Sida 14 av 44

Re: Spårväg City

Postat: måndag 06 augusti 2018 22:18
av Stefan Widén
Ja man kan alltid ha åsikter om vilka som skall få tillträde till gaturummet. Nu har man valt gående cyklister och kollektivtrafik. Längden på hållplatsen är tilltagen för att kunna möta de krav på trafik som kan förväntas när ihopkopplingen är gjord. Just nu klarar hållplatserna 40 m spv och två enkel eller en ledbuss. Men man kan tänka att man höjer upp plattformen för vid bussarna och bara kör 60 m spårvagn.

Självklart skall gestaltningar mm vara tilltalande och i stort tycker jag man lyckats. Vi får hoppas att folk respekterar och använder övergångsställen. Skulle staket dyka upp hoppas jag verkligen att man gör det estetiskt tilltalande, gärna med en konstnärlig utsmyckning. Tekniken för detta är tämligen enkel och billig. I en dator skapas ett mönster/motiv som sedan matas in i en vattenskärare och ut kommer en plåt som infattas i en bärande ram.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: måndag 06 augusti 2018 22:27
av LÅ1
hgsldf skrev:Varje ny snutt spårväg är naturligtvis positivt, men det man gjort här ser jag som en katastrof. Varför är spårområdet tilltaget för pendeltåg? Var är gräset? Var är gatuutrymmet för för övrig trafik, t ex handikappbussar och varutransporter? Har Enskedes Goebbels beordrat 30-40 m Tour de France banor på på båda sidor av gatan/spårområdet?
/Göran
Så breda cykelbanor är det inte. Men breda trottoarer, vilket nog behövs när halva bredden tas upp av uteserveringar. (Inget ont om uteserveringar, utan bara ett konstaterande.)
Cykelbanorna är tydligen alldeles för smala eftersom jag träffade på två cyklister, varav en kan betecknas som "fartdåre" på den södra trottoaren bara på den korta promenaden från Klara norra kyrkogata till Drottninggatan. Fast cykelbanorna är inte skyltade och målade ännu.

Där spårvagnarna vänder ser det ut att vara en upphöjning mellan spåren som kan vara svårforcerad för fotgängare som vill korsa gatan.
Enceladus skrev:Hållplatsen är inte riktigt färdig än. Senast jag kollade var spåren också blockerade på Hamngatan efter de första provkörningarna. När höstens tidtabeller börjar gälla den 20 augusti så kör linje 69 istället från Karlaplan.
På Hamngatan är där ett antal avstängningsgrindar, eller vad de heter, och så är luftledningen jordad. Men ingen blockering med betonghinder, byggbodar etc.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 06 augusti 2018 22:34
av LÅ1
Stefan Widén skrev:Ja man kan alltid ha åsikter om vilka som skall få tillträde till gaturummet. Nu har man valt gående cyklister och kollektivtrafik. Längden på hållplatsen är tilltagen för att kunna möta de krav på trafik som kan förväntas när ihopkopplingen är gjord. Just nu klarar hållplatserna 40 m spv och två enkel eller en ledbuss. Men man kan tänka att man höjer upp plattformen för vid bussarna och bara kör 60 m spårvagn.

Självklart skall gestaltningar mm vara tilltalande och i stort tycker jag man lyckats. Vi får hoppas att folk respekterar och använder övergångsställen. Skulle staket dyka upp hoppas jag verkligen att man gör det estetiskt tilltalande, gärna med en konstnärlig utsmyckning. Tekniken för detta är tämligen enkel och billig. I en dator skapas ett mönster/motiv som sedan matas in i en vattenskärare och ut kommer en plåt som infattas i en bärande ram.

Stefan
Men får nog vänta och se hur det blir med spårvagnar, bussar, cyklar och en mängd fotgängare. En stor del av de senare är förmodligen på väg till eller från hållplatserna. Det är egentligen inte för än all funktion är i gång som man verkligen ser hur det blir. Men efter vad man ser nu så kan det nog bli bra.

Apropå övergångsställen, blir det signalreglerade sådana? Det är ju den enda riktiga variant som gäller när det går spårvagnar. Är det ingen signalreglering så målar man ju inte ut några vita streck och sätter inte upp någon herr (eller fru) Gårman-skylt, då det kan få folk att tro att spårvagnarna har skyldighet att släppa över fotgängarna i stället för det omvända.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 06 augusti 2018 23:10
av Anders Hanquist
LÅ1 skrev:Där spårvagnarna vänder ser det ut att vara en upphöjning mellan spåren som kan vara svårforcerad för fotgängare som vill korsa gatan.
Har funderat lite över vilken funktion den har. Ser närmast ut att vara en plattform för personalen. Men eftersom det körs enkelvagnar går man väl inne i vagnen. Men att den är "svårforcerad" är väl ingen nackdel. Man ska väl inte korsa gatan just där, det finns ju ett ordentligt övergångsställe precis efter spårslutet.
hgsldf skrev: Varför är spårområdet tilltaget för pendeltåg?
Överdrivet påstående, men spårcentrumavsåndet ser brett ut, ja. Det kanske har att göra med framkomligheten för de bussar som också ska köras där.

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 07 augusti 2018 11:32
av BSB101
Anders Hanquist skrev:
hgsldf skrev: Varför är spårområdet tilltaget för pendeltåg?
Överdrivet påstående, men spårcentrumavsåndet ser brett ut, ja.
Inget nytt under solen utan som vanligt i hgsldfs inlägg. Detta och hans referenser till cykeltävlingar och 40 meter bredda cykelbanor säger med om skribenten än om verkligheten. Men om man inte har några sakliga argument kan man alltid dra till med några osakliga. Personer som gör det brukar dock inte "vinna" så många debatter i längden.

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 07 augusti 2018 21:45
av Hechtwagen
Misstänker starkt att plattformen vid vändspåren är en tjänsteplattform att gå på vid vändningar av multtåg.

Att resenärerns kan vara handikappade är naturligt men att hälsokollade spårvagnsförare behöver dessa vändbryggor på gatorna drar lite löjets skimmer över verksamheten! Är väl likadant på tvärbanan?

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 07 augusti 2018 22:09
av BSB101
Hechtwagen skrev:Misstänker starkt att plattformen vid vändspåren är en tjänsteplattform att gå på vid vändningar av multtåg.

Att resenärerns kan vara handikappade är naturligt men att hälsokollade spårvagnsförare behöver dessa vändbryggor på gatorna drar lite löjets skimmer över verksamheten! Är väl likadant på tvärbanan?
Ja, detta med en god arbetsmiljö "drar lite löjets skimmer över verksamheten", en bra karl reder sig ändå?

Ironi kan förekomma i inlägget.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 08 augusti 2018 8:36
av Stefan Widén
BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:Misstänker starkt att plattformen vid vändspåren är en tjänsteplattform att gå på vid vändningar av multtåg.

Att resenärerns kan vara handikappade är naturligt men att hälsokollade spårvagnsförare behöver dessa vändbryggor på gatorna drar lite löjets skimmer över verksamheten! Är väl likadant på tvärbanan?
Ja, detta med en god arbetsmiljö "drar lite löjets skimmer över verksamheten", en bra karl reder sig ändå?

Ironi kan förekomma i inlägget.
Det är väl alldeles utmärkt att ha plattformar vid vändspåren....

Sen övriga kommentarer om att det är löjligt med god arbetsmiljö, förpassar vi till skräpkorgen.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 08 augusti 2018 11:00
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:
BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:Misstänker starkt att plattformen vid vändspåren är en tjänsteplattform att gå på vid vändningar av multtåg.

Att resenärerns kan vara handikappade är naturligt men att hälsokollade spårvagnsförare behöver dessa vändbryggor på gatorna drar lite löjets skimmer över verksamheten! Är väl likadant på tvärbanan?
Ja, detta med en god arbetsmiljö "drar lite löjets skimmer över verksamheten", en bra karl reder sig ändå?

Ironi kan förekomma i inlägget.
Det är väl alldeles utmärkt att ha plattformar vid vändspåren....

Sen övriga kommentarer om att det är löjligt med god arbetsmiljö, förpassar vi till skräpkorgen.

Stefan
Ja, det är en av hr. Gäddas vanliga provokationer och ingenting att fästa något som helst avseende vid.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 08 augusti 2018 11:24
av LÅ1
Utanför vändspåren är det också en betongmur. Den är utformad så att den är ojämn på toppen. Antagligen för att försvåra för den som försöker gå på den. Lite svårt att beskriva, men från trottoaren ser det ut som om det är två rader med mycket låga pyramider med kvadratisk bas.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 08 augusti 2018 20:10
av Stefan Widén
Ja nu är det lite olyckligt att du nämnt denna konstruktion. Vi hade givetvis förberett en stor tävling då vi ville att folk skulle beskriva vad de såg och varför. Formen har en intressant förklaring och det är altså den vi söker. Jag ber alla som läser att tänka till och beskriva det så väl ni kan. Kan tänkas att det kommer att delas ut ett pris för om någon knäcker frågan och med en kanske poetisk inramning beskriver svaret. :D









Och för den som inte orkar vänta är överdelen sned för att ingen ska frestas att sitta på den och riska blir mosad av en skenande spårvagn :D

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 08 augusti 2018 20:17
av twr
Stefan Widén skrev:Ja nu är det lite olyckligt att du nämnt denna konstruktion. Vi hade givetvis förberett en stor tävling då vi ville att folk skulle beskriva vad de såg och varför. Formen har en intressant förklaring och det är altså den vi söker. Jag ber alla som läser att tänka till och beskriva det så väl ni kan. Kan tänkas att det kommer att delas ut ett pris för om någon knäcker frågan och med en kanske poetisk inramning beskriver svaret. :D









Och för den som inte orkar vänta är överdelen sned för att ingen ska frestas att sitta på den och riska blir mosad av en skenande spårvagn :D

Stefan
Kanske är det banans höjdprofil?

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 08 augusti 2018 20:56
av LÅ1
Stefan Widén skrev:Ja nu är det lite olyckligt att du nämnt denna konstruktion. Vi hade givetvis förberett en stor tävling då vi ville att folk skulle beskriva vad de såg och varför. Formen har en intressant förklaring och det är altså den vi söker. Jag ber alla som läser att tänka till och beskriva det så väl ni kan. Kan tänkas att det kommer att delas ut ett pris för om någon knäcker frågan och med en kanske poetisk inramning beskriver svaret. :D








Och för den som inte orkar vänta är överdelen sned för att ingen ska frestas att sitta på den och riska blir mosad av en skenande spårvagn :D

Stefan
Oj då! Det hade jag ju aldrig kunnat ana. :shock:
Jag har ju bara kollat på så där 8 m. avstånd, så att det skulle finnas en intressant förklaring till formen kunde jag inte gissa. Då är den kanske inte så symmetrisk som jag tyckte.
Jag får väl smyga över bussfilen, med risk för livet, och kolla lite närmare! :wink:

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 09 augusti 2018 10:30
av Enceladus
Smygpremiär av Spårväg Citys förlängning

Deltar gör bland annat radarparet Tamsons och Helldén!

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 09 augusti 2018 11:22
av twr
Enceladus skrev:Smygpremiär av Spårväg Citys förlängning

Deltar gör bland annat radarparet Tamsons och Helldén!
Tack för länken!

Ska Spårväg City "förvandlas" till Djurgårdslinjen??

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 09 augusti 2018 11:30
av Odd
Djurgårdslinjen (NK-expressen) är väl namnet och Spårväg City är projektet. Eller nåt sånt.

Nu går väl projektet Spårväg City in i att titta mer på utbyggnaden till Ropsten, misstänker jag.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 09 augusti 2018 11:39
av Hechtwagen
BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:Misstänker starkt att plattformen vid vändspåren är en tjänsteplattform att gå på vid vändningar av multtåg.

Att resenärerns kan vara handikappade är naturligt men att hälsokollade spårvagnsförare behöver dessa vändbryggor på gatorna drar lite löjets skimmer över verksamheten! Är väl likadant på tvärbanan?
Ja, detta med en god arbetsmiljö "drar lite löjets skimmer över verksamheten", en bra karl reder sig ändå?

Ironi kan förekomma i inlägget.
Det är väl högre att kliva ner från förarhytten till plattformen än från passagerardörrarna till gatan eller en normal cirka 13 cm hög refug som inte skapar en såväl fysisk som visuell barriär i gaturummet?

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 09 augusti 2018 11:46
av Hechtwagen
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:Misstänker starkt att plattformen vid vändspåren är en tjänsteplattform att gå på vid vändningar av multtåg.

Att resenärerns kan vara handikappade är naturligt men att hälsokollade spårvagnsförare behöver dessa vändbryggor på gatorna drar lite löjets skimmer över verksamheten! Är väl likadant på tvärbanan?
Ja, detta med en god arbetsmiljö "drar lite löjets skimmer över verksamheten", en bra karl reder sig ändå?

Ironi kan förekomma i inlägget.
Det är väl alldeles utmärkt att ha plattformar vid vändspåren....

Sen övriga kommentarer om att det är löjligt med god arbetsmiljö, förpassar vi till skräpkorgen.

Stefan
Ja, det är en av hr. Gäddas vanliga provokationer och ingenting att fästa något som helst avseende vid.[/quote]

Dina inlägg av denna sort är att betrakta som rena Björntjänster, hur har man gjort med vändplattformar i motsvarande system i andra länder? Du påminner i din konfrontativa angreppsretorik inte så lite om Björn Enberg vart han nu tagit vägen....

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 09 augusti 2018 12:16
av TKO
Väck inte den Björn som sover!

(Och se upp för gäddorna som lurar i vassen)

skojar
Thomas K Ohlsson

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 09 augusti 2018 12:19
av Kantorn
twr skrev:
Thomas Lange skrev:Vet inte om invigningsdatum kommunicerats här, men från säker källa inom Trafikförvaltningen meddelas att man planerar för 3 sept förmiddagen.
Före valet! En fin gammal tradition!
51-årsdagen för högertrsfikomläggningen...