Extremer i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av MalteR »

daniel_s skrev:Ja just det! Det går bra att köra Västra skogen-Rinkeby ToR olika vägar, sedan 1985.
OK!

Enda tur-och-retur-loop en vanlig dödlig resenär kan åka på i reguljär trafik utan att passera samma station mer än en gång:
T-Centralen ---(blå)--- Fridhemsplan ---(grön)--- T-Centralen

:)
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:
daniel_s skrev:
kildor skrev:Station med flest spärrlinjer: 3? (T-Centralen, Fridhemsplan, Hötorget)
Ropsten har faktiskt fyra, om man räknar med den öppna spärrlinjen från tåget (annars tre). Alvik har tre med motsvarande räknesätt. Vällingby södra har två spärrlinjer, så även där kan man tala om tre. Liljeholmen norra kan kanske beskrivas som en sammanhängande men väldigt krokig spärrlinje, vad säger linjedomaren?
Hmm... Nej, öppen övergång till annat trafikslag är väl inte en spärrlinje? I så fall har Liljeholmen ytterligare en... :roll:
Den är dock bara en utgång - man går inte IN i T-banan den vägen, och det fungerar alltså inte som en spärrlinje. Snarare är det så att bussarna kör in innanför spärrlinjen. I Ropsten finns det en uttalad spärrlinje, den är t o m markerad. Det är inte "öppen övergång" - man får inte gå över den utan gällande färdbevis.
kildor skrev:Men vilka skulle de tre spärrlinjerna i Ropsten vara? Bussterminalen, Hjorthagen, och?
Ingången i lidingöbaneänden har en spärrlinje från gatan (automatspärr) och en från tåget (öppen spärrlinje).
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:Ingången i lidingöbaneänden har en spärrlinje från gatan (automatspärr)
daniel_s skrev:Den är dock bara en utgång - man går inte IN i T-banan den vägen, och det fungerar alltså inte som en spärrlinje. Snarare är det så att bussarna kör in innanför spärrlinjen. I Ropsten finns det en uttalad spärrlinje, den är t o m markerad. Det är inte "öppen övergång" - man får inte gå över den utan gällande färdbevis.
Och på vilket sätt skiljer sig det från övergången i Liljeholmen? Även där måste man ha gällande färdbevis.
daniel_s skrev:Ingången i lidingöbaneänden har en spärrlinje från gatan (automatspärr) och en från tåget (öppen spärrlinje).
Hmm... är inte det bara en utgång - eller kan man gå in där också?
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

kildor skrev:
daniel_s skrev:Ingången i lidingöbaneänden har en spärrlinje från gatan (automatspärr)
daniel_s skrev:Den är dock bara en utgång - man går inte IN i T-banan den vägen, och det fungerar alltså inte som en spärrlinje. Snarare är det så att bussarna kör in innanför spärrlinjen. I Ropsten finns det en uttalad spärrlinje, den är t o m markerad. Det är inte "öppen övergång" - man får inte gå över den utan gällande färdbevis.
Och på vilket sätt skiljer sig det från övergången i Liljeholmen? Även där måste man ha gällande färdbevis.
daniel_s skrev:Ingången i lidingöbaneänden har en spärrlinje från gatan (automatspärr) och en från tåget (öppen spärrlinje).
Hmm... är inte det bara en utgång - eller kan man gå in där också?
Inpassering går bra genom spärrlinjen från gatan, men endast med periodkort. (Det finns en grind som går upp när man drar sitt periodkort -- jag vet inte huruvida man har fixat SL-Access där ännu, men jag tvivlar på det -- och det finns ingen annan möjlighet att passera förutom att göra sig väldigt, väldigt liten och åla sig in.)

En extrem jag tänkt på förut, och ni får ursäkta om den redan tagits upp:

Enda ändstation där tåg av mer än en linje vänder: Kungsträdgården
Ändstation med tätast trafik: Kungsträdgården

I rusningen åker ett tåg iväg från Kungsan var tredje minut, med undantag för några fyraminutersglappar som lagts in så tågen kan försöka hämta in mindre förseningar. Både linje 10 och 11 vänder där.

Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:
Nja, nu missbrukar du logiken till att tala om två olika saker. Vid Ropsten måste du ha gällande färdbevis för att gå IN i T-banan - vid Liljeholmen HAR du redan ett gällande färdbevis eftersom du kommer FRÅN T-banan.

Vid Liljeholmen kan du för det första inte gå in i T-banan från bussen, det är den viktigaste skillnaden. Därmed finns det ingen markerad spärrlinje (vilket det finns vid Ropsten). En annan logisk skillnad är att när du lämnar T-banan vid Ropsten och går över spärrlinjen i riktning mot tåget upphör din skyldighet att inneha gällande färdbevis, medan den i Liljeholmen följer med dig in på bussen - alltså har du inte gått över någon spärrlinje.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TimK skrev:En extrem jag tänkt på förut, och ni får ursäkta om den redan tagits upp:

Den har redan tagits upp, och jag har redan svarat:
daniel_s skrev:
MalteR skrev:Enda slutstation med fler än en linje: Kungsträdgården
Jag börjar känna mig som den elake opponenten och drar till med Hässelby strand som förekommer som annonserad slutstation både på 17, 18 och 19... :cheesygrin:
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Kungsträdgården - har också den djupast belagda fontänen.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kanske krystat:
Enda stället där tunnelbanan passerar ovanför europaväg: Strax norr om Fruängen.

(Jag tror det stämmer - i alla fall ett tag till...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:
kildor skrev:
Nja, nu missbrukar du logiken till att tala om två olika saker. Vid Ropsten måste du ha gällande färdbevis för att gå IN i T-banan - vid Liljeholmen HAR du redan ett gällande färdbevis eftersom du kommer FRÅN T-banan.
Hmm, men om du kommer från Lidingöbanan HAR man också ett gällande färdbevis. Eller?
daniel_s skrev:Vid Liljeholmen kan du för det första inte gå in i T-banan från bussen, det är den viktigaste skillnaden. Därmed finns det ingen markerad spärrlinje (vilket det finns vid Ropsten). En annan logisk skillnad är att när du lämnar T-banan vid Ropsten och går över spärrlinjen i riktning mot tåget upphör din skyldighet att inneha gällande färdbevis, medan den i Liljeholmen följer med dig in på bussen - alltså har du inte gått över någon spärrlinje.
Den skillnaden är väl snarast akademisk. Kommer du från tunnelbanan och ska du åka med Lidingöbanan så HAR du giltigt färdbevis och du måste HA giltigt färdbevis för att åka Lidingöbanan.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Kantorn skrev:Kanske krystat:
Enda stället där tunnelbanan passerar ovanför europaväg: Strax norr om Fruängen.

Nja, det finns väl en bro över E20 mellan Gärdet och Ropsten?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:

Katten också. Inget unikum där inte.
Möjligen:
Enda stället där tunnelbanan passerar ovanför två europavägar: Strax norr om Fruängen. :) Ännu mer krystat
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

MalteR skrev:Kungsträdgården - har också den djupast belagda fontänen.
Finns det överhuvudtaget någon annan T-baneperrong med fontän?
Fast då blir det snarare något unikt än en extrem. Men det känns som en krystad extrem om det inte finns någon annan fontän att jämföra med!
TimK skrev:Enda ändstation där tåg av mer än en linje vänder: Kungsträdgården
Har varit uppe förut. Och fått mothugg!
TimK skrev:Ändstation med tätast trafik: Kungsträdgården
Verkar rimlig! Jag skriver in den i sammanställningen (i trådens första inlägg).
Kantorn skrev:
kildor skrev:

Katten också. Inget unikum där inte.
Möjligen:
Enda stället där tunnelbanan passerar ovanför två europavägar: Strax norr om Fruängen. :) Ännu mer krystat
Två Europavägar som dessutom är en väg! Om man nu inte definierar en motorväg som två enkelriktade vägar förstås! :)
Lite väl krystat!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Läste nånstans att
Rissne - är enda stationen med vitt golv...
Mina bilder är ©Hannes R
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Har formulerat om en extrem, som jag själv skrev in i första inlägget.

Längsta avstånd från T-Centralen räknat i stationer: 20 - Hässelby Strand och Norsborg
Ändrade jag till
Längsta möjliga resa med T-bana från T-Centralen, räknat i stationer: 20 - Till Hässelby Strand eller Norsborg

Tycker att den nya formuleringen känns bättre och tydligare! Pekar mer ut just värdet 20, inte de två olika resmöjligheterna.

(Att jag använder T-Centralen som utgångspunkt är att den stationen känns som T-banans nav och mest centrala punkt.)

När jag skrev parentesen ovan så kom jag på en fråga till, som jag tror någon varit inne och nosat på utan att det blivit någon uppföljning.

Min fundering är följande:
Om man gör en ståltrådsmodell av T-banenätet. Var finns då tyngdpunkten där man kan fästa ett snöre och modellen balanserar?
Går förstås att göra i papper också, eller räkna ut teoretiskt. Hur man gör det sista har jag ingen aning om.
Det borde dessutom finnas mer än ett svar. Ett om man använder en korrekt karta som underlag, en annan om man använder SL:s officiella linjekarta.
Skall man använda en modell som speglar verkliga topografin så duger ingen pappmodell, för linjerna bör ju böjas till i alla tre dimensionerna! Eller? :)

Det här var mer en kul tanke, förväntar mig inget svar!

Men någon, mins inte vem, var inne på att utse en central punkt, men vet inte hur han (för det var säkert en han) menade.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Angående spärren i Ropsten:

Spärren från gatan upp till Lidingöbanan är ombyggd till två vändkorsspärrar (med SL access) och är inte längre en grind. Så man borde väl kunna se det som att Ropsten har 4 spärrar om man räknar med den öppna "spärren" från Lidingöbanan till T-banan. Det är väl visserligen inget som garanterar att man har giltig biljett bara för att man kommer från Lidingöbanan. Jag är osäker på om det fortfarande står "spärrlinje" innan rulltrappan upp till T-baneperrongen, ska kolla det nästa gång jag är där. Om det fortfarande står "spärrlinje" där skulle man också kunna se det som att ingången från Lidingöbanan och ingången från gatan är samma spärr. Bara en tanke. :P

Kom och tänka på en annan sak (vet inte om någon nämnt det redan):

Station med färst (minst antal) avgångar per vecka: Vreten

Borde inte det stämma? Vecka låter väl som ett bra tidsmått eftersom det är efter en vecka tidtabellerna upprepar sig, även om det säkert är sant att den har minst antal avgångar varje dag.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

daniel_s skrev:
TimK skrev:En extrem jag tänkt på förut, och ni får ursäkta om den redan tagits upp:

Den har redan tagits upp, och jag har redan svarat:
daniel_s skrev:
MalteR skrev:Enda slutstation med fler än en linje: Kungsträdgården
Jag börjar känna mig som den elake opponenten och drar till med Hässelby strand som förekommer som annonserad slutstation både på 17, 18 och 19... :cheesygrin:
Vilket innebär att Kungsträdgården "bara" är den ändstation med tätast trafik. :)
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

kildor skrev:Den skillnaden är väl snarast akademisk. Kommer du från tunnelbanan och ska du åka med Lidingöbanan så HAR du giltigt färdbevis och du måste HA giltigt färdbevis för att åka Lidingöbanan.
Tja, i och för sig finns det andra möjliga anledningar till att gå ner till Lidingöbanans vänthall. Du kan ha för avsikt att träffa någon som kommer från Lidingö med tåget, och ni kanske går genom vändkorsarna nerför trappan till gatan för att göra något helt annat. Hur som helst finns det egentligen ingen skyldighet att inneha giltigt färdbevis just nar du befinner dig i vänthallen. Tanken med vändkorsarna in till vänthallen är/var att stävja den ganska strida strömmen av trafikanter utan färdbevis som kom upp den vägen och ville åka tåget, och att i andra hand tillåta folk att komma in den vägen på kvällen bara de har färdbevis (tidigare brukade vi låsa dörren in till vänthallen från trappan kl. 20 för att förhindra just detta, och då var ju den inpassering stängd för alla, t.o.m. de med giltigt färdbevis).

Du kan inte på någon laglig väg komma in i vänthallen utan giltigt färdbevis, men jag vill påstå att det faktiskt inte finns någon skyldighet att inneha giltigt färdbevis just när du befinner dig där.

Mvh Tim
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Hmm, men om du kommer från Lidingöbanan HAR man också ett gällande färdbevis.
Nej, eftersom det finns en markerad spärrlinje räknar man inte fullt ut med det.
kildor skrev:Den skillnaden är väl snarast akademisk. Kommer du från tunnelbanan och ska du åka med Lidingöbanan så HAR du giltigt färdbevis och du måste HA giltigt färdbevis för att åka Lidingöbanan.
En akademisk skillnad är också en skillnad. Visering på Lidingöbanan sker ombord på tåget och det finns inget krav på att inneha giltigt färdbevis innan man går ombord, och inga specialregler för påstigning vid Ropsten (konduktören är t ex inte befriad från viseringsskyldigheten för passagerare som stigit på där, som bussföraren är vid Liljeholmen). Sedan zongränsen på bron försvann blev skillnaden lite mindre tydlig, men den som t ex åker på en kupongbiljett, vars stämpeltid gått ut, är utan giltig biljett i samma sekund som han/hon kliver över spärrlinjen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Om man gör en ståltrådsmodell av T-banenätet. Var finns då tyngdpunkten där man kan fästa ett snöre och modellen balanserar?
Går förstås att göra i papper också, eller räkna ut teoretiskt. Hur man gör det sista har jag ingen aning om.
Det borde dessutom finnas mer än ett svar. Ett om man använder en korrekt karta som underlag, en annan om man använder SL:s officiella linjekarta.
Skall man använda en modell som speglar verkliga topografin så duger ingen pappmodell, för linjerna bör ju böjas till i alla tre dimensionerna! Eller?
Någonstans har jag sett ett tidningsurklipp från ôrti år sedan där min farfar pekar ut Hälsinglands mittpunkt. Han var distriktslantmätare och räknade antagligen ut den på fritiden på en mekanisk räknemaskin, så visst går det, men idag skulle det förstås gå fortare. Med ett lämpligt program matar man bara in nätet, i två eller tre dimensioner, så har man strax svaret. (Något säger mig att man måste tillskriva linjen en "metervikt" för att modellen ska fungera - ett föremål som enbart består av linjer väger ju ingenting, och då blir det väl meningslöst att tala om en tyngdpunkt?)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Om man gör en ståltrådsmodell av T-banenätet. Var finns då tyngdpunkten där man kan fästa ett snöre och modellen balanserar?
Skall man använda en modell som speglar verkliga topografin så duger ingen pappmodell, för linjerna bör ju böjas till i alla tre dimensionerna! Eller?
Någonstans har jag sett ett tidningsurklipp från ôrti år sedan där min farfar pekar ut Hälsinglands mittpunkt. Han var distriktslantmätare och räknade antagligen ut den på fritiden på en mekanisk räknemaskin, så visst går det, men idag skulle det förstås gå fortare. Med ett lämpligt program matar man bara in nätet, i två eller tre dimensioner, så har man strax svaret. (Något säger mig att man måste tillskriva linjen en "metervikt" för att modellen ska fungera - ett föremål som enbart består av linjer väger ju ingenting, och då blir det väl meningslöst att tala om en tyngdpunkt?)
Hela landskap kan man lätt klippa ut och sedan med en spetsig penna eller knappnål komma fram till mittpunkten. Den kan väl definieras som så att hur du än drar en rak linje genom den punkten så är ytan lika stor på båda sidorna om linjen.

När det gäller T-banelinjer vet jag inte riktigt hur man går till väga. Men är det i två dimensioner så borde det fungera på samma sätt, men att längden av T-bane-linjerna blir lika lång på vardera sidan om den ritade linjen. (Blev två typer av linje där!) Och det är ju vid närmare eftertanke inte säkert att en sådan punkt hamnar i en T-banelinje. Så att ta fram det med en ståltrådsmodell går nog inte. Eller tänker jag fel? I sista antagandet eller i hela resonemanget?

Det kanske är bäst att glömma alltihop? Eller?
Skriv svar