Sida 15 av 25
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 20 april 2010 19:09
av Björn Ehnberg
Stefan Widén skrev:Björn Ehnberg skrev:Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....
ÄÄ det härstammar från tiden då man trodde att A 32 skulle funka på Djl.
Stefan
Jag kan också säga äh...
Så du tror inte att det är Edilon som gör reklam för Edilon då?? De skiter väl i vilken vagntyp som kommer att användas. Dessutom är bilden tagen vid Sickla Kaj, sträckan där är lagd med Edilonspår, som du säkert vet.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: tisdag 20 april 2010 22:49
av Stefan Widén
Björn Ehnberg skrev:Stefan Widén skrev:Björn Ehnberg skrev:Edilon m.fl. gör lite renommésnyltning på Tvärbanan.....
ÄÄ det härstammar från tiden då man trodde att A 32 skulle funka på Djl.
Stefan
Jag kan också säga äh...
Så du tror inte att det är Edilon som gör reklam för Edilon då?? De skiter väl i vilken vagntyp som kommer att användas. Dessutom är bilden tagen vid Sickla Kaj, sträckan där är lagd med Edilonspår, som du säkert vet.
Ja visst är bilden därifrån och säker från något gammalt materila från det att tvärbanan byggdes. Men det som fick mig att säga "ÄÄ" var att det står "stockholm city" i destinationen.

Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: onsdag 21 april 2010 19:13
av Björn Ehnberg
Stefan Widén skrev:Ja visst är bilden därifrån och säker från något gammalt materila från det att tvärbanan byggdes. Men det som fick mig att säga "ÄÄ" var att det står "stockholm city" i destinationen.

Käre vän, hänger du inte med i massmedia. Så fort begreppet "spårväg" överhuvud taget ska illustreras i Stockholm(s län) använder man någon bild från Tvärbanan. Ja, t.o.m. i
Helsingborg gör man det. Nu tycker jag vi slutar denna pseudodebatt.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: torsdag 22 april 2010 23:35
av LÅ1
Dagens observation!
I dag har det varit kaos runt Nybroplan o östra delen av Hamngatan. Hamngatan har varit helt avstängd för fordonstrafik mellan Kungsträdgårds- och Norrlandsgatorna fram till Nybroplan i båda riktningarna. Samtidigt passade man på att gräva i Linégatan! Så att lämna Östermalm med bil var tydligen mycket svårt, om jag förstått radions trafikinformation rätt.
Och när jag gick runt lite grann i området på sena eftermiddagen så var det ett
lätt kaos.
Vid Nybroplan har man stängt av filen för vänstersväng in på Hamngatan. Tidigare har många bilar som kommer från Strandvägen gjort en U-sväng för att kunna svänga in på Nybrohamnen och vidare till Stallgatan.
Detta gick inte längre, om man inte körde på övergångsstället, alltså gjorde U-svängen över den yta där fotgängare skall kunna stå mitt i gatan. Och så var det många som körde.
(Tidiga i dag blev en man
misshandlad vid Nybroplan! Skulle inte förvåna mig om det hade en koppling till trafiksituationen.)
Många bilar valde att köra Smålandsgatan förbi Norrmalmstorg, dvs. rätt genom busshållplatsen. Inget ovanligt ens i normala fall, men i dag blev det kö även när ingen buss stod vid hållplatsen och blockerade trafiken.
Där Norrlandsgatan byter namn till Kungsträdgårdsgatan (och samtidigt korsar Hamngatan) fanns inga övergångsställen över Hamngatan. Man hade för en gångs skull satt upp skyltar som pekade ut de övergångsställen som fanns längre upp på gatan, resp nere vid Nybroplan. Naturligtvis var det massor av fotgängare som korsade gatan ändå, men bilisterna är vana och tar det lugnt.
Att man nu lägger asfalt upp till samma nivå som spårens överkant måste betyda att gatan snart kan öppnas för nästan normal trafik, antar jag. Men vissa arbeten återstår. Kantstenar på vissa ställen t.ex.
Tyvärr tycks trottoarerna på många ställen bli smalare än de var tidigare. T.ex. utanför McDonalds. Och där har det varit trångt redan tidigare, vissa tider!
Såg också att man nu fått upp kontaktledningen över spåret vid hållplatsen på Norrmalmstorg!
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 23 april 2010 7:48
av Signalisten
Om bara fler kunde lämna bilen hemma. Jag vet, det går inte alltid. Men jag tror många av dem skulle ha en kortare restid om man valde att åka kollektivt istället. Särskilt vad gäller östermalm/gärdet där det ofta är köer.
När tror ni att spåren är klara för provkörningar?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 23 april 2010 9:09
av Stefan Widén
Signalisten skrev:Om bara fler kunde lämna bilen hemma. Jag vet, det går inte alltid. Men jag tror många av dem skulle ha en kortare restid om man valde att åka kollektivt istället. Särskilt vad gäller östermalm/gärdet där det ofta är köer.
När tror ni att spåren är klara för provkörningar?
Japp köerna var extrema igår. Var tvungen att, efter att åkt upp till karlaplan och konstaterat att alla vägar verkligen var igenkorkade, åka tillbaka och jobba en timme.
Det magiska datumet för banan är den 7 juni då skall banan vara klar. I hallen är spår 1-4 klara, spår 5 och 6 är klara en månad senare.
/Stefan
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 23 april 2010 9:24
av Henrik Schütz
Hur långa är spåren i hallen efter ombyggnaden, (Ryms det en till vagn på varje spår) ?
HS
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 23 april 2010 10:25
av Stefan Widén
Henrik Schütz skrev:Hur långa är spåren i hallen efter ombyggnaden, (Ryms det en till vagn på varje spår) ?
HS
Spår 1-4 är ca 3 m längre dvs 61.5 och spår 5-6 är ca 63.5m. Om man har kreativa packningsmetoder kanske man kan få in en vagn till men till en början så utgår vi från de förhållanden vi haft för att slippa packningen som till viss del orsakat vissa småskador på vagnarna. Nu får vi gott om luft mellan vilket även skapar en bättre och säkrare arbetsmiljö.
Stefan
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 23 april 2010 17:39
av Odd
Enligt uppgift så är Hamngatan delvis öppnad mellan Nyp och Kungsträdgårdsgatan/Norrlandsgatan igen.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 23 april 2010 18:26
av Bernt Olsson
Någon som kan visa färska bilder från spårväg city? Eller ge tips om andra sajter. Hittar inget nytt på SL-sidan heller.
Har inte möjlighet att själv besöka huvudstaden ännu...
Mvh/European tram/trainspotter
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: fredag 23 april 2010 19:29
av Odd
.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 8:05
av carltram
Bernt Olsson skrev:Någon som kan visa färska bilder från spårväg city? Eller ge tips om andra sajter. Hittar inget nytt på SL-sidan heller.
Har inte möjlighet att själv besöka huvudstaden ännu...
Mvh/European tram/trainspotter
Här lägger jag ut bilder regelbundet:
http://carltram.jalbum.net/
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 20:11
av Bobjörk
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 20:21
av Bobjörk
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 20:35
av Bobjörk
Å de två sista bilderna:

- Hamngatan, sedd från Malmskillnadsgatan
- sparvag16.JPG (250.02 KiB) Visad 1315 gånger

- Här slutar spårvägen
- sparvag17.JPG (250.41 KiB) Visad 1315 gånger
Är det nån som vet vad kablarna är till?
Och vad gör den lilla spårstumpen där? Man lär ju knappast lägga två meter vignolräls på träslipers med Heybackbefästning vid Sergels Torg?
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 21:08
av stockholm79
Jag gissar på att det kommer stå en stoppbock på dem.
/or
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 21:25
av Bobjörk
stockholm79 skrev:Jag gissar på att det kommer stå en stoppbock på dem.
/or
Ja, känns logiskt ja. Lättare att ställa stoppbock på vignolräls än på gatudito.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 21:36
av Odd
Bobjörk skrev:...
Är det nån som vet vad kablarna är till?
...
Vattenburen markvärme.
Re: Byggandet av Spårväg city
Postat: lördag 24 april 2010 21:38
av Stefan Widén
Med lite tur är de oranga kablarna slangar som är för markvärmen. Men är lite svårt att se på fotona.
Stefan