TKO skrev:
Är doktorn månne rådgivare åt Annie "jag kan inte säga ejjj" Lööv?
(Jag har tyvärr missat hur doktorn vill bemöta flygets CO2-utsläpp, men jag fruktar att det är av samma slag som "det borgerliga miljöpartiet" yrar om)
undrar
Thomas K Ohlsson
(som hoppas att jag har fel)
Min bästa ingenjör Ohlsson, jag anser det här vara ett ämne som föga lämpar sig för partipolitisering. Centerpartiet har jag aldrig haft någon kontakt med och vet inte vad de kan tänkas tycka om detta (och vet därför inte heller vad det kan vara ingenjörn anser att de ”yrar” om) - det intresserar mig faktiskt inte så mycket. En del av vad jag anser har jag uttryckt högre upp i tråden, men det är bra att ingenjörn nappar på detta så jag får möjlighet att vika ut mig ytterligare i ämnet. Först och främst vill jag framhålla att det här bara rör sig om inrikesflyget - det enda som har bäring på trådens huvudämne (utrikesflyget har jag ingen färdig lösning för, liksom inte heller beträffande kärnvapenupprustningen och regnskogsskövlingen, men det kanske kommer...

). Tyvärr kommer jag nog ändå att behöva ge den sittande regeringen en del sparkar på smalbenet.
Enligt min uppfattning rör det sig här om en kollision mellan två sinsemellan olika världsbilder: antingen ser man inrikesflyget som en nödvändig del av det svenska transportsystemet, som även i framtiden kommer att spela en viktig roll även i framtiden. Eller också ser man det som något ont som ska straffas ut med (ökande) skatter och/eller konkurreras ut med "höghastighetsjärnvägar". Jag tillhör förstås den förstnämnda skolan, men det innebär förstås inte att allt är frid och fröjd. Inrikesflyget släppte, enligt Naturvårdsverkets och SCBs statistik år 2016 ändock ut 553.000 ton koldioxidekvivalenter. En del saker måste alltså göras och dessa är inte på något sätt ömsesidigt uteslutande:
- Teknikutveckling
Flygplanstekniken utvecklas löpande, och det är angeläget att flygtrafiken använder bästa möjliga teknik. Ett exempel på motsatsen har vi fått se när nu Braathens, med hänvisning till "flygskatten" avstår från att ersätta sin befintliga flotta av Avro RJ85/100 med det mer bränsleffektiva Bombardier CS100.
https://www.svd.se/regeringens-flygskat ... rdkontrakt
Här hävdar ”miljövännerna” att det – som alltid - är fråga om ”skrämseltaktik”. Exakt vad som ligger bakom Braathen-styrelsens beslut får vi förstås inte veta, men det rör sig dock om en investering på ca. 3 miljarder kr. (och då ska man komma ihåg att Braathens nyligen fasat ut alla äldre turbopropplan och ersatt dem med den mer bränsleeffektiva flygplantypen ATR72-600, bara det en investering på 2 miljarder kr.)
- Beskattning
Beskattning är ett viktigt verktyg i statens verktygslåda, men den nuvarande "flygskatten" är felkonstruerad eftersom den inte ger flygbranschen något incitament att minska beroendet av fossilt bränsle. Skatten ska naturligtvis läggas på bränslet, inte på passagerarna, om det nu är en miljöeffekt man vill uppnå (lägg märke till att en sådan skatteutformning inte nödvändigtvis har något att göra med sådana dimmiga begrepp som ”kvotplikt”). En hel del talar för att det inte är så, skatten har ett i huvudsak fiskalt syfte - dvs. att dra in mer pengar till statskassan, eftersom man här har hittat en ny "skattebas". Se vidare denna insiktsfulla analys:
https://www.affarsvarlden.se/kronikor/c ... ta-6834329
Även Energimyndigheten för ungefär samma resonemang i sitt remissvar:
http://epi6.energimyndigheten.se/PageFi ... 170227.pdf
Ma.o. en ren konsumtionsskatt, även om den kan säljas in med dimridåer av typen "flyget måste bära sina miljökostnader" och lite floskler av typen ”men en flygskatt slår faktiskt mest mot höginkomsttagare i Stockholm och har en bra fördelningspolitisk profil”. Dessutom är skatten ett köttben till miljöpartiet, vars företrädare kan sitta och brösta upp sig i sådana här sammanhang:
https://www.svd.se/mp-kampar-for-tagen- ... ill-flyget
Mp måste ju ha åtminstone något att peka på – det har ju inte gått så bra under den snart gångna mandatperioden. Och det får ju för död och pina inte falla ur Riksdagen i höst....
- Motorbränslen baserade på förnybara råvaror
Ofta kallade biobränslen, eftersom det för närvarande inte finns något realistiskt alternativ till biologiskt producerade råvaror. Det är fullt realistiskt att tro att inrikesflyget kan drivas ”fossilfritt” till år 2030, men då krävs att skatteverktyget används ansvarsfullt för att bidra till att en inhemsk produktion av biobränslen kommer igång. Sedan beror det givetvis, som jag nämnde inledningsvis, på vilken syn man har på inrikesflyget. Det går alltid att hävda att pengar, lika väl som biobränsle behövs bättre någon annanstans – det brukar ofta vara sista försvarslinjen hos ”miljövännerna” att ex.vis hävda att ”det finns ingen klimatnytta alls med att använda biobränsle i flygmotorer”, vilket väl ska tolkas som ”vi prioriterar inte inrikesflyget utan tycker att andra transportslag är viktigare”. Tydligast kommer detta till uttryck hos miljöpartisten Arne Karyd, som tydligen varit någon form av utredare hos transportstyrelsen. 2013 satte han ihop detta aktstycke
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... trafik.pdf
ett bra exempel på cirkelresonemang, då han hela tiden utgår från det som skulle visas.
Mest bisarrt blir detta på sista sidan i rapporten, när Transportstyrelsen kritiserar rapporten för att redovisa en negativ inställning till användning av biobränslen för flyget, vilket Karyd viftar bort med följande eleganta sofism ”Det hävdas inte att luftfarten bör utestängas från användning av biobränsle eller att en sådan åtgärd skulle ha ett egenvärde, däremot att inkluderande av luftfarten saknar egenvärde”.
Flyget ska m.a.o straffas med skatter och biobränslet användas på annat håll. Märkligt nog tillhör Karyd inte de miljöpartister som vill se 320 km/tim som banstandard för ”de nya stambanorna”
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/de ... -med-16344
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ne ... yget-17605
Och det verkar ju vara att svära ordentligt i miljökyrkan. Höghastighetståg ska inte konkurrera ut (inrikes)flyget. Det behövs inte heller. (inrikes)Flyget ska straffas ut med andra medel.