I politiken, jo!twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tänker du att politikerna blir påverkade av företagen? De tänker väl själva får man hoppas.daniel_s skrev:I politiken, jo!twr skrev:Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7681
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Du förstår inte vinken.................twr skrev:Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?dr Cassandra Nojdh skrev: Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tydligen inte. Kan du inte förtydliga då?dr Cassandra Nojdh skrev:Du förstår inte vinken.................twr skrev:Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?dr Cassandra Nojdh skrev: Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
För snart fyra månader sedan tog jag några bilder i Rissne https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 80#p385813. I dag hade jag en semesterdag och promenerade i Sundbyberg, bland annat just i Rissne. Så här ser det nu ut när man står i korsningen Rissneleden / Kavallerivägen, med ryggen mot Solvalla:

Nästan klart för att lägga ut spår!
Närmare Rissne centrum såg Kavallerivägen ut så här vid mitt förra besök:

…och i dag

Vid den blivande centrumhållplatsen i början av november 2019:

…samt i dag:

Bellman-bilen från första bilden har stannat till höger och lastas av en grävmaskin (utanför bild).
Vidare till Artillerivägen (det är väl f d artillerikasernerna man ser i bakgrunden på bilderna ovan) och Rissneleden, som båda vidgas för att lämna plats åt spårvägens banvall:

...och sedan fortsätter spårvägsbygget i riktning mot Ursvik:

Nästan klart för att lägga ut spår!
Närmare Rissne centrum såg Kavallerivägen ut så här vid mitt förra besök:
…och i dag
Vid den blivande centrumhållplatsen i början av november 2019:
…samt i dag:
Bellman-bilen från första bilden har stannat till höger och lastas av en grävmaskin (utanför bild).
Vidare till Artillerivägen (det är väl f d artillerikasernerna man ser i bakgrunden på bilderna ovan) och Rissneleden, som båda vidgas för att lämna plats åt spårvägens banvall:
...och sedan fortsätter spårvägsbygget i riktning mot Ursvik:
/Gunnar Ekeving
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Projekt som beviljats bidrag 2020 – stadsmiljöavtal
Den senaste nationella planen för landets transportsystem kom som ett bakslag för tågtrafiken på Ostkustbanan när ombyggnationen av Märsta station plockades bort*, men i årets stadsmiljöavtal blev det jackpott för banans kanske viktigaste tvärförbindelse, nämligen "Tvärbanan Kistagrenen". Tvärbanan kompletterar den stora järnvägen väl.
*Även det regionala cykelstråket Märstastråket plockades bort. Det var helt enkelt inte Märstas tur...
Tillsammans med spårvägen utvecklas också cykelinfrastrukturen, vilket är extra lämpligt med tanke på att cyklar ska tillåtas på Tvärbanan. Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Den senaste nationella planen för landets transportsystem kom som ett bakslag för tågtrafiken på Ostkustbanan när ombyggnationen av Märsta station plockades bort*, men i årets stadsmiljöavtal blev det jackpott för banans kanske viktigaste tvärförbindelse, nämligen "Tvärbanan Kistagrenen". Tvärbanan kompletterar den stora järnvägen väl.
*Även det regionala cykelstråket Märstastråket plockades bort. Det var helt enkelt inte Märstas tur...
Tillsammans med spårvägen utvecklas också cykelinfrastrukturen, vilket är extra lämpligt med tanke på att cyklar ska tillåtas på Tvärbanan. Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag tror inte att det blir några cyklar vare sig på kistagrenen eller någon annan sträcka på Tvärbanan, så ur den synpunkten är det ju bra om det inrättas cykelvägar parallellt med spårvägen.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Den kan väl vända i Nockeby?Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Varför inte i Älvsjö med en förlängning till Hagsätra?Hechtwagen skrev:Den kan väl vända i Nockeby?Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Utan att ha någon aning, så gissar jag på Alviks strand.Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?Hechtwagen skrev:Den kan väl vända i Nockeby?Anders Hanquist skrev:Kanske rimligt med tanke på att "KIstagrenen" i början bara får två nya hållplatser, Bromma Blocks och Bromma flygplats. Men vilken ändhållplats den nya linjen (rimligen linje 23) får i andra änden har jag inte lyckats hitta. Ända till Sickla är föga troligt. Vad har vi då att välja på? Mårtensdal, Årstaberg eller Alviks strand? Att bara köra som en "lillpendel" Norra Ulvsunda-Bromma flygplats känns dock väl futtigt. Kanske blir det olika vid olika tider beroende på aktuellt förstärkningsbehov på gemensam sträcka.Enceladus skrev: Vidare avslöjar Trafikverket att det blir "trafikering i kvartstrafik vid trafikstart på Kistagrenen", vilket inte ens framgår av Trafikförvaltningens egna trafikförändringsremiss!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!
Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!
Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jovisst, det är ju inte ett rimligt förslag.TKO skrev:Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?Hechtwagen skrev: Den kan väl vända i Nockeby?
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Mellan Tvärbanan och Nockebybanan. Eller ska vagnarna köra sajtsing genom Brommahallen?Hechtwagen skrev:Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!
Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!
Jag uppfattade det som om frågan om sydlig ändhållplats handlade om den begränsade trafik som påstås skall komma igång snart, inte hur det går att köra om 50 år när alla forumskribenters drömmar om ett omfattande spårvägsnät förverkligas!
Men om vi släpper all realism tycker jag att vagnarna från Kista skall gå till slingan vid Skansen!
Då kan det gamla löftet om att "Tvärbana City" skall förlängas till Hornsberg infrias, och de boende på Djurgården kan smidigt ta spårvagnen för att storhandla på Stora Coop. Nu får ju dessa stackare hålla tillgodo med ICA Esplanad eller den löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik) - det blir inte billigt det!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Om det skall bli 15-minuterstrafik på "stumpen" till Bromma Flygplats tror jag det antingen blir en pendelvagn till/från Norra Ulvsunda eller så vänder tågen vid Alviks strand. I det senare alternativet går det nog åt två tåg, kommer det att finnas så många tillgängliga?twr skrev:Jovisst, det är ju inte ett rimligt förslag.TKO skrev:Saknas det inte en väsentlig spårförbindelse för att detta skall vara möjligt?Hechtwagen skrev: Den kan väl vända i Nockeby?
/TKO
Att köra längre söderut som förstärkning fungerar inte på grund av den låga turtätheten, såvida man inte kör 9-10 tåg i timmen på Brommastumpen.
Och all trafikering utöver pendelalternativet förutsätter att signalsystemet klarar av mer än 9 tåg/timme... men det ska väl inte vara något problem?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det uttalanet visar att det var längesedan du var där!TKO skrev:... löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det stämmer nog... ser det ut som en ICA-butik numera!LÅ1 skrev:Det uttalanet visar att det var längesedan du var där!TKO skrev:... löjliga "NK Saluhall" (vill ju inte låtsas om att det är en simpel ICA-butik)
Och har dom sänkt priserna till normalnivå?
(Ursäkta urspårningen!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tyvärr så har Trafikverket, även känt som Bilverket, sett till att ändhållplatsen i Helenelund inte får något cykelgarage så vi får hoppas att man kommer kunna ta med cykeln på spårvagnen. Det krävs lite mer än några meter gång- och cykelväg för att i alla fall jag ska räkna det som en cykelsatsning och utveckling av cykelinfrastrukturen.Enceladus skrev: Tillsammans med spårvägen utvecklas också cykelinfrastrukturen, vilket är extra lämpligt med tanke på att cyklar ska tillåtas på Tvärbanan.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja om man gick omkring och plockade ner några reklamskyltar kunde man titta från C12:an snett igenom närmaste C3:an så man såg in i hytten på den tredje vagnen. Fram till 1990 alltså, för sen blev ena hytten helhytt så att det blev ungefär som att försöka se igenom en C4.Hechtwagen skrev:Vad saknas det egentligen spårförbindelse till? Nockeby eller Kista? Annars är C12-C3-C3-C12:s förslag med Älvsjö mycket bra, snudd på bättre än Fridhemsplan över Västerbron!
Appropå Herr S signatur så vet alla som åkt denna fordonskombination vad som gjorde den så förträfflig!