Sida 18 av 19

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 19 april 2009 15:12
av ADDE
Sparkfot skrev:
charmander skrev:Nej, skogskyrkogården, är den andra skogen.
däremot det enda "kyrkogård" med tunnelbana.
Nja jag vetefan om man kan räkna med det, 50/50..
jag menade stationsnamnet
TimK skrev:
charmander skrev:Thorildsplan-fridhemsplan-st:eriksplan-odenplan-rådmansgatan-kungsgatan(nuvarande hötorget)-T-centralen-gamla stan-slussen-Medborgarplatsen-ringvägen(nuvarande skanstull)-gullmarsplan-hammarbyhöjden/globen...
sedan kommer jag inte på något mer på farstagrenen eller skarpnäcks bana. mott hagsätra kommer svedmyra.
alltså så skulle det bli totalt 13-14st på raken om inte man namnändrade hötorget och skanstull.

/ :cheesygrin:
Gullmarsplan-Globen får det lov att bli, mellan Gullmarsplan och Hammarbyhöjden har du ju Skärmarbrink. :)
jaså, aja jag har ingen koll på stationer söderut från gullmarsplan.

/ :D

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 19 april 2009 16:05
av NerdBoy
charmander skrev:jaså, aja jag har ingen koll på stationer söderut från gullmarsplan.
Ett litet tips i all välmening: det finns linjekartor på http://www.sl.se.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 19 april 2009 16:07
av thbe
charmander skrev:Nej, skogskyrkogården, är den andra skogen.
däremot det enda "kyrkogård" med tunnelbana.
Nej, Sandsborg då??

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 19 april 2009 16:09
av ADDE
charmander skrev:
Sparkfot skrev:
charmander skrev:Nej, skogskyrkogården, är den andra skogen.
däremot det enda "kyrkogård" med tunnelbana.
Nja jag vetefan om man kan räkna med det, 50/50..
jag menade stationsnamnet
har du lagt märke till det här då?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 19 april 2009 20:06
av LÅ1
charmander skrev:har du lagt märke till det här då?
Var detta riktat till mig?

Tycker nog att det hamnar lite utanför syftet med tråden om man börjar ta med "Enda station som ..." och syftar på verksamhet i närheten som inte berör kollektivtrafiken. (Även om kyrkogårdar är den jordiska slutstationen för de flesta.)
Samma sak när stationen är namngiven av någon verksamhet eller "besöksmål" i området.


Apropå reklamtejpade T-banenedgångar så är nedgången vid Sergels Torg befriad från detta nu! Vet inte sedan när. Man noterar inte att något är som man är van att se det.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 19 april 2009 20:10
av ADDE
Nej, den var riktad till: thbe.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 24 augusti 2009 21:38
av LÅ1
I dagens (24 augusti) SL-annons i Metro, (som ännu ej finns på sl.se) påstås det att Hötorget har T-banans kortaste rulltrappor!
Låter lite oprecist, men gissar att det är rulltrapporna mellan perongen och stora biljetthallen under Kungsgatan (X:et?) som avses. Någon som kan verifiera eller kan komma med förslag på någon annan rulltrappa som skulle vara kortare.

SL-annonsen handlar bl.a. om en bok av Lotta Jernström: Upplevelser med Stockholms tunnelbana -En guide.
Gjorde i skrivande stund en googling och hittade en anmälan i en annan tråd här på forumet!


Gissningsvis kommer sl.se att visa Metroannonsen på denna länk: http://www.sl.se/upload/sl_i_metro/2009 ... ti_LOW.pdf (Den finns där inte i skrivande stund!)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 24 augusti 2009 22:03
av micke b
Alla rulltrappor som går från plattform till ett plan direkt ovanpå tunnlarna är ju ungefär lika höga, det som skiljer är ju hur tjockt golvet är ovanpå tunneln och eventuell extra tunnelhöjd. Rådmansgatan, Odenplan, Skarpnäck, Fridhemsplan bana 3 borde alla kvala in men SL vet väl bäst själva vilken som är lägst, de har ju ritningarna.

Om de verkligen jämför längd så är sistnämnda rullbandet diskat, finns det några skillnader i branthet mellan vanliga rulltrappor?

Eller är kanske rulltrapporna upp till gatunivån ännu lite lägre? Även där finns det ju alternativa stationer.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 04 juni 2012 15:34
av LÅ1
Återupptar denna tråd med en fråga:
Finns det någon lika smal eller smalare rulltrappa i T-banan än den ganska nya rulltrappan från Skanstulls plattform upp till biljetthallen?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 04 juni 2012 19:28
av ADDE
Finns ett par hyffsat smala i Fridhemsplan. 2 st gamla O&K rulltrappor mellan biljetthallen och korsningen Fleminggatan-St Eriksgatan, t.h. om Västermalmsgallerians T-baneentré.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 05 juni 2012 7:49
av AGR
ADDE skrev:Finns ett par hyffsat smala i Fridhemsplan. 2 st gamla O&K rulltrappor mellan biljetthallen och korsningen Fleminggatan-St Eriksgatan, t.h. om Västermalmsgallerians T-baneentré.
De rulltraporna hör inte till T-banan utan är Stockholm entrepenad som sköter.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 05 juni 2012 9:20
av spårlasse
Rulltrappan vid Brommaplans tunnelbana är ju också av utrymmesskäl av modellen mindre. Har dock inte tagit fram måttstocken och mätt...

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 06 juni 2012 13:22
av Söderort FTW
Vet inte om det nämnts tidigare men stationen som som varit ändstation koratst tid var Hammarbyhöjden (7 månader enligt boken Stockholm under, kommer inte ihår vilket årtal det var)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: onsdag 06 juni 2012 18:00
av roggek
Söderort FTW skrev:Vet inte om det nämnts tidigare men stationen som som varit ändstation koratst tid var Hammarbyhöjden (7 månader enligt boken Stockholm under, kommer inte ihår vilket årtal det var)
Invigning sträckan Skärmarbrink - Hammarbyhöjden 16 april 1958 (trafik dagen därpå). Invigning Hammrbyhöjden - Bagarmossen 18 november 1958.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 08 juni 2012 6:53
av twr
Söderort FTW skrev:Vet inte om det nämnts tidigare men stationen som som varit ändstation koratst tid var Hammarbyhöjden (7 månader enligt boken Stockholm under, kommer inte ihår vilket årtal det var)
Och längst tid torde väl vara Hässelby strand, sedan 1958?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 08 juni 2012 6:55
av twr
Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 08 juni 2012 7:51
av LÅ1
twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 08 juni 2012 8:24
av AGR
Station i markplan.
Enda station utan trappor var Bagarmossen (övre). Fruängen saknar trappor på en utgång.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 08 juni 2012 8:41
av Harald
LÅ1 skrev:
twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?
Nej, det är det i varje fall inte. Det tar enligt reseplaneraren 68 minuter (bytestiden borträknad) och avståndet är 13,2 km, vilket gör 5,2 minuter per kilometer. T.ex. Islandstorget-Bredäng tar 43 minuter och avståndet är 5.5 km, vilket gör 7,8 minuter per kilometer.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: fredag 08 juni 2012 8:59
av twr
LÅ1 skrev:
twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?
Inte säkert, de ligger ju ganska långt ifrån varandra även geografiskt. Fruängen och Hagsätra borde vara en stark kandidat.