Sida 17 av 25
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 28 april 2010 17:48
av Stefan Widén
Sista bitarna
Nu håller man på de sista rälbitarna på djurgårdsvägen, därefter läggs växeln till spår 5 och 6. Förutom vissa arbeten på befintlig sträcka är dessa de sista nytillkomna sträckorna.
/Stefan
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 04 maj 2010 0:58
av Magnus
Här är några bilder tagna söndagen den 2 maj.

Ändhållplats Sergels torg

Utsikt från bron över Hamngatan

Övergångsväxel utanför NK vid hållplats Kungsträdgården

Korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan

Hamngatan mellan Kungsträdgårdsgatan och Norrmalmstorg

Mellan Norrmalmstorg och Nybroplan är spåren helt klara

Även vid Nybroplan är spåren klara och här bussarna har återgått till ordinarie hållplatslägen

Nya hållplats Nordiska museet som skall ersätta hållplats Hazeliusporten

Nya växlar för in- och utfart vid Alkärrshallen

En ny växel läggs in för att komma till spår 5 och 6 i nya hallen

Slutligen en bild på vagnhallsbygget
/Magnus
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 04 maj 2010 8:10
av 20581000184197
På den sjätte uppifrån av Magnus bilder tycker jag mig se tre spår i bredd i gatan. Varför det? Vilken blir färdriktningen på det mellersta?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 04 maj 2010 8:27
av 2763
20581000184197 skrev:På den sjätte uppifrån av Magnus bilder tycker jag mig se tre spår i bredd i gatan. Varför det? Vilken blir färdriktningen på det mellersta?
Räknat från Berzelii park: 1 Trafik mot Djurgården, 2 Trafik mot Sergels Torg, 3 Trafik mot Norrmalms torg. Spår 2 och 3 används för att "köra filkörning" för att inte komma i allt för stor konflikt med övrig trafik.
//T
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 04 maj 2010 9:08
av bark
Som en enkel amatör på området tycker jag att det här börjar se riktigt prydligt ut.
Du hade ingen bild över hur det ser ut på Norrmalmstorg?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 04 maj 2010 10:04
av Sven Blomberg
Bid 5 av Magnus bilder: Skall spårvagnen mot Sergels Torg ha "eget" körfält? Det ser så ut med tanke på den heldragna linjen som är målad i gatan mellan spåret och bilfilen mot Sergels Torg.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 07 maj 2010 20:23
av carltram
Dagens (7/5 - 2010) byggbilder

:

Spårvagnshållplatsen Kungsträdgården tar form...

...busshållpats Kungsträdgården är färdig.

"Nya" hållplatsen Nordiska Museet/ Wasamuseet är färdig...

...men hur har man tänkt här? Långt avstånd mellan vagn och plattform.

Det komplicerade växelpartiet vid Liljevalchs är färdigt.

Hållplats Djurgårdsbron.

Hållplats Djurgårdsbron.

Strandvägskurvan rätas ut lite grann.

Nu är hållplats Nybroplan färdig!
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 12:34
av Traesk
Kul att se att man provar på lite annan design på hållplatskurerna!
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 14:05
av Patrick
Traesk skrev:Kul att se att man provar på lite annan design på hållplatskurerna!
Det kan nog vara de nya som SL ska byta till enligt tidningsuppgifter tidigare i veckan - alla kurer ska bytas - även de som är helt ok!

Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 14:10
av Traesk
Patrick skrev:Traesk skrev:Kul att se att man provar på lite annan design på hållplatskurerna!
Det kan nog vara de nya som SL ska byta till enligt tidningsuppgifter tidigare i veckan - alla kurer ska bytas - även de som är helt ok!

Menar du nu för spårvagnar eller även för bussar?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 16:07
av 2763
Patrick skrev:Traesk skrev:Kul att se att man provar på lite annan design på hållplatskurerna!
Det kan nog vara de nya som SL ska byta till enligt tidningsuppgifter tidigare i veckan - alla kurer ska bytas - även de som är helt ok!

Tror inte det. Spårvägen har fått egna kurer.
/T
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 16:14
av Patrick
TonyM skrev:Patrick skrev:Traesk skrev:Kul att se att man provar på lite annan design på hållplatskurerna!
Det kan nog vara de nya som SL ska byta till enligt tidningsuppgifter tidigare i veckan - alla kurer ska bytas - även de som är helt ok!

Tror inte det. Spårvägen har fått egna kurer.
/T
Kanske det - men vad jag har uppfattat skulle dom byta alla oberoende av trafikslag så att det skulle bli enhetligt i och med att dom byter entreprenör för underhåll mm av kurerna.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 17:02
av Jörgen_G
Jag gick förbi bygget mellan Nybroplan och Sergels torg i förmiddags och tog några bilder som kompletterar carltrams från gårdagen:
Det ställdes en fråga om hur det ser ut vid Norrmalmstorg för några inlägg sedan. Status quo sedan de sanaste bilderna är svaret
Djurgårdslinjens hållplatsområde
Utfarten mot Smålandsgatan
Utmed Hamngatans norra sida bort mot Nybroplan, blir trottoaren bred och cykelbana tillkommer - det finns plats för alla med spårväg. Dessutom varningsvimplar i luftledningen ger festivalstämning. Fast det syns dåligt.
Hamngatan mellan Norrmalmstorg och Nybroplan
Detaljstudie av vägghängda bärlinor/tvärtrådar för kontaktledningen i SÖ hörnet av Hamngatan och Kungsträdgårdsgatan. Jag tycker det är så läckert med kopparblank kontaktledning - ger verkligen intryck av NYTT.
Bärlinor och väggfästen för kontakledning
Eftersom de nya "hållplatskurerna" tilldragit sig ett visst intresse kommer här en studie från ny vinkel
De nya väderskydden vid hållplatsen Kungsträdgården
Till sist en bild från Malmskillnadsgatan ned mot spårvägens avslutning vid Sergels torg
Spårväg Citys ändpunkt vid Sergels torg

/Jörgen G
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 17:27
av Traesk
Jag hoppas de där hållplatskurerna kompletteras med nån form av vägg... annars kommer det bli kyligt när det blåser på vintern!
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 17:36
av bruse
Varför bygger man refuger mellan spåren? Det invaggar gående i falsk säkerhet, att stanna upp mellan spåren. Det ska inte befinna sig folk mellan spåren, de ska vara utanför.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 21:45
av Stefan Widén
bruse skrev:Varför bygger man refuger mellan spåren? Det invaggar gående i falsk säkerhet, att stanna upp mellan spåren. Det ska inte befinna sig folk mellan spåren, de ska vara utanför.
Det ingen refug mellan spåren utan ut mot bilfilen. Vid Sergels torg finns bara ett spår i "säcken" tyvärr.
Stefan
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 21:48
av bruse
Stefan Widén skrev:bruse skrev:Varför bygger man refuger mellan spåren? Det invaggar gående i falsk säkerhet, att stanna upp mellan spåren. Det ska inte befinna sig folk mellan spåren, de ska vara utanför.
Det ingen refug mellan spåren utan ut mot bilfilen. Vid Sergels torg finns bara ett spår i "säcken" tyvärr.
Stefan
Det är en refug byggd mellan spåren vid korsningen Regeringsgatan, mot hållplatsen till.
Bara kolla på inlägget ovan, denna bild:

Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 08 maj 2010 22:57
av LÅ1
bruse skrev:Stefan Widén skrev:bruse skrev:Varför bygger man refuger mellan spåren? Det invaggar gående i falsk säkerhet, att stanna upp mellan spåren. Det ska inte befinna sig folk mellan spåren, de ska vara utanför.
Det ingen refug mellan spåren utan ut mot bilfilen. Vid Sergels torg finns bara ett spår i "säcken" tyvärr.
Stefan
Det är en refug byggd mellan spåren vid korsningen Regeringsgatan, mot hållplatsen till.
Bara kolla på inlägget ovan, denna bild:

Det ser ut som det brukar vid ett övergångsställe, när det bara finns gummihjulsfiler. Men med en spårvagn i var riktning där, så blir det ganska instängt och trångt! Det gäller att fotgängarna håller sig mellan de två refugerna, och inte en bit utanför! Speciellt med tanke på hur det brukar kunna se ut med barnvagnar och cyklar som till viss del sticker ut i körfälten! Eller bara fler personer än som får plats. Så jag håller med, det ser trångt ut! Hur ser det ut i andra spårvägsstäder?
När jag tänker till så tror jag att det vanliga är att man har dubbla sådana här "öar" för fotgängarna. En på var sida om spårområdet, samtidigt som spåren går tätt!
Efter ytterligare tankemöda så inser jag att det kanske inte är så troligt med en spårvagn på var sida om refugen, inte så länge som detta är ändhållplats!
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: söndag 09 maj 2010 1:07
av RVR
bruse skrev:Stefan Widén skrev:bruse skrev:Varför bygger man refuger mellan spåren? Det invaggar gående i falsk säkerhet, att stanna upp mellan spåren. Det ska inte befinna sig folk mellan spåren, de ska vara utanför.
Det ingen refug mellan spåren utan ut mot bilfilen. Vid Sergels torg finns bara ett spår i "säcken" tyvärr.
Stefan
Det är en refug byggd mellan spåren vid korsningen Regeringsgatan, mot hållplatsen till.
Bara kolla på inlägget ovan, denna bild:

Nej, det är två par trafikdelare på var sin sida om korsningen med Regeringsgatan, samt en lite längre ned i korsningen med Norrlandsgatan/Kungsträdsgårdsgatan. Notera dock att det efter spårläggningen saknas en trafikdelare där Hamngatan slutar vid Nybroplan där det tidigare fanns en sådan med en klumpig belysningsstolpe.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: söndag 09 maj 2010 7:21
av bruse
Ok, då använder jag fel ord. Det heter tydligen trafikdelare, inte refug, vilket jag trott i över 40 år. Alltid lär man sig nåt.
Förty kvarstår min åsikt, det är att invagga gående i falsk säkerhet att bygga en trafikdelare mellan spåren, så det kommer att stå folk där och trängas och vingla ut i spåren.