Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO skrev:
Just det tar den vi det här laget berömda "stomlinjerapporten" upp...
Och visar att en omställning till spårväg av 4an just avlastar TUB 1.
I och för sig, men inte säkert tillräckligt. Personligen tror jag att det behövs ytterligare en spårvägslinje, från Gullmarsplan rakt in i stan, för att det ska få optimal effekt. Någon sådan stomlinje finns inte idag (för vi har ju T-banan), så det blir lätt lite rundgång när man försöker diskutera det...
Tunnelbanan och buss/spårväg har två olika försörjningsuppgifter.
T-Bana: Gullmarsplan-City raka spåret. men om om man skall till Sofia-området då måste man byta till buss någonstans, antingen Skanstull och åka österut eller Slussen och åka tillbaka.
Buss/Spårväg förmodar jag Daniel menar skall gå mot Ringvägen och sedan tgamla 4'ans väg ned till Slussen och då slipper folk att byta.
-Per
Nu ska vi ta detta väldigt långsamt så du hänger med:
Jag tror inte Sofia-området är någon större målpunkt för resande från Gullmarsplan. Dessutom är Gullmarsplan en väldigt liten startpunkt för resande - däremot en stor bytespunkt. För den som kommer med tunnelbana söderifrån spelar det ingen roll om man byter vid Gullmarsplan, Skanstull eller Slussen.
Fast för dom som kommer med buss till Gullmarsplan är det ju praktiskt med direktförbindelser. Men då är som jag skrev tidigare Sofia-området en alldeles för liten målpunkt för att motivera en direktlinje...
/TKO
daniel_s skrev:Personligen tror jag att det behövs ytterligare en spårvägslinje, från Gullmarsplan rakt in i stan, för att det ska få optimal effekt. Någon sådan stomlinje finns inte idag (för vi har ju T-banan), så det blir lätt lite rundgång när man försöker diskutera det...
T-Bana: Gullmarsplan-City raka spåret. men om om man skall till Sofia-området då måste man byta till buss någonstans, antingen Skanstull och åka österut eller Slussen och åka tillbaka.
Buss/Spårväg förmodar jag Daniel menar skall gå mot Ringvägen och sedan tgamla 4'ans väg ned till Slussen och då slipper folk att byta.
-Per
Nu är du lite rolig Per! Du citerar mig och sedan händer exakt det jag förutspår i citatet... men jag förstår att det är med ett gott hjärta!
Ja, om det inte ska bli kuggstångsbana nedför Götgatan så är nog Ringvägen-Renstiernas gata rakaste vägen över Söder. Men det finns ju andra lösningar också, allt är möjligt om man inte kör fast i gamla tankebanor. Inte sant, Per?!
Nu hänger jag inte med, här tar jag Ditt parti, eller har jag missat vad Du menar?
Kuggstångsbana? Ja, går det i Trieste så varför inte .
Gamla tankebanor, är inte det vad Du föreslår?
Gullmarsplan - Gamla Gamla Skanstullsbron - Ringvägen - Renstiernas gata - Slussen. Där har det gått spårväg tidigare.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Per Lind skrev:
-Per
Nu är du lite rolig Per! Du citerar mig och sedan händer exakt det jag förutspår i citatet... men jag förstår att det är med ett gott hjärta!
Ja, om det inte ska bli kuggstångsbana nedför Götgatan så är nog Ringvägen-Renstiernas gata rakaste vägen över Söder. Men det finns ju andra lösningar också, allt är möjligt om man inte kör fast i gamla tankebanor. Inte sant, Per?!
Nu hänger jag inte med, här tar jag Ditt parti, eller har jag missat vad Du menar?
Gullmarsplan - Gamla Gamla Skanstullsbron - Ringvägen - Renstiernas gata - Slussen. Där har det gått spårväg tidigare.
-Per
Ja men då var det inte resandet från Gullmarsplan som motiverade linjerna... Utan den trafik som redan på 30-talet lades i tunnel!
Om vi ska ha en ny linje så kan den väl åtminstone få gå på nya bron?
/TKO
Per Lind skrev:Nu hänger jag inte med, här tar jag Ditt parti, eller har jag missat vad Du menar?
Nja, jag missförstod dig nog när du skrev att "Tunnelbanan och buss/spårväg har två olika försörjningsuppgifter". Men det gör detsamma, huvudsaken är att alla är överens
daniel_s skrev:
-Per
Ja men då var det inte resandet från Gullmarsplan som motiverade linjerna... Utan den trafik som redan på 30-talet lades i tunnel!
/TKO
Förstår inte varför det är så farligt och skrämmande att göra något man gjort förut?
Vilken bro man skall använda beror väl på var man skall vända?
Skall en ny vändpunkt byggas vid tunnelbanans utgång då är väl Gamla Skanstullsbron att föredra men skall man samutnyttja Tvärbanans plattformar så är det väl enklast att gå Gamla Gamla Skanstullsbron?
Vilket Daniel tänkt på får han uttala sig själv om.
Fördelen med att gå Gamla Gamla är att man kan dra en linje Nacka-Sickla-Ringvägen om behov finns.
Svänga höger eller vänster på Ringvägen, förbi Södersjukhuset, vänster på Hornsgatan, Över Västerbron .... är också ett alternativ men det beror på var resandeströmmarna finns. Kan nog tänka mig att många skulle byta från Tub 1 vid Gullmarsplan för att slippa åka runt och därmed avlasta City. Man skall nog inte heller vara så rädd för att dra spårväg ovanpå tunnelbanan då de betjänar så olika resenärskategorier.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Per Lind skrev:Nu hänger jag inte med, här tar jag Ditt parti, eller har jag missat vad Du menar?
Nja, jag missförstod dig nog när du skrev att "Tunnelbanan och buss/spårväg har två olika försörjningsuppgifter". Men det gör detsamma, huvudsaken är att alla är överens
Ja ska vi avlsuta kvällen med att alla är överens om allting?
Det känns så bra!
/TKO
Per Lind skrev:
-Per
/TKO
Förstår inte varför det är så farligt och skrämmande att göra något man gjort förut?
Vilken bro man skall använda beror väl på var man skall vända?
Skall en ny vändpunkt byggas vid tunnelbanans utgång då är väl Gamla Skanstullsbron att föredra men skall man samutnyttja Tvärbanans plattformar så är det väl enklast att gå Gamla Gamla Skanstullsbron?
Vilket Daniel tänkt på får han uttala sig själv om.
Fördelen med att gå Gamla Gamla är att man kan dra en linje Nacka-Sickla-Ringvägen om behov finns.
Svänga höger eller vänster på Ringvägen, förbi Södersjukhuset, vänster på Hornsgatan, Över Västerbron .... är också ett alternativ men det beror på var resandeströmmarna finns. Kan nog tänka mig att många skulle byta från Tub 1 vid Gullmarsplan för att slippa åka runt och därmed avlasta City. Man skall nog inte heller vara så rädd för att dra spårväg ovanpå tunnelbanan då de betjänar så olika resenärskategorier.
-Per
I all välmening:
Broarna vid Skanstull heter Skansbron, Skanstullsbron och Johanneshovsbron. (Äldsta till nyaste.) Gamla Skanstullsbron blir svårtytt innan man läser Gamla Gamla Skanstullsbron.
Skansbron öppnas ibland. Vet inte om det är i sådan omfattning att det blir problem för eventuell spårvagnstrafik.
Wiki-länk: Johanneshovsbron Därifrån länkas vidare till de andra två!
Per Lind skrev:
Håller med! Bara det inte görs slentrianmässigt och utan eftertanke de gånger som det är motiverat att studera alternativ!
Det är politiskt korkat att föreslå återuppbyggnad av en en gång nedlagd spårvägslinje. Hur bra sträckningen än är, så är det inget argument att det har funnits en sådan linje tidigare. Att använda det argumentet är lika smart som att t ex föreslå att motboken återinförs. "Det var ju inget fel på den idén". No kidding...
LÅ1 skrev:Skansbron öppnas ibland. Vet inte om det är i sådan omfattning att det blir problem för eventuell spårvagnstrafik.
Det är ändå en dum väg att dra spårvägen, tågen skulle fastna i bilköer. Skanstullsbron är bättre. Den har det också gått spårvagnar på, så även Per Lind torde kunna nöja sig med den idén!
Per Lind skrev:
Håller med! Bara det inte görs slentrianmässigt och utan eftertanke de gånger som det är motiverat att studera alternativ!
Det är politiskt korkat att föreslå återuppbyggnad av en en gång nedlagd spårvägslinje. Hur bra sträckningen än är, så är det inget argument att det har funnits en sådan linje tidigare. Att använda det argumentet är lika smart som att t ex föreslå att motboken återinförs. "Det var ju inget fel på den idén". No kidding...
Håller med! Det jag avsåg var att det inte är fel att bygga något som har funnits tidigare! Men man måste naturligtvis vara övertygad om att det är rätta lösningen nu och för framtiden!
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Skansbron öppnas ibland. Vet inte om det är i sådan omfattning att det blir problem för eventuell spårvagnstrafik.
Det är ändå en dum väg att dra spårvägen, tågen skulle fastna i bilköer.
Är inte helt insatt i kösituationen på den platsen! Men som Per skriver kan brovalet vara beroende av vart spårvägen skall ta vägen söder om Söder.
Köer kan ju ibland åtgärdas genom regleringar, men det brukar ju ge betydligt större köer på andra ställen!
Efter över 16000 (!) visningar av denna tråd har innehållet fjärmat sig rätt långt från ursprungets avsikt.
Jourmaster kommer att sätta streck för debatten inom ett dygn. Hugade debattörer rekommenderas att inleda nya ämnen om man vill fortsätta i någon särskilt intressant riktning.
Jourmaster skrev:Efter över 16000 (!) visningar av denna tråd har innehållet fjärmat sig rätt långt från ursprungets avsikt.
Jourmaster kommer att sätta streck för debatten inom ett dygn. Hugade debattörer rekommenderas att inleda nya ämnen om man vill fortsätta i någon särskilt intressant riktning.
Jourmaster
Antalet visningar och även antalet inlägg tyder på att det finns ett visst intresse för trafikpolitiska diskussioner även på detta forum. Om det sedan bör skapas ett särskilt underforum för detta tål att fundera på.
Jourmaster skrev:Efter över 16000 (!) visningar av denna tråd har innehållet fjärmat sig rätt långt från ursprungets avsikt.
Jourmaster
Antalet visningar och även antalet inlägg tyder på att det finns ett visst intresse för trafikpolitiska diskussioner även på detta forum. Om det sedan bör skapas ett särskilt underforum för detta tål att fundera på.
konstaterar
Thomas K Ohlsson
Jourmaster noterar önskemålet, trots att det är ställt på helt fel ställe.
För närvarande går det dock utmärkt att diskutera trafikpolitik under exempelvis "Allmänt om lokaltrafik". Däremot är generell trafikpolitik i en trådn om Koncession för Djurgårdslinjen inte helt enligt reglerna utan de ämnen som behöver diskuteras vidare får diskuteras i nya trådar.
Ferdinand skrev:Det här med spårfaktorn var intressant. Har inte hört talas om den förut.
På vilket sätt påverkar den resandet när man kan välja mellan buss och Roslagsbanan i nordostsektorn i Stockholm t ex. Jag trodde man oftare valde buss än Roslagsbanan där när man hade valmöjlighet.
Hur är det på Lidingö. Är det fler som åker med spårvagn än buss till Ropsten. T ex från Larsberg.
Göteborg med stort spårvägsnät har lägre andel kollektivresande jämfört med Stockholm med alla sina bussar. Hur kommer spårfaktorn in där?
Hur väljer folk att resa till Djurgården i Stockholm. Tar flest bussen eller spårvagnen när båda trafikeras? Speciellt lämpligt att få veta i denna tråd som rubriceras Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning.
Jag ställer inte frågor för att hoppa på någon, bara för att stilla min nyfikenhet över denna för mig mystiska spårfaktor.
Förresten, hur stor är spårfaktorn? 1,01? 1,5? 2?
Hoppas det fortfarande går att lägga till ett inlägg i denna jättetråd. Ferdinand hade lite frågor om den så kallade spårfaktorn, och det har skrivits litegrann om den i VTIs skrift Lätta Spår. Vidare höll Kollektivtrafikakademin i april 2003 ett seminarium, lett av KTH-professorn Karl Kotenhoff, där just den eventuella förekomsten av denna faktor diskuterades. På sidan fyra i detta nummer av VTI-publikationen Lätta Spår från år 2000 finns de då aktuella rönen beskrivna översiktligt. Om jag hinner ska jag kort beskriva vad utfallet av seminariet 2003 var. Har pappren hemma (om nu tråden fortfarande går att skriva i då, annars får det bli en ny) .
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...