Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev:Jag tycker det börjar kännas tjatigt med folk som klagar på tjat och folk som påpekar att tjatarna som klagar på tjatarna faktiskt kan välja att inte läsa den tjatiga tråden!
Jag tycker att allt är fel! Tacka vet jag mig själv!
En konsekvent ståndpunkt som man inte kan annat än sympatisera med!
Kantorn skrev:Naturligtvis ska hela stationen med uppåt 20 plattformsdelar ha samma namn. Folk vet ofta skilnad på "tunnelbana" och "tåg". Inte lika ofta ser ovant folk skillnaden på pendeltåg och regionaltåg. Och i båda fallen gäller det ovant folk. Vant folk hittar nog i alla fall.
Det hade funkat om T-centralen från början skulle hetat Centralstation, Centralen eller Huvudbangården. Men nu är det sedan 60 år två olika stationer, Centralstation och T-centralen och eftersom den nya pendeltågsstationen faktiskt byggs i T-centralen, och inte i Centralstationen, så kan inte jag förstå varför det skulle heta någonting annat än just T-centralen.
Odd skrev:Som jag pekade på tidigare, så blir det dessutom enklare med hänvisningar i de fall man stänger av pendeltågstunneln tillfälligt för tex arbeten mm och kör pendeltågen via Centralstationen. Då klarar man att hantera informationen till trafikanterna utan att det förvirrar mer än nödvändigt. Folk är trots allt inte så dumma, även om antalet tillfällen att motbevisa det förefaller inträffa tämligen ofta...
En sån ändring klarar man enklast med rejäla displayer som kan peka "gå ditåt", eller skylta "Pendeltågen är spårändrade till spår 13-16", och numrera djupstationen 21-24 och kanske lägga på en trea på tunnelbanans spår så att de heter 31-36 eller nåt liknande.
Det fina med ett gemensamt stationsnamn och gemensam spårnummerserie är att det räcker att skylta spårnummer åt olika håll (och framförallt tunnelbanan destinationer som idag, för pendeltågtunneln kan man ha fasta skyltar som säger "ordinarie spår för tåg mot...". Då kan man klämma upp trafikinfodisplayer som visar avgångar och spårnummer för alla delar av stationsområdet utspridda över hela stationsområdet.
På järnvägen har öst och sst aldrig hetat annat än vad de heter i dag, så vitt jag vet, att operan fram till härom året hette kungliga teatern, är ett faktum, precis som att stockholms södra alltid hetat så på järnvägen. Vad Inge kallar busshållplatsen på gatan utanför känns inte så spännande i sammanhanget,
Så som förklarats tidigare i denna tråd var och är det vanligt att stationer skyltas "Södra station", "Centralstation" eller liknande på den sida om stationen där det är självklart vilken stad man är i, alltså på gatusidan.
Din bild säger inte att stationen hette Södra station, för det gjorde den inte. Den har alltid hetat Stockholm södra *). Den säger enbart att man hade en skylt på gatusidan med Södra station.
Visa mig en tågtidtabell där det står Södra station. Visa mig en bild från plattformen där det står Södra station. Det kan du inte, därför att det finns inte och har aldrig funnits.
Mycket trevlig bild för övrigt, på en miljö som inte finns längre och som redan då bilden togs var på väg att försvinna. Den stationen var betydligt charmigare än dagens.
*) Med reservation för att den någon gång på 1860-talet kan ha hetat något i stil med "Stockholm, södra bangården". Det vet jag inte, och det är inte relevant för diskussionen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Inge, påsättochvis är den varumärkesskyddad, på så sätt att myndigheten Transportstyrelsen har fastslagit dess namn. Det är det namnet som gäller. Men som andra påpekar, vad den skyltas utåt mot gatan har inget med dess officiella registrerade beslutade namn.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Den här diskussionen dyker upp då och då och är mycket märkligt. Precis så här förhåller det dock:
Henrik Schütz skrev:På järnvägen har öst och sst aldrig hetat annat än vad de heter i dag, så vitt jag vet, att operan fram till härom året hette kungliga teatern, är ett faktum, precis som att stockholms södra alltid hetat så på järnvägen. Vad Inge kallar busshållplatsen på gatan utanför känns inte så spännande i sammanhanget,
HS
I bland kan man till och med läsa om att några "politiker" skulle ha "döpt om" Södra station till Stockholms södra. Det är fullständigt befängt och borde ha avförts från diskussionen för länge sedan. Däremot skyltas den i dag även utåt med "Stockholms södra", vilket kan ge upphov till en sådan teori om man bara jämför exteriörbilder.
När jag körde pendeltåg var det två ställen som hette en sak i tidtabellen, och linjeboken, men annonserades med andra namn på skyltar och resandeinfo mm.
Varför inte döpa stationen i city till framme, då de flesta skall gå av där...