Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 22:28
Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
Har man ökat kurvradien?
-Per
Har man ökat kurvradien?
-Per
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Därför att spåret som tidigare gick närmast fastigheten är borttaget. Den följdverkning som detta inburit för ABSS är Thomas Lange i sinom tid bättre lämpad att närmare redogöra.Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
Nej, utfartens spår är oförändrat.Per Lind skrev:Har man ökat kurvradien?
Jag fick för mig att det skulle vara kvar så man kunde backa in från Smålandsgatan.Richard Jacobsson skrev:
Därför att spåret som tidigare gick närmast fastigheten är borttaget. Den följdverkning som detta inburit för ABSS är Thomas Lange i sinom tid bättre lämpad att närmare redogöra.
Äh, ingen panik! Vid den här tiden 1991 hade man väl knappt börjat!Sven Blomberg skrev:Oj, hur skall de hinna med att lägga tillbaka rälsen till 7 juni? Är det inte då museitrafiken skall igång?
Sven Blomberg skrev:Oj, hur skall de hinna med att lägga tillbaka rälsen till 7 juni? Är det inte då museitrafiken skall igång?
I fastigheten finns numera ett hotell. Från hotellets sida har man krävt av Stockholms stad att spåret ska tas bort för att man vill ha en angöring till hotellet i spårets läge. SL har gått med på att ta bort spåret. Tyvärr glömde SL att fråga trafikutövaren om detta. Trafikutövaren har protesterat, men i god samförståndsanda sagt att spåret behöver inte ligga just där, men att man av flera starka skäl behöver ett uppställningsspår. Så trafikutövaren har fått ett löfte av SL om att man ska utreda ett alternativt läge för ett nytt uppställningsspår. Utredningen är ännu inte presenterad, men kan väntas inom kort.Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
Vad finns det för möjliga lägen?Thomas Lange skrev:I fastigheten finns numera ett hotell. Från hotellets sida har man krävt av Stockholms stad att spåret ska tas bort för att man vill ha en angöring till hotellet i spårets läge. SL har gått med på att ta bort spåret. Tyvärr glömde SL att fråga trafikutövaren om detta. Trafikutövaren har protesterat, men i god samförståndsanda sagt att spåret behöver inte ligga just där, men att man av flera starka skäl behöver ett uppställningsspår. Så trafikutövaren har fått ett löfte av SL om att man ska utreda ett alternativt läge för ett nytt uppställningsspår. Utredningen är ännu inte presenterad, men kan väntas inom kort.Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
Det undrar inte jag, MTR är snyggt på ytan (precis som Connex var när det var nytt) men om man skrapar på färgen är det i allt väsentligt likadant som på 90-talet. Det har inte så mycket med MTR att göra utan det sitter liksom i väggarna. Snart kommer väl någon och påstår att jag har missförstått alltihop och att det visst händer massor av spännande saker bakom kulisserna som jag inte har en aaning om, men håll med om att i slutänden handlar det faktiskt om hur trafiken utfaller i verkligheten och inte om det sociala spelet bakom kulisserna.Leif Steen skrev:Undrar lite själv hur MTR Stockholm slulle ha agerat och reagerat om plötsligt ett uppställningsspår eller vändbrygga "bara råkat" försvinna på tunnelbanan.
Den skulle man ta sig till också ja. Kolla lite mer av depån och spåren på djurgården/strandvägen.Darkwand skrev:Depån idag den 24 April 2010
Är man lång kan man fotografera över stängslet!
Argumentet är ju godtagbart och fullt förståbart men det är ju inte godtagbart att man gör det på detta sätt. Naturligtvis borde det utredas vad som har gått fel och tills ett nytt spår är klart skall det gamla läggas tillbaka och användas som det är tänkt.Thomas Lange skrev:I fastigheten finns numera ett hotell. Från hotellets sida har man krävt av Stockholms stad att spåret ska tas bort för att man vill ha en angöring till hotellet i spårets läge. SL har gått med på att ta bort spåret. Tyvärr glömde SL att fråga trafikutövaren om detta. Trafikutövaren har protesterat, men i god samförståndsanda sagt att spåret behöver inte ligga just där, men att man av flera starka skäl behöver ett uppställningsspår. Så trafikutövaren har fått ett löfte av SL om att man ska utreda ett alternativt läge för ett nytt uppställningsspår. Utredningen är ännu inte presenterad, men kan väntas inom kort.Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
Väggen skall väl flyttas ut "hitåt i bild" med ca 5 meter också? Det är ju bara sex veckor kvar nu...Bobjörk skrev:Den skulle man ta sig till också ja. Kolla lite mer av depån och spåren på djurgården/strandvägen.Darkwand skrev:Depån idag den 24 April 2010
Är man lång kan man fotografera över stängslet!
Man tycks ha målat om vagnhallen? Eller ser jag fel?
Vårt spår på Smålandsgatan har hittintills inte tillåtit parkerade bilar på ömse sidor spåret, utan att dessa fått stå på trottoarerna till viss del, för att spårtrafiken skulle kunna passera utan incidenter. Detta medför att ett uppställningspår i gatan där i så fall kräver ett annat spårläge för trafikspåret, men det vore fullt möjligt och trevligt! Redan tidigare var de två uteserveringarna (Dubliners gamla på norra sidan och KB: s på södra) "inom räckhåll" från en öppen plattform och undertecknad har vid tidigare kvällspassage (främst varma allsångskvällar) som trafikbiträde erbjudits förfriskning när vi stått i kön ut mot Birger Jarlsgatan.Leif Steen skrev: Men att uppställningsspåret "råkade försvinna" är ju en riktigt dålig nyhet. Kanske kan man finna en alternativ plats utanför KB eller BJ Passagen, eller varför inte utanför Riche, så att man enkelt kan kolla in resp. restaurangers menyer.![]()
...
Det är ändå bäst i långa loppet med samförstånd. Eller som Nalle Puh säger i TAO för Puh, "hoppas jag ".
Leffe
Jag slängde iväg en fråga om linje 69 och fick svar för en stund sedan. Det var så pass intressant att jag återger det här:Jörgen_G skrev:Jag var med all sannolikhet för snabb med mina slutsatser. Nu har de börjat gräva upp Pontonjärgatan fram till en kabelbrunn. Misstänker därför att det inte har direky med SL-trafiken att gör.Jörgen_G skrev:Och så sker det saker i andra delar av staden som kan ha samband, även om det lika gärna kan vara OT:
Noterade nu på morgonen att man börjat bygga något som ser ut som en busshållplats på S:t Eriksgatan norrut omedelbart norr om hörnet med Pontonjärgatan. Samband med kommande busslinje 47/52/69-omläggningar?
mvh /Jörgen G
Påminner om 52:ans sträckning och ändhållplatser 1952-57 m a o.Hej,
Tack för ditt e-brev.
Det är riktigt att det är omläggningar på gång när det gäller buss 69. Den kommer inte alls att trafikera Kungsholmen längre, utan kommer att köra sträckan Tomteboda - Blockhusudden. Sträckningen på Kungsholmen kommer i stället att trafikeras av en gammal bekant, nämligen linje 52, som återuppstår i ny form med sträckningen Fridhemsplan - Nybroplan.
De här förändringarna kommer att träda i kraft i samband med hösttidtabellen i augusti.
Och därmed är 47:ans dagar räknade. Jag undrar om den kommer att vara saknad... Men då försvinner väl 52:an igen när (om?) spårväg city blir färdig ända till Kungsholmen. Varför Nybroplan? Är det för att det är lättaste stället för både byte till spårväg och vändning av buss?Jörgen_G skrev: Jag slängde iväg en fråga om linje 69 och fick svar för en stund sedan. Det var så pass intressant att jag återger det här:Påminner om 52:ans sträckning och ändhållplatser 1952-57 m a o.Hej,
Tack för ditt e-brev.
Det är riktigt att det är omläggningar på gång när det gäller buss 69. Den kommer inte alls att trafikera Kungsholmen längre, utan kommer att köra sträckan Tomteboda - Blockhusudden. Sträckningen på Kungsholmen kommer i stället att trafikeras av en gammal bekant, nämligen linje 52, som återuppstår i ny form med sträckningen Fridhemsplan - Nybroplan.
De här förändringarna kommer att träda i kraft i samband med hösttidtabellen i augusti.
/Jörgen G
Ja visst ja, så dum jag är.Jörgen_G skrev:Nja - tror inte att 52:an försvinner i o m etapp 2. Dess uppgift är att försörja delarna söder om Hantverkargatan. de berörs inte mycket av Spårväg City.
/Jörgen G