Sida 17 av 30

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 27 mars 2018 19:45
av Sio
TKO skrev:Om vi låter resenärskomforten vara dimensionerande spelar spårvidden ingen roll - det blir samma största lämpliga hastighet.
Väljer vi att bortse från denna och istället enbart ta hänsyn till ' tippningsrisken' ger ökad spårvidd högre sth. (För enkelhetens skull bortser jag från andra begränande faktorer som hjulklättring).

I praktiken har spårvidden - inom rimliga gränser - ingen betydelse för största hastighet genom kurvor.

( Rita upp lite kraftparallellogram om ni inte tror mej!)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Däremot så tillåter smalspår skarpare radier i låga hastigheter. Både Roslagsbanan och tunnelbanan tillåter mindre radier i växlar än vad som används på järnvägen. Standardväxlarna på RB är 190-1:8,5 och 300-1:10,5 vad som gäller i tunnelbanan är jag mer osäker på, men jag tror 179-1:9 är en rätt vanlig modell.

På Citybanan används 760-1:15 och 760-1:14 om jag inte är felunderrättad.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 27 mars 2018 19:48
av Sio
Enceladus skrev:
TKO skrev:Om vi låter resenärskomforten vara dimensionerande spelar spårvidden ingen roll - det blir samma största lämpliga hastighet.
Väljer vi att bortse från denna och istället enbart ta hänsyn till ' tippningsrisken' ger ökad spårvidd högre sth. (För enkelhetens skull bortser jag från andra begränande faktorer som hjulklättring).

I praktiken har spårvidden - inom rimliga gränser - ingen betydelse för största hastighet genom kurvor.

( Rita upp lite kraftparallellogram om ni inte tror mej!)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Enligt Wikipedia är hastighetskvadraten (v^2 i formeln) omvänt proportionell mot spårvidden givet konstant kurvradie och andra faktorer. Resonerar jag fel här?
ha och hb i formeln är anordnad rälsförhöjning respektive rälsförhöjningsbrist. Med samma lutning av rälernas plan, så minskar dessa värden när spårvidden minskas.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 27 mars 2018 19:53
av Enceladus
Sio skrev:ha och hb i formeln är anordnad rälsförhöjning respektive rälsförhöjningsbrist. Med samma lutning av rälernas plan, så minskar dessa värden när spårvidden minskas.
Minskar de i samma proportion? Jag gjorde antagandet att de inte gör det, men det kan vara fel.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: tisdag 27 mars 2018 20:31
av Sio
Enceladus skrev:
Sio skrev:ha och hb i formeln är anordnad rälsförhöjning respektive rälsförhöjningsbrist. Med samma lutning av rälernas plan, så minskar dessa värden när spårvidden minskas.
Minskar de i samma proportion? Jag gjorde antagandet att de inte gör det, men det kan vara fel.
Det hela handlar ju om spårets lutning (i grader mot horisonten) den önskvärda lutningen varierar med radien och hastigheten men inte med spårvidden. Det som varierar med spårvidden är hu mycket högre ytterrälen måste vara i förhållande till innerrälen i kurvan, för att åstadkomma nämnda lutning.

Den största lutningen av spåret som kan tillåtas (och därmed den största tillåtna hastigheten mht till radien) bestäms av den triangel som bildas av tyngdpunkten i fordonen (som ju förstås varierar, men begränsas av lastprofilen) och kontaktpunkterna mellan hjul och räl, som är spårviddsberoende.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 20 augusti 2018 15:21
av Enceladus
Har plattformsbarriärer över huvud taget diskuterats i samband med detta projekt?

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 20 augusti 2018 15:24
av twr
Enceladus skrev:Har plattformsbarriärer över huvud taget diskuterats i samband med detta projekt?
Det är nog en sådan fråga som kommer avgöras i ett senare skede.

En rimlig gissning, tycker jag, är att tunnelstationerna får plattformsbarriärer, och att de hamnar inom gemensam spärrlinje med tunnelbana och pendeltåg. 190 meters plattformar är förstås en självklarhet, för att möjliggöra trippelkopplade x15p.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 10:41
av LÅ1
Nu ska även detta projekt tidigareläggas! "Besked i dag: Roslagsbanan till centralen tidigare än planerat".
Finns det kompetens till att göra alla dessa projekteringarna samtidigt?

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 10:58
av TKO
LÅ1 skrev:Nu ska även detta projekt tidigareläggas! "Besked i dag: Roslagsbanan till centralen tidigare än planerat".
Finns det kompetens till att göra alla dessa projekteringarna samtidigt?
Ja det kan man ju fråga sej... det lär i varje fall inte bli billigare om det blir brist på projekteringsresurser.
Vi skall dock minnas att projekteringsbranschen blivit allt mer internationell, så räcker de svenska företagens resurser inte till ordnar det sej nog ändå... är det inte ett spanskt företag som ritar de nya stationerna på TUB3?

Nu har avtalen för Genibanan och RB till City inte offentliggjorts, men jag gissar att de följer mönstret från Spårväg Syd - det handlar om förskottering under ett par tre år och inte alls om att tidigarelägga byggstarten. Men media sväljer glatt regionens propaganda - förmodligen orkar inte reportrarna ta fram faktamaterialet, och skulle någon mot all förmodan göra det begriper dom sej ändå inte på siffrorna...

Det mest intressant är väl VAR presskonferensen kommer att äga rum samt hur många regionråd som deltar!

/TKO

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 11:53
av twr
TKO skrev: Det mest intressant är väl VAR presskonferensen kommer att äga rum samt hur många regionråd som deltar!

/TKO
Presskonferensen verkar ha skett i anslutning till station City. Ganska lämplig plats.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... 3p8STVIwA/

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 12:00
av TKO
twr skrev:
TKO skrev: Det mest intressant är väl VAR presskonferensen kommer att äga rum samt hur många regionråd som deltar!

/TKO
Presskonferensen verkar ha skett i anslutning till station City. Ganska lämplig plats.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... 3p8STVIwA/
Inte heller Stockholm Direkt verkar ha fattat vad som avtalats...

Vi noterar att Stockholm stad inte skickade trafikborgarrådet denna gång, samt att tidningen missat att identifiera Österåkers KSO Mikaela Fletcher. Det är ju annars kul för henne att vara med i media utan att det handlar om nån skandal!

/TKO

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 12:36
av twr
TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev: Det mest intressant är väl VAR presskonferensen kommer att äga rum samt hur många regionråd som deltar!

/TKO
Presskonferensen verkar ha skett i anslutning till station City. Ganska lämplig plats.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... 3p8STVIwA/
Inte heller Stockholm Direkt verkar ha fattat vad som avtalats...

Vi noterar att Stockholm stad inte skickade trafikborgarrådet denna gång, samt att tidningen missat att identifiera Österåkers KSO Mikaela Fletcher. Det är ju annars kul för henne att vara med i media utan att det handlar om nån skandal!

/TKO
Stockholm skickade högsta chefen!

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 13:22
av LÅ1
TKO skrev:...
Vi noterar att Stockholm stad inte skickade trafikborgarrådet denna gång, ...
...
Hans ande svävade ändå över det hela:
Stockholmdirekt skrev:Kommunerna har även åtagit sig att genomföra ett antal cykelsatsningar som en del i Sverigeförhandlingen.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 13:27
av TKO
twr skrev:
TKO skrev:---klipp---
Vi noterar att Stockholm stad inte skickade trafikborgarrådet denna gång, samt att tidningen missat att identifiera Österåkers KSO Mikaela Fletcher. Det är ju annars kul för henne att vara med i media utan att det handlar om nån skandal!

/TKO
Stockholm skickade högsta chefen!
Ja om vi ska ägna oss åt "kollektivtrafikskremlonogi" så är det intressant. Visar det att det ledande partiet tycker att just Roslagsbanan är viktig - viktigare än Genibanan och Spårväg Syd(?), behövde Anna synas i ett mer positivt sammanhang eller hade broder Daniel helt enkelt inte tid?

spekulerar
Thomas K Ohlsson

(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 16:27
av Enceladus
TKO skrev:(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)
Nu blir jag förvirrad. Visst skrev du i en annan tråd att du redan har studerat tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken? Där står det ju hur mycket som förskotteras under mandatperioden (fram till 2022). Spårväg Syd får 496,5 miljoner kronor medan Roslagsbanan får 704,9 miljoner kronor. I avtalet för Spårväg Syd anges summan 453 miljoner kronor i prisnivå januari 2016. Nyhetsblaskorna säger att motsvarande summa för Roslagsbanan är 642 miljoner kronor. Avtalet för tunnelbanan har också nyligen presenterats, och det ligger på 100 miljoner kronor - dock endast fram till 2021.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 16:34
av TKO
Enceladus skrev:
TKO skrev:(som nu väntar på att budgetbilagorna skall dimpa ner i min inkorg...)
Nu blir jag förvirrad. Visst skrev du i en annan tråd att du redan har studerat tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken? Där står det ju hur mycket som förskotteras under mandatperioden (fram till 2022). Spårväg Syd får 496,5 miljoner kronor medan Roslagsbanan får 704,9 miljoner kronor. I avtalet för Spårväg Syd anges summan 453 miljoner kronor i prisnivå januari 2016. Nyhetsblaskorna säger att motsvarande summa för Roslagsbanan är 642 miljoner kronor. Avtalet för tunnelbanan har också nyligen presenterats, och det ligger på 100 miljoner kronor - dock endast fram till 2021.
Om man läser tabellbilagan över investeringar i kollektivtrafiken kan man med lite fantasi lista ut vad som står i avtalen.
Men själva avtalen skulle ha ingått i budgeten, det finns tomma bilagetitlar på slutet. Hur mycket varje kommun skall förskottera t ex...

Dessutom ska man inte lita på att siffrorna stämmer mellan olika bilagor i budgetförslaget - det brukar gå väldigt fort mot slutet när det skall vara klart.

/TKO

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 16:54
av Hans Wibacke
Stockholm/Täby Direkt skrev:– Projektet börjar sex år tidigare men vi får se hur mycket vi vinner i byggtid. Om det är sex år, fem år eller fyra år vet vi inte. Men vår ambition är att ha en trafikstart så snart som möjligt, säger Kristoffer Tamsons, (M) regiontrafikråd.
Det låter i alla fall lovande. Mot bakgrund av den (ständigt) förväntade, stundande lågkonjunkturen är det väl bra att vara beredd att börja bygga tidigare. Om man då vill ha projekt att satsa på alltså. Fast keynesiansk stabilisering är väl ändå så opoppis sedan länge att det mest blir stopp, skjut upp och spara som gäller snart igen. Och sedan bygga dyrt under nästa högkonjunktur.

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 17:02
av Hans Wibacke
Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 18:48
av Odd
Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.

Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 18:57
av twr
Odd skrev:
Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Inom Scrum-processer finns det ett begrepp som heter DoD, "Definition of Done". Det finns dock många olika åsikter vad DoD innebär. Olika personer har ofta olika definitioner.

Här verkar det alltså finnas olika uppfattning av det nu för ändamålet påhittade DoB, "Definition of Begin", eller vad man skall kalla det för. Så, är byggstart vid beslut, vid finansieringsbeslut, vid första upphandlingen, första spadtaget, första gropen eller vad räknas här?
Det är SVT som skriver fel. Byggstart är flera år bort. Det som ska se 2020 är projektstart, dvs att man ska börja utreda (möjligen även projektera).

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Postat: måndag 14 oktober 2019 19:27
av LÅ1
SvT skrev först att Roslagsbanan ska förlängas till Centralen. Men det har man ändrat till T-centralen. Men det står fortfarande att presskonferensen var på centralen, fast den var på station Stockholm City.