Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
charmander skrev:Nej, skogskyrkogården, är den andra skogen.
däremot det enda "kyrkogård" med tunnelbana.
Nja jag vetefan om man kan räkna med det, 50/50..
jag menade stationsnamnet
TimK skrev:
charmander skrev:Thorildsplan-fridhemsplan-st:eriksplan-odenplan-rådmansgatan-kungsgatan(nuvarande hötorget)-T-centralen-gamla stan-slussen-Medborgarplatsen-ringvägen(nuvarande skanstull)-gullmarsplan-hammarbyhöjden/globen...
sedan kommer jag inte på något mer på farstagrenen eller skarpnäcks bana. mott hagsätra kommer svedmyra.
alltså så skulle det bli totalt 13-14st på raken om inte man namnändrade hötorget och skanstull.
/
Gullmarsplan-Globen får det lov att bli, mellan Gullmarsplan och Hammarbyhöjden har du ju Skärmarbrink.
jaså, aja jag har ingen koll på stationer söderut från gullmarsplan.
charmander skrev:har du lagt märke till det här då?
Var detta riktat till mig?
Tycker nog att det hamnar lite utanför syftet med tråden om man börjar ta med "Enda station som ..." och syftar på verksamhet i närheten som inte berör kollektivtrafiken. (Även om kyrkogårdar är den jordiska slutstationen för de flesta.)
Samma sak när stationen är namngiven av någon verksamhet eller "besöksmål" i området.
Apropå reklamtejpade T-banenedgångar så är nedgången vid Sergels Torg befriad från detta nu! Vet inte sedan när. Man noterar inte att något är som man är van att se det.
I dagens (24 augusti) SL-annons i Metro, (som ännu ej finns på sl.se) påstås det att Hötorget har T-banans kortaste rulltrappor!
Låter lite oprecist, men gissar att det är rulltrapporna mellan perongen och stora biljetthallen under Kungsgatan (X:et?) som avses. Någon som kan verifiera eller kan komma med förslag på någon annan rulltrappa som skulle vara kortare.
SL-annonsen handlar bl.a. om en bok av Lotta Jernström: Upplevelser med Stockholms tunnelbana -En guide.
Gjorde i skrivande stund en googling och hittade en anmälan i en annan tråd här på forumet!
Alla rulltrappor som går från plattform till ett plan direkt ovanpå tunnlarna är ju ungefär lika höga, det som skiljer är ju hur tjockt golvet är ovanpå tunneln och eventuell extra tunnelhöjd. Rådmansgatan, Odenplan, Skarpnäck, Fridhemsplan bana 3 borde alla kvala in men SL vet väl bäst själva vilken som är lägst, de har ju ritningarna.
Om de verkligen jämför längd så är sistnämnda rullbandet diskat, finns det några skillnader i branthet mellan vanliga rulltrappor?
Eller är kanske rulltrapporna upp till gatunivån ännu lite lägre? Även där finns det ju alternativa stationer.
Återupptar denna tråd med en fråga:
Finns det någon lika smal eller smalare rulltrappa i T-banan än den ganska nya rulltrappan från Skanstulls plattform upp till biljetthallen?
Finns ett par hyffsat smala i Fridhemsplan. 2 st gamla O&K rulltrappor mellan biljetthallen och korsningen Fleminggatan-St Eriksgatan, t.h. om Västermalmsgallerians T-baneentré.
ADDE skrev:Finns ett par hyffsat smala i Fridhemsplan. 2 st gamla O&K rulltrappor mellan biljetthallen och korsningen Fleminggatan-St Eriksgatan, t.h. om Västermalmsgallerians T-baneentré.
De rulltraporna hör inte till T-banan utan är Stockholm entrepenad som sköter.
Vet inte om det nämnts tidigare men stationen som som varit ändstation koratst tid var Hammarbyhöjden (7 månader enligt boken Stockholm under, kommer inte ihår vilket årtal det var)
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Söderort FTW skrev:Vet inte om det nämnts tidigare men stationen som som varit ändstation koratst tid var Hammarbyhöjden (7 månader enligt boken Stockholm under, kommer inte ihår vilket årtal det var)
Invigning sträckan Skärmarbrink - Hammarbyhöjden 16 april 1958 (trafik dagen därpå). Invigning Hammrbyhöjden - Bagarmossen 18 november 1958.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Söderort FTW skrev:Vet inte om det nämnts tidigare men stationen som som varit ändstation koratst tid var Hammarbyhöjden (7 månader enligt boken Stockholm under, kommer inte ihår vilket årtal det var)
Och längst tid torde väl vara Hässelby strand, sedan 1958?
Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?
twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?
Nej, det är det i varje fall inte. Det tar enligt reseplaneraren 68 minuter (bytestiden borträknad) och avståndet är 13,2 km, vilket gör 5,2 minuter per kilometer. T.ex. Islandstorget-Bredäng tar 43 minuter och avståndet är 5.5 km, vilket gör 7,8 minuter per kilometer.
twr skrev:Kan ni den här då: Vilka två stationer har längst avstånd längs tunnelbanan (eller längst restid) i förhållande till det geografiska avståndet (fågelvägen)?
Menar du två stationer intill varandra? Annars borde det väl vara Hässelby gård och Norsborg?
Inte säkert, de ligger ju ganska långt ifrån varandra även geografiskt. Fruängen och Hagsätra borde vara en stark kandidat.