SL och konsten att informera
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2125
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL och konsten att informera
Hittade det här på trafikläget för L54 idag: Inställd avgång
Inställd avgång för %LINJER% mellan %FRÅN HÅLLPLATS% %AVGÅNGSTIDER% och %TILL HÅLLPLATS% är inställd pga personalbrist.
Mycket informerande...
Inställd avgång för %LINJER% mellan %FRÅN HÅLLPLATS% %AVGÅNGSTIDER% och %TILL HÅLLPLATS% är inställd pga personalbrist.
Mycket informerande...
- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL och konsten att informera
Den som har skrivit det här meddelandet har nog sannolikt aldrig varit på Dalarö:
Fast sannolikt är det väl så att 9:06-bussen körde fast vid Djupviksvägen och att en annan vagn tar över från Hotellbryggan. Men då kunde man ju skrivit det. Och dessutom inte skrivit att det var 839 mot Smådalarö. Men men...
Den enda tolkning jag kan göra av detta är att bussen avgår från Smådalarö och går ordinarie väg till Djupviksvägen. Därefter har den omlagd körväg, vilket torde innebära att den kör ut i havet eftersom det inte finns några andra parallella vägar att välja, fram till en tillfällig ändhållplats vid Hotellbryggan, varefter den åter kör ut i havet, rundar Dalaröudd och in i kanalen och sen upp på land igen vid Kanalbron...SL:s trafikinformation skrev:Tillfällig ändhållplats
Gäller följande hållplatser:Hotellbryggan
Buss linje 839 mot Smådalarö har en tillfällig ändhållplats vid Hotellbryggan p g a halka. Indragna hållplatser är Dalarö Torg, Holmdal, Bryggerivägen, Skärlkarlshöjden, Friggarvägen och Kanalbron
Gäller från 2023-03-27 kl 9:10 och tillsvidare.
Fast sannolikt är det väl så att 9:06-bussen körde fast vid Djupviksvägen och att en annan vagn tar över från Hotellbryggan. Men då kunde man ju skrivit det. Och dessutom inte skrivit att det var 839 mot Smådalarö. Men men...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL och konsten att informera
Här blev det lite knasigt:
SL:s trafikinformation skrev:Tvärbanan
30 Solna station-Sickla
De flesta spårvagnarna körs med bara en vagn pga tekniskt fel
Re: SL och konsten att informera
Du överdriver. Alla förstår vad som menas även om det inte är helt språkligt korrekt. Tror inte ens att jag hade lagt märke till det om du inte hade skrivit något här.
Re: SL och konsten att informera
Man kan väl säga att jag tycker att du överdriver när du säger att jag överdriver för att jag säger att det blev lite knasigt 
Men det är inte lätt med spårvagnar och tvärbanor och vad det nu kan heta ibland.

Men det är inte lätt med spårvagnar och tvärbanor och vad det nu kan heta ibland.
- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL och konsten att informera
Här krävs en del egen logik samt en gnutta lokalkännedom för att förstå hur tågen går:
SL:s trafikinformation skrev:Buss mellan Arninge och Åkersberga
Gäller följande stationer:Åkersberga, Täljö, Åkers Runö, Arninge, Rydbo
Trafiken ersätts med buss mellan Arninge och Åkersberga för Roslagsbanan 28 sedan kl 7:46 på grund av strömavbrott. Bussen stannar ej vid Rydbo och Täljö. Resenärer till dessa stationer följer med tåget från Arninge.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL och konsten att informera
Vad för slags logik krävs för att förstå det? Vilket är "tåget från Arninge" som resenärerna ska ta?Kristofer skrev: ↑fredag 22 september 2023 8:23 Här krävs en del egen logik samt en gnutta lokalkännedom för att förstå hur tågen går:SL:s trafikinformation skrev:Buss mellan Arninge och Åkersberga
Gäller följande stationer:Åkersberga, Täljö, Åkers Runö, Arninge, Rydbo
Trafiken ersätts med buss mellan Arninge och Åkersberga för Roslagsbanan 28 sedan kl 7:46 på grund av strömavbrott. Bussen stannar ej vid Rydbo och Täljö. Resenärer till dessa stationer följer med tåget från Arninge.
Re: SL och konsten att informera
Enkelt, tåget vänder i Täljö men bussarna går från Arninge.
Men de kunde ju ha skrivit det, nu är det som att man börjar i fel ände liksom.
Men de kunde ju ha skrivit det, nu är det som att man börjar i fel ände liksom.
Re: SL och konsten att informera
Inte underlättas det av att stationerna som uppräknas är i helt fel ordning...Kristofer skrev: ↑fredag 22 september 2023 8:23 Här krävs en del egen logik samt en gnutta lokalkännedom för att förstå hur tågen går:SL:s trafikinformation skrev:Buss mellan Arninge och Åkersberga
Gäller följande stationer:Åkersberga, Täljö, Åkers Runö, Arninge, Rydbo
Trafiken ersätts med buss mellan Arninge och Åkersberga för Roslagsbanan 28 sedan kl 7:46 på grund av strömavbrott. Bussen stannar ej vid Rydbo och Täljö. Resenärer till dessa stationer följer med tåget från Arninge.
Professionell tyckare
- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL och konsten att informera
Ibland får SL för sig att vara riktigt sarkastiska:
SL:s trafikinformation skrev:Linje 634 indragen mellan Köpmanholm och Glyxnäs p.g.a. framkomlighetsproblem.
Resenärer hänvisas till alternativ resväg.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL och konsten att informera
Tja, man får väl ta sin lilla båt över till Yxlan, till exempel!
Men det är en ganska fånig sak att ”informera” om, lite som att sätta upp en skylt i en mataffär att man hänvisar till alternativa livsmedel när nånting är slut!
Men det är en ganska fånig sak att ”informera” om, lite som att sätta upp en skylt i en mataffär att man hänvisar till alternativa livsmedel när nånting är slut!
- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL och konsten att informera
Exakt. Meddelandet hade varit bättre utan den sista meningen.
För övrigt så fanns det en likadan notis angående linje 632, så det var ingen större vits att ta snurran till Yxlan heller...
För övrigt så fanns det en likadan notis angående linje 632, så det var ingen större vits att ta snurran till Yxlan heller...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL och konsten att informera
Som när jag såg en skylt:
"Hiss ur funktion. Närmaste hiss i huset mitt emot."
"Hiss ur funktion. Närmaste hiss i huset mitt emot."
Professionell tyckare
Re: SL och konsten att informera
Dagens svammel från sl.se:
Verkligheten är ju att det är avstängt hela dygnet.
Verkligheten är ju att det är avstängt hela dygnet.
Re: SL och konsten att informera
Vid kritik är tyvärr mantrat numera "Vi ska bli bättre på information", vilket i praktiken betyder att man missuppfattat ordet bättre och tror att det handlar om volymen information, inte att göra informationen mer koncis, klargörande och lättförståelig. Utvecklingen går dessvärre åt fel håll. Korrekturfel och böjningsfel är numera så vanliga, även i medietext, att jag knappt reagerar längre. Dessutom verkar oförmågan att uttrycka sig begripligt vara i avtagande. Man kan förstås alltid ursäkta sig med stress, vår nya standardursäkt.

- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL och konsten att informera
Linjetidtabellerna i Nacka/Värmdö-området var för några år sedan under all kritik. Texter som gick i varandra, och oklar information.
Sedan något år tillbaka så ser de betydligt bättre ut, och man slog också ihop vissa linjers tidtabeller så att utbudet på gemensam sträcka blev tydligt. Exempelvis så har linjerna 437 och 439 gemensam tabell, och även 436 och 462. Alldeles utmärkt. Men nu har väl ändå någon fått spunk (som är den officiella termen i detta fall), för till sommaren har linjerna 438 till Kalvsvik/Boda och 440 till Bullandö fått en gemensam tidtabell. Knappast relevant.
Dessutom går alla 438:or först till Boda och sedan till Kalvsvik, och där har man inte gjort någon handpåläggning så Kalvsvik finns över huvud taget inte med i tidtabellen från Slussen. Det är tur att det finns sökmotorer nuförtiden...
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/s438440.pdf
Sedan något år tillbaka så ser de betydligt bättre ut, och man slog också ihop vissa linjers tidtabeller så att utbudet på gemensam sträcka blev tydligt. Exempelvis så har linjerna 437 och 439 gemensam tabell, och även 436 och 462. Alldeles utmärkt. Men nu har väl ändå någon fått spunk (som är den officiella termen i detta fall), för till sommaren har linjerna 438 till Kalvsvik/Boda och 440 till Bullandö fått en gemensam tidtabell. Knappast relevant.
Dessutom går alla 438:or först till Boda och sedan till Kalvsvik, och där har man inte gjort någon handpåläggning så Kalvsvik finns över huvud taget inte med i tidtabellen från Slussen. Det är tur att det finns sökmotorer nuförtiden...
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/s438440.pdf
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL och konsten att informera
Hållplatsskyltar får ny och bättre design
SL måste byta ut sina hållplatsskyltar innan 2G- och 3G-näten fasas ut i Sverige. Det blir e-pappersteknik igen. Behöver tunnelbanans nya skyltar bytas ut?SL skrev:Närmare 1 800 digitala skyltar med trafikinformation kommer att bytas ut vid SL:s hållplatser. Ett tiotal nya digitala skyltar byts i januari och snart börjar utrullningen av ett 50-tal skyltar i veckan vid hållplatser för buss- och sjötrafiken runt om i hela regionen. Därefter sker utbyte av skyltar för den spårbundna trafiken.
Den viktigaste orsaken till bytet är att de nuvarande skyltarna är anslutna till 2G- och 3G-nätverket som slutar fungera nästa år.
[...]
Designen är modernare och följer SL:s grafiska profil, något som gör den enklare för resenärerna att känna igen. Tillgängligheten förbättras också genom att linjenummer blir tydligare och texten får högre kontrast. Skylten är utrustad med displayer av e-pappersteknik som har fördelen att minska reflektioner på grund av solljus. När det är mörkt ute används bakgrundsbelysning. Precis som tidigare går det att få texten uppläst med ett knapptryck.
Re: SL och konsten att informera
Det tror jag inte. Det här gäller väl de fullständigt odugliga ljussvaga ur-LCD-skyltarna med grå kåpa och tre rader med oläslig, om någon, text som någon har lyckats sälja på SL och som suttit på busshållplatser överallt runtom i länet där du inte ens sett dem för att de är så dåliga. Ett gammalt hederligt A4-papper gör jobbet tio gånger så bra!
Vad är e-pappersteknik för något? Inte mer av samma skit hoppas jag.
Vad är e-pappersteknik för något? Inte mer av samma skit hoppas jag.
Re: SL och konsten att informera
Elektroniska papper genererar bilder genom att reflektera ljus, precis som papper. Bildskärmar, t.ex. LCD och OLED, genererar bilder genom att sända ut ljus. SL:s hållplatsskyltar använder e-pappersteknik - det är just därför de syns så dåligt. LCD-skärmar brukar inte vara så ljussvaga. Däremot kräver de mer energi.daniel_s skrev: ↑fredag 24 januari 2025 21:21 Det tror jag inte. Det här gäller väl de fullständigt odugliga ljussvaga ur-LCD-skyltarna med grå kåpa och tre rader med oläslig, om någon, text som någon har lyckats sälja på SL och som suttit på busshållplatser överallt runtom i länet där du inte ens sett dem för att de är så dåliga. Ett gammalt hederligt A4-papper gör jobbet tio gånger så bra!
Vad är e-pappersteknik för något? Inte mer av samma skit hoppas jag.