Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:
daniel_s skrev:
Johan Eriksson skrev:Beklagar att han inte skriver här (liksom jag beklagar flera andra mycket kunniga som: Björn Sylvén, Kurt Hultgren, Thomas Johansson, Stellan Gustavsson, Richard Grönstedt, Jan Zetterberg mfl med mycket erfarenhet och goda objektiva argument, log in please!)
Har du någonsin funderat på varför de inte skriver här?
Enligt egen utsago fån dessa herrar på grund av några Besserwissers som alltid vet bäst.
-Per
Akta väggarna Per, de är av glas!
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Om du läser "stomlinjerapporten" så ser du att man använt ett kvarnitfierbart kriterium för att föreslå omställning till spårväg. Har du en annan åsikt om detta så är jag nyfiken på vad du har att föreslå...
Äh, kom igen nu. Det är så kostsamt och tråkigt att framställa statistik att det inte är lämpligt att argumentera utifrån vad statistiken visar. Det sistnämnda är nämligen klart beroende av vem som räknar och i vilket syfte. Om huvudbudskapet i en rapport är att man inte vill bygga någon spårväg så är det självklart att den inte innehåller en massa statistik som visar att det egentligen vore en bra idé att göra det.

Jag ger Johan en halv poäng för att han vägrar diskutera statistik (även om det naturligtvis främst beror på att han inte har tillgång till någon egen statistik) och uppmanar återigen spårvägslobbyn (inklusive Johan) att flirta MER med statistiknördarna och mindre med spårvagnsentusiasterna.
Har du läst det vi skriver om?
Rapportens slutsats är ju att man bör ställa om 4an till spårväg -eftersom det är den linje som har så mkt trafik att det vore lönsamt!
Det är lite tröttsamt att diskutera med dom som inte orkar ta reda på fakta [/b]innan dom skriver här...
/TKO
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
Per Lind skrev:
daniel_s skrev: Har du någonsin funderat på varför de inte skriver här?
Enligt egen utsago fån dessa herrar på grund av några Besserwissers som alltid vet bäst.
-Per
Du frågade och jag svarade.
Jag har diskuterat med flera av Herrarna ifråga varför dom - och andra kunniga personer, inte skriver i Forumet utan väljer inget eller Postvagnen.
Svaret är gemensamt för alla jag pratat med - antingen törs man inte framföra sina åsikter därför att man sitter på en post där man inte diskuterar ämnet ifråga eller så är det för mycket lekstuga med besserwissers som har sin åsikt klar och inte accepterar att andra kan ha avvikande erfarenhet och åsikter. Se bara drevet mot mig. Jag är inte ensam även om somliga tycks tro det.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:
daniel_s skrev:
Per Lind skrev: Enligt egen utsago fån dessa herrar på grund av några Besserwissers som alltid vet bäst.
-Per
Jag har diskuterat med flera av Herrarna ifråga varför dom - och andra kunniga personer, inte skriver i Forumet utan väljer inget eller Postvagnen.
Svaret är gemensamt för alla jag pratat med - antingen törs man inte framföra sina åsikter därför att man sitter på en post där man inte diskuterar ämnet ifråga eller så är det för mycket lekstuga med besserwissers som har sin åsikt klar och inte accepterar att andra kan ha avvikande erfarenhet och åsikter. Se bara drevet mot mig. Jag är inte ensam även om somliga tycks tro det.
-Per
En mycket enkel fråga:
- Vilka är dessa "Besserwissers" du talar om?
(Jag antar att du inte menar du "katolska" spårvägsförespråkarna...)
/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Har du läst det vi skriver om?
Rapportens slutsats är ju att man bör ställa om 4an till spårväg -eftersom det är den linje som har så mkt trafik att det vore lönsamt!
Det är lite tröttsamt att diskutera med dom som inte orkar ta reda på fakta innan dom skriver här...
Borde du inte försöka ta reda på vad jag menar, om du inte omedelbart förstår det? :P

Det Johan inte gillar i den där rapporten är väl att man inte rekommenderar omställning av fler linjer. Han är ute i ogjort väder, men det innebär inte automatiskt att han har fel!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Nja den främsta anledningen till deras frånvaro är bristande intresse och kunskaper i själva mediet, internetvana och lust att uttrycka sig i en "blög" vad de sagt till mig iaf. Några av dem är som sagt upptagna herrar men det betyder inte att det inte lobbar på annat sätt och via andra "kanaler"! :idea:
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Har du läst det vi skriver om?
Det är lite tröttsamt att diskutera med dom som inte orkar ta reda på fakta innan dom skriver här...
Borde du inte försöka ta reda på vad jag menar, om du inte omedelbart förstår det? :P

Det Johan inte gillar i den där rapporten är väl att man inte rekommenderar omställning av fler linjer. Han är ute i ogjort väder, men det innebär inte automatiskt att han har fel!
Ja inte lätt att förstå vad du menar.
Men du kanske precis som jag inte tar den här diskussionen på blodigt allvar?
Som van kollektivtrafikant så inser jag lätt att de andra stomlinjerna inte idag har resandesiffror som skulle motivera omställning till spårväg. Det måste vara svårare för alla dom som aldrig åker buss i Stockholm att ha en väl grundad uppfattning?!
/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
Per Lind skrev:
daniel_s skrev: Akta väggarna Per, de är av glas!
-Per
En mycket enkel fråga:
/TKO
Äsch, bry dig inte om det där sidospåret! Det verkliga svaret på varför de Johan räknar upp inte skriver här är ju, att de inte vill bli förknippade med "galningarna på Internet". De befarar, att någon av deras bekanta ska få syn på en diskussion där både de själva och några riktiga galningar figurerar, och sedan blanda ihop vem som skrivit vad och förlora förtroendet för vederbörande. Och farhågorna är säkerligen befogade, flera av de där farbröderna är över 60 år och deras jämnåriga bekanta blandar säkert ihop en massa grejer även om de inte vill erkänna det.

Sen finns ju förstås också det Per antyder, nämligen att vissa kräver att få stå mer eller mindre oemotsagda, och det är ju inte så lätt på nätet, särskilt inte om man har en dåligt underbyggd åsikt t ex om hur en "riktig spårväg" ska konstrueras.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:
Per Lind skrev: Du frågade och jag svarade.
-Per
En mycket enkel fråga:
/TKO
Äsch, bry dig inte om det där sidospåret! Det verkliga svaret på varför de Johan räknar upp inte skriver här är ju, att de inte vill bli förknippade med "galningarna på Internet". De befarar, att någon av deras bekanta ska få syn på en diskussion där både de själva och några riktiga galningar figurerar, och sedan blanda ihop vem som skrivit vad och förlora förtroendet för vederbörande. Och farhågorna är säkerligen befogade, flera av de där farbröderna är över 60 år och deras jämnåriga bekanta blandar säkert ihop en massa grejer även om de inte vill erkänna det.

Sen finns ju förstås också det Per antyder, nämligen att vissa kräver att få stå mer eller mindre oemotsagda, och det är ju inte så lätt på nätet, särskilt inte om man har en dåligt underbyggd åsikt t ex om hur en "riktig spårväg" ska konstrueras.
Ja just det... /TKO
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
TKO skrev:
Per Lind skrev: Du frågade och jag svarade.
-Per
En mycket enkel fråga:
/TKO

Ungdomen har ju alltid rätt och vet alltid bäst. Erfarenhet är något man kastar på soptippen annars är ju risken stor att någon äldre och visare person skall få credit för något och - ve och fasa - få rätt att det faktiskt fungerar bättre med erfarenhet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:
daniel_s skrev:
TKO skrev: En mycket enkel fråga:
/TKO

Ungdomen har ju alltid rätt och vet alltid bäst. Erfarenhet är något man kastar på soptippen annars är ju risken stor att någon äldre och visare person skall få credit för något och - ve och fasa - få rätt att det faktiskt fungerar bättre med erfarenhet.
-Per
Du Per - om du nu ska låta "gammal och vis" så använd inte uttryck som "få credit"... :?

Vilka historiska erfarenheter är det du vill framhålla som gör dina åsikter så värdefulla? /TKO
(Ja då är det självupplevda som gäller - annars är ju ditt argument värdelöst eller hur?)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Ja inte lätt att förstå vad du menar.
Hehe...
TKO skrev:Som van kollektivtrafikant så inser jag lätt att de andra stomlinjerna inte idag har resandesiffror som skulle motivera omställning till spårväg. Det måste vara svårare för alla dom som aldrig åker buss i Stockholm att ha en väl grundad uppfattning?!
Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Det är också skillnad mellan "ställa om fler stomlinjer till spårväg" och "inrätta fler spårvägslinjer i innerstaden". För att utreda behovet av fler spårvagnar bör man nog, förutom de viktigaste busslinjerna, även närmare undersöka belastning och resmönster i tunnelbanan. Det är ju inte helt säkert att busslinjerna är rätt dragna, och det vore lögn att påstå att det finns platser att erbjuda för lokala resor på T-bana 1 i rusningen.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
Hehe...
TKO skrev:Som van kollektivtrafikant så inser jag lätt att de andra stomlinjerna inte idag har resandesiffror som skulle motivera omställning till spårväg. Det måste vara svårare för alla dom som aldrig åker buss i Stockholm att ha en väl grundad uppfattning?!
Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Det är också skillnad mellan "ställa om fler stomlinjer till spårväg" och "inrätta fler spårvägslinjer i innerstaden". För att utreda behovet av fler spårvagnar bör man nog, förutom de viktigaste busslinjerna, även närmare undersöka belastning och resmönster i tunnelbanan. Det är ju inte helt säkert att busslinjerna är rätt dragna, och det vore lögn att påstå att det finns platser att erbjuda för lokala resor på T-bana 1 i rusningen.
Just det tar den vi det här laget berömda "stomlinjerapporten" upp...
Och visar att en omställning till spårväg av 4an just avlastar TUB 1.
(10 poäng för att du skriver "T-bana 1" och inte "grön linje"!)
/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

TKO skrev:
daniel_s skrev:
Hehe...
Just det tar den vid det här laget berömda "stomlinjerapporten" upp...
(10 poäng för att du skriver "T-bana 1" och inte "grön linje"!)
/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
daniel_s skrev:Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Det är också skillnad mellan "ställa om fler stomlinjer till spårväg" och "inrätta fler spårvägslinjer i innerstaden". För att utreda behovet av fler spårvagnar bör man nog, förutom de viktigaste busslinjerna, även närmare undersöka belastning och resmönster i tunnelbanan. Det är ju inte helt säkert att busslinjerna är rätt dragna, och det vore lögn att påstå att det finns platser att erbjuda för lokala resor på T-bana 1 i rusningen.
I och för sig, men inte säkert tillräckligt. Personligen tror jag att det behövs ytterligare en spårvägslinje, från Gullmarsplan rakt in i stan, för att det ska få optimal effekt. Någon sådan stomlinje finns inte idag (för vi har ju T-banan), så det blir lätt lite rundgång när man försöker diskutera det...
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:
daniel_s skrev:Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Det är också skillnad mellan "ställa om fler stomlinjer till spårväg" och "inrätta fler spårvägslinjer i innerstaden". För att utreda behovet av fler spårvagnar bör man nog, förutom de viktigaste busslinjerna, även närmare undersöka belastning och resmönster i tunnelbanan. Det är ju inte helt säkert att busslinjerna är rätt dragna, och det vore lögn att påstå att det finns platser att erbjuda för lokala resor på T-bana 1 i rusningen.
I och för sig, men inte säkert tillräckligt. Personligen tror jag att det behövs ytterligare en spårvägslinje, från Gullmarsplan rakt in i stan, för att det ska få optimal effekt. Någon sådan stomlinje finns inte idag (för vi har ju T-banan), så det blir lätt lite rundgång när man försöker diskutera det...
Det är en intressant tanke... frågan är hur den linjen skulle dras?
Om tvärbanan dras in till Slussen få man förmodligen en liten avlastning genom att resandet till/från Sjöstaden inte kommer att gå via Gullmarsplan....
/TKO
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
TKO skrev:
Tunnelbanan och buss/spårväg har två olika försörjningsuppgifter.
T-Bana: Gullmarsplan-City raka spåret. men om om man skall till Sofia-området då måste man byta till buss någonstans, antingen Skanstull och åka österut eller Slussen och åka tillbaka.
Buss/Spårväg förmodar jag Daniel menar skall gå mot Ringvägen och sedan tgamla 4'ans väg ned till Slussen och då slipper folk att byta.
-Per
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev: Ungdomen har ju alltid rätt och vet alltid bäst. Erfarenhet är något man kastar på soptippen annars är ju risken stor att någon äldre och visare person skall få credit för något och - ve och fasa - få rätt att det faktiskt fungerar bättre med erfarenhet.
-Per
Jaså? Så till skillnad från alla andra frågor så är denna frågan svartvit?
Du tycker inte att du faktiskt talar emot dig själv lite här.

Du brukar ju annars tala dig varm för att lära sig av andra och inte enbart förlita sig till egen erfarenhet. Här gör du precis tvärt om. Eller missförstår jag dig?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:
daniel_s skrev:Personligen tror jag att det behövs ytterligare en spårvägslinje, från Gullmarsplan rakt in i stan, för att det ska få optimal effekt. Någon sådan stomlinje finns inte idag (för vi har ju T-banan), så det blir lätt lite rundgång när man försöker diskutera det...
Tunnelbanan och buss/spårväg har två olika försörjningsuppgifter.
T-Bana: Gullmarsplan-City raka spåret. men om om man skall till Sofia-området då måste man byta till buss någonstans, antingen Skanstull och åka österut eller Slussen och åka tillbaka.
Buss/Spårväg förmodar jag Daniel menar skall gå mot Ringvägen och sedan tgamla 4'ans väg ned till Slussen och då slipper folk att byta.
-Per
Nu är du lite rolig Per! Du citerar mig och sedan händer exakt det jag förutspår i citatet... men jag förstår att det är med ett gott hjärta!

Ja, om det inte ska bli kuggstångsbana nedför Götgatan så är nog Ringvägen-Renstiernas gata rakaste vägen över Söder. Men det finns ju andra lösningar också, allt är möjligt om man inte kör fast i gamla tankebanor. Inte sant, Per?!
:wink:
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

TonyM skrev:
Per Lind skrev: Ungdomen har ju alltid rätt och vet alltid bäst. Erfarenhet är något man kastar på soptippen annars är ju risken stor att någon äldre och visare person skall få credit för något och - ve och fasa - få rätt att det faktiskt fungerar bättre med erfarenhet.
-Per
Jaså? Så till skillnad från alla andra frågor så är denna frågan svartvit?
Du tycker inte att du faktiskt talar emot dig själv lite här.

Du brukar ju annars tala dig varm för att lära sig av andra och inte enbart förlita sig till egen erfarenhet. Här gör du precis tvärt om. Eller missförstår jag dig?

//Tony
Ryck inte detta ur sitt sammanhang. Tack!

Daniel skrev "Och farhågorna är säkerligen befogade, flera av de där farbröderna är över 60 år och deras jämnåriga bekanta blandar säkert ihop en massa grejer även om de inte vill erkänna det." och jag svarade på det. I dagens samhälle är det tydligare än någonsin att efter 40 duger man ingenting till. Så har det väl i och för sig alltid varit - att ungdomen tror sig ha lösningar och all kunskap - men idag är det tydligare än någonsin.
Se bara på TV där man kastar ut alla som är över 60 för att få en ungdomligare profil och locka ungdomarna till TV'n en lördagskväll. Har dom inte begripit någonting (eller glömt hur det var när cheferna var unga) - ungdomar ser inte på TV en lördagskväll. Då roar dom sig med annat.
När man läser trådar på forum så är det ännu tydligare - bara de som är unga kan jnåt och har all erfarenhet som behövs. Gamla beprövade lösningar är inget värda, bara nyuppfinning gäller.
Jag har alltid sagt att man skall ta till vara på gammal kunskap och vidareutveckla denna tillsammans med yngre och ta till sig vad man kommer fram till. Blanda och plocka fram det bästa ur grytan.
-Per
Låst