MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
pellle skrev:I Karlbergs station finns det en skylt som visar gröna linjens tider för S:t Eriksplan. Har ingen koll på avståndet, men har för mig att det står 600 m. Nån som vet?
Kan detta vara rekordet? Skriver såhär:
IDTS-skylt placerad längst från den perrong vars trafik den visar: Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation.
Karlaplan skrev:Rakaste sträcka mellan två t-banestationer.
Ingen tycks ha nämnt Hötorget - Rådmansgatan. Den ser mycket rak ut för mig.
Svårt att bedömma. Många stationer ligger väl i linje. Medan spåren går i små krokar eftersom de går ihop mellan stationerna och sedan går isär igen för att ge plats åt perrongerna. Någon som har ett bra extremvärde på detta?
Karlaplan skrev:Nya förslag:
Minst trafikerade sträcka i form av antal passagerare per dygn. Borde vara nära ändstationer som t ex Hässelby - Hässelby Strand eller Farsta - Farsta Strand.
Det var et bra tips. Och lätt att kolla upp. Av alla 11 ändstationer är det Hjulsta som har minsta antal resande. 3.773 resande per dag enligt Stockholm under. (Näst minst är Norsborg med drygt 4.400. Flest antal resenärer på en ändstation har Ropsten med över 24.900 Föga förvånande!)
Alltså en ny extrem:
T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn
Föredrar att inte redovisa en så exakt siffra.
Karlaplan skrev:Minsta kurvradie i linjespår:
Hur var det med detta, daniel_s? Borde vara en av kurvorna vid "vinkelboda" Gissar på kurvan efter Stora mossen vid resa söder ut.
Karlaplan skrev:Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.
Underjordbroar finns det kanske några. Svåra att se dock!
Men mellan Liljeholmen och Hornstull finns en bro under vatten. (Tunneln ligger inte på botten hela sträckan.) Men det kanske finns flera sådana sträckor? Norrstöm?
Kan vi enas om ett nytt nytt unikum? Så här:
Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)
Karlaplan skrev:I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.
Men det är överspelat och hör till historien nu!
Jag var ute på promenad i dag och tänkte se hur det ser ut på Riddarholmen, och vattnet söder därom, nu när man håller på att bygga Citybanans tunnel. Då kom jag på en extrem. Tror det är en i alla fall! Motförslag mottages tacksamt. (Nåja, tacksamt, men är det fel så är det klart att jag vill få rätt info.)
T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.
Lägger in detta i listan nu. Rättar eller tar bort om jag får påpekande!
Extremer:
IDTS-skylt placerad längst från den perrong vars trafik den visar: Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation.
T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn
T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.
Unikum:
Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)