Sida 16 av 19

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: lördag 28 mars 2009 20:08
av Kantorn
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev: Katten också. Inget unikum där inte.
Möjligen:
Enda stället där tunnelbanan passerar ovanför två europavägar: Strax norr om Fruängen. :) Ännu mer krystat
Två Europavägar som dessutom är en väg! Om man nu inte definierar en motorväg som två enkelriktade vägar förstås! :)
Lite väl krystat!
Jag insåg det. Får väl komma på nåt annat i stället...

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 1:15
av MalteR
Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)

Bild

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 10:56
av djth
MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 12:07
av Rakt Fram
...och finns det nån mer station förutom Rissne som saknar IDTS-skylt i biljetthallen?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 12:25
av Daniel L
djth skrev:
MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?
Längsta avståndet mellan skylt och station torde vara de som sitter i SLs huvudkontors entre och visar tiderna för thorildsplan vilket är ca 500 meter... Svårslaget?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 12:58
av Traesk
Rakt Fram skrev:...och finns det nån mer station förutom Rissne som saknar IDTS-skylt i biljetthallen?
Är det inte så i Skarpnäck också?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 13:53
av pellle
Daniel L skrev:
djth skrev:
MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?
Längsta avståndet mellan skylt och station torde vara de som sitter i SLs huvudkontors entre och visar tiderna för thorildsplan vilket är ca 500 meter... Svårslaget?
I Karlbergs station finns det en skylt som visar gröna linjens tider för S:t Eriksplan. Har ingen koll på avståndet, men har för mig att det står 600 m. Nån som vet?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 14:09
av Karlaplan 1948
Rakaste sträcka mellan två t-banestationer.

Ingen tycks ha nämnt Hötorget - Rådmansgatan. Den ser mycket rak ut för mig.


Nya förslag:

Minst trafikerade sträcka i form av antal passagerare per dygn. Borde vara nära ändstationer som t ex Hässelby - Hässelby Strand eller Farsta - Farsta Strand.

Minsta kurvradie i linjespår:

Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.

I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 14:40
av Sparkfot
Rakt Fram skrev:...och finns det nån mer station förutom Rissne som saknar IDTS-skylt i biljetthallen?
Finns ganska många som saknar det, b.la Hagsätra,Rågsved, Bandhagen,Stureby,Sockenplan, Enskede Gård, Globen, osv.. Listan kan göras lång.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 17:41
av Kristofer
Karlaplan skrev: Nya förslag:

Minst trafikerade sträcka i form av antal passagerare per dygn. Borde vara nära ändstationer som t ex Hässelby - Hässelby Strand eller Farsta - Farsta Strand.
Kolla vilken ändstation som har minst antal påstigande passagerare, så vet du sedan.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 19:45
av LÅ1
MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
pellle skrev:I Karlbergs station finns det en skylt som visar gröna linjens tider för S:t Eriksplan. Har ingen koll på avståndet, men har för mig att det står 600 m. Nån som vet?
Kan detta vara rekordet? Skriver såhär:

IDTS-skylt placerad längst från den perrong vars trafik den visar: Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation.

Karlaplan skrev:Rakaste sträcka mellan två t-banestationer.

Ingen tycks ha nämnt Hötorget - Rådmansgatan. Den ser mycket rak ut för mig.
Svårt att bedömma. Många stationer ligger väl i linje. Medan spåren går i små krokar eftersom de går ihop mellan stationerna och sedan går isär igen för att ge plats åt perrongerna. Någon som har ett bra extremvärde på detta?

Karlaplan skrev:Nya förslag:

Minst trafikerade sträcka i form av antal passagerare per dygn. Borde vara nära ändstationer som t ex Hässelby - Hässelby Strand eller Farsta - Farsta Strand.
Det var et bra tips. Och lätt att kolla upp. Av alla 11 ändstationer är det Hjulsta som har minsta antal resande. 3.773 resande per dag enligt Stockholm under. (Näst minst är Norsborg med drygt 4.400. Flest antal resenärer på en ändstation har Ropsten med över 24.900 Föga förvånande!)
Alltså en ny extrem:

T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn

Föredrar att inte redovisa en så exakt siffra.

Karlaplan skrev:Minsta kurvradie i linjespår:
Hur var det med detta, daniel_s? Borde vara en av kurvorna vid "vinkelboda" Gissar på kurvan efter Stora mossen vid resa söder ut. :?:

Karlaplan skrev:Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.
Underjordbroar finns det kanske några. Svåra att se dock! :wink:
Men mellan Liljeholmen och Hornstull finns en bro under vatten. (Tunneln ligger inte på botten hela sträckan.) Men det kanske finns flera sådana sträckor? Norrstöm?

Kan vi enas om ett nytt nytt unikum? Så här:

Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)

Karlaplan skrev:I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.
Men det är överspelat och hör till historien nu!


Jag var ute på promenad i dag och tänkte se hur det ser ut på Riddarholmen, och vattnet söder därom, nu när man håller på att bygga Citybanans tunnel. Då kom jag på en extrem. Tror det är en i alla fall! Motförslag mottages tacksamt. (Nåja, tacksamt, men är det fel så är det klart att jag vill få rätt info.)

T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.


Lägger in detta i listan nu. Rättar eller tar bort om jag får påpekande!

Extremer:
IDTS-skylt placerad längst från den perrong vars trafik den visar: Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation.
T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn
T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.

Unikum:
Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 19:54
av LÅ1
Kristofer skrev:
Karlaplan skrev: Nya förslag:

Minst trafikerade sträcka i form av antal passagerare per dygn. Borde vara nära ändstationer som t ex Hässelby - Hässelby Strand eller Farsta - Farsta Strand.
Kolla vilken ändstation som har minst antal påstigande passagerare, så vet du sedan.
Jag gjorde så, och fick fram Hjulsta med minst antal resande. Verkar förstås fullt troligt.
Men rent teoretiskt skulle ju det kunna vara en mängd interna resor mellan Hjulsta - Tensta - Rinkeby, samtidigt som detta område har mycket lite resandeutbyte med övriga T-banenätet, och då skulle sträckan Rinkeby - Rissne kunna ha färre resenärer. Men som sagt, så är det bara rent teoretiskt. I alla fall i en stad med Stockholms struktur.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 22:56
av Zill
Karlaplan skrev:
Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.
Har inte den Röda Linjen en s k undervattensbro under Liljeholmsviken (mellan Liljholmen och Hornstull)?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 22:59
av Zill
Daniel L skrev:
djth skrev:
MalteR skrev:Längst avstånd mellan en IDTS-skylt och dess station (närmsta biljetthall) - c:a 145 m (Globen)
Hmm ja, kanske... Men hur långt är det vid Gärdet Norra och Hallunda?
Längsta avståndet mellan skylt och station torde vara de som sitter i SLs huvudkontors entre och visar tiderna för thorildsplan vilket är ca 500 meter... Svårslaget?
Hmm, visste inte att SL hadde huvudkontoret i närheten av Thorildsplan. Hadde för mej att SL hadde sina egna kontor vid Globen. Men - jag har inte varit i Sverige i flera år.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: söndag 29 mars 2009 23:01
av daniel_s
LÅ1 skrev:
Karlaplan skrev:Rakaste sträcka mellan två t-banestationer.

Ingen tycks ha nämnt Hötorget - Rådmansgatan. Den ser mycket rak ut för mig.
Svårt att bedömma. Många stationer ligger väl i linje. Medan spåren går i små krokar eftersom de går ihop mellan stationerna och sedan går isär igen för att ge plats åt perrongerna. Någon som har ett bra extremvärde på detta?
Strax efter plattformen vid Rådmansgatan mot Hötorget är det två kurvor, en högerkurva och en vänsterkurva. I motsatt riktning (eller rättare sagt på andra spåret) är det fyra olika kurvor. Vi skippar den sträckan, den är inte rakare än Abrahamsberg-Stora mossen som är den rakaste någon hittat hittills. En annan bra kandidat var Hallunda-Norsborg, men även den faller på att det är lite för många kurvor. Axelsberg-Örnsberg har också för mycket kurvor
Karlaplan skrev:I sidled förflyttade linjesträckor: Över Tranbergsbroar när T-banebron blyttades till egen bron från delad bro.
Här får vi ju lägga till Skogskyrkogården-Sandsborg, där linjen flyttades permanent i samband med att den nya viadukten över Nynäsvägen byggdes. Även runt Slussen har man flyttat omkring spåren en hel del i sidled under åren kring 1957.
LÅ1 skrev:Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation


Nja, mer än omkring 450 m är det väl ändå inte. Om det är fågelvägen vi räknar så är det tämligen dött lopp mellan den sträckan och sträckan från Lindhagensgatan 100 till Thorildsplan, däremot är den senare sträckan längre att gå.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 30 mars 2009 8:01
av Jörgen_G
Hötorget-Rådmansgatan - spåren är inte raka.

Däremot kan man se tågen när de står på Hötorgets station från norra delan av plattformsdelen för norrgående tåg på Rådmansgatan.

Är den möjligheten att se plattformen på en station från en annan på underjordssträcka unik? I så fall förslag på formulering:

Enda plats där man kan se mellan plattformarna på två intilliggande stationer på underjordssträcka - Från Rådmansgatan till Hötorget norrgående.

Nu undrar säkert vän av ordning varför man inte kan se mellan stationerna i motsatt riktning?
Jo - Rådmansgatans station är böjd i norra änden. Därför får man därifrån perfekt vinkel att se in i tunneln söderut. På Hötorget är plattformen rak och man får inte vinkeln som gör det möjligt att se upp mot Rådmansgatan. Detsamma gäller för plafformsdelarna för södergående tåg melllan stationerna. Eller har jag fel där?

/Jörgen G

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 30 mars 2009 10:05
av daniel_s
Om man kan se från A till B, så kan man rimligen också se från B till A. Annars är det något som inte stämmer...

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 30 mars 2009 10:25
av Jörgen_G
I det av mig relaterade fallet beror det på att Rådmansgatan har böjd plattform och Hötorget rak.

På norra, krökta, delen av Rådmansgatan kan man stå på plattformen och titta bort mot Hötorget och se stationen.

På Hötorget måste man luta sig ut över spåren för att se bort till Rådmansgatan. Eftersom jag är vanlig resenär i tunnelbanan gör jag aldrig sådant :wink: (Utom den gången då jag kollade varför man inte ser Rådmansgatan från Hötorgets plattform fast man ser Hötorget från Rådmansgatans :oops: )

:D /Jörgen G

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 30 mars 2009 23:37
av LÅ1
Karlaplan skrev:Underjordsbroar: På grön linje norrspår söder om slussen över röd linje och röd linje mellan Universitet och Tekniska Högskolan över blivande norra länken. Finns det fler broar på t-banan i underjorden? Sedan har vid S:t Eriksbron, under vägbana men ovan jord.
Zill skrev:Har inte den Röda Linjen en s k undervattensbro under Liljeholmsviken (mellan Liljholmen och Hornstull)?
:wink: Det skrev jag tidigare:
LÅ1 skrev:Underjordbroar finns det kanske några. Svåra att se dock! :wink:
Men mellan Liljeholmen och Hornstull finns en bro under vatten. (Tunneln ligger inte på botten hela sträckan.) Men det kanske finns flera sådana sträckor? Norrstöm?
Zill skrev:Hmm, visste inte att SL hadde huvudkontoret i närheten av Thorildsplan. Hadde för mej att SL hadde sina egna kontor vid Globen. Men - jag har inte varit i Sverige i flera år.
SL har flyttat till Lindhagesngatan 100. Inte långt från Hornsbergsgaraget. Närmaste T-banestation är Stadshagen, så där en 100 m norr ut! Detta är ett område som håller på att förvandlas just nu!

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Skylt vid Karlbergs station - ca 600 m från S:t Eriksplans T-banestation


Nja, mer än omkring 450 m är det väl ändå inte. Om det är fågelvägen vi räknar så är det tämligen dött lopp mellan den sträckan och sträckan från Lindhagensgatan 100 till Thorildsplan, däremot är den senare sträckan längre att gå.
OK! Tar bort den ur sammanställningen! (Tittar man noga i trådens rubrik så handlar det ju om extremer i T-banan, alltså inte vid eller runt T-banan.) :lol:

Jörgen_G skrev:Är den möjligheten att se plattformen på en station från en annan på underjordssträcka unik? I så fall förslag på formulering:

Enda plats där man kan se mellan plattformarna på två intilliggande stationer på underjordssträcka - Från Rådmansgatan till Hötorget norrgående.
Det är inga problem att se perrongen för södergående tåg vid Rådmansgatan när man står på Hötorgets perrong! Man kan ha full koll på när södergående tåg anländer och avgår därifrån!

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 31 mars 2009 18:57
av Jörgen_G
Tack för det beskedet LÅ1. Anade, som antytt, att jag inte hade hela sanningen klar för mig.

Återstår då om detta är enda underjordssträckan där det är möjligt att se mellan plattformen?

:D /Jörgen G