Lars_L skrev:Det är nog fel att säga att Stockholms pendeltåg har dubbelt så många resenärer per gren. Snarare visar statistiken (på den tiden sådant publicerades, men S-tågen har ju inte ökat i resande sedan dess) att tre av grenarna på s-tågen har ungefär lika många resenärer som grenarna på pendeln i Stockholm. Antalet påstigande låg 2013 på omkring 45 000 för Köge, Fredrikssund och Hillerödgrenen (ej medräknat den gemensamma sträckan genom city), medan SL:s grenar (mätt på samma sätt från Fakta om SL 2018), hamnar på mellan 32 000 och 71 000 (avrundat).
Höje Taastrup hamnar på ungefär samma nivå som Nynäsbanan 2018 (32 400 mot 32 600). Däremot har ju Farumgrenen betydligt färre resenärer (24 000) och Klampenborg blott 5 000. Ringbanan låg på 35 800.
I sammanhanget har ju dock sträckan Köpenhamn H- Hellerup ett rätt stort resande också, vilket väl väger upp framförallt Hillerödgrenen på samma sätt som situationen är för pendeln i Stockholm mellan SCI och Älvjsö, om än linjen till Hillerröd då totalt bör ha fler resenärer än till Södertälje, om man räknar med den gemensamma sträckan från Huvudbangården.
Därför kan man väl snarare säga i en jämförelse att Uppsala-Södertäljegrenen borde ha ungefär samma utbud som Köge-Hilleröd-grenarna, Mälarbanan som Fredrikssund och Nynnäsbanan som Höje Taastrup.
Sedan har man ju där bara tjugominuterstrafik på kvällstid nuförtiden, trots lika många resenärer som på pendeltågsgrenarna i Stockholm, så är inte det orättvist?
Pendeltågen i Stockholm har ju snarast problemet utanför högtrafik att man valt att prioritera snabbtåg till Nynäshamn framförallt annat i systemet och tycker det är värt att alla andra i Stockholms pendeltågsnät får lida för att några få Nynäshamnsbor ska få tjäna fem minuters restid. Snacka om att inte ha koll på de samhällsekonomiska kalkylerna.
Jämförelsen är onekligen intressant. Stockholms pendeltåg har dock endast 368 000 påstigande per vintervardag i "Fakta om SL och länet 2018". Under större delen av innevarande år har pendeltågen haft drygt 410 000 påstigande per vintervardag. Ökningen med drygt 11 procent måste läggas till i jämförelsen, och den gör skillnad!
Jag undrar också hur du kom fram till summorna 32 000 och 71 000 även med förra årets siffror. Jag fick högre summor när jag gjorde en
liknande sammanställning. Jag har dubbelräknat! Har du?
Intuitivt tänker jag att Köpenhamns S-tåg har cirka 300 000 resenärer fördelade över sex grenar (exklusive Ringbanen) medan Stockholms pendeltåg har cirka 400 000 fördelade över fyra grenar. Då blir det dubbelt så många resenärer per gren, oavsett hur resenärerna fördelar sig. Sedan om det är drygt eller knappt beror väl på vilka siffror som används eller vilka uppskattningar som görs.
De här siffrorna tar emellertid inte hänsyn till genomgående resenärer, vilka borde räknas dubbelt ur belastningssynpunkt. Enligt
de grenvisa siffrorna har pendeltågen egentligen drygt 460 000 resenärer. Det är ungefär vad pendeltågen hade haft med vändande trafikering (om vi bortser från de resenärer som hade valt andra resvägar), vilket bättre kan jämföras med blå linjen.
När det gäller 20-minuterstrafik på kvällstid så kommer jag ihåg att vi diskuterade ett sådant upplägg för cirka två år sedan precis innan SL införde det nya upplägget med 15-minuterstrafik. Det var ett rimligt upplägg när det föreslogs - då hade ju pendeltågen betydligt färre resenärer. Även idag skulle väl det fungera utan problem på Nynäsbanan och Mälarbanan.
Det skulle dock kunna bli problem på Södertäljelinjen och Ostkustbanan, beroende på när 20-minuterstrafiken skulle börja. Jag skulle säga att det är för trångt när det blir 30-minuterstrafik på Södertäljelinjen på helgnätter, och det är ju flera timmar efter 20-minuterstrafiken hade börjat. Däremot hade nattrafiken fungerat bättre med 20-minuterstrafik. Nu blir SL nästan tvungen att införa 15-minuterstrafik förr eller senare, och blå linjen har ju redan 15-minuterstrafik ända till klockan 2.
Oavsett hur du räknar är underlaget per gren betydligt större. Ändå är 15-minuterstrafik på kvällstid den enda fördel som Stockholms pendeltåg har, och även då har pendeltågen troligen fler resenärer per avgång. Hade det inte varit rimligare om Stockholms pendeltåg hade cirka 33 procent högre turtäthet per gren under hela dygnet och inte bara då?