Sida 17 av 38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 16 februari 2020 21:43
av daniel_s
twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
I politiken, jo!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 16 februari 2020 21:50
av twr
daniel_s skrev:
twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
I politiken, jo!
Tänker du att politikerna blir påverkade av företagen? De tänker väl själva får man hoppas.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 16 februari 2020 22:03
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?
Du förstår inte vinken.................

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: söndag 16 februari 2020 22:07
av twr
dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?
Du förstår inte vinken.................
Tydligen inte. Kan du inte förtydliga då?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: måndag 24 februari 2020 23:25
av gek
För snart fyra månader sedan tog jag några bilder i Rissne https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p385813. I dag hade jag en semesterdag och promenerade i Sundbyberg, bland annat just i Rissne. Så här ser det nu ut när man står i korsningen Rissneleden / Kavallerivägen, med ryggen mot Solvalla:
Bild
Nästan klart för att lägga ut spår!

Närmare Rissne centrum såg Kavallerivägen ut så här vid mitt förra besök:
Bild
…och i dag
Bild

Vid den blivande centrumhållplatsen i början av november 2019:
Bild
…samt i dag:
Bild
Bellman-bilen från första bilden har stannat till höger och lastas av en grävmaskin (utanför bild).

Vidare till Artillerivägen (det är väl f d artillerikasernerna man ser i bakgrunden på bilderna ovan) och Rissneleden, som båda vidgas för att lämna plats åt spårvägens banvall:
Bild

...och sedan fortsätter spårvägsbygget i riktning mot Ursvik:
Bild

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 04 juni 2020 19:50
av Enceladus
Projekt som beviljats bidrag 2020 – stadsmiljöavtal

Den senaste nationella planen för landets transportsystem kom som ett bakslag för tågtrafiken på Ostkustbanan när ombyggnationen av Märsta station plockades bort*, men i årets stadsmiljöavtal blev det jackpott för banans kanske viktigaste tvärförbindelse, nämligen "Tvärbanan Kistagrenen". Tvärbanan kompletterar den stora järnvägen väl.

*Även det regionala cykelstråket Märstastråket plockades bort. Det var helt enkelt inte Märstas tur...

Tillsammans med spårvägen utvecklas också cykelinfrastrukturen, vilket är extra lämpligt med tanke på att cyklar ska tillåtas på Tvärbanan. Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 04 juni 2020 20:00
av daniel_s
Jag tror inte att det blir några cyklar vare sig på kistagrenen eller någon annan sträcka på Tvärbanan, så ur den synpunkten är det ju bra om det inrättas cykelvägar parallellt med spårvägen.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 04 juni 2020 23:24
av Anders Hanquist
Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 04 juni 2020 23:33
av Hechtwagen
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.
Den kan väl vända i Nockeby?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 04 juni 2020 23:42
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev:
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.
Den kan väl vända i Nockeby?
Varför inte i Älvsjö med en förlängning till Hagsätra?

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 10:53
av twr
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.
Utan att ha någon aning, så gissar jag på Alviks strand.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 14:47
av TKO
Hechtwagen skrev:
Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.
Den kan väl vända i Nockeby?
Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?

/TKO

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 16:42
av Hechtwagen
Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!

Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 16:50
av twr
TKO skrev:
Hechtwagen skrev: Den kan väl vända i Nockeby?
Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?

/TKO
Jovisst, det är ju inte ett rimligt förslag.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 16:55
av TKO
Hechtwagen skrev:Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!

Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!
Mellan Tvärbanan och Nockebybanan. Eller ska vagnarna köra sajtsing genom Brommahallen?

Jag uppfattade det som om frågan om sydlig ändhållplats handlade om den begränsade trafik som påstås skall komma igång snart, inte hur det går att köra om 50 år när alla forumskribenters drömmar om ett omfattande spårvägsnät förverkligas!

Men om vi släpper all realism tycker jag att vagnarna från Kista skall gå till slingan vid Skansen!
Då kan det gamla löftet om att "Tvärbana City" skall förlängas till Hornsberg infrias, och de boende på Djurgården kan smidigt ta spårvagnen för att storhandla på Stora Coop. Nu får ju dessa stackare hålla tillgodo med ICA Esplanad eller den löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik) - det blir inte billigt det!

/TKO

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 17:01
av TKO
twr skrev:
TKO skrev:
Hechtwagen skrev: Den kan väl vända i Nockeby?
Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?

/TKO
Jovisst, det är ju inte ett rimligt förslag.
Om det skall bli 15-minuterstrafik på "stumpen" till Bromma Flygplats tror jag det antingen blir en pendelvagn till/från Norra Ulvsunda eller så vänder tågen vid Alviks strand. I det senare alternativet går det nog åt två tåg, kommer det att finnas så många tillgängliga?

Att köra längre söderut som förstärkning fungerar inte på grund av den låga turtätheten, såvida man inte kör 9-10 tåg i timmen på Brommastumpen.
Och all trafikering utöver pendelalternativet förutsätter att signalsystemet klarar av mer än 9 tåg/timme... men det ska väl inte vara något problem?

/TKO

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 17:02
av LÅ1
TKO skrev:... löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik)
Det uttalanet visar att det var längesedan du var där!

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 17:05
av TKO
LÅ1 skrev:
TKO skrev:... löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik)
Det uttalanet visar att det var längesedan du var där!
Det stämmer nog... ser det ut som en ICA-butik numera!
Och har dom sänkt priserna till normalnivå?

(Ursäkta urspårningen!)

/TKO

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 17:09
av BSB101
Enceladus skrev: Tillsammans med spårvägen utvecklas också cykelinfrastrukturen, vilket är extra lämpligt med tanke på att cyklar ska tillåtas på Tvärbanan.
Tyvärr så har Trafikverket, även känt som Bilverket, sett till att ändhållplatsen i Helenelund inte får något cykelgarage så vi får hoppas att man kommer kunna ta med cykeln på spårvagnen. Det krävs lite mer än några meter gång- och cykelväg för att i alla fall jag ska räkna det som en cykelsatsning och utveckling av cykelinfrastrukturen.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: fredag 05 juni 2020 17:17
av daniel_s
Hechtwagen skrev:Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!

Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!
Ja om man gick omkring och plockade ner några reklamskyltar kunde man titta från C12:an snett igenom närmaste C3:an så man såg in i hytten på den tredje vagnen. Fram till 1990 alltså, för sen blev ena hytten helhytt så att det blev ungefär som att försöka se igenom en C4.