Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald skrev:Jag tror knappast att M32 är billiga om man räknar in alla kostnader och räknar kostnaden per brukbar vagn. Att ha många vagnar stående betyder ju att man har stora kapitalkostnader till ingen nytta. Dessutom tar de upp plats i vagnhallarna som det också är ont om. Man har ju tvingats till provisoriet Slottsskogshallen för att få plats med alla vagnar och den skulle väl i princip kunna fyllas med obrukbara M32.
Inte nog med att de tar plats i vagnhallar och att kapitalkostnader tickar - att behöva köra de äldsta vagnarna innebär en klart högre kilometerkostnad, speciellt om man inte räknar in kapitalkostnaden för M32 i jämförelsen eftersom den ändå tickar oavsett om vagnarna rullar eller inte...
Det kan kanske vara läge att i en eventuell kommande upphandling lägga in nån slags avtal som gör att tillverkaren får pröjsa alla extrakostnader som uppkommer för att man behöver köra gamla vagnar istället för de nya om de nya inte håller vad de lovar under en relativt lång period, kanske 10 år?
För övrigt kan man väl spekulera kring sånt som att M31-vagnarna som får ny elektronik verkar funka finfint direkt efter ombyggnad, och att det då kanske nästan är läge att "göra en Leipzig" i form av att ta fram en egen vagntyp...
hej skrev:Någon som vet hur långt det är kvar innan 450 kan siktas i trafik?
Nej, det är det väl antagligen ingen som vet, men den såg väldigt "klar" ut sist jag såg den. Ingen plast på stolarna och förarplatsen hade fått alla tillbehör...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
hej skrev:Någon som vet hur långt det är kvar innan 450 kan siktas i trafik?
Nej, det är det väl antagligen ingen som vet, men den såg väldigt "klar" ut sist jag såg den. Ingen plast på stolarna och förarplatsen hade fått alla tillbehör...
Säkra källor från dig nyss över sms "olasand" är att 450 går som övningsvagn
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Enligt uppgift så rullade 29 av 50 vagnar idag. Ungefär där har det legat senaste tiden. Rekordet nedåt var 17 av 47 enligt obekräftad uppgift, samma dag så lär 110 av 118 pedalvagnar varit ute i trafik.
Det verkar dock så att serie 2 är lite mer driftsäkra än serie 1.
Även i torsdags (29:e mars, d.v.s. dagen efter du skrev ovanstående). Jag åkte med vagnen från Brunnsparken till Bellevue på kvällen, minns inte om den gick på L7 eller L11.
Idag kom vagn 456 till Rantorget. Jag råkade faktiskt komma precis när de skulle köra in på Rantorget och en gul vägtransportledare stoppade upp trafiken.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!