Fast det jag tog upp i det gamla inlägg du citerade var tätorter och inte kommuner. Det är helt olika saker.Matsen skrev:Angrered är en del av göteborgs kommun sedan länge. Mölndal är därimot en egen kommun.Kristofer skrev:Jag tror att jag var lite snabb där. Jag fortsatte att leta, och inser att tätorten Angered är kyrkbyn. Angereds centrum ligger inte i Angereds tätort. Så Angered ska bort ur båda svaren.Kristofer skrev:
Fast Angered är egen tätort, enligt SCB. De exakta gränserna för tätorten har jag dock inte hittat.
Svaret på frågan "Vilka tätorter har reguljär spårvägstrafik" är alltså "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered". Efter att tvärbanan förlängts till Solna blir svaret fortfarande "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered"...
Spårvägsplaner i Skåne
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Kristofer
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Spårvägsplaner i Skåne
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Spårvägsplaner i Skåne
Om jag minns rätt nådde resandet på linje 5 mot Rosengård den angivna gränsen för en spårvägssatsning redan 2008. Det är definitivt dags för spårväg i Malmö!HSS F2 skrev: I Malmö är det dock mest rimligt att först trimma trafiken med BRT-system och därefter när man fått upp resandet den vägen köra igång en omställning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Skåne
Det är sällan spårväg byggs av kapacitetsskäl. Tvärbanan byggdes inte för att motsvarande busstrafik hade slagit i kapacitetstaket, utan för att spårväg är bättre. Den större attraktiviteten ledde dels till att kollektivtrafikens andel ökade och dels till att stadsdelarna utvecklades. Samma skäl finns förstås för en spårväg i Malmö. Det är dock enklare att sälja idén om den presenteras som en förbättring snarare än en nödvändighet. Kapacitetsargumentet brukar bara resultera i pseudo-BRT, eller ännu värre, "Fyran ska fram"...twr skrev:Om jag minns rätt nådde resandet på linje 5 mot Rosengård den angivna gränsen för en spårvägssatsning redan 2008. Det är definitivt dags för spårväg i Malmö!HSS F2 skrev: I Malmö är det dock mest rimligt att först trimma trafiken med BRT-system och därefter när man fått upp resandet den vägen köra igång en omställning.
(Självklart måste det finnas underlag för en spårväg, men det är knappast ett problem i Malmö.)
Re: Spårvägsplaner i Skåne
Är det en politisk analys du gör? Det är möjligt att du har rätt.Enceladus skrev:Det är sällan spårväg byggs av kapacitetsskäl. Tvärbanan byggdes inte för att motsvarande busstrafik hade slagit i kapacitetstaket, utan för att spårväg är bättre. Den större attraktiviteten ledde dels till att kollektivtrafikens andel ökade och dels till att stadsdelarna utvecklades. Samma skäl finns förstås för en spårväg i Malmö. Det är dock enklare att sälja idén om den presenteras som en förbättring snarare än en nödvändighet. Kapacitetsargumentet brukar bara resultera i pseudo-BRT, eller ännu värre, "Fyran ska fram"...twr skrev:Om jag minns rätt nådde resandet på linje 5 mot Rosengård den angivna gränsen för en spårvägssatsning redan 2008. Det är definitivt dags för spårväg i Malmö!HSS F2 skrev: I Malmö är det dock mest rimligt att först trimma trafiken med BRT-system och därefter när man fått upp resandet den vägen köra igång en omställning.
(Självklart måste det finnas underlag för en spårväg, men det är knappast ett problem i Malmö.)
Annars är min erfarenhet att det är just kapacitet som brukar vara det avgörande argumentet. Spårvägssatsningar brukar bemötas med "satsa på billiga elbussar i stället", och då är det ju just kapacitetsargumentet som är det viktiga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Skåne
Enig allians säger nej till mer spårväg
Märklig markering. Tidigare har Lund sagt att kommunen kommer att få in alla pengar som spårvägen kostar - och mer därtill - tack vare ökade markpriser.Skånska Dagbladet skrev:Det finns för närvarande inte några konkreta förslag om nya spårvägsetapper men de fyra allianspartierna vill ändå göra en markering: Totalt stopp för all spårvägsplanering under den kommande mandatperioden.
Re: Spårvägsplaner i Skåne
Då vet i varje fall väljarna i Skåne vilka partier som inte är "spårvägspartier"!
upplyser
Thomas K Ohlsson
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!