så att dessa två grejer måste hänga ihop.
Kortterminaler finns det många olika att välja på, lite beroende av hur den ska användas. Till mitt mysiga lilla kafé behöver jag dock inga extra finesser som att den ska gå att bära omkring - nej, jag väljer en "normal" som står vid kassan. Att hyra en sådan terminal kan kosta 400 kronor i månaden (den prisuppgiften baserar jag på min hustrus faktiska avtal med Verifone). Det är en fast kostnad. Det kostar samma summa oavsett hur många (eller få) korttransaktioner som görs. Eftersom mitt mysiga lilla kafé redan är poppis och jag räknar med ännu fler kunder när dom kan betala med kort, så är kostnaden för kortterminalen liten, anser jag.
När det gäller inlösenavtal är det som Odd nämnt inte så enkelt att utifrån information på nätet bedöma kostnaden. Företagen som erbjuder denna tjänst kan ha tjusiga hemsidor men när man kommer till den intressanta frågan "vad kostar detta mig?" så måste man kontakta företaget för personlig service. Det är klart att om man seriöst vill hitta den bästa dealen för just sitt mysiga lilla kafé så får man förstås kontakta flera företag och verkligen jämföra. Eftersom jag har annat för mig i
mitt mysiga lilla kafé så struntar jag i denna marknadsundersökning och väljer i stället ett kortinlösenavtal från företaget Abbta/Elavon då dom i alla fall skyltar med priset på nätet. Kanske finns det ett samband mellan att våga visa sitt pris och hålla ett lågt pris? tänker jag, och återgår till att räkna all dricks jag fick under dagens pass.
Obs! Jag har ingen erfarenhet av Abbta/Elavon (det är inte det företag som min hustru har avtal med) så jag nämner detta här endast som ett exempel på ett inlösenavtal som inte tycks kräva att jag "höjer alla priser med en femma" för att täcka kostnaden.
Ett inlösenavtal (med företaget jag ovan nämnde) skulle sakna såväl startkostnad, bindningstid som månadskostnad. Avgiften är 0,55 procent av kortförsäljningen för debetkort och 0,65 procent för kreditkort (
källa för den som vill kontrollera saken). Det borde betyda att min kostnad som kaféinnehavare för en slät kopp kaffe som jag kränger för 25 kronor blir...väldigt liten. På mitt mysiga lilla kafé köper de flesta mer än en slät kopp kaffe dock. Men det är först när kunden handlar för typ 150 kronor som kostnaden för kortinlösen närmar sig
en krona. Jag kanske inte behöver "höja alla priser med en femma" trots allt. Om kunderna får möjlighet att betala med kort borde väl mitt mysiga lilla kafé öka omsättningen? Eller är det bara dricksen som minskar? Hmm. Jag får sova på saken.