Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: söndag 16 februari 2020 21:43
I politiken, jo!twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
I politiken, jo!twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
Tänker du att politikerna blir påverkade av företagen? De tänker väl själva får man hoppas.daniel_s skrev:I politiken, jo!twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
Du förstår inte vinken.................twr skrev:Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?dr Cassandra Nojdh skrev: Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
Tydligen inte. Kan du inte förtydliga då?dr Cassandra Nojdh skrev:Du förstår inte vinken.................twr skrev:Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?dr Cassandra Nojdh skrev: Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Den kan väl vända i Nockeby?Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Varför inte i Älvsjö med en förlängning till Hagsätra?Hechtwagen skrev:Den kan väl vända i Nockeby?Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Utan att ha någon aning, så gissar jag på Alviks strand.Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?Hechtwagen skrev:Den kan väl vända i Nockeby?Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Jovisst, det är ju inte ett rimligt förslag.TKO skrev:Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?Hechtwagen skrev: Den kan väl vända i Nockeby?
/TKO
Mellan Tvärbanan och Nockebybanan. Eller ska vagnarna köra sajtsing genom Brommahallen?Hechtwagen skrev:Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!
Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!
Om det skall bli 15-minuterstrafik på "stumpen" till Bromma Flygplats tror jag det antingen blir en pendelvagn till/från Norra Ulvsunda eller så vänder tågen vid Alviks strand. I det senare alternativet går det nog åt två tåg, kommer det att finnas så många tillgängliga?twr skrev:Jovisst, det är ju inte ett rimligt förslag.TKO skrev:Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?Hechtwagen skrev: Den kan väl vända i Nockeby?
/TKO
Det uttalanet visar att det var längesedan du var där!TKO skrev:... löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik)
Det stämmer nog... ser det ut som en ICA-butik numera!LÅ1 skrev:Det uttalanet visar att det var längesedan du var där!TKO skrev:... löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik)
Tyvärr så har Trafikverket, även känt som Bilverket, sett till att ändhållplatsen i Helenelund inte får något cykelgarage så vi får hoppas att man kommer kunna ta med cykeln på spårvagnen. Det krävs lite mer än några meter gång- och cykelväg för att i alla fall jag ska räkna det som en cykelsatsning och utveckling av cykelinfrastrukturen.Enceladus skrev: Tillsammans med spårvägen utvecklas också cykelinfrastrukturen, vilket är extra lämpligt med tanke på att cyklar ska tillåtas på Tvärbanan.
Ja om man gick omkring och plockade ner några reklamskyltar kunde man titta från C12:an snett igenom närmaste C3:an så man såg in i hytten på den tredje vagnen. Fram till 1990 alltså, för sen blev ena hytten helhytt så att det blev ungefär som att försöka se igenom en C4.Hechtwagen skrev:Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!
Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!