Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan
Postat: onsdag 05 augusti 2015 22:34
Man kunne vel tenke seg en stor slinga som vi har på Stortinget i Oslo. Der kjørte vi 8 tog i kvarteret gjennom.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ja två ankomst och två avgångsspår vore lämpligt, men även om du inte får några korsande tågvägar på trafikspåret så kommer du att få det mellan plattformarna och vändspåren.twr skrev:Jag hoppas jag inte stoppade upp diskussionen genom att påpeka vilken trevlig ton den hölls i!
Jag tolkar det som att vi är relativt överens i att en tvåvånings 4-spårs säckstation är en rimlig lösning. Men vi är kanske inte helt säkra på att det är den sammantaget bästa lösningen.
Vad skulle den andra varianten vara? Om vändspåren ligger bakom, behöver man inte ändå två ankomst- och två avgångsspår?
Även jag tror på att behålla Näsbyparksgrenen till Östra station, även om de bägge långa grenarna i framtiden (på något vis) skulle få avvika in mot Odenplan/Centralen. Med den nya depån i Molnby och i förlängningen förhoppningsvis nya spår till Rimbo och Arlanda kan nybyggda fordon sättas in på de längre linjerna, medan den korta Näsbyparksgrenen kan få behålla dagens vagnar.Odd skrev:Själv tror jag på att man behåller ett litet Östra station där en av linjerna vänder, tex Näsbyparksgrenen, och att de övriga två vänder vid Odenplan.
För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Det går inte att få ihop projektet då. Eller snarare, det är ändå motiverat, men det är svårt att motstå frestelsen att finansiera halva projektet med att bygga nya bostäder på Östra station. Ni måste helt enkelt acceptera att Östra station inte finns länge när det här projektet genomförs. Inte ett enda spår eller växel så långt ögat kan nå. Allt annat är orealistiskt!Verspieder skrev:Även jag tror på att behålla Näsbyparksgrenen till Östra station, även om de bägge långa grenarna i framtiden (på något vis) skulle få avvika in mot Odenplan/Centralen. Med den nya depån i Molnby och i förlängningen förhoppningsvis nya spår till Rimbo och Arlanda kan nybyggda fordon sättas in på de längre linjerna, medan den korta Näsbyparksgrenen kan få behålla dagens vagnar.Odd skrev:Själv tror jag på att man behåller ett litet Östra station där en av linjerna vänder, tex Näsbyparksgrenen, och att de övriga två vänder vid Odenplan.
För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?ADDE skrev:Jag är förstås en stor anhängare av kantorns Idé och vill ju knyta näsbyparksgrenen med kistagrenen...
En annan tanke är ju att Näsby-park-tågen kan köra till Odenplan, och vända där, medan de övriga tågen fortsätter till Centralen. Det kan göras med en 4-spårig Centralstation och en 3- eller 4-stpårig Odenplan-Station för RB. Alternativt så kan nu Näsby-tågen vända vid Stocksund, där det 3:e spåret och ett plattform anläggs. Inge annan linje trafikerar hållplatsen ändå. (Men pga. det låga resandetalet så lär hållplatsen läggas ner ändå. Speciellt om Mörby Station flyttas närmare tunnelbanan och bussterminalen... Vore ju förresten bra ur kapacitetssynpunkt på själva banan.)
Det verkar finnas en busshållplats där som trafikeras av 601H. Sen, om man gör trafikala förändringar kan utfallet på "ha" vara olika före och efter omläggningen. I övrigt finns väl alltid de apostoliska riddjuren att tillgå.Kantorn skrev: Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?
Jag kan tänka mig att de som vill till Tekniska Högskolan kanske gnäller litegrand. De andra får ju direktpåstigning till Tunnelbanan antingen vid Mörby Centrum eller Danderyds sjukhus.2763 skrev:Det verkar finnas en busshållplats där som trafikeras av 601H. Sen, om man gör trafikala förändringar kan utfallet på "ha" vara olika före och efter omläggningen. I övrigt finns väl alltid de apostoliska riddjuren att tillgå.Kantorn skrev: Minns inte nu (och är för lat för att kolla) men har de som använder Stocksunds hållplats något alternativ?
När det gäller Näsbyparktågen så känns det för mig lite som att man tar bort deras möjlighet till direktresa in till centrum om de inte får följa med in. Att ha Tvärbana som huvudsakligt kollektivstråk är kanske rätt, men det förutsätter också att det i huvudsak stödjer de huvudsakliga resandemönstren som finns i Näsbypark.
Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.2763 skrev:Å andra sidan, alla kan inte ha direktresor till allt - men det är väl bra om den stora massan får så få byten som möjligt. För mig ser det också ut som att en förlängd kista-gren har både för och nackdelar. Om jag inte missminner mig ska kistagrenen terminera vid Helenelund. Därefter ska man då ta sig igenom tät villabebyggelse på sollentuna-sidan och över en relativt lång bro och en lång sträcka därefter återigen genom villabebyggelse på danderydssidan och så ska man ansluta till Ösby station på ett bra sätt med tanke på all bebyggelse och befintliga vägar behöver det inte vara helt lätt ...
//T
Ja, Solnagrenen till Danderyds sjukhus är det som har utretts. Kistagrenen är ADDE:s idé.Kantorn skrev:Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.2763 skrev:Å andra sidan, alla kan inte ha direktresor till allt - men det är väl bra om den stora massan får så få byten som möjligt. För mig ser det också ut som att en förlängd kista-gren har både för och nackdelar. Om jag inte missminner mig ska kistagrenen terminera vid Helenelund. Därefter ska man då ta sig igenom tät villabebyggelse på sollentuna-sidan och över en relativt lång bro och en lång sträcka därefter återigen genom villabebyggelse på danderydssidan och så ska man ansluta till Ösby station på ett bra sätt med tanke på all bebyggelse och befintliga vägar behöver det inte vara helt lätt ...
//T
Jag vilar min väska! (I rest my...) Det är något helt annat och aningens förbålt mycket klokare!Kantorn skrev: Fast den grenen hade jag ju inte tänkt mig då... Mitt förslag bygger på utbyggnad av Solnagrenen via Frösunda - Bergshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby. En spårbunden variant av 509 kan man säga.
Visst vore det det. Men det som behövs för det är ju en linje av något slag mellan Ropsten och Danderyds sjukhus (för att slippa byte till T-bana eller Roslagsbana). En spårväg från Solna och norr om Brunnsviken är ju en rätt stor omväg för folk mot Ropsten.ADDE skrev:Stämmer riktigt att Kistagrenen är min idé. Jag vill ju att Solnagrenen går via Södra Bergshamra och Universitetet till Ropsten och koppla samman med Lidingöbanan där. Det vore ju bra med en tvärförbindelse mellan Lidingö och Nordost även för kollektivtrafikresenärer, utan att de behöver göra vinkelbyten i Ömt.
Ett enkelt sätt att lösa det är att dra linje 201 till Danderyds sjukhus. Till exempel.Kantorn skrev:Visst vore det det. Men det som behövs för det är ju en linje av något slag mellan Ropsten och Danderyds sjukhus (för att slippa byte till T-bana eller Roslagsbana). En spårväg från Solna och norr om Brunnsviken är ju en rätt stor omväg för folk mot Ropsten.ADDE skrev:Stämmer riktigt att Kistagrenen är min idé. Jag vill ju att Solnagrenen går via Södra Bergshamra och Universitetet till Ropsten och koppla samman med Lidingöbanan där. Det vore ju bra med en tvärförbindelse mellan Lidingö och Nordost även för kollektivtrafikresenärer, utan att de behöver göra vinkelbyten i Ömt.
Det har utretts också. Det finns en del poänger, men också en del utmaningar:Odd skrev: För länge sedan var min tanke/skiss på det hela att RB skulle gå längs Värtabanan och sedan in på pendeltågens snart gamla spår vid Karlberg och sedan till spår 13-16 på Centralen. Antingen genom att moderna roslagsbanevagnar skulle kunna gå på både likström och växelström eller att man har helt skild likström hela vägen.
Tack!gbd skrev:ping twr.
Hade du lagt ut denna lank? Hursomhelst, vatten på din kvarn:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... ektorn.pdf
twr skrev:Tack!gbd skrev:ping twr.
Hade du lagt ut denna lank? Hursomhelst, vatten på din kvarn:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... ektorn.pdf
För den som är intresserad, läs gärna bilaga 15 på denna länk:
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -11-15.pdf
Där beskrivs hur det är tänkt att Roslagsbanan skulle trafikeras om den dras in till T-Centralen.
Ja, precis.gbd skrev:twr skrev:Tack!gbd skrev:ping twr.
Hade du lagt ut denna lank? Hursomhelst, vatten på din kvarn:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... ektorn.pdf
För den som är intresserad, läs gärna bilaga 15 på denna länk:
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -11-15.pdf
Där beskrivs hur det är tänkt att Roslagsbanan skulle trafikeras om den dras in till T-Centralen.
Som börjar på sidan 245 I dokumentet?