Rödljuskörning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Rödljuskörning mm

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Tänk om polisen vore lika ivriga att bötfälla bilister som kör på cyklister där bilisten har väjningsplikt. Det har aldrig hänt mig de gångerna jag blivit påkörd, trots polis på plats. Tvärtom, har jag fått veta att jag fått skylla mig som cyklar. Undrar om de kör med samma resonemang mot kvinnor som blir våldtagna "skyll dig själv som går hemifrån".

Svaret är nog att poliser också är bilister och därmed inte är opartiska.
Jag håller med dig om att bilister som bryter mot väjningsplikt, med motivationen att det "bara" kommer en cykel, borde bötfällas.
Micki skrev:Det ser ut att vara en cykelöverfart vid övergångsstället när man ser på Google-länken. Jag antar att hon cyklade på den och inte på övergångsstället (som det stod i artiklarna). På ena sidan verkar cykelbanan försvinna helt (eller övergår till gångfartsgata).
Är reglerna olika vid cykelöverfart och övergångställe? Jag tror inte det spelar någon roll egentligen.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Kantorn skrev:Är reglerna olika vid cykelöverfart och övergångställe? Jag tror inte det spelar någon roll egentligen.
Jag vet inte om det skiljer regelmässigt (och om det gör det, i så fall hur mycket), men jag ville bara påpeka att det fanns en cykelöverfart där. "Cykla på övergångsstället" får det att låta värre/mer vårdslöst än att skriva "cykla på cykelöverfarten". (Fast jag vet dock inte om hon cyklade på cykelöverfarten eller övergångsstället.)
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Här är en aktuell artikell om cykelöverfarter:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-sk ... gle+Reader

Citat: "Regeringens cyklingsutredare, Europaparlamentarikern Kent Johansson (C), har flera drastiska förslag på hur cykeln ska premieras. /.../ Särskilda cykelöverfarter, där bilister måste stanna för cyklister, är ett av förslagen."
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

I artikeln står även:
Mot enkelriktat
Han öppnar också för att cyklister kan få cykla åt båda håll på en del enkelriktade gator om det markeras i vägen. Något som kan bli förvirrande, varnar polisen.
-Vi har i dag problem med cyklister som bryter mot reglerna. Att köra mot enkelriktat är det många som gör och om det blir tillåtet på vissa gator kan det vara svårt att förstå att man inte får göra det överallt, säger Anders Arvidsson, som jobbar med trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen.
Men det är konstigt uttalande av Polisen, eftersom det redan finns flera gator där cyklister får cykla "mot trafiken" tack vare att det markerats i vägen och med skyltar.
Här är ett exempel i Göteborg:
http://goo.gl/maps/tZpKj
Bilister får bara åka nerför backen, medan cyklister får åka både nerför och uppför backen (till höger).
@gbgcyklaren
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Micki skrev:
Kantorn skrev:Är reglerna olika vid cykelöverfart och övergångställe? Jag tror inte det spelar någon roll egentligen.
Jag vet inte om det skiljer regelmässigt (och om det gör det, i så fall hur mycket), men jag ville bara påpeka att det fanns en cykelöverfart där. "Cykla på övergångsstället" får det att låta värre/mer vårdslöst än att skriva "cykla på cykelöverfarten". (Fast jag vet dock inte om hon cyklade på cykelöverfarten eller övergångsstället.)
Rent tekniskt så saknas vägmarkeringen för cykelöverfart. M16. Så man kan ju undra om det är så att cykelbanan upphör innan korsningen eller efter. Det finns tyvärr ingen skylt som visar cykelbana upphör (om man inte vänder på huvudet och ser påbjuden cykelbana bakom sig då).

För väjningsreglerna spelar det dock mindre roll, högerregeln gäller ej om man kommer ut på en väg ifrån fastighet, terräng, cykelbana, gångfartsområde.
21 § 3 kap. Trafikförordning (1998:1276)

Det betyder dock inte alltid (men oftast) att man har väjningsplikt när man cyklar ut på ett övergångsställe. T.ex. här har trafikplanerarna lagt övergångsstället mitt i en t-korsning. Där har man företräde när man kommer ifrån höger (Kyrkogatan).
http://goo.gl/maps/E4R59

Vid korsningar samt vid utfart ur rondell så har cyklar på cykelöverfarter företräde mot "svängande fordon". Finns även vissa ställen där det finns skyltat andra regler, t.ex. väjning med stopp innan cykelbana.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Hur som helst, på Google-länken (http://goo.gl/maps/3p63U) såg det ut som en rätt farlig korsning. Den borde upphöjas för allas säkerhet.
@gbgcyklaren
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Micki skrev:Hur som helst, på Google-länken (http://goo.gl/maps/3p63U) såg det ut som en rätt farlig korsning. Den borde upphöjas för allas säkerhet.
Det behövs verkligen, speciellt när det är en garageutfart alldeles innan, om någon bil gasar på för att hinna ut på vägen så är det lätt hänt att de även missar gående på övergångsstället.

Alla korsningar med gågator borde vara upphöjda.
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Inge skrev:
miikos skrev: För väjningsreglerna spelar det dock mindre roll, högerregeln gäller ej om man kommer ut på en väg ifrån fastighet, terräng, cykelbana, gångfartsområde.
21 § 3 kap. Trafikförordning (1998:1276)

Det betyder dock inte alltid (men oftast) att man har väjningsplikt när man cyklar ut på ett övergångsställe. T.ex. här har trafikplanerarna lagt övergångsstället mitt i en t-korsning. Där har man företräde näan kommer ifrån höger (Kyrkogatan).
http://goo.gl/maps/E4R59

Vid korsningar samt vid utfart ur rondell så har cyklar på cykelöverfarter företräde mot "svängande fordon". Finns även vissa ställen där det finns skyltat andra regler, t.ex. väjning med stopp innan cykelbana.
Glöm det !

Inte bara därför att det aldrig är någon som har formellt företeäde, utan därför att utfartsregen gäller strikt. Kommer di från en cykelbana har du väjningsplikt. Alltid mot alla. Dock finns en slags hänsynsregel, dubbel väjningsplikt slulle man kunna säga, för fordonsförare som just kommit in på vägen. Från rondell vägkorsning eller annat. Det är ju rimligt dels wfterspm dessa fordon redan har låg fart dels eftersom cyklisten kan ha haft svårt att observera dem.
Ser nu att § 21 samt § 61 tar ut varandra. De använder dock snällare ord för "bilarna", de ska låta cyklister passera. Väjningsplikt nämns vist ej om är på vägen. Då måste det inofficiella "först eller stört först" gälla. Då får man hoppas att en hinner stanna i tid och att det är tydligt vem som åker först.

På en del ställen där det dock är skyltat väjningsplikt, och linjen är innan cykelöverfarten, så gäller skyltarna över trafikregel. (Sedan trafiksignal, hänvisning av polis/trafikledare).

Det skulle behövas säkrare cykelöverfarter som har lokal trafikföreskrift om företräde. Kanske inte på alla, men på en del stråk.
heasm

Inlägg av heasm »

Jag har tidigare förstått det som att fordon som lämnar en rondell har väjningsplikt mot cykelöverfarter.

För att illustrera med ett exempel från min pendlingsväg (det finns en svag spårvägsanknytning).

Se denna bild.

1. I rondellens övre vänstra hörn har fordon på väg ut ur rondellen väjningsplikt mot t ex cyklar. Stämmer detta?

2. I rondellens nedre vänstra hörn sitter det en "lämna företräde"-skylt (syns ej i fotot) innan cykelöverfarten. Jag antar då att fordon på väg in i rondellen har väjningsplikt mot cykelöverfarten. Stämmer detta?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tvärtom, bilist som svänger in på gata elelr väg, har väjningsplikt mot cykelöverfart. Oavsett om det är rondell eller inte. Däremot har de inte väjningsplikt på cyklister när de ska ut ur rondellen eller gatan.

Högerregeln som annars gäller mellan alla fordon, gäller helt plötsligt inte.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

[quote="Inge"]Nja att hajtänderna är indragna betyder ju inte per automatik väjningsplikt mot fordon på cykelöverfarten. Att man dragit in linjen beror antagligen på att man inte vill att fordon som väntar på fordon i rondellen skall stanna på cykelöverfart eller övergångsställe.

Klart att bilen har väjningsplikt om skylten och vägmarkeringen är före överfarten! Där är ju det regeln gäller.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Inge skrev:Från rondell vägkorsning eller annat. Det är ju rimligt dels wfterspm dessa fordon redan har låg fart dels eftersom cyklisten kan ha haft svårt att observera dem.
Trafikförordningen 3 kap. 61§ skrev:En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet /.../
heasm skrev:För att illustrera med ett exempel från min pendlingsväg (det finns en svag spårvägsanknytning).
Se denna bild.
Det ser ut som en rondell* som man kan köra rätt snabbt igenom. Jag tycker det ibland verkar som att det går att köra rätt så snabbt genom vissa rondeller. Särskilt om den har två filer - då genar en del bilister i en rakare kurva över båda filerna om de ska rakt fram, eller om rondellen är väldigt stor (stor diameter). En del snabba bilister som ska åt höger eller vänster i en rondell, nästan slirar och man ser hur hela bilen och föraren lutar åt ena hållet och däcken pressas samman.

Här är en annan läskig rondell över E20 nära Munkebäckstorget i Göteborg.
http://kartor.eniro.se/m/9xGng
Cyklister och gående och dylika kan bara färdas över motorvägen längs den högra halvan av rondellen . Inne i rondellen längst ner är det massa träd. Kommer man som cyklist uppifrån i bild, så skymmer dessa träd alla de bilar som kommer från vänster i bild i rondellen. De som ska ut ur rondellen högerut i bild, dyker ibland upp i väldigt hög fart bakifrån träden. Här gäller att ta det försiktigt.

*Lättare att skriva rondell än cirkulationsplats.
@gbgcyklaren
heasm

Inlägg av heasm »

Inge skrev:Nja att hajtänderna är indragna betyder ju inte per automatik väjningsplikt mot fordon på cykelöverfarten. Att man dragit in linjen beror antagligen på att man inte vill att fordon som väntar på fordon i rondellen skall stanna på cykelöverfart eller övergångsställe. Det är svårt att se på bilden om eventuella cyklar kommer från själva rondellen eller utfarter. Kommer de från utfarter såsom cykelbanor är det de som ensamma har väjningsplikt mot fordon som kör på den väg de väg de kör in på. Dvs fordon på väg mot rondellen.

Men det är ju Valhallavägen och vad jag kan minnas finns inga cykelfiler i rondellen där. Om du kör cykel misstänker jag att du kommit från någon utfart och har väjningsplikt.
Visst är det rondellen vid Hakberget i ena änden av Valhallavägen (Stockholm). Jag var kanske otydlig. Det går en cykelväg utanför/i anslutning till rondellen (till vänster i bilden, där övergångsställena är). I fall 2 är det alltså en skylt+hajtänder innan övergångsstället.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag ser fram emot de vägkorsningar som blir skyltade med väjningspliktskylt eller liknande, som visar att cyklister får "företräde" på dessa ställen. Det behövs på vissa cykelvägar som är "genomfart" för cyklister men där bilvägen inte är genomfart på samma sätt. Risken är dock att cyklister inte sackar in och tar hänsyn till korsande fordon på samma sätt som cyklister förutsätter att - och blir rabiesarga på när det inte sker att - bilister sackar in och tar hänsyn till korsande cyklister. Dessvärre är det nu så att samspelet mellan bilister och cyklister i trafiken ofta är uselt. Och ingen av fordonslagen är bättre än det andra.
Professionell tyckare
heasm

Inlägg av heasm »

Läser man hela §61 i kapitel 3 i Trafikförordningen (som Micki pekade på står det (min fetmarkering))
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
Det borde betyda att man som bilist skall lämna företräde för cyklister på cykelöverfart, dvs i mitt tidigare exempel skall fordon som lämnar rondellen uppe till vänster för att köra in på Valhallavägen lämna föeträde mot cyklister som kommer uppifrån i bilden och passerar cykelöverfarten uppe till vänster.

Den är rondellen är otäck även på ett annat sätt. Om man kommer nedifrån i bilden (nere till höger) på cykel och skall fortsätta rakt fram (Lindarängsvägen) fortsätter alltså cykelbanan till vänster om Lindarängsvägen (notera prickarna uppe i rondellen). Huvuddelen av biltrafiken i rondellen skall samma väg och här gäller det verkligen att cykla brett (ta stor plats) och visa tydligt med tecken vart man tänker cykla.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Cyklister brukar ofta ligga på botten av prioriteringsskalan (kanske tillsammans med rullstolsburna).

Här är ett bildexempel från Slussen i Stockholm (från bloggen Cyklistbloggen.se).

De fem bilarna har flera filer att välja mellan, medan 20-talet cyklister trängs på en dryg meter bred cykelbana. (Det ska tydligen gå en stenkant precis under cyklist nr 2 i djupled i bild, så resten av utrymmet till höger är till för de gående.)
Bild

Eller som journalisten Kertin Brunnberg uttrycker sig (också källa cyklistbloggen.se):
Cykelbanorna i Stockholms innerstad är utformade för att tillgodose fyra intressen.
1.Tillgodose bilarnas framkomlighet och parkeringsmöjligheter
2. Snöröjningens krav på enkelhet
3 Gåendes behov
4 Att det finns plats för skyltar, fordon och avspärrningar för gatuarbeten.
@gbgcyklaren
miikos
Kontakt:

Inlägg av miikos »

Vad tycks om denna förtydligande skylt som Gävle har infört?

Bild
Foto: Gefle Dagblad AB/Stéfan Estassy

Hade det varit bättre med den officiella väjningspliktsmärkerket, B1 eller B2 (stopp)?

Sedan kan man ju undra om skyltar ska finnas om de inte är nödvändiga. Känns som olyckorna snarare ökar om man ska lägga tid på att läsa liten text på massa skyltar.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Apropå rödljuskörning som tråden handlar om... För ett tag sedan råkade jag filma en cyklist som cyklar mot rött samtidigt som det står en polisbil på andra sidan korsningen:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/octobe ... lisen.html

I förra veckan la jag ut en cykelfilm från Brunnsparken - i rusningstrafik:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/octobe ... ektiv.html
Jag brukar cyklar förbi hållplatsläge B, och till och från den går det rätt mycket folk i bland.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hoppsan... Antagligen ett fall där det inte är nån idé för polisen att försöka stoppa cyklisten om denne inte är sugen på att få böter.

Man smiter väl inte så lätt från ett bankrån eller ett mord på cykel, men däremot skulle jag tro att det är busenkelt att smita från en rödljuskörning eller liknande, speciellt om man är klädd så att man kan smälta in som fotgängare om man dumpar cykeln runt nåt hörn eller så...
Låst