Har formulerat om en extrem, som jag själv skrev in i första inlägget.
Längsta avstånd från T-Centralen räknat i stationer: 20 - Hässelby Strand och Norsborg
Ändrade jag till
Längsta möjliga resa med T-bana från T-Centralen, räknat i stationer: 20 - Till Hässelby Strand eller Norsborg
Tycker att den nya formuleringen känns bättre och tydligare! Pekar mer ut just värdet 20, inte de två olika resmöjligheterna.
(Att jag använder T-Centralen som utgångspunkt är att den stationen känns som T-banans nav och mest centrala punkt.)
När jag skrev parentesen ovan så kom jag på en fråga till, som jag tror någon varit inne och nosat på utan att det blivit någon uppföljning.
Min fundering är följande:
Om man gör en ståltrådsmodell av T-banenätet. Var finns då tyngdpunkten där man kan fästa ett snöre och modellen balanserar?
Går förstås att göra i papper också, eller räkna ut teoretiskt. Hur man gör det sista har jag ingen aning om.
Det borde dessutom finnas mer än ett svar. Ett om man använder en korrekt karta som underlag, en annan om man använder SL:s officiella linjekarta.
Skall man använda en modell som speglar verkliga topografin så duger ingen pappmodell, för linjerna bör ju böjas till i alla tre dimensionerna! Eller?
Det här var mer en kul tanke, förväntar mig inget svar!
Men någon, mins inte vem, var inne på att utse en central punkt, men vet inte hur han (för det var säkert en han) menade.