Sida 15 av 44
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 15:17
av Stefan Widén
Idag var det dags för lite körning för att säkerställa att allt var OK eftersom TRI spårväg har tagits i bruk.
Tyvärr fanns det ingen moderna att tillgå... utan vi fick ta denna

- Tce 511.jpg (131.18 KiB) Visad 4209 gånger
Sen vart det äntligen en modern ledig...

- Tce 611.jpg (163.03 KiB) Visad 4209 gånger
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 16:57
av JohanB
Tack för bilderna.
Noterar att CAF-loggan i fronten på 461:an är borta, gäller detta alla A35:or eller råkar loggan bara saknas på denna vagn?
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 18:45
av Leif A
nya delar i fronten efter sammanstötning men det saknas fortfarande vissa delar däribland logga
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 20:37
av twr
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -centralen
Det brukar sägas att SS äger rätten till namnet Djurgårdslinjen. Nu sägs här att spårvägen ska byta namn till det. Någon som vet om det stämmer?
Kommer den eventuella utbyggnaden genom NDS fortfarande kallas Spårväg City? Eller kommer man hitta på något spännande nytt namn för den?
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 21:06
av Anders Hanquist
Studsade också till inför den informationen. Som jag förstått det är "Djurgårdslinjen" ett produktnamn (eller kanske till och med varumärke) för trafiken med äldre vagnar med utgångspunkt Norrmalmstorg, alltså Linje 7N. Tycker mig ha läst det någonstans. Om nu hela banan ska heta Djurgårdslinjen så blir det svårare att särskilja dessa verksamheter. Och ska eventuella framtida utbyggnader av linjer i Innerstaden då också få egna namn?
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 21:16
av Stefan Widén
Namnfrågan jobbas det på..... men visst känns det som historien går igen.... skulle verkligen se fram mot att linjefärgen ändras till den autentiska blå/gul/röda färgerna som linjen hade innan SS tog över.

vilken brandfackla va....
Stolt fan av Djurgårdsvägen 124.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 22:15
av LÅ1
twr skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -centralen
Det brukar sägas att SS äger rätten till namnet Djurgårdslinjen. Nu sägs här att spårvägen ska byta namn till det. Någon som vet om det stämmer?
Kommer den eventuella utbyggnaden genom NDS fortfarande kallas Spårväg City? Eller kommer man hitta på något spännande nytt namn för den?
Svt skriver och säger att linjen förlängs till Centralen. Det är ju det den inte gör. Bara till T-centralen.
Re: Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 22:20
av twr
LÅ1 skrev:twr skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -centralen
Det brukar sägas att SS äger rätten till namnet Djurgårdslinjen. Nu sägs här att spårvägen ska byta namn till det. Någon som vet om det stämmer?
Kommer den eventuella utbyggnaden genom NDS fortfarande kallas Spårväg City? Eller kommer man hitta på något spännande nytt namn för den?
Svt skriver och säger att linjen förlängs till Centralen. Det är ju det den inte gör. Bara till T-centralen.
Kanske citerar de bara denna
http://www.mynewsdesk.com/se/moderatern ... en-2625716 som Enceladus lade in ovan. Finns risk att det bara är en förvirrad moderat som skrivit! Eller ska banan verkligen "förvandlas" till Djurgårdslinjen?
Spårväg City
Postat: torsdag 09 augusti 2018 23:39
av Olle
Eftersom banorna runt Stockholm brukar heta nått med -banan så borde linjen heta Djurgårdsbanan, men det låter ju inte riktigt bra.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 9:14
av Anders Hanquist
Detta har väl av tradition bara gällt förortsbanor, alltså de som går/gått utanför den centrala staden, ofta på egen banvall. På det sammanhängande innerstadsnätet hade man en gång linjenamn, innan de ersattes av nummer för mer än hundra år sedan.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 18:21
av daniel_s
Anders Hanquist skrev:Detta har väl av tradition bara gällt förortsbanor, alltså de som går/gått utanför den centrala staden, ofta på egen banvall. På det sammanhängande innerstadsnätet hade man en gång linjenamn, innan de ersattes av nummer för mer än hundra år sedan.
Precis, förortsbanorna hade ju (och har än idag) namn som är rätt entydigt kopplade till en gren av själva spåranläggningen, men inne i stan var det ju mer av ett nät där flera linjer gick på samma spår osv så där talade man säkert vid behov om "6:ans spår", "3:ans slinga" osv men i övrigt mest om gator.
Spårväg City har jag hela tiden tyckt vara ett fånigt namn, hellre borde det heta "innerstadsspårvägen".
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 19:59
av hgsldf
daniel_s skrev:Anders Hanquist skrev:Detta har väl av tradition bara gällt förortsbanor, alltså de som går/gått utanför den centrala staden, ofta på egen banvall. På det sammanhängande innerstadsnätet hade man en gång linjenamn, innan de ersattes av nummer för mer än hundra år sedan.
Precis, förortsbanorna hade ju (och har än idag) namn som är rätt entydigt kopplade till en gren av själva spåranläggningen, men inne i stan var det ju mer av ett nät där flera linjer gick på samma spår osv så där talade man säkert vid behov om "6:ans spår", "3:ans slinga" osv men i övrigt mest om gator.
Spårväg City har jag hela tiden tyckt vara ett fånigt namn, hellre borde det heta "innerstadsspårvägen".
Ja men Ni har ju svaret, veteranvagnarna hos SS får naturligtvis fortsatta att heta Djurgårdslinjen och de moderna vagnarna och linjerna får linjenummer, den nuvarande 7:an fortsätter tv att heta bara 7:an. Om den i framtiden skall heta 7D för Djurgården och 7V för Värtan det får väl framtiden utvisa. Huvudsaken att vi inser att alla nya (nygamla) spårvägslinjer skall ha ett linjenummer. Vi har pratat om att återinföra 4:an i årtionden, ingen har vad jag kommer ihåg försökt att döpa denna linje till något annat och så skall vi döpa alla spårvägslinjer i Stockholm framgent.
/Göran
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 20:25
av Stefan Widén
Frihamnslinjen blir linje 8...
Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...
Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce
7 Djurgårdslinjen
8 Frihamnslinjen
När fyran är byggd...
4 Ringlinjen
3 Sjukhuslinjen
2 Norrtullslinjen
1 Essingelinjen
6 Gasverkslinjen
5 Kungsholmslinjen
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen???
Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.
Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 20:36
av daniel_s
Stefan Widén skrev:Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Nu är ju inte det här Göteborg!
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 20:42
av hgsldf
Stefan Widén skrev:
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen???
Linje 15?
/Göran
Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.
Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 20:45
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:Stefan Widén skrev:Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Nu är ju inte det här Göteborg!
Stockholmare i Göteborg : ”dom sa jag skulle åka med den röde , nu har jag stått i en halvtimme och det kommer bara blå vagnar... ”
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 22:19
av Enceladus
Hur skulle ett spårvägsbaserat stomnät se ut i dagens Stockholms innerstad? De nuvarande stomlinjerna har ju anpassats efter bussens egenskaper. Utredningsstudien "Kollektivtrafikförsörjning av NDS"
skriver följande (sidan 44):
TF skrev:Den tidigare inriktningen att förlänga stombuss 4 till Loudden, som även anges i stomnätsplanen, bedöms därför ha alltför stora negativa konsekvenser för den redan hårt belastade linjen och har avfärdats som möjlig åtgärd.
Eftersom spårvagnar är mindre störningskänsliga så skulle stomlinjerna troligen vara längre. Linje 4 skulle kunna gå till Loudden istället för Radiohuset, och därmed behöver spårvägen på Strandvägen inte riskera att bli överbelastad. Jag kan faktiskt inte tänka mig en endaste stombusslinje som är lämplig spårvägskonvertera rakt av! Jag skulle istället utgå från den spårväg som finns och bygga ut den. Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan i Ropsten och fortsätter mot Stora Essingen västerut. Då blir den linjen klar. Det behövs också en tvärgående linje över Västerbron. Den rollen skulle linje 4 kunna axla samtidigt som den trafikförsörjer Loudden. Sedan kanske en linje mellan sjukhusen, men denna och ytterligare linjer skulle få vänta tills de mer angelägna linjerna börjar konkretiseras.
Re: Spårväg City
Postat: fredag 10 augusti 2018 22:21
av twr
Stefan Widén skrev:Frihamnslinjen blir linje 8...
Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...
Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce
7 Djurgårdslinjen
8 Frihamnslinjen
När fyran är byggd...
4 Ringlinjen
3 Sjukhuslinjen
2 Norrtullslinjen
1 Essingelinjen
6 Gasverkslinjen
5 Kungsholmslinjen
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen???
Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?
Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.
Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
Linje 8 går naturligtvis till Loudden. Linje 9 går till Ropsten/Aga. Linje 21 hela vägen till Gåshaga brygga.
Tre olika grenar, med fyra eller kanske fler linjevarianter, kommer det vara från T-Centralen.
Re: Spårväg City
Postat: lördag 11 augusti 2018 8:40
av Stefan Widén
Enceladus skrev:Hur skulle ett spårvägsbaserat stomnät se ut i dagens Stockholms innerstad? De nuvarande stomlinjerna har ju anpassats efter bussens egenskaper. Utredningsstudien "Kollektivtrafikförsörjning av NDS"
skriver följande (sidan 44):
TF skrev:Den tidigare inriktningen att förlänga stombuss 4 till Loudden, som även anges i stomnätsplanen, bedöms därför ha alltför stora negativa konsekvenser för den redan hårt belastade linjen och har avfärdats som möjlig åtgärd.
Eftersom spårvagnar är mindre störningskänsliga så skulle stomlinjerna troligen vara längre. Linje 4 skulle kunna gå till Loudden istället för Radiohuset, och därmed behöver spårvägen på Strandvägen inte riskera att bli överbelastad. Jag kan faktiskt inte tänka mig en endaste stombusslinje som är lämplig spårvägskonvertera rakt av! Jag skulle istället utgå från den spårväg som finns och bygga ut den. Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan i Ropsten och fortsätter mot Stora Essingen västerut. Då blir den linjen klar. Det behövs också en tvärgående linje över Västerbron. Den rollen skulle linje 4 kunna axla samtidigt som den trafikförsörjer Loudden. Sedan kanske en linje mellan sjukhusen, men denna och ytterligare linjer skulle få vänta tills de mer angelägna linjerna börjar konkretiseras.
Ja vist är det så att skall man bygga nytt så måste man ju optimera linjenätet och det gamla spårvägslinjerna och stombussarna ger ju en grund men tror även jag på att man måste våga tänka lite nytt. Men det spännande är att i huvudstråken är behovet i stort lika som i förra spårvägseran.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: lördag 11 augusti 2018 9:43
av hgsldf
Lennart Petersen skrev:
Stockholmare i Göteborg : ”dom sa jag skulle åka med den röde , nu har jag stått i en halvtimme och det kommer bara blå vagnar... ”
Men en Stockholmare borde ju vara luttrad vad gäller att vänta på spårvagnen, 51 år lämnar inget utrymme för otålighet

/Göran