Re: Status C30?
Postat: onsdag 27 november 2024 23:02
Jag fattar inte riktigt hur många fordon det rör sig om sammanlagt. 96+20 = 116?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
SD menar att "vagnarna på tunnelbanas gröna linje saknar idag adekvat luftkonditionering". SL anser däremot att det är för dyrt att installera luftkonditionering:Enceladus skrev: ↑måndag 27 maj 2024 23:23Sommarvärme i Stockholm – därför blir det så varmt i kollektivtrafikenLennart Petersen skrev: ↑måndag 27 maj 2024 20:56 Då borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18
Ja, SL verkar anse att blå linjens underjordiska sträckor ger en svalare resa än röda linjens luftkonditionerade tåg. Eller jämförs bara gröna linjen?SL skrev:Varmast på Gröna linjen, och svalast på Blå
Den som reser med Blå linjen får en svalare resa än den som reser med Gröna linjen, helt enkelt för att Blå linjen går längre sträckor under jord.
På Röda linjen kör de allra nyaste tunnelbanevagnarna, de så kallade ”C30-tågen”. De tågen är utrustade med luftkonditionering, vilket ger en svalare resa.
Resenärerna på tunnelbanas gröna linje får alltså vänta på nästa generations tåg!Trafikförvaltningen skrev:1. Hur ser situationen ut gällande kyld luft under sommaren på gröna linjens vagnar?
Då behovet av kyla (luftkonditionering) finns vid varma sommardagar i tunnelbanan utreddes möjligheterna att införa detta i förstudien för C20 fordonens uppgradering. Trots att vissa dagar motiverar luftkonditionering drog trafikförvaltningen slutsatsen, med hjälp av utredningar från fordonstillverkaren Bombardier, att inte rekommendera installation av luftkonditionering i uppgraderingsprojektet av C20-fordonen som omfattar 270 vagnar. Trafikförvaltningens slutsats är att luftkonditionering är välbehövlig men nyttan för resterande livslängd anses inte väga upp de tekniska riskerna och den stora kostnaden (investering, drift och underhåll).
2. Vad skulle det kosta att utrusta vagnarna med luftkonditionering och säkra en behaglig temperatur för resenärerna?
Kostnaden för att uppgradera C20-fordonen med luftkonditionering i passagerarutrymmet uppskattas grovt till över 1 miljard kr. De modifieringar som är nödvändiga för att införa luftkonditionering är omfattande och berör C20-fordonens huvudsystem. Utöver investering i det nya luftkonditioneringssystemet så krävs omfattande modifieringar i vagnskonstruktion, kanalsystem och elförsörjningssystem. Därutöver tillkommer behov av anpassningar av depåer för takarbetsplatser m.m. Ytterligare tillkommande kostnader är driftkostnader för underhåll av systemet.
Fast det trasiga tåget beror väl på underhållet snarare än produkten. Obehöriga i tunneln är förstås helt och hållet SL:s ansvar. I Köpenhamns metro sker det ej.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 08 januari 2025 2:49 På,de senaste 14 årens handlamatresor har det varit problem tre gånger, massakern på Drottninggatan när allt stängdes, obehöriga i tunneln och trasigt tåg som hindrade trafiken. Alltså bara en händelse som kan skyllas MTR och SL.
Bristande underhåll,får lastas SL och dess entreprenör. Att obehöriga går in i tunnlarna kan vi rimligtvis inte lasta SL för.Enceladus skrev: ↑onsdag 08 januari 2025 9:47Fast det trasiga tåget beror väl på underhållet snarare än produkten. Obehöriga i tunneln är förstås helt och hållet SL:s ansvar. I Köpenhamns metro sker det ej.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 08 januari 2025 2:49 På,de senaste 14 årens handlamatresor har det varit problem tre gånger, massakern på Drottninggatan när allt stängdes, obehöriga i tunneln och trasigt tåg som hindrade trafiken. Alltså bara en händelse som kan skyllas MTR och SL.
SL kan definitivt lastas för att obehöriga går in i tunnlarna. Glasgows tunnelbana är en av världens äldsta, och trots besväret vill SPT införa plattformsbarriärer:Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 08 januari 2025 17:51 Bristande underhåll,får lastas SL och dess entreprenör. Att obehöriga går in i tunnlarna kan vi rimligtvis inte lasta SL för.
Det är ingen ursäkt att en bana har flera tågtyper, t.ex. C20 och C30. SL har testat trådgrindar i Åkeshov. Sådana används i Bulgarien, Japan och Sydkorea:Modern Railways skrev:By CP4, SPT aims to have the first platform screen doors (PSDs) installed at stations. The screens will be 1.7 metres high and are an integral part of the plan to eventually move to UTO. A mock PSD has been installed within the test area at the depot for integration testing.
‘It’s hugely complex to position the PSDs given the curvature and size of the platforms’ says Mr Toner. ‘Stations with flanks (side platforms) are less of an issue – the island platforms are the biggest challenge due to the limited space available, and we’ve carried out a huge amount of analysis to inform this work.’
Installation is planned to start at stations closest to the depot, with Govan, Cessnock and Ibrox first in line. These can then be used for integration testing before the PSDs are rolled out across the remainder of the Subway’s 15 stations. Completion of the installation of PSDs is the next configuration point, CP5.
Nej det är ett tokigt resonemang . Det är i lag förbjudet att beträda spåren och det är pennongböter på det.Enceladus skrev: ↑torsdag 09 januari 2025 16:53SL kan definitivt lastas för att obehöriga går in i tunnlarna. Glasgows tunnelbana är en av världens äldsta, och trots besväret vill SPT införa plattformsbarriärer:Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 08 januari 2025 17:51 Bristande underhåll,får lastas SL och dess entreprenör. Att obehöriga går in i tunnlarna kan vi rimligtvis inte lasta SL för.
När jag körde på "Gruvbanan - bana 3 - sommartid hade jag alltid kavaj eftersom det var kallt där särskilt när man på den tiden hade 8 varv på linje 10 på en tjänst.ADDE skrev: ↑måndag 27 maj 2024 1:29
På borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18
Skamvrån är redan full av folk som inte kan citera rätt, så du får en frisedel och kan fortsätta med hedern i behåll!C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 12:25Lennart Petersen skrev: ↑måndag 27 maj 2024 20:56Då borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18ADDE skrev: ↑måndag 27 maj 2024 1:29
Jo, Det brukar bli bastuvarmt i C20-vagnarna när det är varmt ute. Jag hade önskat att alla C30 körde på gröna linjen och alla C20 på blåa linjen och att röda linjen får blandade vagnar, kanske att man där prioriterade tursättning av C30 på linje 13 då Linje 14 går mest i tunnel.
När jag körde på "Gruvbanan - bana 3 - sommartid hade jag alltid kavaj eftersom det var kallt där särskilt när man på den tiden hade 8 varv på linje 10 på en tjänst.
Hoppas att jag citerade rätt, ställer mig i skamvrån annars.
Varför bara 90?