twr skrev:
Kreativ lösning! var ska de stå när de kopplas? Hur lång tid tar det?
Hur många tåg per timme har du i stan respektive på grenarna?
Man måste givetvis lösa koppling på annat sätt- men det ser jag nog att man måste göra ändå. Nu kommer det med så låg trafik vara möjligt att köra tomvagnar till Centralen och koppla på där. Mellan vissa avgångar blir det ju 10-minuter vändtid. Men det går inte på alla tåg med en sådan lösning. Då får man göra det ute på grenarna. Redan nu är ju det betydligt lättare med den dubbelspårsutbyggnad som redan gjorts.
Det är enligt dagens koncept med 6/6/3
Lars_L skrev:Givetvis något kortare vändtid då än vid Stockholms Östra idag, men å andra sidan bättre marginal på linje 27 och 28 ute på grenen. En konsekvens här blev väl dock att man bara kan ha 60-minuterstrafik i rusningen till Kårsta.
twr skrev:
Varför inte 30 minuter?
Det är ju enkelspår mellan Lindholmen och Kårsta och det måste finnas tid att vända vid Kårsta också (restiden mellan LIndholmen-Kårsta är ca14 minuter).
twr skrev:
Det känns inte realistiskt att bygga om de små stationerna. Trots det jag sa tidigare verkar det då troligare att Näsbypark blir en matarbana.
Ja, om man inte löser på annat sätt. Vi har ju ett annat problem också. Och det är småstationerna mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby. Det tar ju 4-minuter att stanna vid dessa. Det gör att så länge vi har kvar dem, kan vi ändå inte utnyttja banan fullt ut (om inte alla tåg ska stanna där).
Så det är också en sak som måste lösas innan vi kan köra så mycket tätare trafik som diskuteras om vi ska ha fyra spår centralt i Stockhkolm. Med 2-minuter mellan tågen och 4-minuters längre körtid, blir det ju en 6-minuterslucka. Där passar det ju bra att sätta in tåg till Näsbypark. Så innan vi har löst den problematiken, så är vi fortfarande fastlåst vid en relativt låg turtäthet - eller det blir i vilket fall den kritiska punkten där det blir störst mellanrum mellan avgångarna. i dag har vi ju också en del tåg som inte stannar vid Djursholms Ösby, vilket gör ytterligare en variant som äter upp kapacitet.