Sida 15 av 18
Re: Status C30?
Postat: fredag 08 mars 2024 15:24
av Enceladus
Alstom ska leverera 20 ytterligare Movia C30-tåg till SL
Alstom skrev:Alstom, världsledande inom intelligent och hållbar mobilitet, har tillsammans med SL (Storstockholms Lokaltrafik) nått en överenskommelse om en option för 20 ytterligare tunnelbanetåg av modellen Movia C30, enligt det befintliga kontraktet. Det första avtalet, som undertecknades 2013, inkluderade en beställning av 96 tunnelbanetåg med en option på ytterligare 80. Kontraktet har utökats, och Alstom kommer att leverera totalt 116 tunnelbanetåg, eller 464 vagnar, som kommer att användas i Stockholms tunnelbanesystem.
C30-tunnelbanetågen körs för närvarande på den röda linjen i Stockholms tunnelbanesystem och ersätter gradvis de äldre C20-tågen på linjen. Dessa nya tåg är en del av en modernisering och kapacitetsökning för att möjliggöra för SL att transportera över en miljon passagerare dagligen. C30-tunnelbanetåget är nu godkänt för att användas på både de blå och gröna linjerna.
[...]
Tågen är också kända för sin avancerade teknologi och är utrustade med funktioner som så småningom kommer att möjliggöra förarlös drift. Tågen uppfyller stränga miljökrav och fokuserar på energieffektivitet och materialval, inklusive ullsätesöverdrag som kommer från Sverige.
Är det tänkt att C30 ska ersätta C20 på de blå och gröna linjerna?
Re: Status C30?
Postat: fredag 08 mars 2024 15:41
av daniel_s
Inte på Gröna linjen i vart fall.
Re: Status C30?
Postat: fredag 08 mars 2024 23:35
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: ↑fredag 08 mars 2024 15:24
[
Är det tänkt att C30 ska ersätta C20 på de blå och gröna linjerna?
Varför då ? Finns väl ingen anledning att i någorlunda överblickbar framtid etsätta C20 när de nu blivit föremål,för omfattande renovering och ombyggnad
Re: Status C30?
Postat: lördag 09 mars 2024 0:35
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 23:35
Varför då ? Finns väl ingen anledning att i någorlunda överblickbar framtid etsätta C20 när de nu blivit föremål,för omfattande renovering och ombyggnad
Kraven ökar hela tiden. C20F, C30, X60 och X15p har alla klimatanläggning, men inte C20U. Även Saltsjöbanans X25 får gissningsvis klimatanläggning.
Re: Status C30?
Postat: lördag 09 mars 2024 5:03
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: ↑lördag 09 mars 2024 0:35
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 23:35
Varför då ? Finns väl ingen anledning att i någorlunda överblickbar framtid etsätta C20 när de nu blivit föremål,för omfattande renovering och ombyggnad
Kraven ökar hela tiden. C20F, C30, X60 och X15p har alla klimatanläggning, men inte C20U. Även Saltsjöbanans X25 får gissningsvis klimatanläggning.
Klimatanläggning behövs knappast på blå linje. När tågen nu är nyss upprustade för stora pengar så vore det ju en enastående kapitalförstöring att skrota C20. C20F tycks redan vara ur trafik som uddafågel. C20U och C25 var tillfälliga littera under ombyggnaden. När alla är ombyggda, och det är väl väl nu, åtetgår littera till C20.
Re: Status C30?
Postat: lördag 09 mars 2024 5:35
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: ↑lördag 09 mars 2024 5:03
Klimatanläggning behövs knappast på blå linje. När tågen nu är nyss upprustade för stora pengar så vore det ju en enastående kapitalförstöring att skrota C20. C20F tycks redan vara ur trafik som uddafågel. C20U och C25 var tillfälliga littera under ombyggnaden. När alla är ombyggda, och det är väl väl nu, åtetgår littera till C20.
Ändå är det just blå linjen som ska få C30 efter att röda linjen har blivit enhetlig. Kan det bero på signalsystemet? Hur som helst behövs fler vagnar när vissa C20 plockas på reservdelar och tuben byggs ut till Barkarby, Arenastaden, Nacka samt Hagsätra. C20 har väl max 20 år kvar nu och det tar tid att beställa nytt.
Re: Status C30?
Postat: lördag 09 mars 2024 18:26
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: ↑lördag 09 mars 2024 5:35
Lennart Petersen skrev: ↑lördag 09 mars 2024 5:03
Klimatanläggning behövs knappast på blå linje. När tågen nu är nyss upprustade för stora pengar så vore det ju en enastående kapitalförstöring att skrota C20. C20F tycks redan vara ur trafik som uddafågel. C20U och C25 var tillfälliga littera under ombyggnaden. När alla är ombyggda, och det är väl väl nu, åtetgår littera till C20.
Ändå är det just blå linjen som ska få C30 efter att röda linjen har blivit enhetlig. Kan det bero på signalsystemet? Hur som helst behövs fler vagnar när vissa C20 plockas på reservdelar och tuben byggs ut till Barkarby, Arenastaden, Nacka samt Hagsätra. C20 har väl max 20 år kvar nu och det tar tid att beställa nytt.
Långsiktigt är en annan sak, det klart att även C20 har tjänat ut tids nog.
Blå linje behöver ett modernt signalsystem. Det är mycket knepigt att köra enkelspårstrafik i motriktning vid trafikstörningar.
Re: Status C30?
Postat: söndag 10 mars 2024 10:28
av Odd
Jag undrar om förmågan att köra enkelspårstrafik i sig motiverar ett byte av signalsystem. Hur ofta behöver man köra oplanerad enkelspårstrafik, egentligen? Vid planerad enkelspårstrafik så kan man lösa det med de rutiner som finns idag och om man skall vara ärlig, hur ofta finns det ens möjlighet att köra planerad enkelspårstrafik? Sena vardagskvällar?
Vi har ju sett gång på gång att ett "modernt" signalsystem, i alla fall inom SL-trafiken, i stort sett alltid har inneburit nedläggning innan utrullning eller en leverans som inte uppfyller de krav som ställdes vid upphandlingen. Det finns alltså en stor risk att tunnelbana 3 skulle få ett signalsystem som, likt det på tunnelbana 1, reducerade möjligheten till tät trafik i stället för att utöka den.
Nu är det väl så att det kanske är implementationsfasen som är det stora problemet. Det kanske till och med är så att ett byte av signalsystem på tunnelbanan måste göras under avstängd trafik, men om man skulle stänga av hela Tunnelbana 3 i två år bara för att byta signalsystem och garantera en leverans, det skulle bli en signifikant påfrestning på lokaltrafiken och ersättningsmöjligheterna. Visserligen kan man utnyttja pendeltågen och Tvärbanan mer som en del av ersättningstrafiken men de är ju rätt tungt belastade redan från början.
Re: Status C30?
Postat: söndag 10 mars 2024 13:41
av daniel_s
Om man verkligen vill ha dubbelriktad signalering på tunnelbana 3 så går det ju att komplettera det befintliga systemet, sträcka för sträcka, så att man får det. Behovet är dock mycket litet.
Att totalt byta ut hela systemet till ett ”modernt” innebär så mycket avstängningar både för själva bytet och för framtida uppgraderingar (och framtida utbyten när det framtida systemets livslängd är slut), att det faktiskt är helt meningslöst. Det är helt enkelt bättre att ta de störningar som blir någon enstaka gång då och då till följd av det nuvarande systemets begränsningar.
Re: Status C30?
Postat: söndag 10 mars 2024 16:47
av ADDE
Odd skrev: ↑söndag 10 mars 2024 10:28
Nu är det väl så att det kanske är implementationsfasen som är det stora problemet. Det kanske till och med är så att ett byte av signalsystem på tunnelbanan måste göras under avstängd trafik, men om man skulle stänga av hela Tunnelbana 3 i två år bara för att byta signalsystem och garantera en leverans, det skulle bli en signifikant påfrestning på lokaltrafiken och ersättningsmöjligheterna. Visserligen kan man utnyttja pendeltågen och Tvärbanan mer som en del av ersättningstrafiken men de är ju rätt tungt belastade redan från början.
Kanske bättre om man stänger av i sektioner istället för en hel bana? Fast det kanske blir ett projekt i sig...
Om SL är smarta när de upphandlar det här automatiska systemet de drömmer om för Gula linjen på ett sätt att man får option till att uppgradera de 3 befintliga banorna och framtida utbyggnader. Se till och ställ krav på leverantören man handlar upp i kontraktet så de garanterar att leverera signalsystemet flera decennier framåt.
Re: Status C30?
Postat: söndag 10 mars 2024 17:22
av Enceladus
ADDE skrev: ↑söndag 10 mars 2024 16:47
Om SL är smarta när de upphandlar det här automatiska systemet de drömmer om för Gula linjen på ett sätt att man får option till att uppgradera de 3 befintliga banorna och framtida utbyggnader. Se till och ställ krav på leverantören man handlar upp i kontraktet så de garanterar att leverera signalsystemet flera decennier framåt.
FUT förefaller ha lärt sig av SL:s tidigare misstag och tycks inte uppfinna hjulet på nytt. Gula linjen
verkar istället få Köpenhamns utmärkta system från Ansaldo.
Re: Status C30?
Postat: söndag 10 mars 2024 17:34
av daniel_s
Var står det? Länken visar inget annat än att de var närvarande på en mässa.
Re: Status C30?
Postat: måndag 11 mars 2024 12:27
av ADDE
Enceladus skrev: ↑söndag 10 mars 2024 17:22
ADDE skrev: ↑söndag 10 mars 2024 16:47
Om SL är smarta när de upphandlar det här automatiska systemet de drömmer om för Gula linjen på ett sätt att man får option till att uppgradera de 3 befintliga banorna och framtida utbyggnader. Se till och ställ krav på leverantören man handlar upp i kontraktet så de garanterar att leverera signalsystemet flera decennier framåt.
FUT förefaller ha lärt sig av SL:s tidigare misstag och tycks inte uppfinna hjulet på nytt. Gula linjen
verkar istället få Köpenhamns utmärkta system från Ansaldo.
jag undrar som daniel_s var det står någonstans? Vad jag vet har inte ens FUT satt igång arbetet med en upphandling av något signalsystem för Gula linjen då vi inte ens har någon järnvägsplan ännu.
Re: Status C30?
Postat: tisdag 12 mars 2024 16:43
av Sparkfot
2370 levererades igår eftermiddag.
Re: Status C30?
Postat: söndag 26 maj 2024 19:17
av Enceladus
Enceladus skrev: ↑lördag 09 mars 2024 0:35
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 23:35
Varför då ? Finns väl ingen anledning att i någorlunda överblickbar framtid etsätta C20 när de nu blivit föremål,för omfattande renovering och ombyggnad
Kraven ökar hela tiden. C20F, C30, X60 och X15p har alla klimatanläggning, men inte C20U. Även Saltsjöbanans X25 får gissningsvis klimatanläggning.
Var femte buss i SL-trafiken
saknar luftkonditionering, vilket möter stark kritik. Är inte behovet på gröna linjen ännu större? Notera att AC är standard på bilar...
Re: Status C30?
Postat: söndag 26 maj 2024 19:51
av mjtag
Hejsan!
Tog en sväng till Liljeholmen/Årstadal idag och hittade nylevererade C30 2375. Fler bilder finns på mitt Instagram för dom som är intresserade.
Ha det bra.
Re: Status C30?
Postat: måndag 27 maj 2024 1:29
av ADDE
Enceladus skrev: ↑söndag 26 maj 2024 19:17
Enceladus skrev: ↑lördag 09 mars 2024 0:35
Lennart Petersen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 23:35
Varför då ? Finns väl ingen anledning att i någorlunda överblickbar framtid etsätta C20 när de nu blivit föremål,för omfattande renovering och ombyggnad
Kraven ökar hela tiden. C20F, C30, X60 och X15p har alla klimatanläggning, men inte C20U. Även Saltsjöbanans X25 får gissningsvis klimatanläggning.
Var femte buss i SL-trafiken
saknar luftkonditionering, vilket möter stark kritik. Är inte behovet på gröna linjen ännu större? Notera att AC är standard på bilar...
Jo, Det brukar bli bastuvarmt i C20-vagnarna när det är varmt ute. Jag hade önskat att alla C30 körde på gröna linjen och alla C20 på blåa linjen och att röda linjen får blandade vagnar, kanske att man där prioriterade tursättning av C30 på linje 13 då Linje 14 går mest i tunnel.
Re: Status C30?
Postat: måndag 27 maj 2024 14:47
av twr
Så 116 tåg lika med 232 fordon. Hur kan de få det till ”464 vagnar”?
Re: Status C30?
Postat: måndag 27 maj 2024 20:48
av Lennart Petersen
twr skrev: ↑måndag 27 maj 2024 14:47
Så 116 tåg lika med 232 fordon. Hur kan de få det till ”464 vagnar”?
116 tåg blir 464 vagnar med 4vagnar i varje tåg.
https://news.cision.com/se/alstom-sveri ... l,c3942213 Vem säger 232? Ta gär med lite citattext så man vet vad du svarar på.
Re: Status C30?
Postat: måndag 27 maj 2024 20:56
av Lennart Petersen
ADDE skrev: ↑måndag 27 maj 2024 1:29
Jo, Det brukar bli bastuvarmt i C20-vagnarna när det är varmt ute. Jag hade önskat att alla C30 körde på gröna linjen och alla C20 på blåa linjen och att röda linjen får blandade vagnar, kanske att man där prioriterade tursättning av C30 på linje 13 då Linje 14 går mest i tunnel.
Då borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18