Det går förvisso att göra redan nu. Och de kuponger man förklarat värdelösa borde egentligen gå att omvandla till reskassa. För de går ju att lösa in om remsan är ostämplad. Då borde också en delvis stämplad remsa tillåtas bli omvandlad till reskassa. Men det är alltså vad jag tycker borde vara möjligt, i praktiken är det nog inte det tyvärr.Inge skrev:Varför därefter och vad med de kuponger man redan i dagsläget, utan hållbar legal grund, förklarat värdelösa?
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Erfarenheterna verkar hittills vara att trafikanterna har svårt att förstå detta med standardresa, och hur man ska göra när man reser i fler eller färre zoner.
Mitt förslag är att man tydliggör att trafikanterna, om de vill, kan använda reskassan precis på samma sätt som remsan. D v s de ger access-kortet till trafikpersonalen och uppger sin destination.
De som klarar att lära sig taxereglerna kan sköta sig själva och använda automatspärren. Annars har de alltid rätt att få hjälp av trafikpersonalen.
Mitt förslag är att man tydliggör att trafikanterna, om de vill, kan använda reskassan precis på samma sätt som remsan. D v s de ger access-kortet till trafikpersonalen och uppger sin destination.
De som klarar att lära sig taxereglerna kan sköta sig själva och använda automatspärren. Annars har de alltid rätt att få hjälp av trafikpersonalen.
- Hechtwagen
Minns att jag för dryga 25 år sedan var på studiebesök på SL:s utbildsningverksamhet i nyboda. Fick där några övningsförköpshäften som var makulerade med hål genom SL-märket och på strategiska ställen. Fick även några omakulerade häften av äldre årgång som jag mer eller mindre omedelbart löste in mot kontanter på T-Centralen!
Det spelar ingen roll, det finns alltid någon som kan argumentera för att det alltid är lönsamt att krångla till biljettsystemet hur som helst - det kommer alltid anses billigare än t.ex. nolltaxa...daniel_s skrev:Har du nån aning om hur mycket det kostar?roggek skrev:Och utbilda för guds skull personalen grundligt med examen, INNAN man på SL sätter i drift ett sådant här system...
(ja, om Inge får ta upp fördelningen av skattepengar så får jag åter igen jämföra med nolltaxa)...
Hur som helst så måste givetvis personalen kunna systemet. Hur ska resenärerna annars kunna avkrävas att begripa systemet?
Det öppnar ju för förträfflig PR för planka.nu, "betala för resa inom en zon och skyll på obegripligt system så går du fri" kombinerat med några undercoverjournalister som hittar bussförare som inte klarar systemet...
bruse skrev:Varför fick Västtrafik ångest, vågade dom inte stå för sina idéer och beslut?2763 skrev:Ja. Så var det tänkt att fungera hos Västtrafik ända tills pressen fick nys om hur det var tänkt och slog upp en mediabomb som ledde till dagens halvmesyr här nere. Det är väl för enkelt för att fungera i praktiken.bruse skrev: LYSANDE!
Svar på två olika kommentarer:Odd skrev:Hur kommer det sig att man klarar av detta i världsmetropoler men inte i lilla Stockholm?Inge skrev:Det är bra, men kräver att systemet blir så smidigt att alla, även dagspendlarna, kan använda det utan orimlig tidsförlust. En självklarhet givetvis, men ändå långt borta...
För att det fungerar ordentligt i teorin. I praktiken "fungerar" det i t.ex. London bara om man svenne-banan-mässigt inte riktigt orkar bry sig utan bara fyller på mer pengar (t.ex. via autopåfyllning) och lite blåögt tror att man rest lite då det kostat lite mer.
I London "fungerar" det så fantastiskt bra att en privatperson till och med tagit på sig att driva en egen webbsite i syfte att förklara hur användare verkligen bör agera i alla de fall där instruktioner från TfL och järnvägstågoperatörerna är otydliga.
Enkelbiljetterna är en minst lika helig ko! Jag fortsätter envist att förespråka att ersätta enkelresorna med periodkort - där kortaste perioden skulle kunna vara trafikdygnet ut, 24 timmar eller liknande.2763 skrev:Just det där med månadskort är en helig ko som människor tror är det enda bra alternativet. Med takpriser för vissa resor och ett bra genomtänkt system så kan det bli mycket bättre.
Min idé kan inte avfärdas utan att visa statistik på hur många enkelresor (av samma typ) som görs per faktisk resdag av de som reser med reskassa och hur många resor som de som köper dagskort gör, ihop med en uträkning om vilket pris ett dagskort skulle få med ungefär samma biljettintäkter, justerat efter förväntade ändringar av resandemönster (torde gå att få fram genom statistik från förändringar gjorda annorstäders).
För övrigt tycker jag att periodkorten är en rätt bra helig ko. De utgör en trygghet, man vet exakt vad ens resande kostar per tidsenhet och man vet också exakt var och hur man kan resa utan att det innebär någon ytterligare kostnad.
Om man t.ex. skulle ha ett system där man får ett tak per dag om man gör mer än två enkelresor så skulle det kunna leda till något/några av dessa alternativ:
1) Resenärerna får helt enkelt en högre reskostnad då de rätt ofta uträttar något enstaka ärende som gör att det krävs mer än pendlingens vanliga två enkelresor.
2) Resenärerna beslutar att vissa dagar blir "stora ärendeuträttardagen" och ser till att hinna med posten, mataffären, klädaffären, en till mataffär o.s.v. på samma dag. Sänkt livskvalitet.
3) Resenärerna inser att kollektivtrafiken bara är till för arbetspendlig och skaffar en bil som de dels använder för att storhandla med istället för att handla mindre kvantiteter med kollektivresor på väg hem från jobbet och/eller dels som används istället för kollektivtrafiken antingen fullt ut eller de dagar något mer än enkel pendling ska göras.
Känner du till någon vetenskapligt gångbar studie som visar att det faktiskt fungerar i praktiken, med t.ex. undersökningar om folk verkligen fått betala den taxa de enligt reglerna borde fått betala?2763 skrev:Sen för att återvända till Stockholm så förstår jag inte rädslan för check-in-check out. Det fungerar i betydligt större städer med betydligt större resandeströmmar än lilla pluttstockholm. Det handlar i första hand om att man tar upp sitt kort när man går av tunneltåget och håller det i handen precis förbi spärren. Det som är den största proppen är ju faktiskt spärren själv.
Till motsatsen bevisats så vägrar jag tro på att det faktiskt fungerar på riktigt, utan att det snarast är så att de flesta bara tror att det fungerar eftersom de inte är uppmärksamma nog att märka felen.
(Jämför t.ex. att de som ofta gör kortare resor i innerstaden i Göteborg märker inte om trafiken på vissa linjer egentligen inte fungerar - det spelar t.ex. i stort sett ingen roll ifall linje 7 skulle utebli eller vara rejält försenad nästan hela tiden ifall man mestadels bara åker mellan Valand och Brunnsparken, och därmed tror man att trafiken fungerar. På samma sätt tror man att ett betalsystem fungerar ifall man inte letar efter feldebiteringar.)
Min erfarenhet är att det är rätt ofta något blir fel med kontoladdningsresor förutom den stora mängd resor som görs inom Göteborgzonen. Giltlighetstiden för en biljett blir fel när man tar en tur över taxegränsen till Partille, om man åker från Göteborg och byter till Kinnekulletåget i Herrljunga för att åka med samma tur (med 40 min paus i Lidköping - men samma tågnummer i tabellen både hos Resplus och Västtrafik) ända till Örebro så har någon timeout uppstått varpå man INTE ska försöka checka ut. Försöker man checka ut så dras en ny enzonresa inom Örebro (som om någon över huvud taget skulle vara sugen på att åka Örebro C - Örebro S eller omvänt med Kinnekulletåget och betala med Västtrafik, där vore det bättre om läsarna kräver tryckning för att göra något annat än utcheckning eller visering av periodkort). Västtrafiks kundtjänst har rekomenderat mig att helt enkelt avstå från att visera kortet vid avstigning, resan har redan kostat maxavgiften för en enkelresa.
Samma stenålderstänk finns mig veterligen ungefär hos Västtrafik. Om man har ett periodkort för en zon så får man betala fullt pris för enkelbiljett för angränsande zon för en resa som också sker i en angränsande zon. Märkligt och så obegripligt att inte ens personalen förstod reglerna förr. Med det tidigare magnetkortsystemet där man själv valde önskat antal "kuponger" så trodde både många resenärer och många bussförare att ett peridkort som delbetalning motsvarande det antal kupongers delbetalning som en kupongresa inom peridkortets område kostar. D.v.s. om man åkte Göteborg-Partille så kostade det tre kuponger, och en resa inom Göteborg eller Partille två kupinger om man inte hade periodkort. (D.v.s. en kupong extra för att passera taxegränsen). Då trodde många resenärer och bussförare att den som hade periodkort för enbart antingen Göteborg eller Partille och åkte över taxegränsen skulle komplettera med en kupong. På pendeltågen visste personalen oftast vad som gällde och där fick resenärerna betala två kuponger, precis som om de två delbetalningarna avsåg helt olika resor gjorda av två helt olika personer. Jag tror att prisberäkningarna sker på liknande sätt idag.Klfh skrev:Fast då har du ju missförstått hur SL ser på resenärer. Om du har en biljett giltig i zon B från bussen och anländer till zon A (Gullmars) menar SL att det finns två sätt du kan ha färdats från påstigning till gullmarsplan. Det första är att du klev av bussen vid sista hållplatsen innan zonpassage och därefter promenerade till Gullmarsplan. Det andra är att du medvetet har plankat samma sträcka. Oavsett hur du har gjort är din biljett enbart giltig i zon B, och kan därför inte heller kompletteras för att bli giltig i en annan zon någon annanstans än i just zon B. Eftersom du befinner dig i zon A är din biljett ogiltig, och för SL motsvarar dina två kuponger då att komma med en grekisk flygbiljett och be att få komplettera med en kupong. Stenålderstänket hänger med från remsans tid, och lär inte försvinna oavsett hur "smarta" kort man skaffar.
Grekisk flygbiljett var ordet, sa bull.

Systemet är dessutom så märkligt utformat att det i vissa fall (åtminstone tidigare?) lönade sig att köpa SMS-biljett istället för att betala med Västtrafik-kontoladdning...
Tänkte höra hur det går för er som börjat med reskassan. Fortsatta problem på bussarna?
-
I Roslagen är kort med reskassa ännu väldigt ovanliga. Så jag får lov att återkomma vid ett senare tillfälle.abc123 skrev:Tänkte höra hur det går för er som börjat med reskassan. Fortsatta problem på bussarna?
Poängen med en "standardresa" är ju att det är den resa som man företar regelbundet eller oftast. Men de som reser ofta mellan samma ställen har ju i allmänhet ett periodkort påladdat och behöer således ingen standardresa. De som reser med reskassan däremot är ju sällanresenärer som kanske åker till lite olika ställen då och då, och då använder man ju inte standardresefunktionen. Det känns som en liten tankevurpa, tror jag...abc123 skrev:Erfarenheterna verkar hittills vara att trafikanterna har svårt att förstå detta med standardresa, och hur man ska göra när man reser i fler eller färre zoner.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Sällanresenären kan ju vara en person som då och då reser inom närområdet. Eller som då och då besöker en specifik plats, t.ex. innerstaden. Jag tror det är vanligt med fulllstämplade remsor som uteslutande är stämplade med tvåkupongsresor.Odd skrev:Poängen med en "standardresa" är ju att det är den resa som man företar regelbundet eller oftast. Men de som reser ofta mellan samma ställen har ju i allmänhet ett periodkort påladdat och behöer således ingen standardresa. De som reser med reskassan däremot är ju sällanresenärer som kanske åker till lite olika ställen då och då, och då använder man ju inte standardresefunktionen. Det känns som en liten tankevurpa, tror jag...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Sällanresenär kan vara någon som pendlar 1-2 dagar per vecka på exakt samma relation. (Reservation för att jag inte orkat jämföra enkelresepriset med periodkortpriset just hos SL).
Jämför att man har standardresa på TiM-kortet.
(Korkat nog så har man dels en standardresa programmerat på kortet som dras om man viserar kortet med de små automaterna som finns (eller iaf fanns) t.ex. på plattformarna (då man inte får kvitto på resan...), och dels har man en standarddestination i biljettautomaterna som är kopplad till automaten (och som mig veterligen är Stockholm C för antagligen alla automater utom just vid Stockholm C, där det istället lite godtyckligt är Eskilstuna, antagligen med tanken att priset är ungefär samma till Västerås och en inofficiell överenskommelse om att en Eskilstunabiljett kan användas till Västerås istället om man vill, eller nåt sånt...).
Jämför att man har standardresa på TiM-kortet.
(Korkat nog så har man dels en standardresa programmerat på kortet som dras om man viserar kortet med de små automaterna som finns (eller iaf fanns) t.ex. på plattformarna (då man inte får kvitto på resan...), och dels har man en standarddestination i biljettautomaterna som är kopplad till automaten (och som mig veterligen är Stockholm C för antagligen alla automater utom just vid Stockholm C, där det istället lite godtyckligt är Eskilstuna, antagligen med tanken att priset är ungefär samma till Västerås och en inofficiell överenskommelse om att en Eskilstunabiljett kan användas till Västerås istället om man vill, eller nåt sånt...).
Denna omfattande tråd från SL:s kundforum ger mig faktiskt ångest inför hur det ska gå den dagen remsan försvinner och alla resenärer ska lära sig detta.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/valj ... reskassan/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/valj ... reskassan/
Det vore kanske bra om SL skaffar personal som kan formulera sig hyggligt begripligt även för den som inte är så bra på att dekryptera vad folk troligtvis menar 
"Lägger du på kortet först dras alltid den biljett med det antal kuponger som du har som standardresa och systemet går i låser sig i 1,5 minut innan du kan göra något med kortet igen."
Det här ser precis ut som en mening som jag börjat skriva innan jag tänkt färdigt meningen:
Att lägga till kuponger till din standardresa med reskassan är därför bra att undvika.

"Lägger du på kortet först dras alltid den biljett med det antal kuponger som du har som standardresa och systemet går i låser sig i 1,5 minut innan du kan göra något med kortet igen."
Det här ser precis ut som en mening som jag börjat skriva innan jag tänkt färdigt meningen:
Att lägga till kuponger till din standardresa med reskassan är därför bra att undvika.
Det bästa vore väl om så många resenärer som möjligt avtog från att köpa reskassa-produkten, då skulle vi förmodligen slippa skräpet!
/Göran
/Göran
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Läste bara lite, blev mörkrädd. Är det en sadist som utformat systemet?
Sent from my iPhone using Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nä, men det förväntas att du kan taxehandboken utantill...Du skall veta hur och var zongränserna går...bruse skrev:Läste bara lite, blev mörkrädd. Är det en sadist som utformat systemet?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Tja, det behöver man redan kunna om man ska köpa en sms-biljett eller enkelbiljett i en automat. Och det verkar ju fungera bra.roggek skrev:Nä, men det förväntas att du kan taxehandboken utantill...Du skall veta hur och var zongränserna går...bruse skrev:Läste bara lite, blev mörkrädd. Är det en sadist som utformat systemet?
Själv tycker jag reskassan fungerar bra. Då jag oftast åker från zon b till a/c eller tvärtom som fungerar standardresa bra. Skönt att slippa stå i kö till spärrvakten.
Jag har även kollat runt lite hos polare som är sällanresenärer och deras resor med SL ser oftast rätt lika ut, man åker fram och tillbaka till stan alternativt att man åker i "hemmazonen".
Jag har även kollat runt lite hos polare som är sällanresenärer och deras resor med SL ser oftast rätt lika ut, man åker fram och tillbaka till stan alternativt att man åker i "hemmazonen".
ENDAST sadister utformar system....bruse skrev:Läste bara lite, blev mörkrädd. Är det en sadist som utformat systemet?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Ta bort enkelbiljetterna!Ersätt med endyngsperiodkort, så behöver folk åtminstone bara "välja biljett" en gång per (i förväg acceptabelt planerad) dag...hgsldf skrev:Det bästa vore väl om så många resenärer som möjligt avtog från att köpa reskassa-produkten, då skulle vi förmodligen slippa skräpet!
Endygnsbiljetter existerar redan, till priset 115:- och utan zon-begränsning. Jag antar att Du föreslår något liknande, inte 10 olika dygnspriser beroende på zon-relationer? Om vi jämför med remsorna, så kostar det minst 100:- för någon som bor i Norrtälje eller på Värmdö och som skall uträtta något inne i Stockholm och därefter återvända hem, ingen större skillnad. Den som däremot gör en eller flera resor inom en zon och en timma, betalar i dag 25:-. Frågan är då, vilket pris är rimligt och attraktivt för alla?M_M skrev: Ta bort enkelbiljetterna!Ersätt med endyngsperiodkort, så behöver folk åtminstone bara "välja biljett" en gång per (i förväg acceptabelt planerad) dag...
/Göran
Jag tror att jag tänker en enda dagbiljett i SL-fallet, men låter det vara osagt.hgsldf skrev:Endygnsbiljetter existerar redan, till priset 115:- och utan zon-begränsning. Jag antar att Du föreslår något liknande, inte 10 olika dygnspriser beroende på zon-relationer? Om vi jämför med remsorna, så kostar det minst 100:- för någon som bor i Norrtälje eller på Värmdö och som skall uträtta något inne i Stockholm och därefter återvända hem, ingen större skillnad. Den som däremot gör en eller flera resor inom en zon och en timma, betalar i dag 25:-. Frågan är då, vilket pris är rimligt och attraktivt för alla?M_M skrev: Ta bort enkelbiljetterna!Ersätt med endyngsperiodkort, så behöver folk åtminstone bara "välja biljett" en gång per (i förväg acceptabelt planerad) dag...
En utgångspunkt för lämpligt pris vore kanske att försöka få fram nån slags statistik på hur mycket SL i snitt får in på enkelbiljetter under ett dygn (eller en dag) från en enskild resenär (eller snarast från en enskild remsa / ett enskilt accesskort, biljetterna ska väl vara opersonliga även i framtiden hoppas jag). Givetvis behöver man justera dels för vad som kan tyckas vara "rimligt" pris och för hur det eventuellt ändrar resmönstren.