Re: Tvärbanan Kistagrenen
Postat: fredag 07 februari 2020 19:05
Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Har du sett gröna linjens trafikupplägg? Tågen går i ordningen 18 (Alvik), 19 (Hässelby strand) och 17 (Åkeshov). Detta betyder att två tredjedelar av alla resenärer till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand. Kostnaden att ändra tågföljden är marginell, men ingen bryr sig.Diripsi skrev:Är det ett bra trafikupplägg?
Det kan väl diskuteras om det är bra, men det är rimligen en tillfällig lösning. Alviks strand är helt enkelt första platsen det är möjligt att vända på.Diripsi skrev:Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Den senaste kommundialogen har information om Tvärbanans beläggning i maxtimmen (se sidan 40). Det finns fler resenärer än sittplatser från Luma till Gullmarsplan, från Årstafältet till Stora Essingen samt från Gröndal till Valla torg (förutom från Trekanten till Liljeholmen). Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har hög belastning i båda riktningar medan de andra sträckorna huvudsakligen har hög belastning i en riktning.twr skrev:Det kan väl diskuteras om det är bra, men det är rimligen en tillfällig lösning. Alviks strand är helt enkelt första platsen det är möjligt att vända på.Diripsi skrev:Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.
På sikt kommer Kistagrenen troligen gå åtminstone till Årstaberg. Sträckan mellan Alvik och Årstaberg, särskilt mellan Liljeholmen och Årstaberg tror jag, är den tyngst belastade.
Tack för länken. Det är ju tyvärr svårt att bedöma trafikupplägget när inte SL släpper detaljerad resandestatistik. Men det är ändå tveksamt om det är rimligt att ha samma turtäthet Solna-Alvik som Alvik-Sickla.Enceladus skrev:Den senaste kommundialogen har information om Tvärbanans beläggning i maxtimmen (se sidan 40). Det finns fler resenärer än sittplatser från Luma till Gullmarsplan, från Årstafältet till Stora Essingen samt från Gröndal till Valla torg (förutom från Trekanten till Liljeholmen). Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har hög belastning i båda riktningar medan de andra sträckorna huvudsakligen har hög belastning i en riktning.twr skrev:Det kan väl diskuteras om det är bra, men det är rimligen en tillfällig lösning. Alviks strand är helt enkelt första platsen det är möjligt att vända på.Diripsi skrev: Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?
På sikt kommer Kistagrenen troligen gå åtminstone till Årstaberg. Sträckan mellan Alvik och Årstaberg, särskilt mellan Liljeholmen och Årstaberg tror jag, är den tyngst belastade.
Informationen bör kanske tas med en viss nypa salt, men det är klart att belastningen är högre söder om Alvik än norr därom.
Och Trafikförvaltningen kommer inte att bryr sig så länge ingen granskar deras trafikplanering. Vilket ju i sin tur blir svårt att göra när de inte släpper detaljerad resandestatistik. Om statistiken fanns tillgänglig så att allmänheten kunde granska trafikuppläggen så skulle man ju ganska lätt kunna bevisa hur mycket bättre det hade kunnat bli med ett annat trafikupplägg för pendeltågen till exempel.Enceladus skrev:Ser du ett mönster? Ingen bryr sig om vissa tåg är överfulla medan andra är halvtomma. Om det är samma personer som planerar Tvärbanans trafikering så kan vi förvänta oss ett liknande trafikupplägg...
Nu får nu väl ändå lugna ner er lite. Enceladus konspirationsteorier är visserligen rätt underhållande men man behöver ju inte låta sig ryckas med i precis vad som helst.Diripsi skrev:Och Trafikförvaltningen kommer inte att bryr sig så länge ingen granskar deras trafikplanering. Vilket ju i sin tur blir svårt att göra när de inte släpper detaljerad resandestatistik. Om statistiken fanns tillgänglig så att allmänheten kunde granska trafikuppläggen så skulle man ju ganska lätt kunna bevisa hur mycket bättre det hade kunnat bli med ett annat trafikupplägg för pendeltågen till exempel.Enceladus skrev:Ser du ett mönster? Ingen bryr sig om vissa tåg är överfulla medan andra är halvtomma. Om det är samma personer som planerar Tvärbanans trafikering så kan vi förvänta oss ett liknande trafikupplägg...
I så fall blir det ju knappt någon förbättring jämfört med idag. Linje 110 går redan mellan Alvik och Bromma flygplats. I och för sig ska spårfaktorn inte underskattas. Linje 110 har dock bara 30-minuterstrafik. Möjligtvis går det att ta några resenärer från linjerna 112, 129 och 152, men potentialen är ändå ganska begränsad om det krävs två byten från Liljeholmen och Årstaberg.daniel_s skrev:Den första tiden kommer ju Tvärbanan till Bromma flygplats mest att ha karaktären av en extralinje utöver den vanliga trafiken, och tidtabellen lär få anpassas så att dessa vagnar inte stör rytmen på resten av banan alltför mycket. När linjen sedan förlängs åt båda hållen blir det ju en helt annan sak, då kan det säkert bli aktuellt med kopplade linjer, varannan gång hit och varannan gång dit osv.
Det är alltså i väntan på vidare förlängning, som planeras redan under nästa år.Enceladus skrev:I så fall blir det ju knappt någon förbättring jämfört med idag. Linje 110 går redan mellan Alvik och Bromma flygplats. I och för sig ska spårfaktorn inte underskattas. Linje 110 har dock bara 30-minuterstrafik. Möjligtvis går det att ta några resenärer från linjerna 112, 129 och 152, men potentialen är ändå ganska begränsad om det krävs två byten från Liljeholmen och Årstaberg.daniel_s skrev:Den första tiden kommer ju Tvärbanan till Bromma flygplats mest att ha karaktären av en extralinje utöver den vanliga trafiken, och tidtabellen lär få anpassas så att dessa vagnar inte stör rytmen på resten av banan alltför mycket. När linjen sedan förlängs åt båda hållen blir det ju en helt annan sak, då kan det säkert bli aktuellt med kopplade linjer, varannan gång hit och varannan gång dit osv.
Tack förresten!Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Mina GISSNINGAR:twr skrev:Tack förresten!Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Nästa fråga är förstås vad det blir för turtäthet. Och blir det 60 meters tåg redan från början?
Ja, det skulle inte förvåna om det blev så. Linje 129 har ju 15-minuterstrafik av tradition, trots att glesare trafik hade varit fullt tillräcklig. Det här trafikområdet har en tradition av överutbud.TKO skrev:Mina GISSNINGAR:
- 15-minuterstrafik vardagar. (Glesare trafik räcker kanske men framstår som lite löjligt...)
- 30-meterståg. (Det räcker kapacitetsmässigt)
Utan att ha räknat tror jag att det då räcker med 2 vagnar för denna trafik, frågan är om det finns två vagnar att avvara för detta? Ibland verkar vagntillgången lite ansträngd på Tvärbanan redan idag.
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Ja fyrhjuliga funkar även det men tar lite mer plats. Men fördelen är att man även får med trötta ungar.....
Ja men med goda kommunikationer och bra bärhjälp vill man ju utforska nya marker.....twr skrev:Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?