Sida 16 av 25

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 24 april 2010 22:28
av Per Lind
Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
Har man ökat kurvradien?
-Per

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 24 april 2010 22:44
av RVR
Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
Därför att spåret som tidigare gick närmast fastigheten är borttaget. Den följdverkning som detta inburit för ABSS är Thomas Lange i sinom tid bättre lämpad att närmare redogöra.
Per Lind skrev:Har man ökat kurvradien?
Nej, utfartens spår är oförändrat.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 24 april 2010 22:45
av daniel_s
För. :cheesygrin:

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: lördag 24 april 2010 23:06
av Sven Blomberg
Richard Jacobsson skrev:
Därför att spåret som tidigare gick närmast fastigheten är borttaget. Den följdverkning som detta inburit för ABSS är Thomas Lange i sinom tid bättre lämpad att närmare redogöra.
Jag fick för mig att det skulle vara kvar så man kunde backa in från Smålandsgatan.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 0:02
av Darkwand
Depån idag den 24 April 2010

Bild

Är man lång kan man fotografera över stängslet! :D

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 9:24
av Sven Blomberg
Oj, hur skall de hinna med att lägga tillbaka rälsen till 7 juni? Är det inte då museitrafiken skall igång?

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 9:49
av daniel_s
Sven Blomberg skrev:Oj, hur skall de hinna med att lägga tillbaka rälsen till 7 juni? Är det inte då museitrafiken skall igång?
Äh, ingen panik! Vid den här tiden 1991 hade man väl knappt börjat! :D

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 12:24
av Thomas Lange
Sven Blomberg skrev:Oj, hur skall de hinna med att lägga tillbaka rälsen till 7 juni? Är det inte då museitrafiken skall igång?

Den 7 juni är det datum då "nycklarna ska överlämnas" till spår 1-4. Innan trafiken kommer igång skall först hallen återinredas, sedan skall de museala vagnar som ska användas i sommar flyttas tillbaka från sina tillfälliga uppställningsplatser runt om i Sverige, därefter ska översyner av vagnarna göras, sedan ska de överlämnas till trafikchefen som skall avrosta och godkänna tillräckligt många förare, trafikbiträden och konduktörer att vagnarna kan ruilla ut på spåren. Därefter ska de nya spårlösningarna, växlarna, signaelrna och annat smått och gott provas, verifieras och godkännas för användning.

1 juli är det datum som planeras för trafikstart på Djurgårdslinjen . Går allt riktigt bra kanske en smygstart kan ske några dagar tidigare.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 12:31
av Thomas Lange
Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
I fastigheten finns numera ett hotell. Från hotellets sida har man krävt av Stockholms stad att spåret ska tas bort för att man vill ha en angöring till hotellet i spårets läge. SL har gått med på att ta bort spåret. Tyvärr glömde SL att fråga trafikutövaren om detta. Trafikutövaren har protesterat, men i god samförståndsanda sagt att spåret behöver inte ligga just där, men att man av flera starka skäl behöver ett uppställningsspår. Så trafikutövaren har fått ett löfte av SL om att man ska utreda ett alternativt läge för ett nytt uppställningsspår. Utredningen är ännu inte presenterad, men kan väntas inom kort.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 12:38
av Thomas Åkerblad
Thomas Lange skrev:
Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
I fastigheten finns numera ett hotell. Från hotellets sida har man krävt av Stockholms stad att spåret ska tas bort för att man vill ha en angöring till hotellet i spårets läge. SL har gått med på att ta bort spåret. Tyvärr glömde SL att fråga trafikutövaren om detta. Trafikutövaren har protesterat, men i god samförståndsanda sagt att spåret behöver inte ligga just där, men att man av flera starka skäl behöver ett uppställningsspår. Så trafikutövaren har fått ett löfte av SL om att man ska utreda ett alternativt läge för ett nytt uppställningsspår. Utredningen är ännu inte presenterad, men kan väntas inom kort.
Vad finns det för möjliga lägen?

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 13:09
av Leif Steen
Wooaaww, mycket läckra bilder Odd och Bobjörk. Som jag konstaterat tidigare kan man ju nästan resa hela förlängningen av NK Express hemifrån soffan i väntan på öppningen.


Men att uppställningsspåret "råkade försvinna" är ju en riktigt dålig nyhet. Kanske kan man finna en alternativ plats utanför KB eller BJ Passagen, eller varför inte utanför Riche, så att man enkelt kan kolla in resp. restaurangers menyer. :mrgreen:

Jag minns en händelse (1979 tror jag det var) när övergångsväxeln söder om Alvik station "plötsligt" försvann efter öppningen av de båda nya vändspåren i Brommadepån. Växeln användes flitigt vid störningar. Detta kommunicerades aldrig till Tunnelbanedistriktet som det då hette och rörde upp en lätt irriterad ordväxling, men som det då var en helt intern historia löstes frågan lätt med en rak överkörning. Växeln är tillbaka sedan Tranebergsbro renoveringen, men spegelvänd, eller hur man nu utrycker det.

Undrar lite själv hur MTR Stockholm slulle ha agerat och reagerat om plötsligt ett uppställningsspår eller vändbrygga "bara råkat" försvinna på tunnelbanan. Det är ändå bäst i långa loppet med samförstånd. Eller som Nalle Puh säger i TAO för Puh, "hoppas jag ".

Leffe

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 14:30
av daniel_s
Leif Steen skrev:Undrar lite själv hur MTR Stockholm slulle ha agerat och reagerat om plötsligt ett uppställningsspår eller vändbrygga "bara råkat" försvinna på tunnelbanan.
Det undrar inte jag, MTR är snyggt på ytan (precis som Connex var när det var nytt) men om man skrapar på färgen är det i allt väsentligt likadant som på 90-talet. Det har inte så mycket med MTR att göra utan det sitter liksom i väggarna. Snart kommer väl någon och påstår att jag har missförstått alltihop och att det visst händer massor av spännande saker bakom kulisserna som jag inte har en aaning om, men håll med om att i slutänden handlar det faktiskt om hur trafiken utfaller i verkligheten och inte om det sociala spelet bakom kulisserna. :cheesygrin:

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 20:26
av Bobjörk
Darkwand skrev:Depån idag den 24 April 2010

Bild

Är man lång kan man fotografera över stängslet! :D
Den skulle man ta sig till också ja. Kolla lite mer av depån och spåren på djurgården/strandvägen.
Man tycks ha målat om vagnhallen? Eller ser jag fel?

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: söndag 25 april 2010 20:30
av Odd
Thomas Lange skrev:
Per Lind skrev: Varför har man grävt upp gamla utfarten från Norrmalmstorg?
I fastigheten finns numera ett hotell. Från hotellets sida har man krävt av Stockholms stad att spåret ska tas bort för att man vill ha en angöring till hotellet i spårets läge. SL har gått med på att ta bort spåret. Tyvärr glömde SL att fråga trafikutövaren om detta. Trafikutövaren har protesterat, men i god samförståndsanda sagt att spåret behöver inte ligga just där, men att man av flera starka skäl behöver ett uppställningsspår. Så trafikutövaren har fått ett löfte av SL om att man ska utreda ett alternativt läge för ett nytt uppställningsspår. Utredningen är ännu inte presenterad, men kan väntas inom kort.
Argumentet är ju godtagbart och fullt förståbart men det är ju inte godtagbart att man gör det på detta sätt. Naturligtvis borde det utredas vad som har gått fel och tills ett nytt spår är klart skall det gamla läggas tillbaka och användas som det är tänkt.
Bobjörk skrev:
Darkwand skrev:Depån idag den 24 April 2010

Bild

Är man lång kan man fotografera över stängslet! :D
Den skulle man ta sig till också ja. Kolla lite mer av depån och spåren på djurgården/strandvägen.
Man tycks ha målat om vagnhallen? Eller ser jag fel?
Väggen skall väl flyttas ut "hitåt i bild" med ca 5 meter också? Det är ju bara sex veckor kvar nu...

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: måndag 26 april 2010 18:24
av Cyclocop
Leif Steen skrev: Men att uppställningsspåret "råkade försvinna" är ju en riktigt dålig nyhet. Kanske kan man finna en alternativ plats utanför KB eller BJ Passagen, eller varför inte utanför Riche, så att man enkelt kan kolla in resp. restaurangers menyer. :mrgreen:
...
Det är ändå bäst i långa loppet med samförstånd. Eller som Nalle Puh säger i TAO för Puh, "hoppas jag ".
Leffe
Vårt spår på Smålandsgatan har hittintills inte tillåtit parkerade bilar på ömse sidor spåret, utan att dessa fått stå på trottoarerna till viss del, för att spårtrafiken skulle kunna passera utan incidenter. Detta medför att ett uppställningspår i gatan där i så fall kräver ett annat spårläge för trafikspåret, men det vore fullt möjligt och trevligt! Redan tidigare var de två uteserveringarna (Dubliners gamla på norra sidan och KB: s på södra) "inom räckhåll" från en öppen plattform och undertecknad har vid tidigare kvällspassage (främst varma allsångskvällar) som trafikbiträde erbjudits förfriskning när vi stått i kön ut mot Birger Jarlsgatan.

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 27 april 2010 0:22
av LÅ1
Rapport från City:

I dag återgick alla(?) bussar till ordinarie körvägar runt Norrmalmstorg.

Nya hållplatsen Kungsträdgården på Kungsträdgårdsgatan började användas. (Men den ropades ut som Norrmalmstorg.)

Hållplats Nybroplan är också öppnad för bussarna. Alltså den ordinarie hållplatsen.
Lade där märke till en ny konstruktion av räcke som jag inte sett någon annan stans. Gissar att det egentligen är ramar för någon form av skivor. ser inte i nuläget ut att kunna bli lika vackert som den nu rätt vanligt förekommande varianten med gröna stolpar och glasskivor. Men man vet aldrig!

Utanför NK håller man på med spårläggningen. Det såg ut som om rälsen hade fullt med öglor eller krokar på sidan!? (Mitt på det som jag tror kallas liv.)

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 27 april 2010 10:50
av Jörgen_G
Jörgen_G skrev:
Jörgen_G skrev:Och så sker det saker i andra delar av staden som kan ha samband, även om det lika gärna kan vara OT:

Noterade nu på morgonen att man börjat bygga något som ser ut som en busshållplats på S:t Eriksgatan norrut omedelbart norr om hörnet med Pontonjärgatan. Samband med kommande busslinje 47/52/69-omläggningar?

mvh /Jörgen G
Jag var med all sannolikhet för snabb med mina slutsatser. Nu har de börjat gräva upp Pontonjärgatan fram till en kabelbrunn. Misstänker därför att det inte har direky med SL-trafiken att gör.

:oops:
Jag slängde iväg en fråga om linje 69 och fick svar för en stund sedan. Det var så pass intressant att jag återger det här:
Hej,

Tack för ditt e-brev.

Det är riktigt att det är omläggningar på gång när det gäller buss 69. Den kommer inte alls att trafikera Kungsholmen längre, utan kommer att köra sträckan Tomteboda - Blockhusudden. Sträckningen på Kungsholmen kommer i stället att trafikeras av en gammal bekant, nämligen linje 52, som återuppstår i ny form med sträckningen Fridhemsplan - Nybroplan.

De här förändringarna kommer att träda i kraft i samband med hösttidtabellen i augusti.
Påminner om 52:ans sträckning och ändhållplatser 1952-57 m a o.

/Jörgen G

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 27 april 2010 11:14
av Kantorn
Jörgen_G skrev: Jag slängde iväg en fråga om linje 69 och fick svar för en stund sedan. Det var så pass intressant att jag återger det här:
Hej,

Tack för ditt e-brev.

Det är riktigt att det är omläggningar på gång när det gäller buss 69. Den kommer inte alls att trafikera Kungsholmen längre, utan kommer att köra sträckan Tomteboda - Blockhusudden. Sträckningen på Kungsholmen kommer i stället att trafikeras av en gammal bekant, nämligen linje 52, som återuppstår i ny form med sträckningen Fridhemsplan - Nybroplan.

De här förändringarna kommer att träda i kraft i samband med hösttidtabellen i augusti.
Påminner om 52:ans sträckning och ändhållplatser 1952-57 m a o.

/Jörgen G
Och därmed är 47:ans dagar räknade. Jag undrar om den kommer att vara saknad... Men då försvinner väl 52:an igen när (om?) spårväg city blir färdig ända till Kungsholmen. Varför Nybroplan? Är det för att det är lättaste stället för både byte till spårväg och vändning av buss?

Tack för initiativet till kontakten!

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 27 april 2010 12:33
av Jörgen_G
Nja - tror inte att 52:an försvinner i o m etapp 2. Dess uppgift är att försörja delarna söder om Hantverkargatan. de berörs inte mycket av Spårväg City.

/Jörgen G

Re: Byggandet av Spårväg city

Postat: tisdag 27 april 2010 14:34
av Kantorn
Jörgen_G skrev:Nja - tror inte att 52:an försvinner i o m etapp 2. Dess uppgift är att försörja delarna söder om Hantverkargatan. de berörs inte mycket av Spårväg City.

/Jörgen G
Ja visst ja, så dum jag är.